Jump to content

Kallen Wehkeet


Recommended Posts

Kaipa sitä voisi laittaa juttua omistakin laitteista. Ilmavehkeitä tallista löytyy vielä vain yksi, mutta seuraava pulkka kotiutuu reviirille tämän viikon aikana. "Latolöytö" ovaali '56 on kolmen pitkän rakenteluvuoden jälkeen vihdoin leimattu ja ajossa(tarkempaa projektikertomusta yhdistyksen palstalla). Odottelee vielä alkuperäisillä tunnuksilla olevia kilpiä. Oranssi lasikuituviritelmä on aika puolitiessä kuten kuvista näkee. Onneksi sentään osia tulee sellainen kasa mukaan ettei tarvitse alkaa etsimään erilaisia kilkkeitä kuten ovaaliin.

post-5274-13888363501293_thumb.jpg

post-5274-13888363501916_thumb.jpg

post-5274-138883635024_thumb.jpg

Link to comment
  • 2 weeks later...

No eipä tullut haettua taas yhtään mitään. Ovaali sentään sai omat tunnuksensa takaisin, joten onneksi oli alkuperäiset kilvetkin vielä tallessa. Tekniikka toimii moitteettomasti ja kulutuskin on erittäin pätkittäisessä ajossa alle 10l/100km. Sen verran valmis paketti alkaa junglegriini olemaan, että oranssi kuppeli pitäisi saada työn alle. Ei saa pitää taukoa ropailuista..

post-5274-13888363551879_thumb.jpg

Link to comment

Ei taida olla ääkkös-kilpi tuon auton eka ellei sitä ole reikisteröity vasta vuonna -60. Jos se vaihtanut lääniä, ja saanut silloin tuon turun kilven.

Voihan se olla käytettynä maahan tuotu. Ääkkösiä tosiaan jaettu vain vuonna -60.

Link to comment
Ei taida olla ääkkös-kilpi tuon auton eka ellei sitä ole reikisteröity vasta vuonna -60. Jos se vaihtanut lääniä, ja saanut silloin tuon turun kilven.

Voihan se olla käytettynä maahan tuotu. Ääkkösiä tosiaan jaettu vain vuonna -60.

 

Suomen ensirekisteröinti autolle on 21.5.1960, joten kyllä voisi sanoa ääkköskilven olevan auton "eka". Historiahan tälle yksilölle on tiedossa juuri tuohon asti ja pitäisi vain käydä kysymässä ensimmäiseltä omistajalta onko mitään muistikuvia/tietoa enää olemassa siitä missä auto on tuon 11/55-60 viettänyt. 60-74 ovaali on ollut ajossa VW-mekaanikolla, sitten siirtynyt enoni kautta varaosiksi puimuriin erittäin hyvän moottorinsa takia/peltoautoksi. Koskaanhan tuota moottoria ei tarvinnut sitten vaihtaa, joten auto seisoi kuivassa tallissa vuoteen 2008. Edessä oli joko romutus tai pelastus. Pitihän se sieltä sitten pelastaa.

Link to comment

Peräkärryllinen kamaa tuli sentään haettua. Varaosavuorta tutkiessani tuli mielenkiintoisesti vastaan ainakin 3-4 erilaatuista puolaa suurtehosta hieman öljyiseen vakioon, öljynsuodattimen kiinnityslaippoja myös ainakin 4, imusarjat tupla+keski kaksikurkkuisille kaasareille, käyttämätön ja alkuperäisessä paketissaan oleva Dellorto DRLA 40, rossi ajovalonkehyksiä myös muutaman auton tarpeiksi, puhallinkoppia ym ym. Taitanut olla muutaman kuplan osat pyörimässä tai päättämättömyys iskenyt kesken projektin. Kuvista ja vanteista voi päätellä mikä rakennustyyli on ollut edellisellä omistajalla hakusessa. Olisikohan alkanut Ä:llä... Vanteet taitavat olla American Eaglen centerline kopiot(korjatkaa jos tiedätte paremmin), takana 8" vanteilla mukavan muhkea ja nykyaikana erittäin hyvin löytyvä rengaskoko 265/50/15. Aikamoinen lentävä lautanen siis kyseessä.

post-5274-13888363558398_thumb.jpg

post-5274-13888363559522_thumb.jpg

Link to comment
  • 5 weeks later...

