Jump to content

Jarrut jumittaa pallokeulassa


Guest KariT

Recommended Posts

Guest KariT

Jarrupoljin meni kohtuullisen kovaksi ja jarrut alkoi laahaamaan. Kaveri sääti eilen jarrutehostimelle menevää tankoa ja kaikki toimi hienosti.

Tänään muutaman km jälkeen käytin jarrua ja sama vika tuli takaisin.

 

Mistä tämmöstä vikaa lähtis purkamaan? Yrittää vielä kiireen tästä tehdä :(

 

Jarrut on ilmattu madalluksen jälkeen ja käytin etusatulat "pesussa" madalluksen yhteydessä. Taakse ei ole tehty mitään korjauksia.

Link to comment

Jumittako kaikki jarrut vai vaan takana? Ainakin kuplassa vanhat jarruletkut on usein ongelma. Paine menee läpi, mutta ei pääse purkautumaan. Tuota voi tietysti testata niin että aukaisee ilmausruvin ja katsoo vautuiko jarru.

Link to comment
Guest KariT

Lukasin ton linkin tekstin läpi ja tuossa tapauksessa koneen sammuttaminen ei vapauta jarruja.

 

Tämmöstä on selvinnyt:

 

- Auto käyntiin (ajaa tai ei, ei merkitystä) ja jarruja polkemalla n. 20 kertaa jarrut jää laahaamaan ja poljin muuttuu kovaksi.

- Kone sammuksiin ja uudelleen käyntiin-->Vika poissa kunnes toistaa jarrujen painelun.

- Vian ollessa päällä-->Jarrupoljinta painettaessa kerran kunnolla, auto sammuu.

 

Kyllähän tuon vian kanssa Tampereelle päästään, mutta on tuo aika perseestä.

Link to comment
Kone oli sammuksissa 2-3 tuntia ja sen jälkeen toimi jonkin aikaa moitteettomasti.

 

http://www.paruzzi.com/verkkokauppa/?zo ... group=----

 

Kuvassa olevaa säiliötä ei saanut täytettyä kokonaan, toiselle puolelle ei saanut jarrunestettä menemään.

Voiko tämä jumittaa pääsylinterin?

Mielestäni ei.

-Kokeile ottaa jarrutehostimen letku irti, poljin kyllä jäykkenee aika paljon.Tulppaa imusarjaan päin menevä letku.

-Uusiiko vika nyt?

-Jos ei niin tehostin rikki.

Jarrutehostin vika saa jarrut käyttäytymään tosi omituisesti.

Link to comment

Tulppaa tehostimen alipaineletku konehuoneesta niin alkaa pelaamaan.

Ton kun teet niin jarruilla ei oo enää mitään tekemistä koneen kanssa, eli jos ton jälkee sammuu jarrua painettaessa niin piuhat irti jarruvalokatkasijasta. Vielä jos sammu niin loppuu normiharrastajalta äly jolloin KuplaJumalan rukoilu on paikallaan... tietty manaajaakin voipi kokeilla riippuen siitä onko autosi suoraan saatanasta vaiko luojan lahja.

Link to comment

Bentley Manualin vianhakutaulukon mukaan päälle jäävien jarrujen syynä voi olla:

 

- pääsylinterin ohivirtauskanava tukossa

- vääräntyyppinen jarruneste

- polkimen työntötangon säätö/välys väärä

 

Ei kai jarrunesteeksi ole laitettu DOT-5 tai muuta reisinkiä ...?

Link to comment

Onko sulla se jarrun säätö murikka runkopalkin kyljessä, nyrkin kokoinen?

Jos se ei toimi, niin takajarrut jumittaa.

Otat sen veke ja laita jarruletku väliin, niin pystyy ainakin testaamaan onko siinä vika.

Link to comment
Guest KariT

Jarruneste on DOT-4:sta.

 

"Onko sulla se jarrun säätö murikka runkopalkin kyljessä, nyrkin kokoinen? " Jarrunsäätö? Nyt en osaa sanoa, itse en jarruihin ole puuttunut.

 

Pystyykö tuohon pääsylinteriin vaihtamaan tiivisteet??? Tai muuten huoltamaan?

 

 

 

 

EDIT: Oikeasta vihjeestä PALKKIO! Paku on pakko saada Tampereelle perjantaina!!!

Link to comment

Mun Leluantissa joskus samanmoisia oireita, ajossa jarrut rupes laahaamaan, vaihoin jarrunesteet ja ongelmat hävis oli vissiin vettä nesteessä tahi eri aineita sekasin.

ps. Jos näillä tiedoilla tokenee nii oli ilmane neuvo.

Link to comment

Takapään paineenrajoitusventtiili jos on väärässä asennossa (auton asento voimakkaasti muuttunut?) voi varmaan aiheuttaa takapään tehottomuutta, mutta tuskin jumitusta?

 

Onko pääsylkky uusi mahdollisesti viallinen vai vanha joskus toiminut osa? Ota auki ja putsaa, voitele tiivisteet jarruvaseliinilla. Samalla näet onko syöpymää tms. sylinterissä.

 

Nouseeko poljin jarrun jumittaessa normaalisti ylös vai jääkö 'löysäksi'? Ei kai polkimen alapään saranatappi ole kulunut ja jumita?

 

Onko polkimelta tuleva tanko säädetty niin, ettei se paina servoa yhtään polkimen ollessa ylhäällä stopparissaan? Pieni välys pitää olla.

Link to comment
Guest KariT

Pääsylinterille ei ole tehty mitään.

 

Takapään paineenrajoitusventtiili? Onko tämä kapistus imusarjaan menevässä letkussa?

