Jump to content

IRS junikseen


Recommended Posts

Posted

Nyt olis menossa juniksen laatikkoleikki ja sopivaa kuplan IRS laatikkoa ei ole vielä löytynyt, joten sopiiko pallokeulan IRS laatikon perä kuplan swingi laatikkoon? Tai jos jollain on kuplan IRS laatikko jouten niin saa tarjota.

Posted

Jatkokysymys, onko joku vaihtanu nelostyypistä koko pakettia eli laatikkoa ja konetta junikseen? Tai mihinkään? Variantin välitys vois olla ok. Ois hydraulikytkin ja kaik.

Posted

Ei käy perät ristiin.4-tyypin laatikon sovittaminen muihin malleihin on varmasti ihan mahdollista,mutta kaikki kiinnikkeet joutuu rakentamaan itse,siirtäjä menee valitsinkoteloon erikorkeudelta kuin muissa laatikoissa,myös kytkinlevy on ongelma,eri spoorilla kuin muissa laatikoissa.

Posted

Vielä aiheeseen liittyen, kuulin että joissakin pallokeuloissa olis ollut vaihdelaatikko alapuolisella kiinnityksellä. Saisko sellasen laatikon sopimaan junikseen ja minkä ikäsissä palloissa noita on ollu??? Itellä kaikki on yläpuolisella kiinnityksellä. Onko joku vääntänyt junikseen jotain sovitteita yläpuolisen laatikon kiinnitykseen????

Posted

Mitenkäs toi varhaispallon sydeemit käy, eli latat ilmeisesti suoraan, mutta iso 5-jakoiset rummut ja vetarit ja laatikko onko yhteensopivia?

Posted
Mitenkäs toi varhaispallon sydeemit käy, eli latat ilmeisesti suoraan, mutta iso 5-jakoiset rummut ja vetarit ja laatikko onko yhteensopivia?

 

Varhaispallossa on iso vitos jako.

Posted

Niin tarkoitin lähinnä mitkä osat käy junikseen varhaispallosta, jos alennusvaihteet poistaa. Eikö varhaispalloissa ollut jo irssit.

Posted

Onko palliksen ja juniksen takanapojen (vanteen kiinnityspinnoista) etäisyys sama, vai pitääkö irssitys kaventaa samalla?

  • 2 weeks later...
Posted

Mikäs vika kuplan irssi lootissa on että ei ole löytynyt sopivaa. Itse ainakin ajatellut että juniksen lootasta nokkakappale kuplan irssi lootaan ja se olis bolt on juniksen sarviin. Onkä tämä ajatus harhaluulo.

Posted
Mikäs vika kuplan irssi lootissa on että ei ole löytynyt sopivaa. Itse ainakin ajatellut että juniksen lootasta nokkakappale kuplan irssi lootaan ja se olis bolt on juniksen sarviin. Onkä tämä ajatus harhaluulo.

 

Se pitää täysin paikkansa. Ei ole mikään harhaluulo. :)

  • 2 weeks later...
Posted

Nyt alkaa vähitellen olemaan osat hommattu, mutta pari pientä ongelmaa tuli vastaan, eli:

-Pitääkö vaihdelaatikon "sarviin" tehdä kolo aina tukivarsille vai onko jossain lyhempiä tukivarsia, (alle 44 tai 42cm)

-saako uudempaan 5x112 napaan sorvattua juniksen rummun ja takalevyn (lyhempi pyörännapa)

post-428-13888362975502_thumb.jpg

Posted

Löytyykö joltain 230mm pitkää pyörän napaa, tai uskaltaako junan rummusta pätkästä 25mm päästä pois?

Olikos se type 3 rumpu matalampi? saisko sen suoraan sopiin?

Posted
68-70 Typ2 takanapa käy myös uudempaan tukivarteen eli hommaat jostain semmoset niin saat ison 5-pulttijaon.

 

kun vaan jostain löytäs, saa tarjota.

Guest Toheltaja
Posted

ei o iso vaiva kolota tota runkoaisaa tukivarrelle, kiinnike tulee sen sisään sopivasti, ja parilla pellinpalalla saa aika tehdastekoisen näköisen ja tukevan setin...

