Guest Jussinbussi Posted April 4, 2011 Posted April 4, 2011 Oli uudessa Volkkarilehdessä juttua Westfalioista joten siitä riemastuneena ajattelin aloitella tällaisenkin topikin johon voisi koota vähän juttua lähinnä 2 tyyppien sisustoista, retkivarusteista, erilaisista oivalluksista ja noista turvallisuus asioista. Itsellä bussissa omavalmiste kopio conversio camber sisustasta jossa takana on Westfalia so 32:n tapaan takana pöytä, vastakkaiset istuimet, allaskaappi ja matala vaatekaappi. Nyt tarvis laittaa bussiin turvavöitä. Tilailin tuossa 6 kpl lannevöitä ja rupesin ähkimään että miten ja mihin? Junakeulassahan ei ilmeisesti ole ainuttakaan tehtaan kierrepaikkaa turvavyölle. Ja vaikka olisikin niin ne on tuosta mallista jo pellillä korjattu kierteettömiksi.. Sitten tuli mieleen sellainenkin seikka että kuinkahan järkevää on loppujen lopuksi hirtää itseään kiinni takana olevaan puurunkoiseen vanerilaatikkoon? Tämä kun on lattiavanerissa kovasti pienillä puuruuveilla kiinni. Eli miten nämä aidot westfalia sisustat on autossa kiinni. Nehän ovat ilmeisesti puurunkoisia. Onko näissä edes käytetty turvavöitä takana? Eteen vyöt (lanne) saanee suht helposti, sielläkään ei mitään tehtaan paikkoja ilmeisesti ole vaan täytyy penkkien sivuun pyöräkoteloihin kiinnittää. Vaan entäs keskelle? Ajattelin hyödyntää varapyörän kiinnityspulttia, mahtaisiko kestää? Eihän näistä turvallisia saa ja jos sellaista haluaa niin kannattaa vaihtaa kulkupeliä. Noilla vöillä ajattelin lähinnä lievän törmäyksen tai kovan (onko mahdollista) jarrutuksen vaikutusta. Ettei nyt ihan lentele perheen pienin auton kyydissä ääritilanteessa. Turvallisin vaihtoehtohan tietysti olisi orkkis penkit tiukasti korissa kiinni ja niihin sitten vyöt. Tätäkin vaihtoehtoa ajattelin että taaimmaiseksi penkiksi tulisi orkkispenkki uudemmasta kleinbussista jossa on tämä mainio kippiselkänoja. Taakse sitten tuplapatja joka käännetään vuoteeksi. Keskipenkin kohdalle tulisi sitten "keittiö" so 44 tapaan rakennettuna. Tämä on vaan sisustana jotenkin tylsä kun ei saa naamat vastakkain hönöttää. Tätähän voisi käyttää vähän kuin Camping-boxia jos haluaisi joskus laittaa keskipenkiksi takaisin orkkiksen. Tämmästä ähinää tällä kertaa. -Jussi Quote
-MITO- Posted April 5, 2011 Posted April 5, 2011 Hyvä aihe! Itsekkin pohdiskellut välillä, pohjalevyyn vaan riittävillä lätkillä turvavyön pultit yms ainakin kiinni. Quote
metake Posted April 5, 2011 Posted April 5, 2011 riittävillä lätkillä turvavyön pultit yms ainakin kiinni. http://www.ekgracing.com/e-shop/index.p ... cts_id=342 Quote
Sekajuna Posted April 5, 2011 Posted April 5, 2011 Etupenkkien vöiden kiinnitykseen vois katsoa mallia varmaan palliksesta. Quote
Guest Jussinbussi Posted April 5, 2011 Posted April 5, 2011 Voi voi kun olisi älynnyt kiinnostua tästäkin asiasta jo auton rakennus vaiheessa. Noita lätkiä kun olisi ollut helppo heppailla mihinkä vaan. Tommosen olisi varmasti saanut jopa tohon A-pilariin ja miksei sinne taaksekin sitten niihin ikkunaväleihin. Nyt kun on valkoiset vinyylit päällä niin menee mahdottomaksi. Uskoisin että tuohon löytyisi vielä "suht" sopiva verhoilu muovikin jostain, ainakin nähnyt joskus joissain autoissa. Quote