'74 tuli haettua väliaikaiseen säilöön odottamaan alkumotivaatiota tai kunnes saa tuollekin järjestettyä hieman tilaa tallista, ettei jää ulos seisomaan talveksi. Eihän se lasikuitu ruostu, mutta silti... Pienen pesun ja vahauksen jälkeen alkoi taas kiiltoa tuostakin löytyä. Maalipinta näyttää säilyneen ihan hienosti, muutamaa kohtaa pitää kuitenkin korjailla halkeamien ym. pikkuvikojen takia. Virtalukot sun muut vakiosähköt on vaihdettu nappikäynnistykseksi jne. ja johtoa löytyy kilometrikaupalla sisältäkin. Tuon selvittäminen tulee todellakin olemaan hauskaa.

 

Maalaus on näköjään tehty ilman pohjalevyn irroittamista, joten taitaa olla aika ensimmäinen työ ottaa koppa pois pohjalta ja käydä pesiytyneen ruosteen kimppuun vaihteiston alueella mihin maaliruisku ei ole yltänyt ja laittaa pohjaankin samalla hieman tököttiä. Kun kerran on taas hommat aloitettu, tehdään ne kunnolla.

post-5274-13888363674409_thumb.jpg

post-5274-1388836367484_thumb.jpg

Link to comment
  • 2 weeks later...
Väri ok, ja leveät takalokasuojatkin...mikäli aikoo tehdä germanlookkerin :) Kuvissa oranssi näyttää aika hyväkuntoiselta.

 

Yllätyin itsekin kuinka hyvässä kuosissa tuo maalipinta oli. Koskaan missään kunnon tallissa taitanut oleilla.

 

Sisustaksi tulossa alumiinia, alumiinia ja alumiinia. Ovipahvit, pohjat, kojelauta ja kaikkea muutakin löytyy onneksi valmiiksi väännettynä ettei tarvitse itse autopeltisepäksi ryhtyä. Penkeiksi sentään tulee Corbeau kupit. Istuvuus mallia tiukka, kaljamahalla ei pääsyä tähän autoon.... Takapenkkiä ei ole olemassa.

 

Vanteiden sopivuus pitää käydä kokeilemassa. Etuvanteet ainakin ovat sen verran leveät, että aika tiukkaa taitaa tulla. Vaihdelaatikoitakin tämän mukana on tullut muutama. Yksi aika hyväkuntoisen näköinen osina katkaistun näköisillä vetoakseleilla. Eikös näissäkin jossain ole sarjanumero jolla saa selville mistä se on revitty?

 

Tiedä sitten mikä lookkeri tästä tulossa. Askeettinen pulkka nyt ainakin.

 

Ovaalistakin meni käyntiongelmaa tutkiessa kaasutin romukoppaan. Aika haperoa tavaraa alkaa alkuperäiset osat olemaan. Askartelin sitten ratinsuojan kun ajamaankaan ei päässyt kesän viimeisinä hienoina päivinä. Kesän mahtavana "tapahtuma"saldona yksi reissu aurajoen rannalle. Ehkä ensi kesänä sitten jos olisi vähemmän kiireitä... Hieman muhkeampaa ristikudosrengasta himottaisi kyllä vielä saada täyttämään lokasuojat takana. Samalla jos hankkiutuisi eroon irtovalkosivuista ja tilalle aidot valkosivurenkaat.

post-5274-13888363730332_thumb.jpg

Link to comment
  • 1 month later...

Ovaali pitäisi varmaan jossain vaiheessa saada laitettua talviteloille, mutta ajetaan nyt sitten vielä niin kauan kun kelejä löytyy ja tahtoa riittää. Lämpöä ainakin hohkaa ihan syyskelien tarpeeksi.

 

Viimeinen haudanryöstökin tuli tehtyä yhdelle -60 luvun ohut-tolpalle. Ovet on tullut laikattua varastoon jo aikaisemmin. Mukaan lähti mm. etuluukku, hieman rapea eberi, hyväkuntoinen takalasi, vaihteisto+moottori, bensatankki, mittaristot, ratti vilkkuviiksineen jne jne mitkä vähänkään olivat järkevässä kunnossa. Saa nähdä mitä käyttöä osille löytää.

