Jump to content

1303s Madallus


Tero87

Recommended Posts

Kertokaas mestarit että mitä kannattaa tehdä tolle mäkpersoni keulalle että saisi hiukan nokkaa maata kohden.

Ostin tossa viikonvaihteessa itselleni 1303S kuplan ja nähdäkseni siitä on jo jousia pätkitty joten keula on kuin löysä k***i. Mistä kannattaisi lähteä liikkeelle jos haluaisi tehdä ns budjettimadalluksen tolle keulalle. Vai onko noi säädettävät tolpat ihan pakolliset jos haluaa tonttiin. Uudet jouset tohon on pakko hommata noiden vanhojen tilalle ja ainakin lyhkäsemmät iskarit, saako jostain suoraan sopivia patruunoita tonne vakio tolpan sisälle vai tarviiko modata? Tarkoitus olisi tehdä kuitenkin sellanen että uskaltaa ajella pitemmällekkin ettei tarvi pelätä jonkun patentin pettämistä.

Link to comment

Jos hyvän haluaa, niin esim. kerscheriltä tai CSP:ltä eteen alustasarja. Eikä ne ole mitään vinkuintiassa tehtyjä :)

 

http://www.kerscher-tuning.de/kaefer/in ... efahrwerke

 

 

http://www.csp-shop.de/cgi-bin/cshop2/f ... ort=0&all=

 

Nämähän eivät enään ole ns. budjettimadallukseen kuuluvia..Kerscheriltä ovat kyllä aika edulliset, 690e hintaan saa eteen valmiit säädettävät tolpat ja taaksekin konin iskarit, vaasasta "samankaltainen" paketti kiinassa/meksikossa ym tehtyjen osien kera n. 670e, huh huh. Noi kerscherin etutolppien iskaritkin ovat säädettävät :)

Link to comment
Jos hyvän haluaa, niin esim. kerscheriltä tai CSP:ltä eteen alustasarja. Eikä ne ole mitään vinkuintiassa tehtyjä :)

 

http://www.kerscher-tuning.de/kaefer/in ... efahrwerke

 

 

http://www.csp-shop.de/cgi-bin/cshop2/f ... ort=0&all=

 

Nämähän eivät enään ole ns. budjettimadallukseen kuuluvia..Kerscheriltä ovat kyllä aika edulliset, 690e hintaan saa eteen valmiit säädettävät tolpat ja taaksekin konin iskarit, vaasasta "samankaltainen" paketti kiinassa/meksikossa ym tehtyjen osien kera n. 670e, huh huh. Noi kerscherin etutolppien iskaritkin ovat säädettävät :)

Joo nuo alkavat meneen jo hiukan yli budjetin, tarkoitus olisi vaan saada keula suht matalalle, ajoominaisuuksilla ei ole niin suurta merkitystä, ei ole tarkoitus ajaa mitään "kovaa" ajoa vaan ihan kruisailla. Oberin hinnastosta laskeskelin että saa jonkun verran vaasan hinnan alle.

Kysynkin nyt vielä että onko "pakko" ostaa nuo säädettävät tolpat vai kuinka matalalle pääsee vakio tolpilla ilman mitään suurempaa modaamista?

Link to comment

Nii..

 

Hiukan madallusta vai tonttiin?

Kaksi eri asiaa. Koska perssonikeulakin on aina suhteellisen korkealla.

 

n.5cm madallus menee vakioiskareilla ainakin hyvin jos sellaista haluaa. Iskaripatruuna pois ja jousilautanen rälläkällä irti ja hitsaamalla takaisin uuteen, haluttuun kohtaan. Tämä siis vakiojousella. Säilyy ajettavuus, eikä liian kova. Voi kyllä ajaa kovaakin...

Tontitusta en ole kokeillut, luulisin coiloverien olevan siihen tehtyjä...

Link to comment

Nii..

 

Hiukan madallusta vai tonttiin?

Kaksi eri asiaa. Koska perssonikeulakin on aina suhteellisen korkealla.

 

n.5cm madallus menee vakioiskareilla ainakin hyvin jos sellaista haluaa. Iskaripatruuna pois ja jousilautanen rälläkällä irti ja hitsaamalla takaisin uuteen, haluttuun kohtaan. Tämä siis vakiojousella. Säilyy ajettavuus, eikä liian kova. Voi kyllä ajaa kovaakin...

Tontitusta en ole kokeillut, luulisin coiloverien olevan siihen tehtyjä...

