Jump to content

Nykimistä lämmettyä.


Guest oskuk

Recommended Posts

Seuraava ajatus on roska tankissa/letkussa joka aihheuttaa osittaisen tukoksen. Bensa pääsee taas pumpulle asti pienen seisomisen jälkeen. Laita äkkiä filtteri sinne, mutta ennen pumppua. Pumppuakin pitää suojata roskilta, ei vain kaasaria.

Link to comment

Ei se ilma siellä pumpun jälkeen olevassa suodattimessa ole mikään ongelma, pääasia että bensaa menee tarpeeksi. Onhan kaasarissakin ilmaa, kohokammiossa. Ehkä palliksessa mahdollinen bensapula/tukos näkyis ennen pumppua olevassa filtterissä ilmana, tankki kun on pumppua selkeesti ylempänä. Mut niinku kirjoitin, filtterin rakenteesta ja asennosta riippuen ilmataskuja jää.

Link to comment
Guest oskuk

Ok, kiitos. En nyt laittanut vielä suodinta, kun en keksinyt hyvä sijaintia, ja olisi hyvä olla kaveri pitämässä bensan tuloa sillä aikaa kun tuhtataan letkuja paikoilleen. ;-)

 

Joka tapauksessa, kuumeneminen taisi selvitä, ainakin osittain: koitellessani missä ne hiton vivut tuolla tuuletinkopan etupuolella on, tunsin sormissani jähdytinrivastoa! Lamppu esiin ja kaali pitkälle: kopasta puuttuu kokonaan tämä pelti:

 

c_jp119201005_1.jpg_35c_2a8.jpg

Link to comment
Guest Mika Raussi

Ei ton puutteeseen sentään kuole. Toi ohjaa öljyjäähyltä pois tulevan ilman koneen alle. Nyt se siis lämmittää puhaltimen imuilmaa, mutta mie en ainakaan usko, että toi pelkästään aiheuttaa nykimistä.

 

Toi roska polttoainejärjestelmässä kuulostaa kyl siltä, että voi olla ihan mahollinenkin. Kannattaa putsata kaikki putket ja letkut paineilmalla.

Link to comment
Guest oskuk

Joo, aloin miettiä samaa: ettei ole jäähdyttävää ilmaa, vaan jo jäähdyttänyttä. Tosin koska moottoria kiertävä tiiviste on käytännössä tehoton, ohjautuu lämmintä ilmaa koppan puolelle. Silti ei oikein usko että riittäisi ongelmaan...

 

Tosin voisihan tuon pellin ja uuden kiertävän tiivisteen tilata. Mahtaakohan tuon pellin saada konetta poistamatta paikoilleen...

Link to comment

Yhdellä kuuden millin pultilla kiinni tosta reiästä, tosin ton pellin laitto ei auta mitään jos sulta puuttuu myös toi "torvi". Sekin on yhdellä kutosella kiinni. Pitäs onnistu laittaa koneen ollessa paikalla, tiiviste voikin olla sitten toinen juttu.

Link to comment
Guest oskuk
Yhdellä kuuden millin pultilla kiinni tosta reiästä, tosin ton pellin laitto ei auta mitään jos sulta puuttuu myös toi "torvi". Sekin on yhdellä kutosella kiinni. Pitäs onnistu laittaa koneen ollessa paikalla, tiiviste voikin olla sitten toinen juttu.

 

Ok. Ruotsissa kun 1. kone leikkasi kiinni niin asentaja laittoi aika näppärästi 2. koneen ollessa paikallaan tiivisteen ympärille.

Link to comment
Guest oskuk

...toisaalta ehkei ihan helppoa tiivisteen laitto -otin hieman kuvia: kaasarityypistä, sarjanumerosta, noista läppävivuista, öljynjäähdyttimen puuttuvasta pellistä ja bensapumpun jalasta.

 

Tuo bensapumppu; onko tuossa numerosarjassa jotain taikaa: PE20060 ja A138. Onko kyseessä vaihtovirta-vai tasavirtakoneen pumppu?

 

Kaasari lie se mikä tuon ajan 1600 kuuluukin olla? Koneen sarjanumerohan oli: AS 181495.

 

Onko läpissä jotain pääteltävissä? Kone kylmä, ja jousen alla mutteri eli paljoa ei tuosta liiku.