 

Käyttiksen katsastuksen yhteydessä kyselin pariltakin katsastusasemalta oranssin kuplan katsastuskiemuroista. Vastaukset normaalia "ei me tiedetä noista muutosasioista, pidä se alkuperäisenä"-tyyliä. Ainakin levittävät lokasuojat ovat nykyisin luvanvaraisia(tämän jo melkein tiesinkin). Ylileveistä vanteista normilokareissa ei taas tulisi mitään ongelmia (tuota en kyllä usko), nyt ollaan jännän äärellä. En kyllä leveistä lokareista ole koskaan tykännytkään eli taitaa mennä vanteet vaihtoon ja normaalileveyksiset tilalle.

post-5274-13888363822691_thumb.jpg

post-5274-13888363823675_thumb.jpg

Link to comment

Pientä kuivaharjoittelua vanteiden kanssa tullut tehtyä. Noin järeiden alumiinikiekkojen kanssa ei oikein 'normaalit' pultit käy, kun peltivanteen pultit eivät edes tule vanteen kiinnityspinnalle asti. Eli eikös tuohon jonkinlainen pinnapultti+holkkimutteri(?) ole hankittava jos kiinni joskus haluaa kokeilla? Ihan mukavan näköinen viritys tuolla vannekombolla tulisi. Pitääpä sittenkin vielä selvittää tuota laillisuusasiaa...

 

Asiasta kukkaruukkuun taas kerran, mutta mikä kiinnityspiste mahtaa tuolla korissa olla takana vasemmalla iskunvaimentimen apureiän vieressä? Muistuttaa hyvin paljon pakoputken laippaa tjsp(ehkä huono vertaus). Kuvaa ei tietenkään muistanut ottaa ja oikealla puolella tuollaista ei ole.

post-5274-13888363885076_thumb.jpg

Link to comment
  • 2 weeks later...
Kunhan muistaa että kokonaisraideleveys ei kasva yli 30mm:ä.

Jep. Tämä ja kokonaisleveyden muutoksen rajat ainakin menee rikki nykyisellä combolla että heilahtaa. 5,5" joka nurkkaan vakiolokareilla varmaan menossa hankintaan. Tällä hetkellä 4-pulttiset repro Gasburnerit mielessä tai sitten vaihtaa pulttijakoa levyillä johonkin toiseen. Tai...

 

Moottori, jota epäilen ovaalin alkuperäiseksi sai hieman puhdistusta osakseen. Ainakin numerosarjan perusteella osuisi lähelle koria, mutta tuo factory rebuilt lätkä hieman ihmetyttää. Joku suuri tietäjä varmaan taas osaa vastata, että onko uudelleenrakennettuja voinut olla ensiasennuksena ja mitä tuo P nyt tarkoittikaan? Toinen vaihtoehto tietenkin, että ovaalilla ollaankin rullattu hieman enemmän kilometrejä kuin ensin luulisi. Vaihteiston kunnon perusteella en ainakaan uskoisi mittarin olevan n:llä ympäripyörähdyskierroksella. Tällä hetkellä mittarissa noin 89tkm ja ovipilarissa oli joskus lätkä moottorivaihdosta 65tkm kohdalla.

 

Seuraavaksi tuo uppoaa litkuihin pariksi kuukaudeksi ja sen jälkeen tutkimaan mitä tuosta saa aikaan. Muutama lisähevonen ei olisi tuollaisesta pahitteeksi.

post-5274-13888363934594_thumb.jpg

post-5274-13888363935374_thumb.jpg

Link to comment
  • 1 month later...

Ovaali päässyt ansaitulle talvilevolle jo vähän aikaa sitten. Öljyt vaihdettu, nostettu pukkien päälle odottelemaan kevättä ja sitten taitaakin olla aika aloittaa osien hamstraaminen seuraavaan projektiin. Tuo arpamosa onkin autoliikkeen vanhoja vaihtomoottoreita ja vielä muutama arpakone löytyy lisää eli taitadanpa nekin käydä lipastamassa omaan taskuun.

