Tero87 Posted November 19, 2011 Share Posted November 19, 2011 Laitetaas nyt sitten oikein prokkis osastolle juttu. Eli tarkotuksena olis ruiskuttaa tollanen 1303s möhkö talven aikana. Osia jo hommailtu vinot pinot ja hommiakin hiukan alotettu. Tekniikaksi tulee ihan perus katukone 88x69. Ruttua noin 10 verran. W-110 nokka, kairatut 2reikä kannet vakiokoko venoilla. Moottorinohjaukseksi tulee Megasquirt 1 V2.2 ja EDIS-4 sytkän ohjaus. Imupuolelle tulee CBn pässinsarvet itsetehdyllä imusarjalla ja BMWn 65mm kaasuläpällä. Laitan kuvia ja juttua kun projekti alkaa eteneen. Nyt vielä purkuvaiheessa, eli tankki otettu irti että saa tehtyä uudet linjat. Myös hihnapyörä irrotettu trikkerin kiinnitystä varten. Bensakisko aihioo ostettu parikymmentä senttiä. Eiköhän se siittä sitten pikkuhiljaa... Quote Link to comment
NordBling Posted November 19, 2011 Share Posted November 19, 2011 Mulla on menossa ja bensansyötön muutosrojekti, mutta erilaisilla kapuloilla. Kaikenlaista on hankittu ja, autoon asti on tosin päässy vasta lambda ja mittari. Taidan räpättää omastani ja hiukan tuolla toisaalla. Onnea rojektiin! Quote Link to comment
Tero87 Posted November 23, 2011 Author Share Posted November 23, 2011 Tarvisi alotella pikkuhiljaa suunnitteleen tota painekoteloa, jostain muistelisin että painekotelon pitäisi olla n.1,3 kertanen sylinteritilavuuteen nähden(vai muistako väärin?). Tilavuudeksi tulisi tuosta laskemalla siis n.2,2l. Onkohan muodolla kuinka suuri merkitys? Eli kannattaako tehdä puolipyöreä vaiko kantikas? Ja siten että kapenee poispäin kaasuläpästä ettei tule mitään laatikkoa. Sitten mistä kannattaisi kysellä kiihdytys suppiloita, vai tarviikohan ne vääntää itse?? Itse mietin jotain tän tyylistä http://www.tvracing.net/images/Kotelo.JPG Quote Link to comment
jrasi Posted November 24, 2011 Share Posted November 24, 2011 Olisko sulla laittaa kuvia ja mittoja tuosta bemun kaasuläpästä, kun vähän samansuuntaisia suunnitelmia täällä. Quote Link to comment
Tero87 Posted November 24, 2011 Author Share Posted November 24, 2011 Olisko sulla laittaa kuvia ja mittoja tuosta bemun kaasuläpästä, kun vähän samansuuntaisia suunnitelmia täällä. Tollasen kuvan löysin pikasesti. http://kuvablogi.com/nayta/prev/img2560533.jpg Voin laittaa mittoja kun pääsen tallille. Aika suuri härväke tuo on eikä varmaan mikään kaiken yksinkertaisin toteuttaa tuota vaijerisysteemiä. Quote Link to comment
jrasi Posted November 24, 2011 Share Posted November 24, 2011 Niin se oli tuollainen, eikös tossa ole ns. progressiivinen läpän aukaisu? Ja taisi olla myös vesikiertoinen kaasuläpän lämmitys. Mutta jos vaan saat läpästä mittoja, niin olis ihan jees. Quote Link to comment
Tero87 Posted November 24, 2011 Author Share Posted November 24, 2011 Niin se oli tuollainen, eikös tossa ole ns. progressiivinen läpän aukaisu? Ja taisi olla myös vesikiertoinen kaasuläpän lämmitys. Mutta jos vaan saat läpästä mittoja, niin olis ihan jees. Joo toi kaasuläpän lämmitys systeemi siittä löytyy. En tiedä tosta progressiivisuudesta, en ole ehtinyt vielä vääntelemään sitä sen enempää. Quote Link to comment
