Guest KariT Posted April 9, 2011 Posted April 9, 2011 Jarrupoljin meni kohtuullisen kovaksi ja jarrut alkoi laahaamaan. Kaveri sääti eilen jarrutehostimelle menevää tankoa ja kaikki toimi hienosti. Tänään muutaman km jälkeen käytin jarrua ja sama vika tuli takaisin. Mistä tämmöstä vikaa lähtis purkamaan? Yrittää vielä kiireen tästä tehdä :( Jarrut on ilmattu madalluksen jälkeen ja käytin etusatulat "pesussa" madalluksen yhteydessä. Taakse ei ole tehty mitään korjauksia. Quote
x-pj Posted April 9, 2011 Posted April 9, 2011 Jumittako kaikki jarrut vai vaan takana? Ainakin kuplassa vanhat jarruletkut on usein ongelma. Paine menee läpi, mutta ei pääse purkautumaan. Tuota voi tietysti testata niin että aukaisee ilmausruvin ja katsoo vautuiko jarru. Quote
Guest KariT Posted April 9, 2011 Posted April 9, 2011 Jarrut jumittuu edestä ja takaa. Kokeilin vielä, kun vika tulee päälle, niin jarrua painettaessa kone melkein sammuu. Quote
Untzikks Posted April 9, 2011 Posted April 9, 2011 Löysääkö jarrut ku sammutat konneen??? ett oisko tehostin rikki? Quote
Guest KariT Posted April 9, 2011 Posted April 9, 2011 Kone oli sammuksissa 2-3 tuntia ja sen jälkeen toimi jonkin aikaa moitteettomasti. http://www.paruzzi.com/verkkokauppa/?zo ... group=---- Kuvassa olevaa säiliötä ei saanut täytettyä kokonaan, toiselle puolelle ei saanut jarrunestettä menemään. Voiko tämä jumittaa pääsylinterin? Quote
H Eronen Posted April 9, 2011 Posted April 9, 2011 http://www.thesamba.com/vw/forum/viewto ... rake+servo Quote
Guest KariT Posted April 10, 2011 Posted April 10, 2011 Lukasin ton linkin tekstin läpi ja tuossa tapauksessa koneen sammuttaminen ei vapauta jarruja. Tämmöstä on selvinnyt: - Auto käyntiin (ajaa tai ei, ei merkitystä) ja jarruja polkemalla n. 20 kertaa jarrut jää laahaamaan ja poljin muuttuu kovaksi. - Kone sammuksiin ja uudelleen käyntiin-->Vika poissa kunnes toistaa jarrujen painelun. - Vian ollessa päällä-->Jarrupoljinta painettaessa kerran kunnolla, auto sammuu. Kyllähän tuon vian kanssa Tampereelle päästään, mutta on tuo aika perseestä. Quote
JM Posted April 10, 2011 Posted April 10, 2011 Kone oli sammuksissa 2-3 tuntia ja sen jälkeen toimi jonkin aikaa moitteettomasti. http://www.paruzzi.com/verkkokauppa/?zo ... group=---- Kuvassa olevaa säiliötä ei saanut täytettyä kokonaan, toiselle puolelle ei saanut jarrunestettä menemään. Voiko tämä jumittaa pääsylinterin? Mielestäni ei. -Kokeile ottaa jarrutehostimen letku irti, poljin kyllä jäykkenee aika paljon.Tulppaa imusarjaan päin menevä letku. -Uusiiko vika nyt? -Jos ei niin tehostin rikki. Jarrutehostin vika saa jarrut käyttäytymään tosi omituisesti. Quote
tolvana Posted April 10, 2011 Posted April 10, 2011 Tulppaa tehostimen alipaineletku konehuoneesta niin alkaa pelaamaan. Ton kun teet niin jarruilla ei oo enää mitään tekemistä koneen kanssa, eli jos ton jälkee sammuu jarrua painettaessa niin piuhat irti jarruvalokatkasijasta. Vielä jos sammu niin loppuu normiharrastajalta äly jolloin KuplaJumalan rukoilu on paikallaan... tietty manaajaakin voipi kokeilla riippuen siitä onko autosi suoraan saatanasta vaiko luojan lahja. Quote
