Jump to content

Nykimistä lämmettyä.


Guest oskuk

Recommended Posts

Guest oskuk

Pitäisi varmaan saada jotenkin kaasari vapaaksi. Vanhat esilämmitysputket, ne tuskin hirveästi kestävät vääntelyä ja kääntelyä -ja uutta äänenvaimennita, saako kunnollista enää? Uusi voisi kestää vääntelyä vähän eksoottisempaan asentooon, vaikkei käyttöä ja balttilaista ilmastoamme paria vuotta enempää kestäisikään.

Link to comment
Guest oskuk

Kävin taas pari tuntia siitä vartista uhraamassa autolle. Mitään ideoita kun ei ollut saatuna, koitin vain väännellä noita putkia ja ruuvata taas kerran kiinni liitokset äänenvaimentimeen. Nyt ei ottanut kiinni vipu laturin, kuin vasta täydellä kaasulla. Ikävämpi juttu, että kaasari muuten aika jumissa, varmaan vääntyi se kaasarin akseli. Ruokatauko ja tunnin verran lisää, niin pellitkin taas paikoillaan, ja kokeilua.

 

Joku äänenvaimeninliitos falskaa selvästi, mutta imuvuotoa ei ole. Eli koeajolle.

 

Ihan sama nykiminen alkoi 15km kohdalla kuin aijemminkin. Eli väärä syyllinen oli. No eipä tuohon uponnut juuri yhtään rahaa ja ehkä vain 10 tuntia työtä. Tosin äänenvaimentimen falskaus pitäisi vielä selättää.

 

Huomenna hommataan uusi kondensaattori ja etsitään tietoa venttiiliensäädöstä. Se on varmaan myös vartin homma. Mutta mikä ettei, kun vaan motivaatiota riittää -vaikka aika onkin pois harrastuksista.

Link to comment
Guest Mika Raussi

Näkisin, että jotain on pikkusen pielessä jos volkkarin rassaaminen on aikaa pois harrastuksista. Volkkarin rassaaminen ON harrastus!

 

Milläs testasit, että teit työsi kunnolla, eikä imuvuotoa ole?

Link to comment
Guest oskuk
Näkisin, että jotain on pikkusen pielessä jos volkkarin rassaaminen on aikaa pois harrastuksista. Volkkarin rassaaminen ON harrastus!

 

Ei ole, se on keino saada auto kuntoon että pääsee sillä harrastamaan.

 

Milläs testasit, että teit työsi kunnolla, eikä imuvuotoa ole?

 

No sillä starttisprayllä.

Link to comment
Guest oskuk

Vaihdettiin kondensaattori; testiajo -ei vaikutusta nykimiseen.

Säädettiin sytytys ja tyhjäkäynti, lisää tehoa ja vääntöä, ei vaikutusta nykimiseen.

Tulpattiin kaasarin alta vasemmalle lähtevä putki ja vaihdettiin solenoidi kaasarin kyljestä. Ei testiajoa, tai siis sateessa liian lyhyt testiajo ei ainakaan tuonut nyintää esiin.

 

 

Lisäihmettelyä. Mikä on bensaletkun sisähalkaisija? Vaihdoin bensasuodattimen ja tässä mallissa näky hyvin suotimeen sisään ja: bensa kuplii, ihan kuin olisi alipainetta ja bensa kiehuisi 20 asteessa? Tuo kai tarkoittaisi bensapulaa bensapumpulla.

Link to comment
Guest oskuk
Vaihdettiin kondensaattori; testiajo -ei vaikutusta nykimiseen.

Säädettiin sytytys ja tyhjäkäynti, lisää tehoa ja vääntöä, ei vaikutusta nykimiseen.

Tulpattiin kaasarin alta vasemmalle lähtevä putki ja vaihdettiin solenoidi kaasarin kyljestä. Ei testiajoa, tai siis sateessa liian lyhyt testiajo ei ainakaan tuonut nyintää esiin.

 

Pidempi ajo toi ihan saman nykimisen esiin.

Link to comment
Guest oskuk
Onko tankin huohotus kunnossa?

 

Enpäs osaa sanoa, joka tapauksessa jo viime kesänä ajattelin moista ja avasin ensitöikseni tienvarteen sammuneen pakuni tankin, eikä siitä ainakaan kulunut mitän tsip-ääntä, tai että imu olisi vetänyt kättäni tankkiin ;-)

 

En edes tiedä missä tuo tuuletus on.

Link to comment
Guest oskuk
Tänään säädettiin venttiilit. 10km ei tuonut nykimistä esiin. Pitää ajaa pidempi testiajo.

 

Johan tuota yli kuukausi sitten ehdoteltiin :)

 

Juu, ehkä olisi tosiaan kannattanut jättää se rikinäinen kumi paikoilleen ja keskittyä tuohon: paljon helpompi homma -kun seisoin vaan ja söin lakuja ;-)

 

Oliko välyksissä heittoa?

 

En tiä.