Jarmo Lummi Posted November 24, 2011 Share Posted November 24, 2011 Mulle tuossa viisaammat joskus sanoo jotta ei kannattais VW käytössäkään mennä mahdottomuuksiin läpän koossa jos tekee yhdellä läpällä ruiskua meinaan 2,3Litrainen 16venanen noin 160hv volvon kattilan läppä on noin 50-53mm. Alakierroksilla, tyhjäkäynnillä yms... kuulemma virtauksien suhteen vaikeaa hallittavuutta ja jos VW alkuperäistä 34 kaasuttimen kurkkua vertaa vaikkapa 1 piste ruiskun läpän kokoon? kannattanee myös blenumin suhteen tai sysäyskammion mitoitukset oikeen ja muoto. Quote Link to comment
Tero87 Posted November 24, 2011 Author Share Posted November 24, 2011 Mulle tuossa viisaammat joskus sanoo jotta ei kannattais VW käytössäkään mennä mahdottomuuksiin läpän koossa jos tekee yhdellä läpällä ruiskua meinaan 2,3Litrainen 16venanen noin 160hv volvon kattilan läppä on noin 50-53mm. Alakierroksilla, tyhjäkäynnillä yms... kuulemma virtauksien suhteen vaikeaa hallittavuutta ja jos VW alkuperäistä 34 kaasuttimen kurkkua vertaa vaikkapa 1 piste ruiskun läpän kokoon? kannattanee myös blenumin suhteen tai sysäyskammion mitoitukset oikeen ja muoto. No tuo läppä on m50b25 bemarin koneesta eli 2,5l vaparista(170hv?).Mielestäni turbossa riittää pienempikin koska ilma ajetaan paineella sisään, taas vaparissa asia toinen. Tietysti voi olla liian suuri tohon mun pikkulohkoon.? Mutta luulisin että saisi toimimaan tuollakin koska käytetäänhän niitä isojakin läppärunkoja vw koneissa missä läppiä on 4 ja läpältä lyhyt matka palotilaan. Tämä siis täysin mututuntuma. Korjatkaa jos olen ihan hakoteillä Quote Link to comment
jrasi Posted November 24, 2011 Share Posted November 24, 2011 Juu eihän siitä liian isosta läpästä hyötyä ole, mutta tärkeämpi lienee kuitenkin varsinainen imusarja. M50B25 on muuten 192hp, M50B23 ja M20B25 on siellä 170 tuntumassa. Täytyy kattoo, minkä läpän tohon omaan hankkii... Siihen asti speksataan ja virtuaaliviritetään vailla mitään konkreettista :) Quote Link to comment
Tero87 Posted November 24, 2011 Author Share Posted November 24, 2011 Juu eihän siitä liian isosta läpästä hyötyä ole, mutta tärkeämpi lienee kuitenkin varsinainen imusarja. M50B25 on muuten 192hp, M50B23 ja M20B25 on siellä 170 tuntumassa. Täytyy kattoo, minkä läpän tohon omaan hankkii... Siihen asti speksataan ja virtuaaliviritetään vailla mitään konkreettista :) Jep, onkos sillä mitään vaikutusta kun plenumista lähtee sitten kaksi putkea kohti pässejä joiden koko on luokkaa 45mm? ja kaasuläppä taas tuo 65mm?? Nurkassa lojuisi joutilaana joku vanha Opelin kaasuläppä joka on kokoluokkaa 45-50mm(visiointi vaiheessa tuo tuntui liian pieneltä). Jos on jotain vinkkejä / tuntumaa minkälainen plenumi tolle kokoonpanolle kannattaisi rakennella niin kaikki info otetaan vastaan. Quote Link to comment