 

Kun ei oikein muutakaan pystynyt tekemään niin tuli sitten tehtyä pienellä vaivalla empin rumiluksista hieman käytettävämmän näköiset. Noiden käyttämisessä hieman arvelluttaa vain tuo tiivistyspinta. Pahimmillaan vain ~2mm seinämänpaksuutta, eli taitaa huohotus ja reviirinmerkkaus tapahtua luonnollisesti. Samalla hylkäsin idean erillisestä öljynjäähdytyksestä mitä edellinen omistaja on värkännyt. Doghouse käyttöön ja luotetaan VW-insinööreihin, taitaisi vaan tehdä enemmän pahaa kuin hyvää.

post-5274-13888364034094_thumb.jpg

Link to comment
  • 2 months later...

Sen parhaimman, virtuaaliharrastamisen, ohella on tullut tehtyä jotain pientä tulevaa ajokautta varten. Pääseepä ainakin eroon nyt mukavasti huvitusta herättäneistä "museo" nippusideviritelmistä ovaalin rekisterikilven kiinnityksessä. Käsiplasmalla helpot kiinnikkeet nopeasti rosterista, hieman rumathan nuo on mutta ei ainakaan tarvinnut porata vielä rumempia reikiä hyvässä uudessa kromissa olevaan puskuriin.

 

Tuli myös tehtyä tuossa jokin aika sitten päätös liittyä bussinistien arvostettuun kerhoon. Pitääpä tuollainenkin ruosteinen rumimman vuosimallin pallokeula kevään tullessa hakea kotitallille, kun halvalla lähtee. Joskus ajattelin, etten koskaan tule koskeneeksi pystylamppuihin tai uudempiin busseihin. Mitäs sitten kävikään... Pallokeulan väritys on kyllä erittäin hyvin omaan makuun sopiva, että taitaa pysyä samoissa väreissä.

post-5274-13888364249555_thumb.jpg

post-5274-13888364249768_thumb.jpg

Link to comment
  • 4 weeks later...

Tuli tuossa haettua ovaali säilöstä taas ajoon. Pesun ja vahauksen jälkeen hieman hienosäätöä ja kaikki on taas valmista kesän ajoja varten. Rekisterikilven kiinnikkeet osuivat nappiin ensi yrittämällä eli taisi nekin mittaukset onnistua odotettua paremmin. Näyttää aika pahasti siltä, että on aika oikeasti ottaa tuo kasa oranssia lasikuitua työn alle kun ovaalissa ei ole muuta kuin turhaa näpräämistä.

post-5274-13888364347515_thumb.jpg

post-5274-13888364348021_thumb.jpg

Link to comment
Ihan siistit kiinnikkeet kilvelle mutta vähän veikkaan että kilpi ei ole enää syksyllä suora.

 

Kuva taitaa hieman hämätä. Tuotahan ei ole madallettu milliäkään niin pitäisi maavaraa tällä hetkellä olla vielä sen verran ettei jokaiseen vastaantulleeseen kivensiruun ja oravaan kolise. Testilenkillä täydellä tankillisella+matkustajia kyydissä ainakaan hidastetöyssyjen kanssa kontaktia näyttänyt ottavan. Jos alkaa kolisemaan niin pitääpä taivutella uudet.

post-5274-13888364350017_thumb.jpg

Link to comment
  • 1 month later...

Nyt pidempiä matkoja ajettaessa ovaaliin on taas ilmestynyt pieniä kytkimen luistamis-sessioita. "Alkuperäinen" vanha levy vielä käytössä kun konerempan yhteydessä näytti aivan kuin uudelta. Hienosäätöähän nämä vanhat vehkeet aina kaipaavat. Lasikuitupulkan kanssa on ollut jonkin aikaa hiljaiseloa, mutta on tässä sentään tullut moottorin osia ja hieman muutakin keräiltyä. Ovipahvit, mittariston kuoret ym. ovat tehty alumiinista ja niiden kimppuun tuli hyökättyä teräsvillan kanssa matan lopputuloksen aikaansaamiseksi. Taakse toiselle puolelle on vielä samanlainen alumiinihärpäke väännettävä, mutta näyttääpähän hieman erilaiselta kuin joku perus musta vinyyli/kangas.

