Jump to content

Kallen Wehkeet


Recommended Posts

Hyvältä näyttää. Tyyliin sopivasti voisi nakerrella 356/912 tyylisen vivuston kopan taakse niin jää lähes piiloon siististi. Tuossa yksi aihio ja tuossa idea. Melko simppeli tehdä myös pitkästä tavarasta.

 

Ja mahtuu! Ei näköjään jäänyt kyllä milliäkään tilaa moneen suuntaan, mutta sopii just eikä melkein. Seuraavaksi vuorossa kai sen vivuston pähkäily. Nurkat on jees.
Link to comment
Voisi samalla vaihtaa pienemmän öljypumpun kun tuntuu roiskivan bensapumpun paikalla olevasta huohottimesta ja tihkuu joka mahdollisesta kolosta tukkimisyrityksistä huolimatta...

Tuli tästä mieleen että meidän kisapadassa vakiopaikasta laturinjalan läpi öljyntäytössä olevasta huohottimesta tulee näppituntumalla n. 10x huohotusmäärä kun bensapumpun paikalta samankokoisesta rööristä (tämä siis silloin kun molemmat röörit ovat auki). Voi siis olla että jos vakio-huohotus on tukittu niin siitä bensapumpun kohdalta ei vaan kertakaikkiaan huohota riittävästi ja siksi sotkee.

 

Puavo

Link to comment

Tuli tästä mieleen että meidän kisapadassa vakiopaikasta laturinjalan läpi öljyntäytössä olevasta huohottimesta tulee näppituntumalla n. 10x huohotusmäärä kun bensapumpun paikalta samankokoisesta rööristä (tämä siis silloin kun molemmat röörit ovat auki). Voi siis olla että jos vakio-huohotus on tukittu niin siitä bensapumpun kohdalta ei vaan kertakaikkiaan huohota riittävästi ja siksi sotkee.

 

Puavo

 

Erittäin hyvä pointti. Huohotinboksiin asti ei näytä tulevan oikein mitään tavaraa (letkut ei tukossa/mutkalla) ja vakio-huohotus on juuri tukittu. Ei ihme jos hieman haluaa päästää painetta ulos. Tuohonkin joku ratkaisu kyllä löytyy...

Link to comment

Tuli tästä mieleen että meidän kisapadassa vakiopaikasta laturinjalan läpi öljyntäytössä olevasta huohottimesta tulee näppituntumalla n. 10x huohotusmäärä kun bensapumpun paikalta samankokoisesta rööristä (tämä siis silloin kun molemmat röörit ovat auki). Voi siis olla että jos vakio-huohotus on tukittu niin siitä bensapumpun kohdalta ei vaan kertakaikkiaan huohota riittävästi ja siksi sotkee.

 

Puavo

 

Erittäin hyvä pointti. Huohotinboksiin asti ei näytä tulevan oikein mitään tavaraa (letkut ei tukossa/mutkalla) ja vakio-huohotus on juuri tukittu. Ei ihme jos hieman haluaa päästää painetta ulos. Tuohonkin joku ratkaisu kyllä löytyy...

 

Tässä erään kokeneen konerakentajan toteutus huohotukseen:

 

071.JPG

Link to comment
  • 2 weeks later...

Nuo letkut, y-haara ja supistus on paikallisesta muovitarvikeliikkeestä eli tässä tapauksessa Muovitarvike Kuisma:sta Salosta. Vastaavantyylisistä liikkeistä pitäisi löytyä kaikki tarvittava.

 

Tuli tuossa taas leikittyä hieman hiekan ja soodan kanssa. Loputkin hyvät kaasuttimet puhdistin soodalla, samalla kuin testasin sen tehokkuutta tuon parissa kuvassa esiintyvän arpakoneen kanteen. Ihan kohtuu hyvin tuntuu purevan, varsinkin kun alkutilanne oli aika rujo. Sylinterit puoliksi täynnä hiekkaa, ruostetta sun muuta ja keinuvivuston puolelta melkein sama. Hiekka pääsi juuri loppumaan, kun kokeilin sitä imusarjoihin, samoin loppui sooda leikkiessä. Soodaa nyt pitäisi maatalousliikkeestä hankkia hieman suurtaloussäkkiä pienemmässä paketissa... Joskus varmaan tulee hankittua järeämmät vehkeet vaikka autojen korien puhdistukseen, sen verran kätevältä tuo tavara vaikuttaa.

 

Kuvassa myös vertailun vuoksi hiekkapuhallettu ja käsin "kiilloitettu" versio imusarjasta. Itse pidän edelleen valutilaista näteimpänä. Kiilloitetun version setissä toisessa reiät menivät täysin nappiin, mutta toisessa kaasuttimen puoleiset millin "sivuun" ja kannen vähän turhan isoiksi, että sai sopimaan. Toimivat näyttivät olevan silti, eli jos tuo pari jotakuta sattuu kiinnostamaan niin tarjouksia kuunnellaan. Valutilainen tee-se-itse miehen versiokin voisi ehkä irrota...

post-5274-13888368055838_thumb.jpg

post-5274-13888368056649_thumb.jpg

Link to comment
  • 1 month later...