 

Termari

Sarjanumero

Kaasari; 34PICT-3

Öljyjäähy

Vivut

Pumppu

Link to comment
Guest oskuk

Hoksin nyt vasta että todellakin nuo takaylänurkkien ilma-aukot ovat ilmanottoja: siitä ilma konehuoneseen, huoneen etupäästä puhaltimella alas sylintereille ja sieltä persauksista ulos. Kuplan ilma kai otetaan auton alta tuulettimelle. Tämä sai luulemaan että pakussakin. Tänään auton alla maatessani jäin ihmettelemään että mistä ilma ja tuo kuva läppävivustosta sai päättelemään näin. No ei, vaan ihan sama kuin pakussa, ylhäältä ikkunan alta ritilästä ilma sisään. Aika outoja paikoja, tuossaki voisi yhtä hyvin ola kova imu ulospäin...

Link to comment
Guest oskuk

Juu. Joku Brasilianmalli? Ei tuuletuksia takasivuikkunoiden jälkeen. Nekin siis imevät ulos. Ja vanhemmissa pakuissa ei edes yhtään ulkoneva tuo sisäänimuritilä. Eivät tainneet haluta ajoviimaa apuun...

Link to comment
Juu. Joku Brasilianmalli? Ei tuuletuksia takasivuikkunoiden jälkeen. Nekin siis imevät ulos. Ja vanhemmissa pakuissa ei edes yhtään ulkoneva tuo sisäänimuritilä. Eivät tainneet haluta ajoviimaa apuun...

Öö takalasin huurteenpoisto/tuuletus kabiinin ilmanvaihto.

Link to comment
Guest oskuk
Juu. Joku Brasilianmalli? Ei tuuletuksia takasivuikkunoiden jälkeen. Nekin siis imevät ulos. Ja vanhemmissa pakuissa ei edes yhtään ulkoneva tuo sisäänimuritilä. Eivät tainneet haluta ajoviimaa apuun...

 

Öö takalasin huurteenpoisto/tuuletus kabiinin ilmanvaihto.

 

Juu, siitä takasivulasin takaa. Mistä tuossa? Onko läpivientiä kabiinista moottorille menevään ritilään, jolloin imetään auton kabiinista ilmaa koneeseen. Lisäsin tuohon noita virtausviivoja, minusta ei tunnu looiselta että noista mistään ritilästä ilma haluasi sisään...

post-3040-13888364900604_thumb.jpg

Link to comment

Siis ilma tulee kaikissa vw ilmajäähyissä koneen alta ulos ja sisään se tulee puhallinkopan takaa propellilta (poikeuksena t3 ja t4 koneet joissa se ilma otetaan koneen takaa). Ilmajäähyissä ilmaritilät konehuoneeseen ovat varmaankin pääasiallisesti korvausilmaa varten. Eli jos koneen jäähdytys propelli imisi umpinaisesta konehuoneesta ilmaa niin siellä olisi törkeä alipaine ja näin ollen kone ei saisi tarpeeksi ilmaa.

 

Ja sit vielä sellanen että koneen ympärillä oleva tiiviste on tärkeä sen takia ettei kone pääse imemään lämmintä kerran jo koneen läpimennyttä ilmaa jäähdytystä varten koneen alta.

Link to comment
Guest oskuk
Siis ilma tulee kaikissa vw ilmajäähyissä koneen alta ulos ja sisään se tulee puhallinkopan takaa propellilta

 

Juu, kuplassa takalasin takaa ja pakussa yläkulmien aukoista tulee se ilma. Kuppeleissa tuo ropelin ilma ei käy konehuoneen puolella mutta pakuisshan nuo aukot vievät konehuoneen reunoihin ja siitä puhallinkopan etupuolelle ropelille, vai mitä?

Link to comment
Siis ilma tulee kaikissa vw ilmajäähyissä koneen alta ulos ja sisään se tulee puhallinkopan takaa propellilta

 

Juu, kuplassa takalasin takaa ja pakussa yläkulmien aukoista tulee se ilma. Kuppeleissa tuo ropelin ilma ei käy konehuoneen puolella mutta pakuisshan nuo aukot vievät konehuoneen reunoihin ja siitä puhallinkopan etupuolelle ropelille, vai mitä?

 

Siis ihan samanlaisesti kuplassakin se ilma käy konehuoneen puolella niinkuin pakussakin.