post-5274-13888364679313_thumb.jpg

Link to comment

Satuin sittenkin löytämään noille American Eaglen massiivivanteille sopivat kiinnitysvehkeet, joten olihan niitä nyt pakko kokeilla. Mukavaa hommaa tuo renkaidenvaihto jarruttomalle autolle. Vakiovanteilla ja renkailla lookki oli jo melko hieno korkeuden suhteen, näillä 195/50VR15 kumeilla taas suunta on alaspäin kun rakoa lokasuojan väliin jää hieman liikaa. Eteen tulossa kuitenkin levyjarrut, joten taitaa olla aika tiukilla leveyden suhteen. Järkälemäisille 265 takarenkaille ei tuo pöydällä oleva 1641 varmaankaan riitä, mutta eipä taida tuolla kombolla edes mennä läpi katsastuksesta. Strokeria konttiin?

 

Ratti solahti adaptereineen paikalleen hienosti, Bugpackin vaihdekeppi taas näyttää olevan tuumakierteillä joten pultinmetsästystä tiedossa. Kerran tässä ähtäröimään on lähdetty niin mikä tässä enää estää menemästä Full Retard-modelle ja asentaa samalla kertaa ulkoisen öljynjäähdytyksen kun siihen liittyvät palikatkin auton mukana tulivat. Alunperin pidin tätä väritystä melko karmeana, mutta kyllähän tuo melko hienolta auringossa näyttää! Värikoodinkin jostain muistilapusta sain selville (RAL 2011).

post-5274-13888364680744_thumb.jpg

post-5274-13888364681478_thumb.jpg

post-5274-13888364682146_thumb.jpg

Link to comment

Pientä edistystä jälleen tässäkin. Kaikenlaisia tiivisteitä vaihdettu/asennettu urakalla ja sisustakin alkaa pikkuhiljaa muotoutumaan. Ovipaneelit on trimmattu sopivaksi ja soviteltu paikkaansa. Mukava projekti kun hitsauskoneelle ei ole, eikä tule, käyttöä. Etuosaan sai nätisti mahtumaan Mitsuban sähköisen polttoainepumpun ja Filter Kingin tasaajan/suodattimen. Keskilortolle tuon kokoinen pumppu on selkeästi ylimitoitettu, mutta onhan ainakin potentiaalia isommalle moottorille ja vaativammalle polttoaineensyötölle. Helpottuu samalla myös etupään huollot huomattavasti vakiotankin poistumisen myötä. Miinuksena polttoaineen määrä kylläkin pienenee tuolla toimenpiteellä aika naurettavaksi (pyöreä alumiinitankki). Tuon ruman johtosotkun ja maalaamattoman alueen voisi vielä peittää alumiinipellillä, milläs muullakaan.

post-5274-1388836468642_thumb.jpg

post-5274-13888364686634_thumb.jpg

Link to comment

Katsastussedäthän ei tunnetusti tykkää mistään harrasteajoneuvoihin liittyvästä. Saapa nähdä mitä noiden kanssa nyt sitten tekee. Hieman taas edetty lisää. Takapenkin paikalle tulevaa suojaa väsätty lisää ja apukuskin puoleinen takarumpu huollettu+alustakurat kaareen. Sade meni ja keskeytti hommat toisella puolella. Levyjarrut odottavat eteen uusia olka-akseleita, nekin kun pitäisi jostain vielä hankkia. Kuvaspämmi kertokoon taas enemmän kun näitä höpinöitä kukaan jaksa lukea. (Huom. korin ja pohjan välinen kumi+pultti asennettu kuvan ottamisen jälkeen)

 

E: Siinäpä vielä hieman ehostettua vakiomittaria.

post-5274-13888364718296_thumb.jpg

post-5274-13888364718644_thumb.jpg

post-5274-13888364720385_thumb.jpg

Link to comment

Teinpä tuossa muutamia mittauksia ja ainakin lokasuojat saavat jäädä paikalleen. Leveydeksi takana tasan 1640mm eli menee hienosti muutossääntöjen sisälle. Tulossa kuitenkin aikaisemminkin mainittu katsastusvanteiden etsintä, kun raideleveys kasvaa 90mm sallitun 30mm sijaan. Kikkailut alkakoon.