Onneksi en ollut edes menossa Biffiin, pistää kuplat sen verran taas vastaan. Oranssista tuli sentään moottori irroitettua ja purettua turhat päältä. Vauriot onneksi vain jousilautasessa ja lukoissa, eli vaihtoon ja takaisin ajoon. Nyt kun tuo on taas kerran atomeina tallissa niin tekisi mieli lisätä yksi lortto nurkkaan, mutta hieman ylimitoitetuiksi tupla 40:set taitaisi tulla tuolle hiirimoottorille.

 

Ovaali taas päätti kusta alleen vasemmanpuoleisesta takarummusta, joten ei mennyt läpi ensimmäisellä katsastusreissulla jarruista. Näköjään vuotaa öljyä akselin kautta eli uudet tiivistesarjat molempiin nurkkiin jossain vaiheessa. Voimiensa tunnossa ollut takaluukun jousikin repi mukaansa osan luukkua, eli hitsattavaa luvassa. Tarkemmin tarkasteltuna joku on joskus tuon jousen "kiinnityslevyn" ympäriltä hitsannut ja juuri siitähän se repesi. Korjaamisessa saa taas olla tarkkana, ettei pintapellit kupli ja tule uutta maalattavaa. Kuviahan on aina oltava, joten tuossapa ghettovivuston prototyyppi. Idea lähti liikkeelle miljoonalaatikossa pyörineestä nivelvarresta ja pakko tuo kokonaisuus oli nätisti piiloon saada. Geometrialtaan tuntuu olevan ihan käytettävä, joten naurettavien peltilätkien tilalle hieman paksumpaa tavaraa ja vaijerien paikalle synkkauksen mahdollistavat varret. Jos tuon nyt saisi ensi ajokaudeksi valmiiksi. Yksi imusarjasetti lähti huutokaupalla meleko halavalla Poriin, monta on vielä varalla...

post-5274-13888368640103_thumb.jpg

Link to comment
Nyt kun tuo on taas kerran atomeina tallissa niin tekisi mieli lisätä yksi lortto nurkkaan, mutta hieman ylimitoitetuiksi tupla 40:set taitaisi tulla tuolle hiirimoottorille.

Pari kesää sitten ajelin (nokkaa lukuunottamatta) vakio 1600:lla tuplat 2x40 dellortot nurkissa, ja aivan loistavasti toimi tuokin yhdistelmä.

Link to comment

Pari kesää sitten ajelin (nokkaa lukuunottamatta) vakio 1600:lla tuplat 2x40 dellortot nurkissa, ja aivan loistavasti toimi tuokin yhdistelmä.

 

Noh, tuplat on aina tuplat ja on ainakin sitten kasvuvaraa ylöspäin.

 

Nopealla vilkaisulla ei löytynyt "teollisuuskoneen jäähypeltejä" edes taiwaninpoikien tekemänä, joten pitipä taas tehdä itse kun löysin joitain mitoituksia ameriikan palstalta. Ne olivat aivan vääriä ainakin näille aftermarket osille. Pientä korjailua ja ainakin peittää enemmän kuin pelkkä J-putki. Peedeeäffissä omiin pelteihin sopivat taitteluohjeet 1:1 suhteessa, eli jos ei noiden avulla onnistu niin jo on kumma.

jaahdytys1.pdf

jaahdytys2.pdf

post-5274-13888368711402_thumb.jpg

Link to comment
  • 3 weeks later...

Ei vuoda ovaalin akseliputkesta enää ja takaluukkukin hitsattu takaisin kuntoon. Alkuperäiset välirenkaat laakeripesässä näköjään sen verran ruostekuoppaisia, että alkoi päästää reilummin tavaraa läpi. Näitä on aina yhtä hauska tehdä uudestaan. 1641 kannet tikissä jälleen ja moottori melkein jo takaisinnostokunnossa. Piliteema-laatuisilla jousipuristimilla ei selvästi tee yhtään mitään, joten kävi ihan koneistamolla asti jousilautasen+venttiili+lukkojen vaihdossa. Melkein sai samaan hintaan kuin totaalisen paskan jousipuristimen. Jospa Scatin keinuakselit estäisi tuonkaltaiset venttiilivauriot tulevaisuudessa. Aircooledin tilauskin sattui tulemaan juuri sopivasti ~kolmen kuukauden odottelun jälkeen, CSP:llä (WW) virranjakajan kannet selvästi nopean toimituksen tavaraa! Öljypumppua vaihtaessa tuli vastaan myös yllätys, kun koneessa majaileva nokka ei ollutkaan W100 vaan VZ15! Tuo aikaisempi oletus tuli projektin mukana tulleen Englen pahviboksiin tussilla vedetystä "W100" teksistä. Noista nostoista ja duraatioista tietämättömänäkin ehkä vähän rajulta tuntuva nokka tuolle moottorilla. Taas oppii lisää, älä oleta - tarkista...

 

Aivan, ovaalin takavalot pännivät sen verran paljon, että tuli vaihdettua vihdoin niidenkin paikkaa. Näistä projekteista on ainakin nyt tullut opittua seuraavaa:

- Ei enää koskaan vinyylipenkkejä

- Ei repropaskaa jos alkuperäiset kunnostettavissa

- Ei museoleimoja

- ...

post-5274-13888368927096_thumb.jpg

post-5274-13888368927318_thumb.jpg

Link to comment

Hieno auto ja täältä myös "peukkua" museolta säästämiseen.