Link to comment

Pitää laittaa lyhyempi iskaripatruuna kun lyhentää jousta tai siirtää jousilautasta. Muuten jää jousi löysäksi kun auto nostetaan ylös, esim. katsastuksessa tai ulosjoustossa ajettaessa. Eli liene kiva asia jos jousi menee ajettaessa pois paikoiltaan ja räjäyttää vaikka renkaan...

Link to comment

Siellä on tällähetkellä vissiin vakio iskarit mutta jousia on pätkitty sen verran ettei ihan heilu vapaana kun nostaa keulan ilmaan.

En nyt haen mitään tontitusta mutta kuitenkin suht matalalle pitäis saada.

(tuosta nykyisestä reilu 5cm alemmas)

Mikäs patruuna sinne kannattais laittaa? vanhoja ketjuja selailemalla katsoin että jotain golfin patruunaa on vissiin käytetty mutta mitä muokkausta se sitten tarvii vai meneekö heittämällä?

Link to comment

1303:ssa on kahta erilaista tolppaa. Vanha malli joka kiinnittyy kolmella pultilla pohjasta ja uudempi malli joka tulee kahdella pultilla kiinni kyljestä, siis alapään kiinnityksestä puhutaan. Uudempaan malliin menee Golfin tolppa pikkunäpräyksellä ja on kuplan tolppaa matalampi. Mulla on ollut yhdet tuollaiset tolpat, mutta en ole itse tehnyt modausta, mutta muistelisin että yläpäätä piti hieman sovittaa kuplan yläpäähän, alapää tais olla pulttaa kiinni -juttu.

Link to comment
Jos hyvän haluaa, niin esim. kerscheriltä tai CSP:ltä eteen alustasarja. Eikä ne ole mitään vinkuintiassa tehtyjä :)

 

http://www.kerscher-tuning.de/kaefer/in ... efahrwerke

 

 

http://www.csp-shop.de/cgi-bin/cshop2/f ... ort=0&all=

 

Nämähän eivät enään ole ns. budjettimadallukseen kuuluvia..Kerscheriltä ovat kyllä aika edulliset, 690e hintaan saa eteen valmiit säädettävät tolpat ja taaksekin konin iskarit, vaasasta "samankaltainen" paketti kiinassa/meksikossa ym tehtyjen osien kera n. 670e, huh huh. Noi kerscherin etutolppien iskaritkin ovat säädettävät :)

Joo nuo alkavat meneen jo hiukan yli budjetin, tarkoitus olisi vaan saada keula suht matalalle, ajoominaisuuksilla ei ole niin suurta merkitystä, ei ole tarkoitus ajaa mitään "kovaa" ajoa vaan ihan kruisailla. Oberin hinnastosta laskeskelin että saa jonkun verran vaasan hinnan alle.

Kysynkin nyt vielä että onko "pakko" ostaa nuo säädettävät tolpat vai kuinka matalalle pääsee vakio tolpilla ilman mitään suurempaa modaamista?

 

Tolpista en tiedä, mutta kätevät kyllä ovat jos haluaa madaltaa vähän enemmän. Kerscherin satsi on vajaat 200e kalliimpi jos vertaa Paruzzin Empi tolppiin, halvimpiin Empi nesteiskareihin mitä sivuilta löytyi ja Jamexin madallusjousiin.

 

Suosittelen ostamaan ihan 1303:seen sopivat iskarit, niin tietää että ainakin sopii. Melkein ite ostaisin valmiin paketin joltain myyjältä että tulee yhteensopivat osat.

 

Kerscherin paketilla 30-80mm madallus, sis punaiset säädettävät koni iskarit

 

dynpic.php?file=L2thZWZlci9ncmFmaWtlbi9mYWhyd2Vyay9nd192XzEzMDMuanBn&width=500

Link to comment
Jos hyvän haluaa, niin esim. kerscheriltä tai CSP:ltä eteen alustasarja. Eikä ne ole mitään vinkuintiassa tehtyjä :)

 

http://www.kerscher-tuning.de/kaefer/in ... efahrwerke

 

 

http://www.csp-shop.de/cgi-bin/cshop2/f ... ort=0&all=

 

Nämähän eivät enään ole ns. budjettimadallukseen kuuluvia..Kerscheriltä ovat kyllä aika edulliset, 690e hintaan saa eteen valmiit säädettävät tolpat ja taaksekin konin iskarit, vaasasta "samankaltainen" paketti kiinassa/meksikossa ym tehtyjen osien kera n. 670e, huh huh. Noi kerscherin etutolppien iskaritkin ovat säädettävät :)

Joo nuo alkavat meneen jo hiukan yli budjetin, tarkoitus olisi vaan saada keula suht matalalle, ajoominaisuuksilla ei ole niin suurta merkitystä, ei ole tarkoitus ajaa mitään "kovaa" ajoa vaan ihan kruisailla. Oberin hinnastosta laskeskelin että saa jonkun verran vaasan hinnan alle.