 

Tämän illan muuna satona taas tee-se-itse-säästin meininkiä ja kojelauta sai uuden ilmeen. Procomp Ultralite kierrosmittari löysi uuden paikkansa vakiomittarin vieressä. Yksinkertainen on kaunista. Teräsvillassa siirryin karkeudessa aika paljonkin ylöspäin ja alkoi paneelien ulkonäkö parantua kummasti, ei tuo aikaisempi ultrafine oikein jätä tasaista jälkeä vaikka kuinka hinkkaisi. Ovipaneelitkin alkavat pikkuhiljaa näyttää melko hyvältä.

 

Vaihdekepin asennus vielä puolitiessä, kun päättelykyvyn mestarina oletan jotain puuttuvan. Tuumakierteisiä ruuveja löytyi kuin löytyikin, mutta asennettaessa lonksuu paikallaan ja tuntuma älyttömän huono. Pakko tuossa pohjassa jotain tiivistettä kepin keskipalloa vasten oltava. Tuohan on vanha Bugpackin Super T "made in USA" eli suora kopio Bergin kepistä? Niiden omistajat voivat varmaan valottaa mitä tuossa alaosassa on tiivisteenä. O-rengasta, muovia/teflonia? Yläosassa palloa vasten on kaistale valkoista muovia, mitäs alhaalla?

post-5274-13888364724308_thumb.jpg

post-5274-13888364724519_thumb.jpg

Link to comment

Hidasta pientä rakentelua sateista huolimatta. Nyt on tämäkin pahna sitten päivitetty hieman lähemmäs nykyaikaa levyjen avulla. Alapallonivelet taistelivat molemmin puolin vastaan jäämällä jumiin olka-akseleihin, mutta mitäpäs ei ulosvetäjän ja voimankäytön avulla ratkaistaisi. Pallonivelhaarukkaa en tuollaisen homman takia vielä ole ostamassa. Iskunvaimentimiksi vaihtui KYB:in pamput osittain ruostuneiden Gabrielien tilalle. Tuli myös tuossa huomattua, että nuo takarumpujen "tasausjouset" menivät ensimmäisellä asennuksella aivan päin helvettiä... Rummun puolellehan ne tulevat eikä kilven. Vielä jarruputket ja Z-Barin kumit hankintaan niin alkaa alusta olemaan hyvin kasassa.

post-5274-13888364735621_thumb.jpg

Link to comment
  • 1 month later...

Johdotukset ym. sähköhommat sain tuossa jokin aika sitten melkein viimeistä myöten valmiiksi. Johtosarja näyttäisi olevan jotain ässäkuplan ja jonkin muun sekamelskaa, mutta lopulta kaikille tarpeellisille osille riittää sähköä. Polttoainepumpulle ja lasinpesunesteen pumpulle voimaa virtalukolta ja kytkimet väliin. Hapettuneita liittimiä tuli vaihdettua melko runsaasti, ettei tule turhia ongelmia niistä myöhemmin. Kaikki sähköjutut toimivat vilkkureleen outoa käytöstä lukuunottamatta. Hätävilkku toimii ja viiksi vilkkuasennossa valot vilkkuvat normaalisti niin edessä, kuin takana. Kuitenkin "kaikki pois päältä" rele napsuttaa taukoamatta (nopeasti). Ensin epäilin maadoitusvikaa, sitten tuota relettä, mutta ajattelin tarkistaa myös vilkkuviiksen kunnon. Aika kulahtaneeltahan se näytti, joten uusi tilattuna. Jos vielä jatkaa niin eipä tuo relekään montaa euroa maksa.