 

Kevennyksenä Overdriveltä lainattu teksti museo sääntöön :)

 

Museoautossa saa syödä ainoastaan kuivaa näkkileipää ja juoda sokeroimatonta sitruunamehua. Mitä rentouteen tulee, niin asustukseen pitää kuulua kireä pipo (kesäaikaan saa korvata nippusiteellä) ja autossa käytävän keskustelun täytyy kriittiseen sävyyn ruotia vieressä olevan auton vääränsävyisiä mustia ajovalon sähköjohtoja. Hymyileminen on sallittua ainoastaan 30 minuuttia vuodessa. Kaikki nämä asiat löytyvät pienellä painettuna sieltä museokilpiehdoista.

 

-Pete-

  • Like 1
Link to comment
  • 1 month later...

Pitäisi jostain vääntää aikaa näillekin kaikille. Nyt sentään pitäisi tulla aimo annos motivaatiota, kun yksi valkoinen rotisko tuli käytyä sentään lastattua jo trailerin päälle. Eihän siinäkään mennyt kuin vuosi tai pari. Omassa muoviläpyskässäni ei löydy tarpeeksi kirjaimia moisten yhdistelmien vetämiseen, joten tulee osaavamman kuskin kanssa perille. Jos näette sunnuntaina Köyliö-Salo välillä spontaanisti tuulenvireessä murenevan pallokeulan, niin kannattaa pysyä riittävän turvavälin takana.

 

Papereiden mukaan tämä komea(hymiö) yksilö oli alunperin -73 1800 Kombi, mutta nyt kontissa majailee muualta irroitettu 1600. Ovet ovat saaneet kevyitä pusuja ja helma+alustakin murenee paikoittain käsiin. Ei mitään erikoista siis, paremmassa kunnossahan tuo on kuin 99% myytävistä projektikuntoisista juniksista. Peltihommia silti tiedossa runsaasti, mutta kuntoonhan tuo laitetaan. Ovaalin jälkeen on selkeästi tullut mentyä alamäkeen pystärin ja myöhäispalliksen muodossa, mutta jos seuraavaksi tulisikin vastaan hyvä junis/splitti/zwitter/notsi... ainahan saa toivoa.

 

Kukkaruukusta myös asiaan, ei jaksanut enää katsella oranssin kuplan pakosarjasta irtoilevia maaleja. Paikallinen kyläseppä menetelmin rasvanpolttoon sopivaa silavaa kärmeksen päälle hiekkapuhalluksen jälkeen ja koneeseen kierroksia. Komea pinta ja naapurustoon mukavat grillauksen hajut tulivat samalla. Jospa tuo kestäisi paremmin kuin "kuumankestomaalit".

post-5274-13888369405189_thumb.jpg

post-5274-13888369405633_thumb.jpg

post-5274-13888369405989_thumb.jpg

post-5274-13888369406223_thumb.jpg

post-5274-13888369406487_thumb.jpg

Link to comment
Niin onks tämä hieno yksilö löytynyt Köyliöstä? Mistä päin sieltä, jos saan kysyä, on tuttua seutua ittelle.

 

Janne.

 

Köyliöstähän tuo. Onko se nyt Tuohiniemeä vai Yttilää. Aivan järven rannalla kuitenkin. Harmi vain, että tuolta lähtenyt joskus myös vihreä -67 bussi paikalliselle poliisille ja siitä eteenpäin. Missä mahtaa seilata tällä hetkellä.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Tuli tarkasteltua tuota uusinta ostosta hieman tarkemmin ja nopean harjauksenkin sille annoin. Kärcher huusi vain armoa, kun imuroin kymmenien vuosien roskat ja rapistuvat pellit suurinpiirtein pois. Keskipenkin alta löytyi hiirien tukikohta vanhojen viinapullojen seasta ja istuinten pehmusteet olivat päässeet sitäkautta parempaan käyttöön. Ruostettahan tuosta löytyy vaikka muille jakaa, mutta esim. takatilan lattia näyttää melko hyvältä. Helmat voi käsin poimia parempaan talteen molemmilta puolilta haluttaessa ja takakulmatkin akun ympäristön ohella täysin haperoa. Vasemmassa kyljessä käytetty kittiä aika runsaasti ja se myös näkyy kukintoina. Suuria yllätyksiä ei tullut. Etuovet molemmin puolin lommoilla ja hieman vääntyneet, eikä mene kiinni asti. Liukuovi tuntuu sentään toimivan aika hyvin. M-lätkästä katsottuna näyttäisi olevankin mallivuoden -74 Pastel White kombi. Eihän tuo kiinni oleva moottori mikään 1600 olekaan, mitä vähän ajattelinkin, vaan H-numerosarjalla oleva 1500 aiemmin mainitusta -67 juniksesta. Ei siis mikään toimiva lähtökohta moottorille tähän projektiin, vaikka ruosteen alta jotain toimivaa löytyisikin.

post-5274-13888369478303_thumb.jpg

post-5274-13888369478734_thumb.jpg

post-5274-13888369478947_thumb.jpg

post-5274-13888369479574_thumb.jpg

post-5274-1388836947979_thumb.jpg

post-5274-13888369479996_thumb.jpg

post-5274-13888369480225_thumb.jpg

Link to comment
  • 2 weeks later...