 

Jarrut toimi syksyllä normaalisti. Madalluksen yhteydessä tämä vika ilmaantui.

Link to comment
Pääsylinterille ei ole tehty mitään.

 

Takapään paineenrajoitusventtiili? Onko tämä kapistus imusarjaan menevässä letkussa?

 

Jarrut toimi syksyllä normaalisti. Madalluksen yhteydessä tämä vika ilmaantui.

 

Paineenrajoitusventtiili on jarru putkessa, letkussa on takaisku.

Oletko kokeillut tehostimen letkun irrottamista?

Mitä olet oikeasti nyt tehnyt?

Säätänyt tankoa, mitä muuta?

Link to comment
Guest KariT

Tehostimen letkut oli tulpattu, kun ajoin eilen huoltoon. Jarrut laahasi sillonkin.

 

Vian ilmenemisen jälkeen, muuta ei ole vielä tehty, kun säädetty tankoa.

Link to comment
Tehostimen letkut oli tulpattu, kun ajoin eilen huoltoon. Jarrut laahasi sillonkin.

 

Sitä tehostimen "huohotusletkua" (tai korvausilma, miten haluaa nimittää) ei saa tulpata tai kalvo ei välttämättä pääse liikkumaan vapaasti. Onhan se letku puhdas eikä tukossa?

Link to comment
Guest KariT

Tarkistetaan vielä tänään uudestaan. Se letku ei ole ollut tulpattuna missään vaiheessa. Ainoastaan toinen.

 

Samalla puretaan pääsylinteri, jos sinne on jotain paskaa mennyt...

Link to comment
Guest Rampe

en ymmärrä miksi olet säädellyt jotain välitankoa jos jarrut on aikaisemmin toiminut kunnolla. ei kai se itsestään ole pyörinyt mihinkään. kannattaa kyllä käydä jarrut läpi ihan pääsylinteriltä lähtien pyörä sylintereille. tarkasta ettet ole nostanut tunkilla jarruputkia ruttuun.

Link to comment
Guest Variant

Mä veikkaan, että ensimmäisenä esitetty syy on oikea eli jarruletkut turvonneet umpeen. Oikeakin jarruneste voi turvottaa huonolaatuiset jarruletkut nopeasti. Itsekin olen erehtynyt ostamaan sellaisia letkuja.

Ota letku irti ja yritä puhaltaa läpi. Aloita vaikka sellaisesta linjasta, jossa vain yksi letku pääsylinterin ja jarrusylinterin välillä ja olet myös varma, että siitä jää jarru päälle.

Link to comment
Guest KariT

Tilasin Oberilta uuden jarrupääsylinterin. Huomasin tänään että, vian tullessa päälle, poljinta nostamalla jarrut aukeaa.

 

Välitangon säädöstä en osaa sanoa, joka tämmösen ajatuksen heitti ja pakkohan jotain oli kokeilla.

Tunkilla ei putkia ole säretty, se on 100% varma.

 

Jarruletkut turvonneet umpeen, kaikilta jarruilta yhtä aikaa???

Link to comment
Tilasin Oberilta uuden jarrupääsylinterin. Huomasin tänään että, vian tullessa päälle, poljinta nostamalla jarrut aukeaa.

 

Tuskin se vika sitten siinä pääsylkyssä on jos poljin ei palauta. Onko tuo kuvassa vasemmassa yläkulmassa näkyvä palautusjousi ehjä ja oikein asennettu? Liikkuuko poljin herkästi vai pitäisikö rasvata tapit ja nivelet?

 

master-cylinder.jpg

Link to comment
Guest KariT

Poljin tuntuu normaalilta ja vian tullessa päälle, poljin nousee mielestäni ylös asti.

Kun nostin jalalla poljinta ylöspäin, niin liike oli ehkä 5mm, ei sen enempää. Joka tapauksessa nosto vapautti jarrut.

Link to comment

Ei sitä huomaa jalalla polkiessa jos akselit/nivelet kaipaa rasvaa. Helposti jumittaa sen verran että juuri kriittiset viimeiset 5 mm jää poljin nousematta. Polkimen pitäis tulla jousen voimalla niin ylös, ettei se nouse käsin auttamalla enää milliäkään. Koitas rasvata jollain ohuella öljyllä (WD40 tms.) ja katso auttaako, ja varmista että se jousi on tiukka vielä siinä vaiheessa kun poljin on käsin nostettu ihan ylös, ettei ole päässyt kuoleentumaan.

 

Edit: En edelleenkään usko että vika on sylinterissä jos polkimen nosto käsin auttaa, koska polkimesta menevä tappi ei ole männässä kiinni eikä vedä ulospäin sitä mäntää. Kun käsin siirrät poljinta, tulee tappi ulos ja päästää männän siirtymään ulospäin omalla voimallaan, mutta ei vedä sitä.

Link to comment
Guest KariT

Jarrupääsylinteri vaihdettu, jarrut ilmattu, käsijarru säädetty, takajarrut kehitty, jarrupolkimen vivustot rasvattu. En kerennyt eilen enempiä testailemaan, mutta huomenna se viimeistään selviää...

Link to comment
  • 2 weeks later...

Omassa amerikkalaisessa jumitti venttiili tehostimen sisällä. Tehostin ei saannut korvausilmaa ja se piti aina jalalla nostaa ylös ,jotta jarrut sai vapautettua.

 

En tiedä millainen pallon tehostin on, mutta oireet täsmää.

Link to comment
Guest KariT

Kai se varmuudella selviää, jos sen alkuperäisen sylinterin purkaa ja tutkii. Tosin jarrut toimii tällä hetkellä, niin tuskin tutkin asiaa enempää :) Kiitokset kaikille auttajille!!!

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...