 

Hitsaushommiksi meni sitten tämäkin projekti. Kallistuksenvakaajaa ja castershimmejä asentaessani haperon näköinen kohta eturunkopalkissa kiinnitti huomion. Reikää syntyi hetkessä ihan mukavasti meisselillä ronkkiessa ja sisältä ilmestyi mukava kasa ruostehöttöä. Toisella puolella aivan sama tilanne. Muut kohdat ovat sentään vielä hyvässä hapessa, ettei ihan koko runkopalkin vaihdoksi mene. Moottorinkin voisi vihdoinkin niputtaa unohduspeltien saavuttua.

post-5274-13888364901534_thumb.jpg

post-5274-13888364901897_thumb.jpg

Link to comment

Reiät paikattu, toivottavasti jää viimeisiksi tämän projektin kohdalla. Puhaltelin paineilmalla suurimman osan paskasta pois, sisään sinkit ja kotelosuoja-aineet. Eipä nuo mitään noin ruosteista suojaa mutta jos edes hieman hidastaisi mätänemistä. Samalla tuli ruiskuteltua paukkumaalit rumaan sinikeltaiseen akseliin ja viimeisteltyä toisenkin puolen etuvalojen kiinnitykset. Etupään hommien ollessa melkolailla valmista jarrujenkin osalta, takapäähän vielä uudet jarruputket ja menoksi. Vilkkuviiksen saapuessa siis saa vihdoin testata "aivan kaiken".

post-5274-13888364912229_thumb.jpg

post-5274-13888364942411_thumb.jpg

Link to comment
  • 3 weeks later...

No eipä korjaantunut tuo napsunta uudella vilkkuviiksellä, eikä kyllä releelläkään. Avasin hätävilkkukatkaisijan ja totesin sen kannen olevan melko huonosti kiinni. Sisältäkin puuttui muutama pikkujousi, joten uuden hankinta edessä. Polttoainepumppu polttaa tällä hetkellä sulakkeita eli paksumpaa johtoa kehiin. Jarruputket tuli vedettyä nyt myös takarummuille. Takaluukkuun väsäsin uudet yläkiinnikkeet, ettei lähde koko lasikuitupurje ajossa lentoon. Etuluukkuun suunnittelin tekeväni alaosaan saranan, jolloin koko luukku avautuu "väärään" suuntaan.

post-5274-13888365039628_thumb.jpg

Link to comment
Hyvännäkönen kupla valmistumassa. Tossa yhessä kuvassa jossa näkyy taka-akseli niin vetarin kumin kestoikä lyhenee jos sauma on ylös päin.

 

Hyvin huomattu. Oikealla puolella tuo kumi on kyllä "väärin", vasemmalla taas oikeassa asennossa. Molemmat voisi samantien uusia, kun niitä sattuu vielä varastossa olemaan. Kyllä tässä vielä ehtii tylsistymään ennen kuin Kokkolasta viimeinen paketti saapuu.

 

Tuli tuossa tehtyä pieni katsastusasemakierros. Kävin tiedustelemassa turvavöiden asennuksesta ja saako omatekemiä kiinnikkeitä läpi. Toisaalla sanottiin öötä ja "soita Trafiin", toisaalla taas että -74 mallin autossa ei ole mitään väliä kunhan vyöt ovat jossain kiinni ja näyttää tukevalta. U-palkista ja muutamasta muusta osasta syntyi seuraavanlainen kiinnike. Ei ole varmaan edes kuplaan tarkoitettu koukku.

post-5274-13888365081725_thumb.jpg

Link to comment

Mulla tuossa -69 on edessä rullavyöt ja takana lannevyöt. Sillon ku tuo laitettiin kilpiin ja muutoskatsastettiin, niin kysyin noista vöistä ja kiinnityksistä. Ei kuulemma ole niin tarkkaa koska ne tuossa ei edes ole pakolliset, ovat vain turvallisuutta parantava tekijä. Etuvyöille löyty kyllä ihan oikeat kiinnityspsiteet ja takanakin vöille mutta ei lukoille koska pohjaa on muokattu. Ne on nyt kiinni M12 pulteilla pohjalevyssä ja pulttien alla vahvikkeet. Muuten en välttämättä olis edes vöitä laittanu mutta pitää nuo lasten turvaistuimet kuitenkin saada kiinni..