Link to comment
Guest oskuk
Siis ilma tulee kaikissa vw ilmajäähyissä koneen alta ulos ja sisään se tulee puhallinkopan takaa propellilta

 

Juu, kuplassa takalasin takaa ja pakussa yläkulmien aukoista tulee se ilma. Kuppeleissa tuo ropelin ilma ei käy konehuoneen puolella mutta pakuisshan nuo aukot vievät konehuoneen reunoihin ja siitä puhallinkopan etupuolelle ropelille, vai mitä?

 

Siis ihan samanlaisesti kuplassakin se ilma käy konehuoneen puolella niinkuin pakussakin.

 

 

No niinpä ei se puhallinkoppa olekaan tiivistetty tuohon väliseinään van on ihan samalla lailla irti.

http://www.averysaircooled.com/parts/bu ... r1_800.jpg

Link to comment
Guest oskuk

No niin, piti sitten lähteä sitä pyörijää hkemaan. Normaalisti heti laakista käymään, muta vain kaksi sekuntia käyntiä. Hmm, ja sitten ei lupakaan. Oliskohan nyt pulaa pensasta. Suihkus starttipilottia, ja kännistyi puoleksi sekunniksi. Sen jälken ei lupaa. Kaadoin korkilisen pensaakin kaasariin eikä mitään. Ensin siis tuntui että ei saa pensaa, ja sitten ettei saa kipinää. Ihan normimurphyä: tänään tuulisi ja autolle olisi siis käyttöäkin. ;-)

Link to comment

On niin pitkä ja hengästyttävä ketju, etten enää jaksanut kahlata kokonaan läpi, mutta olikos puola vaihdettu? Huono puola aiheuttaa nykimistä lämpimässä koneessa etenkin kuormituksen alla, ja siitä tietysti huononee kunnes pimenee kokonaan. Kahteen pallikseen tämän kesän aikan vaihdettu uusi puola samojen oireiden vuoksi ja molemmissa vika poistui.

Link to comment
Guest oskuk

No niin, ei siinä auttanut kuin houkutella kaveri sateen jälkeen katsomaan irtotulpan kanssa tullooko kipinää. Ei tule. No hitto. Tuijotin aikani jakajan sisälle, zeniläisesti poissa, ja päätin tehhä jotta. Hakemaan isolapioinen ruuvari ja kärkiin neljän kopparipaperin väli, kun ei ollut niitä rakoliuskojakaan (80g offset on kympin paksu). Sitten kipinäkeinolla sytkä paikoilleen (puolan keskimmäine irti , virta päälle ja kuunnellaan räpsäyksen hetki). ja ratin taakse: lähti kuin ei olisi välillä muuta tehnytkään. Ajoin joutessani sen 20km lenkin, tosin illan 17 asteen lämmössä. Etuikkunaan sain tulemaan 64 asteista ilmaa, ja lenkin jälkeen öljytikun reijästä lämmöt: 94 astetta. Ei nykinyt. En usko vielä, kokeilen vielä pidemmän, mitäänhän en varsinaisesti ole tehnyt. Nyt tilaamaan sitä öljykennopeltiä ja konehuoneen reunavaahtoja...

Link to comment
Guest oskuk
http://www.ruddies-berlin.de/solexPICT.htm

Tuosta linkistä kaasuttimen tietoja. Neulaventtiilin alla oltava puolen millin paksuinen tiiviste jotta toimii.

 

http://www.ruddies-berlin.de/grafik/34PICT3AVW.jpg

Ai. Kiitoksia. Tuossa kuvassa 29? Vieressä sen kuminen o-rengas, ja perään joku numeroimaton tiiviste?

 

Äh, kyseessä on tuo värkki varmaankin:

 

Näkeekös tuon prikan olemassaolon kaasarin päältä. Tuo venttiilikin näkyy vain puoliksi kurkusta.

post-3040-13888364902645_thumb.jpg

Link to comment
http://www.ruddies-berlin.de/solexPICT.htm

Tuosta linkistä kaasuttimen tietoja. Neulaventtiilin alla oltava puolen millin paksuinen tiiviste jotta toimii.

 

http://www.ruddies-berlin.de/grafik/34PICT3AVW.jpg

Ai. Kiitoksia. Tuossa kuvassa 29? Vieressä sen kuminen o-rengas, ja perään joku numeroimaton tiiviste?