x-pj Posted April 5, 2011 Posted April 5, 2011 Nuo lätkät on tarkoitettu kiinnitettäväksi pellin ulkopuolelle. Reikä seinään tai lattiaan ja lätkä toiselle puolelle. Quote
Kemin Karavaanari Posted April 5, 2011 Posted April 5, 2011 Erittäin ajankohtainen aihe minullekin. 2 lastenistuinta pitäisi laittaa kiinni joista toinen jollain konstilla takatilaan selkä menosuuntaan. Ei innostaisi puhkoa lattiaan enempää ruostuvia reikiä, mutta taitaa olla vaihtoehdot aika vähissä. Quote
Guest Jussinbussi Posted April 5, 2011 Posted April 5, 2011 Juu helppohan noita reikiä on pohjaan porailla muttei kanssa yhtään enempää mielellään tekisi. Ihan toimivan oloinen sisusta, takana ilmeisesti 3 istumapaikkaa? Eiköhän tuohon selkä menosuuntaan olevaan penkkiin saa vyön lävittämällä tota väliseinää. Pienempi riesa sekin on kuin että olisi pohjassa. Milläs tämä sisusta pysyy paikallaan? Quote
Kemin Karavaanari Posted April 5, 2011 Posted April 5, 2011 Väliseinään pulttaaminen taitaa olla paras ratkaisu tässä. Edessä on joskus joku vetänyt pultin kyljestä läpi kolmipistevöiden yläkiinnikkeeksi :) Ruma mutta toistaiseksi toimiva kunnes tulee uudelleen maalaus ajankohtaiseksi. Sitten pitää keksiä jotain muuta. 3 paikkaa on takana josta selkä menosuuntaan 1 paikka ja 2 takana naamat menosuuntaan. Kieltämättä mukavampi kun saa naamat vasten möllöttää takana. Tuo takimmainen penkki taittuu kokopitkäksi sängyksi. Kokonaisuudessa yritetty aika hyvin matkia aitoa retkisisustaa. En ole aikaisemmin tutkiskellut sisustan kiinnitystapaa takana, kun ei ole ollut perheen pieniä takaosassa ajaessa ja sisusta oli tuollainen kun auton ostin vuosi sitten. Veikkaan kuitenkin olemattomia kulmarautoja ja onnettoman pieniä ruuveja. Quote
Guest Jussinbussi Posted April 7, 2011 Posted April 7, 2011 Juu-u. Vahvasti kyllä vaikuttaa siltä että itellä menee sisusta uusiksi tai sitten jää vyöt laittamatta. Kyllä se orkkis penkki taittuvalla selkänojalla taaimmaiseksi ja irroitettava ja helposti vaihdettava keittiö keskelle voisi olla minun tapauksessa toimivin juttu. Ja irto keittiöön vielä optio vasempaan reunaan joko istuimelle tai korkealle kaapille. Kun ei näillä täyspoka päällä retkuilla. Sit kun tarvii retkuilla isolla ryhmällä niin voi heittää orkkis penkin keskellekkin. Miten nämä bussien takapenkit menee? Minkäs ikäsessä on jo kippaava takimmainen penkki? Ite muistelisin että -78:ssa ainakin on jo. -Jussi Quote
Tanhis Posted April 11, 2011 Posted April 11, 2011 Samballahan tätä aihetta on käsitelty aika paljonkin http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=141026 Quote
Kemin Karavaanari Posted September 14, 2011 Posted September 14, 2011 Saisiko tätä aihetta nostettua ylöspäin. Kovasti kiinnostaisi nähdä millaisia sisustaratkaisuja muilla on. Eriba-asuntovaunun hankinnan myötä tuntuu että auton sisustan voisi ehkä päivittää kevyemmäksi jossain vaiheessa. Toisaalta olen todennut että kun auton kaappeja osaa järkevästi hyödyntää, niin niihin saa mukavasti uppoamaan tavaraa (joka ei sitten pyöri haittana auton lattialla). Suurimmaksi osaksi näkee sisustoja joissa vähän säilytystilaa ja tavarat laukuissa / lattialla penkkien alla. Quote