jrasi Posted November 25, 2011 Share Posted November 25, 2011 Tuossa joku mitoituslaskuri läpälle http://dairally.net/daihard/chas/MiscCalculators/DaiThrottle.htm Tuossa taas jotain juttua imusarjoista http://www.custom-car.us/intake/intake-manifold.aspx ^Tuon linkin mukaan plenumille vaparissa riittäis ~80% iskutilavuudesta, ahdetussa sitten ~150% Sitten tehtävä: Etsi kuvasta kaasuläppä Quote Link to comment
Tero87 Posted November 25, 2011 Author Share Posted November 25, 2011 Sitten tehtävä: Etsi kuvasta kaasuläppä Varmasti toimiva vaihtoehto imusarjaksi :D Quote Link to comment
Tero87 Posted December 7, 2011 Author Share Posted December 7, 2011 Vähän jotain edistystä tapahtunut. Kone tipautettu lattialle, kokee perus remontin eli laakerit ja männänrenkaat. Hiukan himotti että olisi investoinu isompiin putkiin mutta ei taida raaskia ostaa. Joutuu sit taas koneistaan lohkoo yms, niin menee yli budjetin. Ostin motonetistä 45mm pakoputki käyriä joista saa imusarjan väsättyä, imutorvet tuli free technicsiltä. Pakosarja menee vaihtoon, otti se jo kesällä päähän kun se kolisi jotain vasten. Quote Link to comment
Tero87 Posted December 14, 2011 Author Share Posted December 14, 2011 Nyt tuli napattua vaihdeloota alas, sekään ei toiminut kunnolla viime kesänä. Vaihteet meni päälle huonolla menestyksellä. Ihmetyttää vaan tuollainen "halkeama" tuossa akselin ympärillä, onko laatikko siis paskana vai onko tuo joku valujälki tms??? Quote Link to comment
Dennis Posted December 14, 2011 Share Posted December 14, 2011 Samanlaisia "halkeamia" nähty omissa -70 luvun laatikoissa, ensimmaisen kerran pelästyin mutta olen todennut että kuuluu olla = todennäköisesti valujälkiä. Dennis Quote Link to comment
Tero87 Posted December 16, 2011 Author Share Posted December 16, 2011 Oolrait, millasen remontin nää yleensä vaatii? syncrot nyt menee vaihtoon mutta onko muita kuluvia osia? Selailin että näissä on ollut sellasia ongelmia että vaihteet ei pysy päällä. Tässä ei onneksi niitä ongelmia. Quote Link to comment
Tero87 Posted December 19, 2011 Author Share Posted December 19, 2011 Moottori purettu p*llun päreiksi, kannessa oli nimi "Harri Sand" Vissiin koneen rakentaja, tuttuja? Murheekseni löytyi yksi katkennut männänrengas. edit. Vihjeiden perusteella siis Harri Sandelin. Quote Link to comment
Tero87 Posted January 11, 2012 Author Share Posted January 11, 2012 Dodii, nyt loota kiikutettu osaavammalle ihmiselle syynättäväksi, itse en tumpelona sitä uskaltanut palastella, uutta tulee ainakin syncrot. Kone menossa nippuun pikkuhiljaa, projekti hiukan jäissä kun tallissa on tällähetkellä toisenlainen asukki. Osat pesty ja tarkistettu, tilatut osat saatu joten kohta saa alkaa niputtaan. Quote Link to comment
Tero87 Posted January 13, 2012 Author Share Posted January 13, 2012 Mitä mieltä ootte että onko 41mm pakosarja liian suuri tän kokoselle koneelle? Sellasen voisi nyt saada halvalla. Quote Link to comment
Ketsa Posted January 13, 2012 Share Posted January 13, 2012 Moottororin väännön kannalta on ehdottomasi liian suuri. Quote Link to comment
Tero87 Posted January 13, 2012 Author Share Posted January 13, 2012 Eli 38mm etsimään, 35mm taitaa olla jo liian pieni eikö.? Quote Link to comment