 

Äh, kyseessä on tuo värkki varmaankin:

 

Näkeekös tuon prikan olemassaolon kaasarin päältä. Tuo venttiilikin näkyy vain puoliksi kurkusta.

 

Ei näe kaasarin päältä ja ei sitä prikkaa voi enää määrittää pelkällä paksuudella kun korjaussarjojen mukana tulee ties mitä neulaventtiilejä.

Oikean paksuuden saa määritettyä vain mittaamalla bensapinnan korkeus kohokammiosta.

 

Ja tuolta vähän kaasaritietoutta lontoon murteella.

http://classicvw.org/gallery2/v/carbs/?g2_page=1

Link to comment
Guest oskuk

Onkos teistä tuo öljyn lämmön mittaaminen öljytikkuna riittävän luotettavaa? Aika alhaista lämpöä voisin kuvitella tuon päälle 90 asteen edustavan.

 

--------

 

Ja mielipide noista kaasarien korjaussarjoista?

 

Olisko mielekkäämpää ostaa perskorjattu kuin runkata itse?

Minulla tosin on tuo varakaasari jonka voisi koittaa ehostaa...

Link to comment
Onkos teistä tuo öljyn lämmön mittaaminen öljytikkuna riittävän luotettavaa? Aika alhaista lämpöä voisin kuvitella tuon päälle 90 asteen edustavan.

 

--------

 

Ja mielipide noista kaasarien korjaussarjoista?

 

Olisko mielekkäämpää ostaa perskorjattu kuin runkata itse?

Minulla tosin on tuo varakaasari jonka voisi koittaa ehostaa...

 

Onhan ne hyviä pääasiallisesti mutta hyväkään korjaussarja ei korjaa vääriä suuttimia tai väljää läppäaskelia.

 

Mutta sen verran pitää katsoa että ne osat mitä korjaussarjan mukana tulee sopii juurikin siihen kaasariin mitä sulla on esim neulaventtiilejä on useita erilaisia ja korjaussarjan mukana tulee yksi.

 

Mutta tosiaan ei sitä vaikea ole roplata sitä korjaussarjaa sinne jos vähääkään pysyy ruuvari kädessä.

Link to comment
Onkos teistä tuo öljyn lämmön mittaaminen öljytikkuna riittävän luotettavaa? Aika alhaista lämpöä voisin kuvitella tuon päälle 90 asteen edustavan.

 

--------

 

Ja mielipide noista kaasarien korjaussarjoista?

 

Olisko mielekkäämpää ostaa perskorjattu kuin runkata itse?

Minulla tosin on tuo varakaasari jonka voisi koittaa ehostaa...

 

Öljynlämpö olis hyvä olla välillä 80-100 astetta, joten tuo on ihan hyvä lukema ja mittauspaikka on ihan hyvä.

Link to comment

Mulla oli Lätsässä kans aivan samanlainen ongelma. Kone toimii kylmänä kuin enkeli, vaan kun lämpiää nykiminen alkaa.

Alussa se pätki ihan vähän, mutta koneen lämmetessä pätkiminen voimistuu niin paljon että lopulta se sammuu.

Sain vian selviteltyä. Syynä on kärettömän sytytyksen yksikkö, joka lämpeää liikkaa.

Sytkää asennettaessa sinne väliin tursotetaan sitä eristemassaa. Sattuneista syistä oon joutunu käyttämään tuota kärettömän yksikköä irti ja nyt siellä välissä ei ole töhnää nimeksikään.

Mitä se mönjä on ja mistä sitä saa lisää?

Link to comment
Guest oskuk

No niin! Kerrankin jotain vartin hommaa joka tosiaan on sitä!

 

Pelti meni kiinni kuin Strömsössä:

 

P7140952.jpg

 

Ja tästä lähtee mato (päättelin näin päin tuo vaahtomuovin, voi yhtä hyvin olla ylösalaisin ;-)

 

1.jpg

 

Ja nyt ongelmakohta lähestyy...

 

2.jpg

 

Esiselvitettynä, mutta kuin tarjolla imuriin:

 

3.jpg

 

Aika hyvin, vaikka itse sanonkin. (nuolen klipsu, pitäisikö se painaa kumin päälle alas?)

 

4.jpg

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...