Kysynkin nyt vielä että onko "pakko" ostaa nuo säädettävät tolpat vai kuinka matalalle pääsee vakio tolpilla ilman mitään suurempaa modaamista?

 

Tolpista en tiedä, mutta kätevät kyllä ovat jos haluaa madaltaa vähän enemmän. Kerscherin satsi on vajaat 200e kalliimpi jos vertaa Paruzzin Empi tolppiin, halvimpiin Empi nesteiskareihin mitä sivuilta löytyi ja Jamexin madallusjousiin.

 

Suosittelen ostamaan ihan 1303:seen sopivat iskarit, niin tietää että ainakin sopii. Melkein ite ostaisin valmiin paketin joltain myyjältä että tulee yhteensopivat osat.

 

Kerscherin paketilla 30-80mm madallus, sis punaiset säädettävät koni iskarit

 

dynpic.php?file=L2thZWZlci9ncmFmaWtlbi9mYWhyd2Vyay9nd192XzEzMDMuanBn&width=500

Joo 200e ei kuullosta pahalta mutta on se kuitenkin prosenttuaalisesti paljon kalliimpi kun nuo parruzin palikat. Eihän se maata kaada jos ostaa noi kalliimmat coilit mutta jos ajattelee joka osan kanssa samalla tavalla että ei toi oo paljoo kalliimpi alkaa tuleen hintaa.

Tuskin kuitenkaan vakio tolppaa kannattaa alkaa rälläköimään ja muokkaamaan, siis noilla hinnoilla.

Link to comment

Gaz tai spax on myös laatutuote, varmaan vähän edullisempi kuin kerscherin. Taatusti parempi kuin empin setti...

 

 

Spaxin setti UK:sta 309 puntaa, eli vähän edullisempi kuin Kerscherin konit. Myös spaxit ovat säädettävät.

 

Ei suurta merkitystä varmaan ole, mutta onkohan spaxin tolpissa myös tarkka säätö isolla avaimella kuten kerscherin tolpissa?

 

http://www.madmotors.co.uk/spax-vw-beet ... g-kit.html

 

 

Yksi hyvä puoli kerscherin tolpissa on että mahtuu vähän leveämpi rengas eteen kun jousi on ulkohalkaisijaltaan pienempi, pitäis mahtua jopa 7,5" vanne eteen tällöin. ja portaaton säätö, pitäis olla hienommissa spaxeissakin.

Link to comment
Yksi hyvä puoli kerscherin tolpissa on että mahtuu vähän leveämpi rengas eteen kun jousi on ulkohalkaisijaltaan pienempi, pitäis mahtua jopa 7,5" vanne eteen tällöin.

 

Eikun juuri päinvastoin. Vakiotolpassa jousilautanen on renkaan yläpinnan yläpuolella jolloin renkaan kohdalla on vain iskarin tolppa. Kerscherin tolpassa (ja yleensä kynäjousitolpissa) jousi taas tulee niin alas että renkaan kohdalla onkin jo jousi, joten halkaisija renkaan kohdalta on huomattavasti suurempi.

 

 

Aika vanhan liiton tolppa tuo kerscher.. ;)

Link to comment
Gaz tai spax on myös laatutuote, varmaan vähän edullisempi kuin kerscherin. Taatusti parempi kuin empin setti...

 

 

Spaxin setti UK:sta 309 puntaa, eli vähän edullisempi kuin Kerscherin konit. Myös spaxit ovat säädettävät.

 

Ei suurta merkitystä varmaan ole, mutta onkohan spaxin tolpissa myös tarkka säätö isolla avaimella kuten kerscherin tolpissa?

 

http://www.madmotors.co.uk/spax-vw-beet ... g-kit.html

 

 

Yksi hyvä puoli kerscherin tolpissa on että mahtuu vähän leveämpi rengas eteen kun jousi on ulkohalkaisijaltaan pienempi, pitäis mahtua jopa 7,5" vanne eteen tällöin. ja portaaton säätö, pitäis olla hienommissa spaxeissakin.

Onneksi ei ole vielä mikään kiire, ei taida kevät tulla ihan heti. Tarvii soittaa rallyracelle ja kysellä että mihin hintaan tarjoavat.