metake Posted April 10, 2011 Posted April 10, 2011 Siihen tehostajaanhan tulee 2 letkua, jos en ihan väärin muista. Toinen koneelta ja toinen jostain edestä (korvausilma tjsp.) Voikohan se aiheuttaa tuollaisen vian jos ne letkut on kytketty väärinpäin? Quote
Guest KariT Posted April 10, 2011 Posted April 10, 2011 Tehostimeen menevää tankoa säädetty n.5mm ulospäin. Nyt taas toimii normaalisti. Quote
Guest KariT Posted April 10, 2011 Posted April 10, 2011 Pitemmän testin jälkeen jarrut alkoi taas laahaamaan. Sammuttamisesta ei apua. Quote
-AP- Posted April 10, 2011 Posted April 10, 2011 Bentley Manualin vianhakutaulukon mukaan päälle jäävien jarrujen syynä voi olla: - pääsylinterin ohivirtauskanava tukossa - vääräntyyppinen jarruneste - polkimen työntötangon säätö/välys väärä Ei kai jarrunesteeksi ole laitettu DOT-5 tai muuta reisinkiä ...? Quote
JaniM Posted April 10, 2011 Posted April 10, 2011 Onko sulla se jarrun säätö murikka runkopalkin kyljessä, nyrkin kokoinen? Jos se ei toimi, niin takajarrut jumittaa. Otat sen veke ja laita jarruletku väliin, niin pystyy ainakin testaamaan onko siinä vika. Quote
Guest KariT Posted April 10, 2011 Posted April 10, 2011 Jarruneste on DOT-4:sta. "Onko sulla se jarrun säätö murikka runkopalkin kyljessä, nyrkin kokoinen? " Jarrunsäätö? Nyt en osaa sanoa, itse en jarruihin ole puuttunut. Pystyykö tuohon pääsylinteriin vaihtamaan tiivisteet??? Tai muuten huoltamaan? EDIT: Oikeasta vihjeestä PALKKIO! Paku on pakko saada Tampereelle perjantaina!!! Quote
Anpu Posted April 10, 2011 Posted April 10, 2011 Mun Leluantissa joskus samanmoisia oireita, ajossa jarrut rupes laahaamaan, vaihoin jarrunesteet ja ongelmat hävis oli vissiin vettä nesteessä tahi eri aineita sekasin. ps. Jos näillä tiedoilla tokenee nii oli ilmane neuvo. Quote
-AP- Posted April 10, 2011 Posted April 10, 2011 Takapään paineenrajoitusventtiili jos on väärässä asennossa (auton asento voimakkaasti muuttunut?) voi varmaan aiheuttaa takapään tehottomuutta, mutta tuskin jumitusta? Onko pääsylkky uusi mahdollisesti viallinen vai vanha joskus toiminut osa? Ota auki ja putsaa, voitele tiivisteet jarruvaseliinilla. Samalla näet onko syöpymää tms. sylinterissä. Nouseeko poljin jarrun jumittaessa normaalisti ylös vai jääkö 'löysäksi'? Ei kai polkimen alapään saranatappi ole kulunut ja jumita? Onko polkimelta tuleva tanko säädetty niin, ettei se paina servoa yhtään polkimen ollessa ylhäällä stopparissaan? Pieni välys pitää olla. Quote
JaniM Posted April 10, 2011 Posted April 10, 2011 No kyllä vaan aiheuttaa jumitusta. Itse kokenut moisen, mutta saattoi olla kuitenkin muutenkin väärässä asennossa mulla. Se murkula on kuskin puolella ja kohdalla palkin kyljessä kiinni. Quote