Posted
ei o iso vaiva kolota tota runkoaisaa tukivarrelle, kiinnike tulee sen sisään sopivasti, ja parilla pellinpalalla saa aika tehdastekoisen näköisen ja tukevan setin...

 

Niin mä sen vähän suunnittelinki, jos sulla olis jotain kuvaa niin aina parempi? :)

  • 2 weeks later...
Posted

Ei nyt löydy isompaa kuvaa, mutta tossa omasta projektista kuva altapäin jostain parin vuoden takaa. No ei se valmis ole vieläkään..:(

Tukivarret ja muut palikat 70-luvun puolivälin pallosta.

 

greybus88.jpg

 

Kaitsu

Posted
Ei nyt löydy isompaa kuvaa, mutta tossa omasta projektista kuva altapäin jostain parin vuoden takaa. No ei se valmis ole vieläkään..:(

Tukivarret ja muut palikat 70-luvun puolivälin pallosta.

 

greybus88.jpg

 

Kaitsu

 

Kiitti kuvasta, noin se varmaan pitää laittaa.

  • 6 years later...
Posted

Kaitsun kuva kadonnut näkyvistä. Kun yksi Pallonkin taka-akselisto on mökillä, koetan kartoittaa ajatuksia selväksi.

  • 10 months later...
Posted

Nyt on peräpää tyhjää täynnä. Tilalle menossa kuplan (tyyppi kolmen) IRS loota ja varhaispallon jarrut ja pyörännavat. Kysymyksiä:
1. Mistä löytyy sabluuna, millainen pala junan latoista pitää poistaa kun asentaa varhaispallon pyörännavat

2. Sopiiko uudemman pallon tukivarret eli onko samat kun varhaispallossa?

3. Miksi ihmeessä en nyt löydä mitään kunnon sivuja tästä hommasta, olen niitä katsellut aikaisemmin?

4.Mites noi vetoakselit, Kuplan vai varhaispallon?

Ja lisää tulee

Miten IRS laatikon saa avattua, siis niin että pääsee vaihtamaan sen toisenkin paperitiivisteen, välistä vuotaa.

Posted
11 minutes ago, pas2 said:

Nyt on peräpää tyhjää täynnä. Tilalle menossa kuplan (tyyppi kolmen) IRS loota ja varhaispallon jarrut ja pyörännavat. Kysymyksiä:
1. Mistä löytyy sabluuna, millainen pala junan latoista pitää poistaa kun asentaa varhaispallon pyörännavat

2. Sopiiko uudemman pallon tukivarret eli onko samat kun varhaispallossa?

3. Miksi ihmeessä en nyt löydä mitään kunnon sivuja tästä hommasta, olen niitä katsellut aikaisemmin?

4.Mites noi vetoakselit, Kuplan vai varhaispallon?

Ja lisää tulee

Miten IRS laatikon saa avattua, siis niin että pääsee vaihtamaan sen toisenkin paperitiivisteen, välistä vuotaa.

 

Mulla tulossa Creativen mallinen IRS Junikseen. Eli varhaispallosta: navat, jousilaatat ja tukivarret. Kuplan IRS loota

Tuossa hieman dataa

https://creative-engineering.com/wp-content/uploads/2015/11/IRS-FITTING-INSTRUCTIONS.pdf

IRS Parts identification.PNG

Posted

Koska pallo on jonkin verran leveämpi kuin junis tulee takatukivarsien sisempi kiinnityskohta sen verta pahasti vaihteiston sarvien kanssa päällekkäin että en suosittele. Esim  yllä mainitun ce sarjan mukana tulee kokonaan uudet vaihteistonsarvet.

Posted (edited)

Mulla taitaa olla 70-80 Gay windowin tukivarret tuolla hangessa, auttaisiko ne?
Ja tuossa ylläolevassa piirustuksessa lienee 68-89  tarkoitus olla 68-69.

Askartelua tuossa perskuta riittää, keskeytin laatikkoleikit ja niputin koneen. Kaasuvivustoonkin tarttis hankkia pitemmät välitangot, höh. Tai sitten (todennäköisesti) ainakin alkuun hyväksyn, etteivät läpät aukea ihan kokonaan. Pirskatti, vakiokone olisi ollut jo ajat sitten valmis.

