ilmari Posted September 16, 2011 Posted September 16, 2011 Moro! Mahtaako kellään olla Jigiä lainaan / vuokralle, jolla sais sovitettua uuden eturunkopalkin pohjalevyyn? Koppa nostettu pois tieltä. Plussana olis sijainti lähellä Hyvinkäätä. Quote
Lmm Posted March 19, 2013 Posted March 19, 2013 Käytän vanhaa topiccia kun aihe on sama. Eli meinasin vaihtaa -65 kuplaani etukolmion pohjan, mutta kun sain vanhan irti, tulin siihen tulokseen että vaihdan koko eturungon. Löytyisikö keltään tampereen läheltä jigiä hommaan vaikka korvausta vastaan? Rungonpää on vielä hankkimatta, joten ei ole kamala kiire asialla. Otin jo etuakselin irti ja neljästä pultista katkesi neljä.. Myös rungonpäätä voi kaupata, jos löytyy ylimääräinen. Voin antaa vaihdossa pohjapalan halutessa. Quote
vwagen Posted March 19, 2013 Posted March 19, 2013 Hebsterin jigi on edelleen minulla(Kirkkonummella)on kyllä käynnyt jo kerran Tampereen suunnalla minun pitkäksi venyneen lainan aikana,minulla olisi myös ylimääräinen rungonpää,käyttämätön alkuperinen VW varaosa ja kalliimpi kuin viksinvonksin tarvikkeet. Onhan kuplasi vuosimallia-65 eikä-65 valmistettu vuosimallin-66 auto?Siis olkatappi etuakselilla. Quote
Hebster52 Posted March 20, 2013 Posted March 20, 2013 Se minun jigi on tosiaan vain olkatappikeulalle. Quote
metake Posted March 20, 2013 Posted March 20, 2013 Löytyypi piirustukset moiselle jigille, ja suomenkieliset ohjeet etupalkin vaihtoon.. Kulkee sähköpostilla jos on tarvetta ;) Quote
Hebster52 Posted March 21, 2013 Posted March 21, 2013 Mun tekemä ja lainassa olevan jigin piirrustukset löytyy Yhdistyksen vanhalta kuvapankilta seuraavasti jonne niitä latasin 5 vuotta sitten: Sivu 1 Sivu 2 Sivu 3 (Tämä siis vain pre-64 malleille) Lisäksi siellä on myös merkkihuoltamon oikaisurungon ja etupalkin vaihdonjigin piirrustukset sekä ohjeet eturungon vaihdon ohjeet pdf:nä jonka latasin sinne 10 vuotta sitten. Eturungonpalkin vaihto-ohjeet.pdf (tämä sekä olkatappi malleille että pallonivelkeulaisille käypä) Siitä tee-se-itse-miähille niin voitte tehdä omat jigikin. ;) Quote
Lmm Posted March 21, 2013 Posted March 21, 2013 Kiitoset tiedoista. Nuo pdf:t taitaakin löytyä minulta koneelta. Ajattelin lähinnä, jos jollakin olisi ollut lähes Tampereella omaansa lainata. Tarvitsee varmaan värkätä joku. Harmi vaan kun vanha etuakseli on nyt irti ja kolmion pohja myös, en luota oikein siihen, että ottaisi tuennat jigille jäljellä olevasta vispilästä. Kyllä mä tän pohjalevyn kuntoon laitan, kiitos vaan tarjouksesta. Ja tuohan on uudempikin. Quote
maf65 Posted August 17, 2020 Posted August 17, 2020 On 3/21/2013 at 8:35 AM, Hebster52 said: Mun tekemä ja lainassa olevan jigin piirrustukset löytyy Yhdistyksen vanhalta kuvapankilta seuraavasti jonne niitä latasin 5 vuotta sitten: Sivu 1 Sivu 2 Sivu 3 (Tämä siis vain pre-64 malleille) Lisäksi siellä on myös merkkihuoltamon oikaisurungon ja etupalkin vaihdonjigin piirrustukset sekä ohjeet eturungon vaihdon ohjeet pdf:nä jonka latasin sinne 10 vuotta sitten. Eturungonpalkin vaihto-ohjeet.pdf (tämä sekä olkatappi malleille että pallonivelkeulaisille käypä) Siitä tee-se-itse-miähille niin voitte tehdä omat jigikin. 😉 Moi, linkit ovat näemmä vuosien varrella särkyneet, mutta mahtavatko kuvat olla vielä tallessa? Quote
Mäki Posted August 21, 2020 Posted August 21, 2020 On 8/17/2020 at 10:36 AM, maf65 said: Moi, linkit ovat näemmä vuosien varrella särkyneet, mutta mahtavatko kuvat olla vielä tallessa? Vannepajasta Marimaskusta voi kysellä. Siellä roikkuu joku jigi hallin nurkassa Quote
maf65 Posted August 22, 2020 Posted August 22, 2020 Kiitos vinkistä, jigi löytyi jo naapurimaakunnasta Hebsterin varastoista. 1 Quote