 

Noista ilmanputsarin ilmaletkunpaikoista: tuolla suodatetulla puolella kahdelle paikka ja sitten tuossa imuröörin läpän säädössä yksi. Mihin nuo kaikki pitäisi mennä? Tuossa toinen noista suodatetun puolen paikoista oli letku tuohon kaasarin alle ja toinen oli tyhjä, eikä mitään letkua myöskään tuossa läppää säätämässä.

Link to comment
Guest oskuk

No niin, kyllä Kuukkeli auttaa. Kuvasta selvisi jopa konehuoneen katon myseeriputken tarkoitus ja että siihenkin pitäisi yhden ilmanputsarin tulpatun letkun johtaa.

 

Tuollaista E:tä en muista mutta H:hon tuon A:n voi johtaa.

 

air_filter_connections.jpg

Link to comment
Guest oskuk

Olipa motivoiva harrasteautotapahtuma Salon torilla: ei ollut kaikki muutkaan autot ihan kaupasta ostetun näköisiä, eikä pilattujakaan. Alkuunkaan kaiki autot eivät torille mahtuneet, joten Mustangeja olisi riittänyt vähempikin edustus ;-)

Link to comment
Guest oskuk

Pätkii.

 

Testireissu Raumalle, eli 150km/siivu. Meno 5-7 jäähdyttelytaukoa, viimeinen varvi takaluukku auki. Siitä kuvitelma että tämähän meiltä käy.

Takaisin tänään, ehkä 16 taukoa, kuvitelma siitä ettei mikään onnistu.

Paluu kesti 6 tuntia. Ihan motivoivaa.

Link to comment
Guest oskuk

Konttasin auton alle ja koitin termarin läppätankoa. Aika jäykkä. Otin termarin ja iskin kattilaan, 70 asteessa aukeaa;(kyljessä 65-70c°) ja kyllä tuon voima vivun nostaa...

Link to comment
Konttasin auton alle ja koitin termarin läppätankoa. Aika jäykkä. Otin termarin ja iskin kattilaan, 70 asteessa aukeaa;(kyljessä 65-70c°) ja kyllä tuon voima vivun nostaa...

Termarin tehtävä ei käytännössä ole nostaa tankoa vaan antaa lämmettyään periksi kun läppien jousi vetää niitä auki. Eli jos termari on irti, pitää läppien mennä automaattisesti auki asentoon.

Link to comment

Ei nää auton alta. Mutta puhallinkotelon takaa tuntee käyttövivuston ja pystyy kokeilemaan ilman termaria vetääkö jousi läpät auki asentoon, ja onko jousi ylipäätään paikoillaan. Voi olla ettei ilman jousta pelkkä termarin työntövoima jaksa läppiä aukaista kun puhallin pyörii ajossa kovilla kierroksilla. Kuplassa ainakin yltää käsin sinne puh.kopan taakse. Ja jos jousi toimii ok, säädät termarin niin että laitat sen ensin kiinni yläpäästä tikkuun, pulttaat kannakkeen termariin kiinni ja sitten vedät koko höskää alaspäin kunnes stoppaa, eli läpät just menee kiinni, ja sit vasta pulttaat sen termarin kannakkeen siihen kohtaan lohkoon kiinni. Eli läpille jää veto päälle. Olikohan tarpeeks vaikeesti selitetty...

Link to comment
Guest oskuk

Laitoin yhden lisämutterin tuohon termostaatin kaveriksi, nyt ei paljoa liikettä tarvita. Tunnustelen huomenissa sanko mitään tolkkua vipuihin. Joka tapauksessa taas pitäisi vetää testiajo.

 

...ja löytää ehjä moottoritilaa kiertävä tiiviste jostain. Tai tilata uusi. Tulpatkin voisi taas vaihtaa, näkisin vähän samalla miltä "vanhat" näyttävät.

 

Öljyn taso on myös laskenut sen verran että taitaa mennä bensaa välillä sekaan ja haihtua taas pois.

Link to comment

Jos konetta ei oo rempattu viimiseen pariinkymmeneen vuoteen niin jäähyripojen välit on saletisti täynnä skeidaa ja kone käy kuumana.

Sama juttu käy kun "unohduspellit" puuttuu. Kaikki jäähdytysilma menee helpointa tietä eli öljyjäähyn ja pyttyjen välin kautta.

Myös imuvuoto ja sitä kautta laihalla käyminen kuumentaa konetta.

 

Vois olla korkea aika kavereiden kanssa kivana toimintapäivänä käyttää kone alhaalla, ottaa kaikki jäähypellit pois, putsata jäähdytysrivat+öljynjäähdytin, samalla "siistiä" konehuone ja samalla tutkia imusarja vuotojen varalta ynnä laittaa tiivisteet uusiksi.