Pakun ruostehommien aloitus jää ehkä keväämmälle, kun on pakko säilyttää ulkona pressutallissa ja talvi-ilmat ei kovin hyvin taida sopia hiekka/sooda/rälläkkä/maalinpoisto/hitsaushommiin ellei halua tehdä kaikkea kahteen kertaan. Puhjenneita renkaita vaihtaessa puhdistin etuakselia hieman ja sieltähän tuli oikein nätit maalatut valmistusnumerot esiin. Kaikissa muissa tähän asti on tullut vastaan vain ruostetta ja paskaa... Voisi varmaan sitten aloittaa rahan polttamisen vaikka moottorin rakentelulla. Yhtä hapettunutta kuplan lohkoa ja 30hv koneita lukuunottamatta ei paljoa osia löydy takataskusta, eli puhtaalta pöydältä lähdetään. Aikaisemmat kokemukset moottorinrakentelusta löytyy ainoastaan vakiokoneista, joten vinkkejä kaivataan. Ajatuksena olisi rakentaa jotain 1800-2000 haarukassa, kun alkuperäismoottorikin otteessa 1.8. Perinteisesti tavoitteena paljon vääntöä, ei hirveitä huipputehoja korkeilla kierroksilla. Tälläistä esim:

 

2007cc

78x90,5

40x35,5 kannet

 

Nokka-akseli voisi olla jokin W-sarjan keppi (110/120?), mutta eikö suhdekiikuille suunnitellut nokat ole parempia venttiilikoneistoa ajatellen? Kevyemmät rampit? FK-7 ja 1,4 (enemmänkin 1,5?) keinut iski silmään. Puhtaalta pöydältä kun lähtee, niin olisi hyvä olla myös mahdollisimman "helpporakenteinen" kone. Eli mahdollisimman pienet shimmit ym, ei turhia koneistuksia. Noita hieman laskeskelin ja päädyin kuvanmukaisiin tuloksiin. Vakiopituisilla kangilla olisi "mahdollisesti" sylintereitä/kammiota sorvattava järkevän dekin saavuttamiseksi, 5,4" taas hyvin lähellä ja 5,5" isompien shimmien alueella. Varmasti tämänkin kaltaisia paljon rakenneltu, kokemuksia "parhaasta" pituudesta? Tarvittavat muuttujat tietenkin mitataan ja eihän dekin pidä olla vakion mukainen, mutta näin lähtökohtaisesti tuli laskeskeltua. Kommentteja, parannusehdotuksia?

 

Yhtenä mielenkiintoisena vaihtoehtona olisi tehdä pidempi-iskuinen 82x88 koneistettava, mutta tuohon komboon ei taida olla "stroker" mäntiä olemassa hyllytavarana. In other news, imusarjojakin kasaantunut, pitäisi varmasti tehdä niille jotain.

post-5274-13888369716246_thumb.jpg

post-5274-13888369716475_thumb.jpg

Link to comment

Hommaat 1300-1600 2reikäkoneen aihioksi takakannakepaikoilla teet siitä. Kannet jos halki niin hitsaten tulpanreijät ja pitkille tulpille samalla.

69x90.5 Vakio vw kampi ja alakerta,2-reikäkannet vakioventtileillä kairattuna,9 puristusta ja engle 110 nokka,009 kärjetön

Öljynsuodatus ja typ 4 jäähdytin+enemmän öljytilavuutta.. 2x brosolit 40mm nurkkiin tai 36/40 dellortot/weberit tuplina 28 kurkuilla = 100hv hyvin tehtynä,kestää ja vääntää eikä maksa paljoa.

Mahdollisimman paljon originaali vw osia ja mahlea + mahdollisimman vähän kiinan osaa niin tulee hyvä ja kestävä.

 

Pitkäiskut,h-profiiliveivit,isovenakannet yms race jutut ihan turhaa pakun moottorissa...

Link to comment

Pitkäiskut,h-profiiliveivit,isovenakannet yms race jutut ihan turhaa pakun moottorissa...

 

Tuokin ihan totta, H-profiilit ym. saa jäädä kaupan hyllylle. Tässähän ehti virtuaaliharrastaa vielä vaikka minkälaisia kombinaatioita kun on vielä mietintäasteella.

 

Tuplakaasariprokkiskin otti pienen askeleen eteenpäin. Nyt löytyy jopa fenolieristeet imusarjan ja kaasarin väliin. Hydrauliikkaliikkeesta banjot ja "hyvälaatuista" 6/12mm polttoaineletkua. Metallipunosletkut tuntuvat olevan vain pinnalta vahvistettuja, joten päädyin ihan perustyylin letkuun. Päälle hieman suojasukkaa ja tuloksena köyhänmiehen metallipunosletku. Tuon kaliiberin letku ei oikein halua taipua ja kaasuttimen letkuliitäntä oikealla puolella mutkistaa asioita, niin tuli päädyttyä hieman erikoisempaan ratkaisuun. Jotain eristävää vielä kiinnikkeiden alle, niin eiköhän tuosta toimiva tule. Sytytysjohtojen päälle samankaltaista sukkaa ja ulkonäkö paranee heti (ainakin omasta mielestä). Mitähän sitä vielä keksisi... (Huom. nuo tikku ja jousiviritykset ei sitten ole lopullisia)

post-5274-13888369790267_thumb.jpg

post-5274-13888369790526_thumb.jpg

post-5274-13888369791045_thumb.jpg

Link to comment
  • 5 weeks later...

