Jump to content

Anna vinkkejä Karmann projektiin


Guest vrp-180

Recommended Posts

Morjensta pöytään arvon palstan väki.

 

Nyt se pitkäaikainen haave tuli toteutettua ja pihassa seisoo vm.65 Karmann Ghia Soupe. Autohan on aika lailla raato ja laittoa vaatii ja nyt on oikeastaan mietinnässä mitä sille tekisi.. Pelkät helmat uusimalla siitä saisi muutamaksi kesäksi iloa mutta jokatapauksessa se on laitettava kokonaan kuntoon jossain vaiheessa.

 

Kysynkin vinkkejä kun pohdin peltien täyttä puhallusta (sooda) onko mieltä? Riittäisikö hiekkapuhallus pahoihin paikkoihin ja normaalit hionnat ja uusi maalaus? Kaveri pyyhkäisi 912 porssesta kaikki pois pinnalta ja suositteli minullekin.

 

Mietin vain, että onko mieltä vai lähtisikö perinteisesti liikkeelle? Pohjalevy luonnollisesti on puhallettava ja kynnyskotelot on silipai selvää tavaraa mutta muuten auto on kohtuullisen hyvä.

 

Antakaas kokeneemmat vinkkejä ennenkuin menee purkuun. Tavoite on kuitenkin uusia sisusta ja laittaa uusi maali mutta tuo pellille veto mietityttää.

 

Petteri

Link to comment

Kokonaan pellille -kuten muutetkin ovat todenneet. Sooda on hyvä, sillä saa kaikki maalit, pakkelit ja massat pois tehokkaasti ja siististi. Sillä saa myös pintapellit puhtaaksi ilman vetelyn vaaraa. Pinta on sen jälkeen erittäin hyvä peltitöille. Se mitä sooda ei irrota on ruoste, eli kohdat joissa on ruostetta pitää soodan jälkeen esim. puhaltaa hiekalla.

 

Aki

Link to comment
ostitko nettiautossa myynnissä olleen sinivalkoisen yksilön?

Se Larussa ollut merensinivalkoinen oli sen verta rapea kynnyksistä ja paikoin melko kittinen, että puuhaa varmaan riittää. Onnea projektiin.

 

Kiitos, joo kyllä mä sitä mietin jonkun tovin (4tuntia) otanko sitä mutta päästiin hinnasta yhteisymmärrykseen, kiitos jonkun joka teki pohjatyöt tinkimiselle. Hintahan oli kova silti.. Minua houkutti Suomi-Auto tausta ja se, että autoon löytyi alkuperäiset huoltovihkot yms.

 

Katotaan nyt milloin saadaan valmista mutta pohjat tehdään jo talvella.

Link to comment
Kokonaan pellille -kuten muutetkin ovat todenneet. Sooda on hyvä, sillä saa kaikki maalit, pakkelit ja massat pois tehokkaasti ja siististi. Sillä saa myös pintapellit puhtaaksi ilman vetelyn vaaraa. Pinta on sen jälkeen erittäin hyvä peltitöille. Se mitä sooda ei irrota on ruoste, eli kohdat joissa on ruostetta pitää soodan jälkeen esim. puhaltaa hiekalla.

 

Aki

 

Komppaan Akia. Noin kun tekee, niin ei harmita sitten myöhemmin. Soodapuhalluksen jälkeen pitää tosin pestä sooda pois, kuivata nopeasti ja vetää maali pintaan. Mulla kun vanteet puhallettiin soodalla, niin ilmeisesti syöpymien pohjalle jäi tavaraa joka sitten sai maalin kuplimaan. Meni uusiksi koko homma.

 

t. Mika

Link to comment

Peltitöiden vuoksi ei tarvitse heti kiskaista väriä päälle, ainakin tuo oma paskakasa on pysynyt sen puolesta ihan terveenä jo pari vuotta. Maalausta en ole vielä kokeillut, mutta muutaman viikon sisään sekin selviää.

 

P1010207.JPG

 

Komppaan Akia. Noin kun tekee, niin ei harmita sitten myöhemmin. Soodapuhalluksen jälkeen pitää tosin pestä sooda pois, kuivata nopeasti ja vetää maali pintaan. Mulla kun vanteet puhallettiin soodalla, niin ilmeisesti syöpymien pohjalle jäi tavaraa joka sitten sai maalin kuplimaan. Meni uusiksi koko homma.

 

t. Mika

Link to comment

Ok, eli soodauksen jälkeen riittää aikaa maalaukseen. Tuo oli ihan hyvä vinkki, että auto pitää pestä soodasta ennen maalausta.. joo kyllä mä olen päätynyt sen kokonaan nyt purkamaan ja pistämään soodalla puhtaaksi ja kerralla kuntoon. En viitti ruveta pelkkiä helmoja hitsailemaan kun koko autossa on aikalailla sanomista.