Link to comment
Guest oskuk

Ei sitä taas pois oteta ja avata. Toki sitä voisi painepesurilla ruiskia jos se vaikuttaisi motivoituneelta ;-)

 

Sinänsä mukava että joka toinen ehdottaa imuvuotoja, lukematta ollenkaan juonnetta ;-)

 

..pitäisiköhän vaihtaa ne kumipuslat imusarjasta? ;-D

Link to comment

Ohjeita tulee sen mukaan ku vihjeitäkin. Kuvat auttaa aina selostamaan vähän enemmän. Öljynlämpömittari kertois varmaan sen varmaks että käykö tää kuumana vai aiheuttaako lämpö jotain muuta. Sen lisäks voi löytyä joukko pienempiä ongelmia, joiden yhteisvaikutus on mitä sattuu.

 

Sitten ku kaikki on kertaalleen kunnossa, on helpompi puuttua yksittäisiin ilmaantuviin ongelmiin.

 

Kaikki tiivisteet tulee olla ehjiä ja paikoillaan, termarit toimivia, seokset ja sytkät kohdallaan jne. kun pieni ilmajäähykone on aika kovilla palliksen kanssa.

Link to comment

Sormilla ottaa öljytikun pois ja miettii, palaako sormet. Jos palaa, niin kuumaa on. Moottori nykii todella, kun se on liian kuuma. Väärä sytytyksen ajoituskin kuumentaa moottoria.

Link to comment
Guest oskuk

No joo, jos öljy on 100 asteista, kyllä se sormia polttaa.

 

Hommasin Motonetistä paistoläpömittarin, oli 20e langaton, vaan ei hyllyssä -otin langallisen: eli sammutetun auton öljyä mitataan.

Link to comment
Guest oskuk

Ajoin kunnes alkoi nykiminen, kurvi pihaan ja kinkku arvioon: 93 astetta.

 

Ja on muuten sormeen tiikussa lämpö, jossa en aijo mennä suihkuun, vaikka kuinka muut, kovemmat koittaisivat kainalosta tikulla moiset... ;-)

 

Kuvassa oli jo laskeva arvo ;-}

 

P7090861.jpg

Link to comment
Guest oskuk

Eli ei ole nykiminen liiasta lämmöstä kai kiinni, vaan että tuo jo vaikuttaa...tilasin uuden jakajan pyörijän, se on ainoa vanha osa, kun motonetin pyörijä oli aikonaan väärä. Ne kaasarin säätöruuvit pieni ja iso: niiden o-renkaat on varmaan kovettuneet ja vuotavat (tosin vuotoa on vanhassa kasarissa tietty muuallakin), vuotaisiko seisoessa pensaa ja liikeessä ilmaa? Kaasarin tiiviste/korjaussarja varmaan sisältäisi nuokin. Tosin noiden ruuvien vuotojen vaikutuksen voisi testata vaikka sinitarralla...

Link to comment
Guest oskuk

Taitaa olla turhaa moinen lämpöjen mittailukin...lämmöt aiheuttaa nykimistä, mutta lämmöt ei nouse liikaa, tai ainakin nykiminen on jo alkanut reilusti, kun ollaan alle liian lämmön alueen. Pidemmällä reissulla on vaikeata saada lämpöjä niin alas, etteikö nykisi. Loogista.

Link to comment

Jostain syystä se ei nyt saa riittävästi bensaa, tai siis riittävän rikasta seosta. Niin kauan kuin ryyppy on päällä niin se ei nyi, koska seos on riittävän rikas. Hetken kuluttua ryyppy menee pois päältä, kone lämpenee ja nykiminen alkaa koska seos menee liian laihalle. Ja samasta syystä, eli laihasta seoksesta johtuen kone lämpenee liikaa.

 

Mahdollisia syitä aiheuttajiksi on useita eri vaihtoehtoja. Edelleen imuvuoto, kaasutin loppu/väljä/tukossa, suuttimessa roska, bensapumppu loppu/käyttötanko kulunut, kaasutin säädetty väärin/vääränkokoiset suuttimet/kaasutin vääränlaisesta moottorista, jopa kulunut nokka-akseli voi aiheuttaa tuollaista jos imuventtiilit ei aukea kunnolla, ja monta muuta mahdollista syytä...

Link to comment
Guest oskuk

Varmaan totta, mutta tänäänkin kun aloin testiajoni, oli ryyppy ollut jo kauan poissa. Kun tuli tuota tyhjäkäyntiä ihmeteltyä. Silti nyintä alkaa vasta 20km päästä. Toki silloin rasituksessa, ylämäessä...jollei moista mäkeä ole niin normiajossa myöhemmin...

Link to comment
Guest oskuk

Tämä tosiaan alkoi kun erehdyin laitattamaan uudet männänrenkaat ja hoonauttamaan sylinterit. Varmaan vaihtoivat siellä väljän väärän kaasarin ja suuttimet...no ei maar, pitää irroittaa kaasari. Mullahan on toinenkin, aijemmasta moottorista. Kitos vinkeistä.

 

 

Bensasuodattimessa oli muuten ilmaa välillä, tarkoittaisiko se bensapumppuvikaa? Suodatin oli kaasarin ja pumpun välissä. Se otettiin pois, kun ajateltiin että se aihetttaa bensansaatinongelman, mutta toisaalta: siitä näki läpi ;-)

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...