Ajauduin taas kerran tekemään jotain aivan muuta kuin oli alunperin tarkoitus. Kokeilin kiillottaa imusarjoja ihan omaksi huviksi ja nättejähän niistä tuli! Pyörrän sanat valutilaisena pitämisestä, kyllä näiden kiiltää pitää. Paperikarkeudet loppuivat kesken ja muutamia alkunaarmujakin taisi jäädä. Vielä olisi se 8 vai 10 settiä odottamassa samaa toimenpidettä ja lisää kertyy hiljalleen... Ikä, terveys ja tekemisen ilohan noista menee, mutta eiköhän viedä loppuun mitä kerran tuli aloitettua ja talvihan on sitä parasta aikaa sulkeutua yksin talliin.

post-5274-13888370059358_thumb.jpg

Link to comment
  • 1 month later...

Melkein meinasi jäädä JK-ale huomaamatta, mutta onneksi tuli luettua palstaa että sai pistää taas rahan kiertoon. Nelinumeroisella summalla tiivistettä, alustan palkkeja ja muuta härpäkettä. Toivottavasti sitten myös kannatti ostaa mahdollisimman lähellä OEM laatua olevia tiivisteitä eikä halvinta budjettilaatua. Ainoat Klokkerholm osat tällä kertaa oli takanurkkien alaosien korjauspalat, mitkä ei maksaneet juuri mitään. Laatuero VW-tarraisen ja Klokkerholmin välillä on kyllä valtava. Tanskanihmeet taipuu kasaan jo melkein omasta painosta ja pellin paksuus odotetusti folioluokaa. Toimiva pulju tuo JustKampers, suosittelen. Jospa noista sitten saisi piristysruisketta jonkinlaisen kääntötelineen rakentamiseen että saa nuo peltihommat joskus aloitettua.

Link to comment

Unohtui kysyä aikaisemmassa viestissä: jos iskee potentiaalisesti T1 pohjaisen koneen pallikseen, jossa on ollut alkuperäisenä T4 kone ja sen mukainen konetila, minkälaiset moottoripellit tarvitaan? "Karvalakkimallin" 1600 pellit käytettynä? Saatavuus varmaan täysi kymppi? Tuo kiinni oleva H-kammioinen kone ei auta kyllä yhtään. Sama olisi kuin olla ilman mitään.

 

Nyt kun ei ole vielä paljoa tehtävissä tuon romun kanssa, niin aloitin helpolla hommalla eli puskurien elvytysyrityksellä. Tätä on selkeästi ajettu puuhun jos toiseenkin, mikä näkyy ovista ja puskureista.  Etupuskurin yläpuoli onneksi hyvässä kunnossa, alapuoli taas ei. Puskurien kimppuun iskin tukkalaikalla, lähtee muuten 4-kerrosta maalia melko nopeaan! Suurimmat vääntymät sai oikenemaan puunpalojen ja puristimien avulla, mutta etupinnassa olleet lommot ei edes vasaroimalla paraneet, joten pienet täytteet piti laittaa ja perään varastopohjat. Takapuolen ruosteet pois teräsharjalla ja joskus massat perään, ei sinne kukaan kuitenkaan katso.

post-1143-0-24079400-1389548174_thumb.jpg

post-1143-0-22128200-1389548184_thumb.jpg

post-1143-0-96077000-1389548194_thumb.jpg

post-1143-0-59498000-1389548202_thumb.jpg

Link to comment
  • 2 months later...

Huomio tuppaa aina keskittymään aivan vääriin asioihin ja mitään ei saa kokonaisuutena aikaan, tällä kertaa kaasuttimien salat kiinnostivat. Pitäähän sitä jotain tietoa jakaa, jospa tästä olisi edes pientä hyötyä jollekin muulle ostoa ajatteleville. Tuli tuossa jo aikaa sitten tarjous parista 44 IDF kiinankopioita muutaman kympin päälle kahdensadan. Näitähän saa siis melkein neljä yhden uuden espanjalaisen hinnalla, eli voiko nämä olla mistään kotoisin? Mielipidekysymys. Myyjän mukaan valujälki on kohentunut kiinalaisilla ja tästä olen kyllä ihan samaa mieltä näin valuinsinööriretkuna. Pinnanlaatu on yleisesti hyvä, mutta ei mielestäni ihan pärjää vanhanliiton laatuvehkeille. Valun sisäänmenoaukot on jätetty suuremmin siistimättä, joka ei vaikuta oikein mihinkään, mutta hieman jää rassaamaan itseäni. Näin halvoissa vehkeissä on jotain huonoakin oltava? No ainakin osa ruuveista ym. tuntuu olevan tehty muovailuvahasta. Hajottimen ja sisäkurkun valumuoteissa on selkeästi ollut jotain pielessä kaakkoisaasian pojilla, kun noin rumaa jälkeä on saatu aikaan. Oli pakko hyökätä noiden kimppuun hiontavälinein, että sai edes jotenkin tasaisen näköistä jälkeä. Jotkut osat ovat myös vedetty jo tehtaalta jämäkästi ruuvilukitteella lukkoon, joka on ainakin omasta mielestäni aivan älytöntä kun nämä vaativat täyden läpikäynnin löytyneiden koneistuslastujen ja liitinkustomointien ym. takia. Kohonkin säätö oli tehtaalta aivan pielessä, joten bolt-on miehille en todellakaan suosittele näitä. En edes tiedä mihin näin isoja kaasuttimia käyttäisin, eli käytännön toiminnasta en osaa vielä sanoa yhtään mitään. Jos on valmis leikkimään ruuvimeisselien kanssa, niin varmasti näistäkin saa rahoilleen vastinetta. Ei mitenkään paskoilta tunnu.