 

Selailin tässä alkukiimassa jo värikartan värejä ja orkkis värihän siihen vedetään.. Voi olla kuitenkin niiin kuin kaikilla muillakin, että alkuinnostuksen jälkeen auto seisoo tosiaan sen pari vuotta soodalla suojattuna.. ;)

 

Aikatauluja ei kannata asettaa, kaveri purki porssen ja nyt on 5 vuotta vierähtäny tallissa peltitöitä odotellessa.. Täytyy se kyllä pystyy lyömään ja saada auto kasaan pikkasen nopeammin.

 

Kiitos vinkeistä, myös muita hyviä vinkkejä otan vastaan KG:iden kanssa puuhastelleilta. Laittelen tänne kuvia kunhan ehdin niitä viikonloppuna ottamaan niin ei jää muita harmittamaan ketkä ei ehtineet pirssiä katsomaan kun se oli nettiautossa ja täällä palstalla myynnissä. Se ei meinaan ollut niin hyvä kuin kuvista näytti..

 

Mutta mikäs siinä, se on otettava minkä saa jos haluaa, työtä se vaatii mutta toivottavasti palkitsee..

Link to comment

Lopussa kiitos seisoo tuossakin. Soodapuhallus ei liene halvinta mutta plussana et onnistuu kotipihassakin ja ei vetele peltiä ilmeisesti ollenkaan. Eikä sitä h"#%tin hiekkaa ole joka paikassa, myös siellä näkymättömissä mihin se kosteus kerääntyy ja sitten kuplii taas...:)

 

Onnea projektiin. Oli itselläkin mennä yöunet tuon takia mutta ilmoitus olikin laadittu hitusen positiiviseen sävyyn jos tekemistä riittää. Silti suomi-ghiaa ei tule kovin usein vastaan joten kulttuuriteko sellaisen pelastaminen on kyllä!

Link to comment

Korkeapainepesu on paras tapa saada auto peltipuhtaaksi. Lähtee maalit, massat ja ruosteet. Tosin maksaa ja vaatii ammattimiehen(vaarallista touhua). Pesun jäkeen vaan auto sisälle kuivamaan, helppoa(ei ole kotelot täynnä hiekkaa eikä soodaa. joku kumma juttu pesussa on kun auto ollut 3 vuotta peltipuhtaana +10 asteen lämmössä hallissa eikä vieläkään pilkkuakaan ruostetta missään.

Link to comment

Pikkuosia tulee putsattua altaassa natriumhydroksidi (lipeä) liuoksessa, lähtee maalit, rasvat ja öljyt irti mutta sen jälkeen pakko käyttää sitruunahapon kautta (eli peitata) tai vetää ruosteeseen. Tässä lienee sama juttu, sooda on emäksistä ja etikka hapanta.

Link to comment

Jos on paska aihio niin pommi alle ja ostat valmiin auton tulee halvemmaksi ja et ole 100 vuotias kun on valmis ja kunnollinen jos sittenkään...ja Karmannin hitsaajalta vaaditaan peltisepän taitoja että tulee hyvä..paitsi jos olet kempillä kasaamassa ja rotaksi niin sitten ei ku puikko laulamaan..ja ensiviikolla kilpiin.

Link to comment

Moro!

Auto täysin osiksi, hiekkapuhallukseen(korin kestää puhaltaa myös, jos on osaava puhaltaja), sitten vaan uusit tai kunnostat kaikki osat uuden veroisiksi, niin mä ainakin teen:) TEE KORIA VARTEN GRILLI, ON NIMITTÄIN PALJON HELPOMPI RAKENNELLA, KUN SAA PYÖRITELLÄ HALUAMAANSA ASENTOON!!!!!!!

 

Mä hommasin oman KG ni marraskuussa 2006 ja on ehkä valmis vuoden tai kahden päästä:)

 

tossa muutama kuva

post-2980-13888363764336_thumb.jpg

post-2980-13888363764618_thumb.jpg

post-2980-13888363764802_thumb.jpg

Link to comment

Olen tässä miettinyt juuri sitä, että teenkö mutteri entisöinnin.

 

Olen kyllä päätynyt soodapuhallukseen ja helmat tehdään uusista korjauspaloista, perjantaina katsellaan yhden kaverin kanssa helmat auki. Meinasin tehdä helmat ja alapeliit ensiksi ennen kuin ryhdytään nostamaan korilta pois.

 

Kun saadaan helmat tehtyä ja kartoitettua ruostetilanne kokonaisuudessaan teen päätöksen kopan nostamisesta ylös.

 

Hyvin ajattellin auton tehdä mutta en suin päin nosta koppaa vielä ylös. Yritetään uusia helmat korin ollessa paikallaan. Tosin kuskin puolen korinpalkki on mätä ja en tiedäs saadaanko palkki vaihdettua paikallaan. Pohjalevy on alapuolelta ruosteeton mutta ainakin sisäpuoli puhalletaaan pinnoilta puhtaaksi.

 

Petteri

Link to comment
LISÄÄ

 

Morjens, kerrotko tai onko sulla kuvaa miltä korin kynnyskotelot näyttävät alhaalta päin kun kori on nostettu ylös alustasta? Joko ennen kunnostusta tai jälkeen.