tuomokoo Posted March 16, 2023 Posted March 16, 2023 Totesin oman vm 68 etupalkin ja sen pohjan siltä osin niin työlääksi korjata, että ostin neoretrolta uuden täydellisen palkin. Löytyykö kuvia edellä mainitusta jigistä? Tai ohjetta kyseiseen työhön? Google haku vei ulkomaan foorumeille ja sieltä jotain löytyikin, mutta lisäohjeet ei olisi pahitteeksi, että saisi varmuutta vaihtoon... Quote
tolvana Posted March 18, 2023 Posted March 18, 2023 (edited) Hommaat vaikka kolmimetrisen putkenpätkän jonka paat puristimilla tms kiinni akseliputken paikkaan jämptisti keskelle ja sit rullamitalla putkenpäistä vaikka pohjalevy takakulmiin mitta samaksi ja siin se on. Taitaa alle 2 m putkea riittää... Mittaa pariin paikkaan ja pariin kertaan et on suorassa. Muutamaan tolla metodilla vaihtanut ja suorassa kulkevat edelleen. Edited March 18, 2023 by tolvana Quote
jmatto Posted March 18, 2023 Posted March 18, 2023 Kerran homman tehneenä en voi väittää olevani ekspertti, mutta vastaan silti. Mitat kannattaa ottaa tarkkaan, itse käytin laser mittaa ja merkkasin mittauspaikat maalarin teipillä molempiin päihin niin että mitat tulee joka kerta samaan paikkaan. sekä suoraan etuakselista taka-akseliin ja vastaavat mitat ristiin. Myös etupään korkeus pitää saada oikealle tasolle, itse laitoin korokkeen runkotunnein alle niin että se pysyy samalla korkeudella ja taka-akselin vatupassiin. Sitten mittasin etäisyyden lattiaan etuakselin keskeltä. Sitten kun alkaa irrottaa edellistä runkopalkkia, niin kannattaa mitata leikkauskohtakin (runkopalkin katkaisukohta) tarkkaa että se on helppo hitsata. Itse jätin ensin hieman ylimääräistä mittasin niin että katkaisukulma tulee oikeaksi (etu-akselin korkeus). Minäkin käytin putkenpätkää mittaamaan suunnilleen oikean kohdan, mutta laitoin akselin paikalleen kun palat oli hepattu kiinni ja väänsin sen sitten tarkalleen oikeaan paikkaan (ja vatupassiin) ennen kunnon saumojen vetämistä. Uuden runkopalkin ja runkotunnelin leikkauskohdan muoto ei ollut ihan sama, siinä joutui käyttämään vasaraa. Liitteenä on pohjelevyn mittoja (ainakin -64 pitivät paikkansa), printtasin tuon ja merkkasin kaikki mitat ja paikat siihen kun olen niin turkasen huono piirtämään. Itse vaihdoin samalla napoleonin hatun ja pohjalevyt. Quote
tuomokoo Posted March 18, 2023 Posted March 18, 2023 Kiitos kommenteista, sain hyvin kiinni miten olette tehneet työn. Täällä on myös menossa vaihtoon etupalkin lisäksi napoleonin hattu ja molemmat pohjalevyt. Neoretro toimitti IGP:n osan. Ilmeisesti tuo on mitoiltaan samaa kokoa nykyisen runkotunnelin kanssa eikä mene esimerkiksi sen sisälle? Quote
tuomokoo Posted March 29, 2023 Posted March 29, 2023 Etupalkki vaihdettu. Tein kuitenkin vielä jigin jonka pulttasin vaihdekepin sekä polkimien paikkoihin. Tarkastusmittauksissa oltiin 1mm sisällä lähtökohdasta. Leikkauskohta olisi pitänyt osata mittailla ja leikata hieman tarkemmin. Vaikka katkaisin ensin tarkoituksella n. 20mm päästä oikeasta katkaisukohdasta niin lopulta oli vähän turhan isoa rakoa hitsattavana. Quote
Racing Posted March 31, 2023 Posted March 31, 2023 Igp palkki ihan ok ja materiaalivahvuus ok mutta kyllä sitä parannella piti monesta paikkaa reunoja täyttöhitsailla aukkoja umpeen jne ja kierteet käydä pakalla läpi jne. Liitoskohdassahan alunperin liitoksen alla on runkotunnelin pala johon tulee vähän matkaa päällekkäin ja sitten sauma. Monet on varmaankin katkaistu vaan jostain ja hitsattu uusi. Ei yhtään huono idea olisi tehdä tällöin siihen vahvikepala vaikka päälle ja hitsata kiinni. Quote
Jarre10 Posted December 5 Posted December 5 Vieläkö tälläistä jigiä on mahdollista lainata/vuokrata joltain? Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.