Guest KariT Posted April 10, 2011 Posted April 10, 2011 Pääsylinterille ei ole tehty mitään. Takapään paineenrajoitusventtiili? Onko tämä kapistus imusarjaan menevässä letkussa? Jarrut toimi syksyllä normaalisti. Madalluksen yhteydessä tämä vika ilmaantui. Quote
JM Posted April 10, 2011 Posted April 10, 2011 Pääsylinterille ei ole tehty mitään. Takapään paineenrajoitusventtiili? Onko tämä kapistus imusarjaan menevässä letkussa? Jarrut toimi syksyllä normaalisti. Madalluksen yhteydessä tämä vika ilmaantui. Paineenrajoitusventtiili on jarru putkessa, letkussa on takaisku. Oletko kokeillut tehostimen letkun irrottamista? Mitä olet oikeasti nyt tehnyt? Säätänyt tankoa, mitä muuta? Quote
Guest KariT Posted April 11, 2011 Posted April 11, 2011 Tehostimen letkut oli tulpattu, kun ajoin eilen huoltoon. Jarrut laahasi sillonkin. Vian ilmenemisen jälkeen, muuta ei ole vielä tehty, kun säädetty tankoa. Quote
metake Posted April 11, 2011 Posted April 11, 2011 Tehostimen letkut oli tulpattu, kun ajoin eilen huoltoon. Jarrut laahasi sillonkin. Sitä tehostimen "huohotusletkua" (tai korvausilma, miten haluaa nimittää) ei saa tulpata tai kalvo ei välttämättä pääse liikkumaan vapaasti. Onhan se letku puhdas eikä tukossa? Quote
Guest KariT Posted April 11, 2011 Posted April 11, 2011 Tarkistetaan vielä tänään uudestaan. Se letku ei ole ollut tulpattuna missään vaiheessa. Ainoastaan toinen. Samalla puretaan pääsylinteri, jos sinne on jotain paskaa mennyt... Quote
Guest Rampe Posted April 11, 2011 Posted April 11, 2011 en ymmärrä miksi olet säädellyt jotain välitankoa jos jarrut on aikaisemmin toiminut kunnolla. ei kai se itsestään ole pyörinyt mihinkään. kannattaa kyllä käydä jarrut läpi ihan pääsylinteriltä lähtien pyörä sylintereille. tarkasta ettet ole nostanut tunkilla jarruputkia ruttuun. Quote
Guest Variant Posted April 11, 2011 Posted April 11, 2011 Mä veikkaan, että ensimmäisenä esitetty syy on oikea eli jarruletkut turvonneet umpeen. Oikeakin jarruneste voi turvottaa huonolaatuiset jarruletkut nopeasti. Itsekin olen erehtynyt ostamaan sellaisia letkuja. Ota letku irti ja yritä puhaltaa läpi. Aloita vaikka sellaisesta linjasta, jossa vain yksi letku pääsylinterin ja jarrusylinterin välillä ja olet myös varma, että siitä jää jarru päälle. Quote
Guest KariT Posted April 11, 2011 Posted April 11, 2011 Tilasin Oberilta uuden jarrupääsylinterin. Huomasin tänään että, vian tullessa päälle, poljinta nostamalla jarrut aukeaa. Välitangon säädöstä en osaa sanoa, joka tämmösen ajatuksen heitti ja pakkohan jotain oli kokeilla. Tunkilla ei putkia ole säretty, se on 100% varma. Jarruletkut turvonneet umpeen, kaikilta jarruilta yhtä aikaa??? Quote
metake Posted April 11, 2011 Posted April 11, 2011 Tilasin Oberilta uuden jarrupääsylinterin. Huomasin tänään että, vian tullessa päälle, poljinta nostamalla jarrut aukeaa. Tuskin se vika sitten siinä pääsylkyssä on jos poljin ei palauta. Onko tuo kuvassa vasemmassa yläkulmassa näkyvä palautusjousi ehjä ja oikein asennettu? Liikkuuko poljin herkästi vai pitäisikö rasvata tapit ja nivelet? Quote