Ps. ei taida tuossa linkkisi sarjassa olla kun jäykkyyden säätö.

Link to comment

Niin no, näyttäis olevan jäykkyyden lisäksi toinenkin säätö. Ikävä kyllä vain kiinteä 50mm madallus, mutta ei paha juttu kylläkään, ellei ole halua kokeilla eri korkeuksiakin usein.

 

"Stiffness adjustable on car WITHOUT any dismantling.

 

Shocks adjustable in compression AND in extension for superior performance and control."

 

Jaa, tuota en tiennytkään, metake, luulin että se olis ollut toisinpäin. Monesti kerrottu ja luettu vain että ohuilla jousilla+tolpilla saa superbeetleen leveemmät eturattaat.

Link to comment
Niin no, näyttäis olevan jäykkyyden lisäksi toinenkin säätö. Ikävä kyllä vain kiinteä 50mm madallus, mutta ei paha juttu kylläkään, ellei ole halua kokeilla eri korkeuksiakin usein.

No toi 50mm kuullostaa melko pieneltä madallukselta jos tarvisi vielä vakioon verrata, kun tuntuu että tosta nykyisestä tarvisi saada ainakin sen verran alemmas.

Link to comment
Noin vähän muistelinkin että tarttee just tuon takia ohuet jouset. Näyttäis olevan n. 80mm aika maksimi mitä noilla tehdastekoisilla sarjoilla saa etupäätä madallettua, ei taida saada näihin dropattuja olka-akseleita :D

Jos perstuntumalla eletään niin luulisin että sellanen 60-70mm madallus olisi passeli. Näyttää vaan pirun tyhmältä jos perse viistää asvalttia ja keula sojottaa pilviin. Tarvii varmaan mennä oikein metrimitan kanssa zoomaileen tallille.

Link to comment

Pitääpä korjata sanomisiaan, AP ja Alex oli molemmat oikeassa.. Tosiaan kuplan tolppa, niin vanhempi kuin uudempi, tulee reilusti alemmas kuin renkaan kylki, joten ohuemmalla jousella saa renkaalle lisätilaa. 5 möhkökuplaa mulla on ollut, mutta eipä ollut tuokaan mieleen painunut :)

 

0310vwt_00+project_1971_volkswagen_super_beetle_part_4+suspension.jpg

Link to comment
Jousilautasen siirto luvallista ?, jos teet näin ainakin hommaa varma hitsari...

Eli turvallisuus aina ENSIN, jos ei oma niin sitten muitten.

 

Tuolta löytyy 1-6" laskusarjoja

 

http://store.airkewld.com/e-shop-online ... -1302-1303

 

Taikka vermeet

 

http://store.airkewld.com/e-shop-online ... cellaneous

 

Tosin tulli ja verot syö edut ? Saa myös suomen osatoimittajilta ?

Joo noita katselinkin jo. Koitan nyt ensisijaisesti Suomesta löytää.Paitsi tietysti jos saa huomattavasti halvemmalla ulkomailta.Enkä ala vakio tolppaa silppuamaan ja hitsaan uudelleen, ei kannata ottaa sellasta riskiä kun ei noi osat nyt niin kalliita ole.

Link to comment

Ihan hyvän näköisiä möhköjä strangehillin linkissä kun laskee 7-10cm keulaa ja laittaa alle 17" vanteet :)

 

Sitten vaan yksi pykälä takaa matalemmaksi, se ei maksa mitään, mitä nyt hyvät iskarit kannattaa laittaa.

 

Tiedä sitten että paljoko tuo Empin satsin hinta nousee jos ottaa kunnolliset kaasuiskarit, jotka sopii 5-8cm madallukseen.

 

EDIT:

 

Konit näytti olevan aika kalliit paruzzin sivuilla, 273,50/pari, cofapit ja empit alle 70e/kpl.

 

http://www.paruzzi.com/webstore/?zoektr ... &category=

 

http://www.paruzzi.com/webstore/?zoektr ... &category=

 

166,50+273,50+90=530.

Link to comment
Ihan hyvän näköisiä möhköjä strangehillin linkissä kun laskee 7-10cm keulaa ja laittaa alle 17" vanteet :)

 

Sitten vaan yksi pykälä takaa matalemmaksi, se ei maksa mitään, mitä nyt hyvät iskarit kannattaa laittaa.

 

Tiedä sitten että paljoko tuo Empin satsin hinta nousee jos ottaa kunnolliset kaasuiskarit, jotka sopii 5-8cm madallukseen.