 

Edited by pas2
Posted (edited)

Niin ja olen internetin ihmeellisestä maailmasta tallentanutkin johonkin jo kauan sitten kuolleeseen tietokoneeseen sellaisen printattavan läpyskän, jonka kanssa piirretään junan spring plateihin viivoja ja reikiä ja sitten laikataan ja porataan. Nyt ei löydy.

Edited by pas2
  • 10 months later...
Posted

Mitenkäs Rockford toteutit homman?
Tai osaako joku muu neuvoa, nyt on laikkakone kertaalleen käynnistetty mutta sitten meni vielä sormi suuhun, kun 20 vuotta tässä on tätä irssitystä suunniteltu.

Osat on

-kuplan irs vaihteisto junan nokkapalalla

-68-70 latat

-68-70 pyörännavat, rummut ja akselit, ulos T2 nivelet ja sisään kuplan nivelet

-70-> tukivarret (420mm), näyttäisi menevän "kivasti" sarvien sisään

 

Kysymyksiä:

-Mihin kulmaan tukivarsien kiinnityspala olisi hyvä hitsata? Riippuu korkeudesta juu?

-Onko teillä ollut jotain jigejä hitsaukseen, että saa pyöränkulmat kohdalleen?

 

Oikeesti varpaat paleltu tänään montussa, niin tuli vielä hetken tuumaustauko.

Posted

Itse en ole vielä päässyt toteuttamaan mutta maailmalla olevia kommentteja seuranneena tein päätöksen että tulen rälläköimään edellisen omistajan hitsaamat irs korvat pois ja ostin pultattavat korvat tilalle. Näiden pultattavien kanssa on etuna se että kulmia pystyy säätämään jälkikäteen kun kiinteillä se on sitten siinä mitä se on.

 

http://transporterhaus.de/index.php/product/irs-conversion-arm-clamp/

Posted

Tuolla edellä mainitseman linkin takana oli myynnissä noita pultattavia irs kiinnikkeitä myös palliksen tukivarsille. Siittä en tiedä että miten ne mahtaa toimia kun olen elänyt siinä oletuksessa että palliksen osilla sisemmät tukivarren kiinnityspisteet menee vaihteistosarvien sisälle jonkunverran.

Posted (edited)

Mun nähdäkseni siihen pitäisi sitten olla erikoistukivarret. 

 

Vai onko jossain mallissa lyhyempiä???

Edited by pas2
Posted (edited)
On 2/8/2019 at 10:47 AM, Tanhis said:

Itse en ole vielä päässyt toteuttamaan mutta maailmalla olevia kommentteja seuranneena tein päätöksen että tulen rälläköimään edellisen omistajan hitsaamat irs korvat pois ja ostin pultattavat korvat tilalle. Näiden pultattavien kanssa on etuna se että kulmia pystyy säätämään jälkikäteen kun kiinteillä se on sitten siinä mitä se on.

 

http://transporterhaus.de/index.php/product/irs-conversion-arm-clamp/

Ton linkin kiinnikkeet on kuplan tukivarsille.

 

EDIT hups, löytyy siellä pallo-osillekin

http://transporterhaus.de/index.php/product-category/splitscreen-bus/irs-conversion/

Ja tuon linkin säädettävä tuki tarvii noitten tekemät tukivarret.

Edited by pas2
Ei osaa
Posted

Noni eli vastasit samalla mun ihmettelyyn miten ne saa mahtumaan. Mutta selkeesti kyllä ratkaisuja alkaa olemaan.

Posted (edited)

Noniin. Ei se myöhäispallon tukivarsi tonne sovi lyhentämättä. Tietenkään kun myöhäispallon jousilatta on pidempi niin tukivarrenkin etäisyys pituussuunnassa on pari senttiä pidempi.(23mm)

Nyt sitten varmaan joutuu lyhentämään noita tukivarsia, tekemään säädettävät kiinnityskorvat ja hitsaamaan sarvet takaisin nippuun. Kele. Olis pitäny funtsia vielä pari viikkoa.

 

Edited by pas2
Posted (edited)

Eli latta on myöhäispallossa 23mm pidempi kuin varhaisessa. Eli tukivarsi on myös auton pitkittäissuunnassa 23mm pidempi.

Mitenkäs laatikko {vetarit}, pyöränkotelo ja silmä suhtautuu jos pyörä olisi 23mm taaempana? 

Edited by pas2

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...