Guest KariT Posted April 11, 2011 Posted April 11, 2011 Poljin tuntuu normaalilta ja vian tullessa päälle, poljin nousee mielestäni ylös asti. Kun nostin jalalla poljinta ylöspäin, niin liike oli ehkä 5mm, ei sen enempää. Joka tapauksessa nosto vapautti jarrut. Quote
-AP- Posted April 11, 2011 Posted April 11, 2011 Tarkasta se polkimenvarren alapään saranatappi, samoin seuraava mekaniskin nivelpiste ja pääsylinterin työntötangon tappi, mulla oli Pakusta kytkimen vastaava lukitustappi kulunut ihan kololle, haittasi polkimen palautusta. Quote
MESIKÄMMEN Posted April 11, 2011 Posted April 11, 2011 Helpottanee vian etsintää. Eli jos jumitusvaiheessa jarruvalot palavat, on paine jäänyt pääsylinteriin. Jos eivät pala on paine vain pyöränsylintereissä, eli letku/letkut tukossa. Quote
metake Posted April 11, 2011 Posted April 11, 2011 Ei sitä huomaa jalalla polkiessa jos akselit/nivelet kaipaa rasvaa. Helposti jumittaa sen verran että juuri kriittiset viimeiset 5 mm jää poljin nousematta. Polkimen pitäis tulla jousen voimalla niin ylös, ettei se nouse käsin auttamalla enää milliäkään. Koitas rasvata jollain ohuella öljyllä (WD40 tms.) ja katso auttaako, ja varmista että se jousi on tiukka vielä siinä vaiheessa kun poljin on käsin nostettu ihan ylös, ettei ole päässyt kuoleentumaan. Edit: En edelleenkään usko että vika on sylinterissä jos polkimen nosto käsin auttaa, koska polkimesta menevä tappi ei ole männässä kiinni eikä vedä ulospäin sitä mäntää. Kun käsin siirrät poljinta, tulee tappi ulos ja päästää männän siirtymään ulospäin omalla voimallaan, mutta ei vedä sitä. Quote
Guest KariT Posted April 14, 2011 Posted April 14, 2011 Jarrupääsylinteri vaihdettu, jarrut ilmattu, käsijarru säädetty, takajarrut kehitty, jarrupolkimen vivustot rasvattu. En kerennyt eilen enempiä testailemaan, mutta huomenna se viimeistään selviää... Quote
tolvana Posted April 14, 2011 Posted April 14, 2011 Täällä pidetään peukkuja pystyssä sen puolesta että jarruletkut ja tehostin on ok. Quote
Guest KariT Posted April 14, 2011 Posted April 14, 2011 Eteen jarruletkut ja putket on uusittu. Siis jarrusatulalta pyörenkaareen asti. Auton alle ei ole uusittu mitään. Quote
Guest Posted April 22, 2011 Posted April 22, 2011 Omassa amerikkalaisessa jumitti venttiili tehostimen sisällä. Tehostin ei saannut korvausilmaa ja se piti aina jalalla nostaa ylös ,jotta jarrut sai vapautettua. En tiedä millainen pallon tehostin on, mutta oireet täsmää. Quote
Guest KariT Posted April 26, 2011 Posted April 26, 2011 Vajaa 800km ajoa takana ja kaikki toimii. Vika korjaantui jarrupääsylinterin vaihdolla. Quote
Guest KariT Posted April 26, 2011 Posted April 26, 2011 Kai se varmuudella selviää, jos sen alkuperäisen sylinterin purkaa ja tutkii. Tosin jarrut toimii tällä hetkellä, niin tuskin tutkin asiaa enempää :) Kiitokset kaikille auttajille!!! Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.