Link to comment

Eipä korjaantunut releongelma uudella hätävilkkukatkaisijallakaan eli alkaa pikkuhiljaa ahdistamaan tuon kanssa painiminen. Moottorin sentään sain tuossa kasattua pienien vastoinkäymisten saattelemana. Virranjakajan käyttöakselin prikat valahtivat tietenkin ensimmäisellä yrityksellä lohkon sisään, mutta onneksi jäivät nokkarattaaseen kiinni. Magneetin avulla tilanne bueno. Työntötangot lyheni mutulla nappiin. Ensi kerralla voisi kuitenkin käyttää säädettävää tankoa... 4-sylinterin venttiilit taisivat olla hieman kankeina kun ei aluksi saanut säätöihin lainkaan. Pienen pyörittelyn jälkeen alkoi kaikki kummasti taas toimia. Hieman tässä moottorissa harmittaa, kun esilämmitysaukot putkista on entisen omistajan toimesta laikattu ja hitsattu umpeen. Varmasti erittäin hauskaa yrittää synkronoida keskitupla toimimaan kunnolla. Tällä hetkellä kombona DRLA 40:

 

- 32 sisäkurkut

- 160 pääsuuttimet (löytyy myös 150)

- 9164.2 tuubit

- 180 ilmat

- 65 tyhjäkäynti (löytyy myös 60)

 

Kuulostaako järkevältä vai pitäisikö vaihtaa esim pienemmät kurkut? Kone on 1641 ja keppi W100.

post-5274-13888365096869_thumb.jpg

Link to comment

Ei tuo pahalta kuulosta. Mulla on itellä 69x87 ja scatin C-95 ja kaasarina tuo 40 lortto. Aikani kokeltua ja säädeltyä päädyin kurkut 30 lisäilmat 180 pääsuutin 145 joutokäynti 65 ja kiihdytyspumppu 50 ja uuden neulaventtiilin laitoin. Ehkä nuo kurkut voisit vaihtaa noihin 30 riittää tolle koneelle ihan hyvin ja alavääntöä saa hieman lisää.Kokeilemalla selviää mutta lähtötilanne on ihan hyvä.

Link to comment

Jep jep. Ajattelinkin että hieman rajut on nuo (vakio?) palikat tälle konekokoonpanolle. Moottori valahti paikkaansa taas hieman vaihtelevalla menestyksellä. Valeo engineering tsing tsong chinaman kytkinlevy pisti hanttiin melko hyvin ennen kuin suostui loksahtamaan booreille. Taisi olla vasta kolmannella yrityksellä sisään. Boorit olivat alkuperäiseen verrattuna profiililtaan hieman erilaisia ja reunat karheat. Takahelmattomana tuo ei vielä ollut mikään paha homma mutta silti. Bensapumpulle vedin uudet paksummat johdot omalle sulakkeelleen ja johan alkoi toimia. Starttikin jaksaa pyörittää hyvin, joten kai tuon huomenna voisi päräyttää käymään ellei jokin taas tuota ongelmia. Konetilan tiivistystä pitää vielä miettiä lisää kuten kuvasta näkee.

 

Jarrujärjestelmäkin tuli valmiiksi tuossa yhtenä päivänä. Vasemmasta jarrusatulasta vain sattui menemään jarruletkun kierteet, vaikka ei sitä tullut edes kovin kiristettyä... Völkelin M10x1,0 V-coilit sentään pelasti tilanteen ja ei vuoda mistään! Kaiken ollessa uutta ei ilmauksessa eikä säädöissäkään ollut mitään erikoista.

post-5274-13888365101729_thumb.jpg

Link to comment
On se siistin näköinen mutta saattaa raapia töyssyissä putki maata.

 

Ja mites keskititkö kytkinlevyn ennen asennusta.

 

Onhan se melko matalalla. Kyllä se kytkinlevy tuli keskitettyä ihan tarkoitukseen sopivaa työkalua käyttäen. Ensimmäisen kerran moottorin ollessa pöydällä ja sitten noiden ongelmien ilmaannuttua. Väärinpäin valahti heti sisään kun paineasetelman irroitin ja irrallaan testasin. Oikeinpäin vaati ensin aikamoista sovittamista. Lopulta meni oikein hyvin kun hieman viilalla karheita tasoitti.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...