Ketsa Posted January 13, 2012 Share Posted January 13, 2012 Kyllä 35mm voi olla passelimpi pieneen moottoriin. Itse ainakin lähtisin ennemmin sitä ensin kokeilemaan. Quote Link to comment
Tero87 Posted January 17, 2012 Author Share Posted January 17, 2012 Tuli hiukan lisää hommia, vedettiin volkkari ulos tallista niin eikös siinä sitten etuhelma ottanut osumaa lattiaan kun pääsi kynnyksen yli. Toi väänty ainakin sen verran että ei tekisi mieli oikoa. Tohon ei varmaan käy perus kuplan korjauspelti? Myykö noita kukaan? Quote Link to comment
mite^ Posted January 17, 2012 Share Posted January 17, 2012 Moottori purettu p*llun päreiksi, kannessa oli nimi "Harri Sand" Vissiin koneen rakentaja, tuttuja?Murheekseni löytyi yksi katkennut männänrengas. edit. Vihjeiden perusteella siis Harri Sandelin. Ettei olis harri sandelin? edit: kannatti lukea loppuun asti :D Quote Link to comment
Racing Posted January 18, 2012 Share Posted January 18, 2012 Mikä laatikossa on ongelmana? suurin syy laatikkoongelmiin on kepin alaosan kohdalla keskitunnelin sisällä olevan puslan rikkoutuminen/takapuslan huono kunto. Quote Link to comment
Tero87 Posted January 18, 2012 Author Share Posted January 18, 2012 Mikä laatikossa on ongelmana? suurin syy laatikkoongelmiin on kepin alaosan kohdalla keskitunnelin sisällä olevan puslan rikkoutuminen/takapuslan huono kunto. Noi puslat tulee uutta, ajattelin nyt samalla viedä laatikon huoltoon kun kerrankin on aikaa. Vika oli sellanen että 2 vaihde meni huonosti päälle. Kylällä kun ajeli rauhallisesti niin toimi ihan hyvin,meni päälle ihan ok mutta sitten jos ajo vaikka 80kmh muutaman kilsan ja siittä himmaili niin ei oikeastaan koskaan saanut kakkosta päälle ennen kun haki sen ykkösen kautta. Kolmoselta kun koitti tiputtaa kakkoselle niin ei saanu aikaseks kun hirveen rahinan. Uusia öljyjä kokeilin mutta ei ollut vaikutusta, joku fiksu oli kylläkin täyttänyt laatikon piripintaan. Avasin täyttöpropun niin sieltä tuli varmaan litra syliin. Quote Link to comment
Tero87 Posted January 19, 2012 Author Share Posted January 19, 2012 Tänään taas pientä edistystä, kone kasattu putkia ja kansia myöten. Harmi vaan että vanhat työtötangot oli sen verta kierot että meni vaihtoon. Tuli samalla värkättyä unohduspeltiin lämpöanturin paikka. Päittäisvälys mitattu, oli ihan suositelluissa mitoissa Tältä se näyttää Quote Link to comment
Tero87 Posted January 28, 2012 Author Share Posted January 28, 2012 Alotettiin paskarteleen painekoteloa, kotelon tilavuudeksi tulee n. 1,3-1,4L, 55mm kaasuläppä T5-R volvosta, se bemarin läppä unohdettiin. Kiihdytystorvet 40mm, samaten kiihdytys putket. Yksi kuva keskeneräisestä tekeleestä Quote Link to comment
Tero87 Posted January 30, 2012 Author Share Posted January 30, 2012 Nyt alkaa imusarja oleen loppusuoralla, tänään hitsattu hiukan lisää tavaraa kiinni. Imuilman lämpö anturin paikka ja alipaine liitin tuli myös tehtyä. Tältä näyttää tällä hetkellä, vielä pientä viimeiselyä, maalia niskaan niin kai se tolla käyntiin lähtee. Tollanen ostettiin velipojan kans puoliks kun saatiin edukkaasti. Toivottavasti on kätevä. Quote Link to comment