 

Löytyikö paljon ruosteita korin ja alusta välistä juuri tuon korin runkopalkin ja alustan palkin välistä?

 

Auto tuntuu hyvälle (ainakin ennen hiekkapuhallusta)joten harkinnassa on se, että en nosta autoa alustalta ylös jos uudet helmat + palkki kuskin puolelle voidaan uusia nostamatta koria ylös.

 

Sulla taisi olla pikkasen haperompi tuo lähtötilanne, tosin itsekään en tiedä omastani vielä kaikkea.. :)

Link to comment
LISÄÄ

 

Morjens, kerrotko tai onko sulla kuvaa miltä korin kynnyskotelot näyttävät alhaalta päin kun kori on nostettu ylös alustasta? Joko ennen kunnostusta tai jälkeen.

 

Löytyikö paljon ruosteita korin ja alusta välistä juuri tuon korin runkopalkin ja alustan palkin välistä?

 

Auto tuntuu hyvälle (ainakin ennen hiekkapuhallusta)joten harkinnassa on se, että en nosta autoa alustalta ylös jos uudet helmat + palkki kuskin puolelle voidaan uusia nostamatta koria ylös.

 

Sulla taisi olla pikkasen haperompi tuo lähtötilanne, tosin itsekään en tiedä omastani vielä kaikkea.. :)

Link to comment
LISÄÄ

 

Morjens, kerrotko tai onko sulla kuvaa miltä korin kynnyskotelot näyttävät alhaalta päin kun kori on nostettu ylös alustasta? Joko ennen kunnostusta tai jälkeen.

 

Löytyikö paljon ruosteita korin ja alusta välistä juuri tuon korin runkopalkin ja alustan palkin välistä?

 

Auto tuntuu hyvälle (ainakin ennen hiekkapuhallusta)joten harkinnassa on se, että en nosta autoa alustalta ylös jos uudet helmat + palkki kuskin puolelle voidaan uusia nostamatta koria ylös.

 

Sulla taisi olla pikkasen haperompi tuo lähtötilanne, tosin itsekään en tiedä omastani vielä kaikkea.. :)

 

Mun auto oli aika ruosteeton ainoat ruostekorjaukset piti tehdä takalokasuojien takaosat, mihin oli kertyny hiekkaa ja savea noin 15 cm, näytti päällepäin todella hyvältä, etu sisälokasuojan takaosa alhaalta ja pohjalevyt vaihdoin kokonaan, ei kyllä ollu ku pintaruosteessa ja pari pikku reikää, mutta halusin siistin pohjan ku ei tuu massaa ollenkaan. mä luulen että sulla on aikalailla ruostepaikkoja, koska helmat on noin huonossa kunnossa:(

Tossa on pari kuvaa, mulla on levyllä lisää kuvia projektista, mutta ne pitää ensin peinentää, että pystyy laittaan tänne.

Helmoja ei pysty korjaamaan hyvin jos koria ei nosta pois pohjan päältä ja tee sitten kunnon tukikehikko korin sisään ettei kori muuta muotoaan!!!!!!!!!!!!!!!!!

post-2980-13888363802044_thumb.jpg

post-2980-13888363802771_thumb.jpg

post-2980-13888363803331_thumb.jpg

Link to comment
Löityiskö joltakulta KG:n pohjalevyn leveysmittaa, ulkomitta tai korin reikien väli. Omassa projektissa pohja aivan laho, nyt uudet pellit mutta leveysmitta hiukan hakusessa...

 

Moro!

Mulla on projektikansiossa mitat piirrettynä ennen pohjalevyjen vaihtoa, pitäs saada ensviikolla skannattua niin voin laittaa sen tänne.

 

ps. Kori istui hyvin pohjan päälle:)

Link to comment

Hieno homma, on mulla joku arvaus mitä sen pitäisi olla mutta ihan hyvä saada vahvistusta asiaan.

Sulla näyttää ihan hyvältä tuo projekti. Voi tässä itsella vielä "pari" vuotta vierähtää...

Link to comment
  • 1 year later...
Guest vrp-180

Vuosi se on kulkenut hankinnasta ja onhan tässä jotain saatu jo tehtyäkin. Alusta on hitsattu ja kopan peltityöt ovat puolessa välissä. Täytyy sanoa, että aloittelevana harrastajana onneksi autossa ei ole ollut tämän enempää peltiosille tarvetta kun on katsonut muiden rojekteja.

 

Valmiita peltiosia menee pikku paikkojen lisäksi:

 

Kaikki helmapellit, lämpökanavat, takahelma, kuskin puolen takakulma, valon kopat, etuhelma keulasta, vasemman etuvalon kehys, alustan korjauspellit.

 

Helmat on nyt hitsattu!

 

Näin sitä hyvänkin näkoiseen peliin menee peltiä.. :)

 

Muutamia kuvia purusta..

post-4527-13888365674663_thumb.jpg

post-4527-13888365674928_thumb.jpg

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...