Guest Jussinbussi Posted January 23, 2013 Posted January 23, 2013 Nostetaas. Oli ajatus lähteä ensi kesänä bussilla (jos luoja suo ja kaikki henget on myötämielisiä) kalareissulle pohjois Norjaan. Löytyykö kokemuksia mäkiajeluista näillä laitteilla? Autossa on alkuperäiset rumpujarrut joten niiden toimivuutta lähinnä mietin. Muilla autoilla kyllä tullut kurvailtua vuoristoisssa aikoinaan paljonkin mutta nyt lähtis sitten neitsyys näiden volkkarien kohdalla. Jos jollain kokemuksia niin kuuntelisin mielelläni. Jussi ja edelleen moottoriton bussi. Quote
Guest kili Posted January 23, 2013 Posted January 23, 2013 Aikoinaan kävin sonderilla lapissa Utsjoella ja Lemmenjoella. Mäkiähän ei paljon ole muttei ole huoltoasmiakaan joten keskeisiä varaosia kannattaa olla matkassa. Mulla katos hiilet laturista ja auto hyyty ennen Rovaniemieä just VW korjaamon kohdalle (tosifiksu auto) ja kadun toisella puolella oli autotarvikekauppa josta löytyi hiilet. Muuten matka sujui mukavasti-lapset nukku penkeillä ja veljen kanssa ajettin vuoronperään. Autossa on edessä turvavyöt - taakse on pitänyt laittaa 10 v mutta vieläkin laittamatta-joten nyvää matkaa toivottelen sinulle. Quote
Kurre Posted January 24, 2013 Posted January 24, 2013 Jos nyt ymmärsin oikein, on kysymyksen aiheena alamäki ja rumpujarrut. Muutaman kuukauden Sveitsissä asuneena, voin kertoa, että ei niitä jarruja tartte ku tiukimpiin kurveihin ja risteyksiin. Pienempää pykälää vaan ja moottorilla jarruttaen. Jos kuitenkin kysymys oli jostain muusta, voitte todeta tämän taustakohinaksi. Quote
mikko k Posted January 24, 2013 Posted January 24, 2013 Nyrkkisääntö on että samalla vaihteella alaspäin kuin ylöskin. Quote
Guest Juna63 Posted February 1, 2013 Posted February 1, 2013 Omaan bussiin upotin rullavöiden yläkiinnitykset A-pilarin sisään ja takana myös pystysuuntaiseen palkin sisään verhoilulevyjen alle. Laitoin teräslätkät pistehitsillä sisäpuolelle joihin olin hitsannut 10 mm:n mutterit kiinni. Noin tulee aika siistit ja pitäisi kestää. Etuvöiden rullat läpipultilla ja teräslätkillä lokasuojien yläosiin. Takana turvavöiden vastakappaleiden kiinnitysraudan laitoin samalla periaatteella läpipultein bensatankin eteen. Takarullat laitoin tavaratilan puolelle samalla systeemillä sisempään viistoon koripeltiin kiinni ja vastapuolen teräslätkät muttereineen sain ujutettua konehuoneen puolelta paikalleen. Keskipenkin turvavöitä en ole vielä laittanut kun se on kiinnityspisteiden suhteen vähän haastavampi homma. Tossa mun sisustassa retkeilykäyttöä ajatellen on muutama säilytyslokero katossa takana ja penkin päädyssä ja tilaa myös noiden penkkien istuinosien alla. Penkit saa levitettyä sängyiksi eli tuosta takatilasta tulee tasainen, yhtenäinen tila tavaratilan kanssa kun nuo selkänojatkin saa nostettua pois kiinnityksistään. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.