 

Vähän enemmän tarpeeseen hankin myös käytettyjä Dell'Ortoja. Näissä käytetyissä vehkeissä tuppaa aina pännimään likaisuus. Vaikka sisuskalut olisivat kuinka kiiltäviä ja hyviä, niin miksei sitten ulkopintakin. Ei tuohon kauaa mene, kun soodalla tai lasikuulalla pinnat puhdistaa. Värimetallit puhdistuu nopeasti etikka+sitruunahappo seoksella ja samaan kasaan voi tunkea ruostuneet osatkin. Ei mielestäni kauan aikaa vie, kuvassa samasta lähtökohdasta nopeasti läpikäyty ja käsittelemätön. Pieni, mutta omaan silmään erittäin suuri ero. Ugh, olen puhunut.

post-1143-0-62734700-1394994256_thumb.jpg

post-1143-0-40200800-1394994277_thumb.jpg

post-1143-0-04827500-1394994286_thumb.jpg

post-1143-0-02478300-1394994291_thumb.jpg

Link to comment
  • 1 month later...

Alkoi hieman ahdistaa tuo keskikaasarin kanssa venkoilu, joten oranssi pulkka tuli päivitettyä doppelvergaser aikakauteen. Epäilin pitkään imuvuotoa, kun ei suostunut kunnolla käymään tyhjää ja piti huijata kiertämällä ruuvista lisää kierroksia. Toiselta puolelta pässinsarvista ei sitten tainnut pitää lainkaan märästä tiivisteestä päätellen. Pässinsarvet taisivat olla 1300 versiot, eikä imusarja raiskatuilla päädyilläkään vielä riittänyt. Nyt moottoria ruokkii dellortot nurkissa. Ei mennyt niidenkään asennus taas ihan putkeen, kun joka paikassa on ahdasta ja kaikki missä virtaa neste vuotaa. Kaikki oli suurinpiirtein kasattuna, niin molemmat kaasuttimet tulvivat pääpiiristä ilman sähköisen bensapumpun antamaa painettakin. Kohojen säätöjen tarkastus kertaa x, ei vaikutusta. Monen testailun jälkeen ongelma parantui vasta kohojen vaihdolla, säädöt olivat kaikissa tismalleen samat eikä jumittaneet mihinkään. Henkimaailman hommia. Vuotojen jälkeen uudenkarhea Bosch-akku antoi periksi, kuten teki maaliskuisella katsastusreissullakin aseman autonosturiin. Uudella akulla pääsi yrittämään käynnistämistä, mutta tulpat olivat pimeänä tulvineesta menovedestä. Tulppienvaihto ilman huoltoluukkuja mukava toimenpide, kuten monet varmaan tietävät. Uusilla tulpilla kone hörähtää käyntiin, muttei käy tyhjää. Toinen kaasuttimista vetää selkeästi vähemmän alipainetta ja lyö takaisin kaasuttimelle -> tyhjäkäyntipiirit tukossa. Puhdistuksen jälkeen taas oireillut kaasutin vetää selkeästi paremmin, ja ongelma siirtyi toiselle puolelle -> lisää puhdistamista ja irroittelua. Tuon jälkeen moottori alkoi kehräämään erittäin hyvin ja sai säätöihin, aivan älytön ero entiseen.

 

Säädöt sai kohdilleen lauantaina ja ehti vielä tehdä illalla nopean testilenkinkin. Nokka sunnuntaina kohti Olaria ja tällä kertaa selvittiin ilman venttiilikoneiston tai moottorin muunlaista räjähtämistä. Ylimääräisestä kahisevasta pääsi taas eroon ja auto tuntui toimivan hyvin. Ei tuolla nyt Show&shineja tai mitään komeita pystejä voiteta, mutta ihan menevä peli tuo on nyt varsinkin kun moottori tuntuu hyrräävän hienosti. Kotitallilla alkoi kuitenkin vaihteisto oikkuilla, ja rohisee taas vaihde vapaalla, kytkin ylhäällä, sekä ilman kuormaa rullaavana vaihde päällä. Ääni katoaa kun kytkimen painaa pohjaan. Valistuneita arvauksia aiheuttajasta? Ääni aika erikoinen "rak-rak-rak". Alkaa ahdistamaan jos joutuu taas kerran kaiken purkamaan.