Tuota ajattelin kanssa että jos löytäis niihin empin tolppiin jostain hyvät iskarit, mutta ei noin kalliit kun nuo konit. Onko noilla kofapeilla mitään virkaa vai ovatko samaa kastia kun esim empit? Perä tästä olikin jo laskettu ettei ainakan vielä tarvi siihen kajota.

Laittakaa vaan linkkejä ja tietoa, kaikki otetaan ilomielin vastaan. Koitan kuitenkin selvitä "mahdollisimman" halvalla kun ei tästä kuitenkan tuu mitään näyttely/kisa vehjettä. Eikös näitten muutenkin pidä olla hiukan karuja ajettavia :D

Link to comment

Itse olen käyttänyt möhkön tolpassa Audi 80:n patruunaa. Noita sai ainakin vielä joku vuosi sitten nesteiskareina ihan laatumerkkeinä ja jotain näkyy edelleen saavan 30€ kappale hintaan Motonetista. Tuo audin patruuna on tarkoitettu huomattavasti raskaammalle keulalle kuin kuplan, joten jäykistää aika passelisti. Hiukan halkaisijamitat ovat eronneet eri patruunojen välillä, joten kannattaa mitata ennen ostoa.

 

Tolppien jousilautasia myydään korjausosina, joten tuskin sellaisen siirtäminenkään hitsaustaitoiselta kovin laiton teko on... 50mm on ihan hyvä madallus ajettavuuden suhteen, suuremmalla kannattaa alkaa miettimään casterin korjaamista alkuperäiseen arvoon.

Link to comment
Tolppien jousilautasia myydään korjausosina, joten tuskin sellaisen siirtäminenkään hitsaustaitoiselta kovin laiton teko on...

 

Joo esim volvoon myydään, mutta myydäänkö Volkkariin?

 

VW ei anna lupaa edes hitsauskorjata lautasta, asia kysytty maahantuojalta ...

Link to comment
50mm on ihan hyvä madallus ajettavuuden suhteen, suuremmalla kannattaa alkaa miettimään casterin korjaamista alkuperäiseen arvoon.

Onko mitään kuvaa että miltä tuo keula näyttää noin 50mm madalluksella. Olen niin pirun huono hahmottamaan mitään ilman kuvaa.

Link to comment

LOL

 

resizeofimg75227rw.jpg

 

1218200260331PM99661.jpg

 

No joo, eiköhän löydy kuva 50mm madalluksestakin, ainakin heti löytyisi kuva 100mm madalletusta 1302:sta.

 

EDIT: kuvissa on 2,5" eli n 6,3cm madallettu 1303 ja 1302, kuvat löytyivät thesamban superbeetle madalluskeskustelusta, 16 sivua lukemista.

 

631323.jpg

676A0264.jpg

 

Ohuista topline maxx tolpista kuva samasta keskustelusta haettuna, hyvin mahtuu 17" ratas 7" vanteen kanssa eteen:

 

med_gallery_2916_234_315932.jpg

 

med_gallery_2916_234_27268.jpg

Link to comment

Paitsi että nyt tuli mieleen että multa on madallettu tota perää paljon enemmän kun tuossa kuvassa. Tarvii siis tiputtaa enemmän keulaa kun tuo 50mm tai on muuten tyhmän näkönen. Taas sokaistuin kuvasta :D

Tässä sen näkee että tarvii varmaan ostaa säädettävä keula kun ei osaa päättää että mikä näyttää hyvältä :D

Link to comment
Tolppien jousilautasia myydään korjausosina, joten tuskin sellaisen siirtäminenkään hitsaustaitoiselta kovin laiton teko on...

Tuota kysyin tänään insiiltä samalla kun katsastin omaa autoani. Sanoi ettei hänellä ole sitä vastaan mitään että niitä hitsataan kunhan se on asiallisesti tehty, kysyin myös lautasen siirtämisestä alaspäin niin ei sekään ole este.

Link to comment
Pitää laittaa lyhyempi iskaripatruuna kun lyhentää jousta tai siirtää jousilautasta. Muuten jää jousi löysäksi kun auto nostetaan ylös, esim. katsastuksessa tai ulosjoustossa ajettaessa. Eli liene kiva asia jos jousi menee ajettaessa pois paikoiltaan ja räjäyttää vaikka renkaan...

 

 

 

Vielä sillä 50mm lautasen siirrolla ei tarvii iskaria vaihtaa lyhyempään. Ponnevoimaa jää vielä jouseen sopivasti, ei jääny jousi vapaasti heilumaan keulan ylhäällä ollessa. Muutama sentti jäi kiristysvaraa vielä.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...