JaniM Posted January 30, 2012 Share Posted January 30, 2012 Katos tuohan on pätevä plenumi, eipä tullut moinen itelle mieleen tuollanen kun aikoinaan noita pähkäilin. Quote Link to comment
Tero87 Posted March 26, 2012 Author Share Posted March 26, 2012 Nyt on laatikko saatu huollosta, pitkäaikainen hiljaiselo näyttäisi olevan ohi. Ei kuulemma ollut mitään silmäänpistävää vikaa, joten vika taitaa kuitenkin olla siirtäjissä. Kaikki osat alkaa oleen hankittuna, jotain pisteosia vielä uupuu mutta nyt saa alkaa armottoman kokoonpanemisen. Quote Link to comment
Tero87 Posted April 3, 2012 Author Share Posted April 3, 2012 Pientä edistystä. Laatikko ja vetarit paikallaan. Myös vaihteensiirron kaikki nippelit ja nappelit uusittu, tuntuisi ainakin menevän vaihteet hyvin päälle. Uudet bensalinjat vedettiin sorsien kautta kynnyskoteloihin ja sieltä tankille. Myös polkimet sain korjattua, niistä olikin sitten hukattu tai hajotettu melkein jokainen alkuperäinen osa. Quote Link to comment
Tero87 Posted April 4, 2012 Author Share Posted April 4, 2012 Tänään lähti vanha vääntynyt etuhelma mäelle ja uutta alettiin sovittaan paikalleen. Quote Link to comment
jrasi Posted April 8, 2012 Share Posted April 8, 2012 Vappu tulossa ja serpentiinit on näköjään jo hankittu Quote Link to comment
Tero87 Posted April 9, 2012 Author Share Posted April 9, 2012 Vappu tulossa ja serpentiinit on näköjään jo hankittu Jep, vielä kun noi saisi paikkansa haettua Quote Link to comment
Tero87 Posted May 3, 2012 Author Share Posted May 3, 2012 Päivitellääs hiukan. Bensalinjat vedetty pientä letkunpätkää vaille valmiiksi. Bensakiskot ja suuttimet saatu paikalleen, suuttimiin tuli uudet o-renkaat, kupit ja suodattimet. Bensapumppujen sähköt vedetty, muuten sähköt vielä tekemättä. Jos huomenna pääsis koeponnistaan tuon bensalinjan, on niin paljon itsetehtyjä osia siinäkin että jännittää! Putkisto saatiin myös tehtyä, tuli hide-out tyylinen yhdellä simonsin pikku efektorilla että äänetkin on varmaan ihan siedettävät. Konehuoneen sähköt vielä täysin kaaoksessa mutta paneudutaan niihin ensiviikolla. Quote Link to comment
Tero87 Posted May 4, 2012 Author Share Posted May 4, 2012 Perkele, tuli hiukan takapakkia, tänään koitettiin kestääko linja painetta niin suutintukin ja suuttimen välistä vuosi. No ne menee sitten uusiksi. Quote Link to comment
Tero87 Posted May 10, 2012 Author Share Posted May 10, 2012 Jeejee, probleema ratkaistu. Ostin Finjectorssilta ylikoko suuttimien o-renkaat ja samalla siistin noita itsetehtyjä bensakiskoja niin johan alkoi pitään. Viikonloppuna alkaakin johtosulkeiset. Quote Link to comment
Tero87 Posted June 11, 2012 Author Share Posted June 11, 2012 Alkaa oleen hommat jo hyvällä mallilla. johdotukset saatu valmiiksi, tänään kytkin virrat päälle eikä ainakaan vielä mistään paukkunut. huomenna olis tarkoitus koittaa saada yhteys boxiin ja ehkä koittaa käyntiinkin samalla. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.