post-1143-0-56334700-1398095070_thumb.jpg

Link to comment
  • 1 month later...
Vähän venähtäneen talvilevon jälkeen tallin uusin tulokaskin on punnerrettu työn alle ja sen myötä pallokeula pääsee pian kääntöhäkkyrään killumaan. Pakussa on sen verran hitsattavaa, ettei tuota hommaa tee hullukaan maassa maaten. Homma alkoi etuakselin irroituksella. On tuon alustassa kyllä paljon härpäkettä pyörimässä kuplaan verrattuna. Kaikki irroitettavat osat on tietenkin ruostuneet kiinni, mutta tällä kertaa ei sentään onnistunut tuhoamaan yhtään kierrettä. Iso kompura ja paineilmatyökalut on tuossa hommassa näköjään aivan välttämättömiä. Ei käsin olisi saanut kuin selän ja niskan kipeäksi. Pelkäsin etuakselin olevan puhkiruosteessa runkoa vasten, kun iskaritornien päällä oli kunnon kasa perisuomalaista mutapaskaa ja koko akselisto ei liikkunut mihinkään kaikkien kiinnitystarvikkeiden poistamisenkaan jälkeen. Se oli lopulta turha pelko, vetovasaran, sorkkarautojen ja tunkkien kanssa irronnut setti paljasti vain päälle päin semihyvässä kunnossa olevaa metallia! Akseliston lopullinen kunto selviää tietenkin vasta hiekkapuhalluksen jälkeen, mutta ihan hyvältä näyttää tähän asti. Muutenhan tässä riittää hommaa ja vaihdettava on ainakin:

 

- doglegit osittain

- ohjaamon lattia

- sivuhelmat kokonaisuudessaan

- runkopalkkeja

- pyöränkaaret takana

- takahelma ja takanurkat

- tavaratilan pohja paikoittain

 

Seuraavaksi pitää tiputtaa vaihteisto ja moottori, että saa takaosankin valmiiksi häkkyrää varten. Kiinni olevalla H0-koneella voisi heittää vesilintua tai pistää kiertoon jollekulle numeroista tarkalle -67 junista rakentelevalle. Lyhyesti: mitään ei saanut aikaan, kauhea tarina, tekemistä vaille valmista.

post-1143-0-27245500-1401644755_thumb.jpg

post-1143-0-87361700-1401644760_thumb.jpg

post-1143-0-06324100-1401644765_thumb.jpg

post-1143-0-86162600-1401644768_thumb.jpg

post-1143-0-44629900-1401644773_thumb.jpg

post-1143-0-52202000-1401644781_thumb.jpg

post-1143-0-45777500-1401644786_thumb.jpg

Edited by KalleJ
Link to comment
  • 1 month later...

Nyt on pallo grillissä ja muutenkin jo aika mukavan pieninä palasina. Vaihteisto ja moottori irtosivat melko nätisti, mitä nyt joku on mm. joskus hitsannut vaihteiston etukannakkeen runkoon katkenneen pultin takia ja muuta pientä. Kaikki pultit, mutterit ym. antautuivat vähintään pienellä lämmöllä. Ei tämä toivottomalta työmaalta näytä tässä vaiheessa, mutta ruostetta löytyy kuten kuvista näkyy. Alustasta pieniä valonpilkahduksia ruostesuojauksen alla. Massatut alueet paljastavat melko koskematonta maalia, joten ei tässä sentään tarvitse korin alinta 30cm rakentaa tyhjästä kuten monia juniksia.

post-1143-0-23201300-1405185618_thumb.jpg

post-1143-0-87403100-1405185628_thumb.jpg

post-1143-0-25348900-1405185636_thumb.jpg

post-1143-0-90428400-1405185642_thumb.jpg

Link to comment
  • 1 month later...

Pallo siirtyi sateiden tieltä vihdoin talliin, jossa voi syyskauden viettää ruostehommia tehden. Hieman piti grilliä laikata matalammaksi kun loppui oviaukosta korkeus kesken. Oli vain muutamasta sentistä kyllä kiinni... Hiekkapuhaltajakin kävi puhkumassa pohjaan lisää reikiä. Taisi kompressori painaa kevyet 1,5 tonnia ja ilmanpainetta vehkeissä riitti aivan tarpeeksi. Ei motonetin kiinalaisella paskapöntöllä olisi tullut kuin vihaiseksi. Pohjaan suojaksi Temacoat GPLS-primer epoksi (jos tuo jotakuta kiinnostaa). Vanhoja räkäpaikkoja löytyy monessa kohtaa, nähtäväksi jää mihin tulokseen itse pääsee. 

 

In other news, lisää vintage speedin alkeita. Mallivarusteet valmiina valuja varten ja tarkoitus ainakin tulla imareita okrasa kansille. Kohta pitäisi varmaan hankkia sellaiset kannetkin.  

post-1143-0-41522900-1409162751_thumb.jpg

post-1143-0-09317000-1409162764_thumb.jpg

post-1143-0-37823000-1409162769_thumb.jpg

post-1143-0-61758100-1409162774_thumb.jpg

post-1143-0-60470200-1409162779_thumb.jpg

post-1143-0-73263700-1409162784_thumb.jpg

post-1143-0-89798700-1409162789_thumb.png

post-1143-0-39676600-1409162797_thumb.jpg

post-1143-0-42194000-1409162801_thumb.jpg

  • Like 1
Link to comment

Mahdaks tarttee takapyörän kaari/korjauspaloja tähän pallikseen?

Ostin ja en tarttenu.Paruzzilaiset.Hinta 60e pari.

 

Suurin osa korjauspelleistä löytyy jo. Taitaa myös olla eroja varhaisella ja myöhäisemmällä palliksella takakaaren kanttauksessa?

 

Valumallit testattu. Tuleehan sieltä jotain.

post-1143-0-25426900-1409322932_thumb.jpg

Link to comment

Valoikko itte, vai teetikkö jossakin?

 

Ihan omaa valua, "työsuhde-etuja" että saa värkkäilä tällaisiakin. Valumallien teettäminen firmassa x ja valaminen y:ssä tulisi yksityiselle melko hinnakkaaksi (ainakin volkkariharrastajalle). Monet toimijat taitaisivat myös hinnoitella itsensä kohteliaasti ulos koko hommasta tai sitten vain nauraa koko asialle. 

Link to comment
  • 1 month later...

Vähän ollut hiljaista tällä saralla. Mitä enemmän tuohon pallokeulaan käyttää aikaa, sen enemmän löytyy korjattavaa ja aika paljon myös hyvin kyseenalaisia entisiä korjauksia. Kittihän nyt on tietenkin rakenneaine, eikä mikään kosmeettinen...  Uutta peltiä on virallisesti aloitettu räiskimään tähänkin, voiton puolella siis? Samalla tulee värkättyä monia asioita, ettei ala yksi maistumaan liikaa puulta. Puskurin käpyjä ei näihin näytä olevan oikein tarjolla niin päätin niitäkin yrittää tehdä itse. Kolmiripainen 002-laatikko on saanut uusia tiivisteitä vähän joka puolelle ja viimeisimpänä kävin nokkapalan kimppuun. Vaihteensiirtäjän tanko on kulunut melko ruvelle ja metallisessa "pallonivelessä" on pieniä hiusmurtumia. Saako näitä mistään uutena järkevästi vai meneekö jonkun muun laatikon raiskaamiseksi varaosan toivossa?

post-1143-0-77644200-1414952260_thumb.jpg

post-1143-0-35354700-1414952300_thumb.jpg

post-1143-0-15619200-1414952306_thumb.jpg

post-1143-0-60620100-1414952326_thumb.jpg

post-1143-0-56297600-1414952331_thumb.jpg

Link to comment
  • 3 weeks later...

Ruostesavotta jatkuu. Pikkuhiljaa pystyy jo sovittelemaan isompia kokonaisuuksia alustavasti paikalleen. OEM ja JustKampers-laatuiset osat tuntuvat olevan melkein heittämällä paikalleen sopivia, Klokkerholmin kaarenpalaset ei niinkään. Kyllä tuon kursituksi kasaan saa niilläkin, kun ei tästä kombista showautoa tekemässä olla. Bensatankin sisältö ei yllättänyt, tervamaista mömmöä ja ruostetta siellä on. Liuottimia ja happoa, niin on kohta taas käyttökunnossa. Ihan hauskaa ruostehommat on kääntötelineen kanssa, suosittelen.

post-1143-0-12474900-1416846897_thumb.jpg

post-1143-0-08758800-1416846906_thumb.jpg

post-1143-0-10270900-1416846913_thumb.jpg

post-1143-0-00393400-1416846922_thumb.jpg

post-1143-0-67661200-1416846928_thumb.jpg

Link to comment
  • 1 month later...

Pallokeula on hitsautunut kasaan hiljalleen joululomallakin. Kai tämäkin on jollain tapaa rakkaudesta lajiin, sillä kovin moni ei taitaisi omasta vapaasta tahdosta myöhäispallista pelastaa näin haudan partaalta. Etupuskurin kävyt sain valmiiks ja innolla odottelen, miltä kokonaisuus näyttää valmiina. Kylki oli sen verran kuprulla, että helpoin oli korjausta lähteä tekemään päällekkäisliitoksella. Sovittelua JK:n pellissä oli jonkin verran, mutta eniten virhettä oli autossa itsessään. Yksi mokakin tuli tehtyä, B-pilarin korjauspala heftattiin alustavasti liian alas, joka tuli myöhemmin korjattua. Sivupellit hitsattiin ensin alustavasti kiinni toisen painaessa sisältä. Rajun vasaroinnin jälkeen kylki suoristuikin huomattavasti verrattuna yhden kuvan alkutilanteeseen ja sisäpeltiä jälkeen tutkittaessa ilmeni, että sisäpuolen tukipalkkeihin on joskus kohdistunut melko kovia iskuja. Tämän vuoksi ulkopellitkin ovat vähän miten sattuu. Pohjalevyn korjaus ei mennyt myöskään päittäisliitoksella, sillä tällä tavalla sai vedettyä mukavasti pitkää saumaa. Säästi aikaa ja ei ainakaan pitäisi vuotaa läpi. Ei tuo maailman nätein liitos ole, mutta ei tässä aikaisemmin mainitusti showautoa olla tekemässä. Viimeisimmästä osatilauksesta unohtui takimmaiset poikittaispalkit. Unohdus korjautui jälleen kerran tee-se-itse-säästin tekeleellä. Tuolla ei taida kovin suurta väliä ollakaan, kun uudemmissa malleissa edes tietääkseni olla kyseisiä tukia. Kotelojen sisäosat tuli suojattua kotelovahalla, toivottavasti kestää. 

post-1143-0-44810800-1420319368_thumb.jpg

post-1143-0-99588600-1420319374_thumb.jpg

post-1143-0-34173900-1420319379_thumb.jpg

post-1143-0-14160800-1420319384_thumb.jpg

post-1143-0-78818600-1420319396_thumb.jpg

post-1143-0-28312300-1420319414_thumb.jpg

post-1143-0-58619000-1420319419_thumb.jpg

post-1143-0-50179800-1420319429_thumb.jpg

post-1143-0-26724400-1420319434_thumb.jpg

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...