Jump to content

Möhkön squirttaus


Tero87

Recommended Posts

Laitetaas nyt sitten oikein prokkis osastolle juttu.

Eli tarkotuksena olis ruiskuttaa tollanen 1303s möhkö talven aikana. Osia jo hommailtu vinot pinot ja hommiakin hiukan alotettu.

Tekniikaksi tulee ihan perus katukone 88x69. Ruttua noin 10 verran.

W-110 nokka, kairatut 2reikä kannet vakiokoko venoilla.

Moottorinohjaukseksi tulee Megasquirt 1 V2.2 ja EDIS-4 sytkän ohjaus.

Imupuolelle tulee CBn pässinsarvet itsetehdyllä imusarjalla ja BMWn 65mm kaasuläpällä.

Laitan kuvia ja juttua kun projekti alkaa eteneen.

Nyt vielä purkuvaiheessa, eli tankki otettu irti että saa tehtyä uudet linjat. Myös hihnapyörä irrotettu trikkerin kiinnitystä varten. Bensakisko aihioo ostettu parikymmentä senttiä. Eiköhän se siittä sitten pikkuhiljaa...

Link to comment

Tarvisi alotella pikkuhiljaa suunnitteleen tota painekoteloa, jostain muistelisin että painekotelon pitäisi olla n.1,3 kertanen sylinteritilavuuteen nähden(vai muistako väärin?). Tilavuudeksi tulisi tuosta laskemalla siis n.2,2l. Onkohan muodolla kuinka suuri merkitys? Eli kannattaako tehdä puolipyöreä vaiko kantikas? Ja siten että kapenee poispäin kaasuläpästä ettei tule mitään laatikkoa. Sitten mistä kannattaisi kysellä kiihdytys suppiloita, vai tarviikohan ne vääntää itse??

Itse mietin jotain tän tyylistä http://www.tvracing.net/images/Kotelo.JPG

Link to comment
Niin se oli tuollainen, eikös tossa ole ns. progressiivinen läpän aukaisu? Ja taisi olla myös vesikiertoinen kaasuläpän lämmitys.

 

Mutta jos vaan saat läpästä mittoja, niin olis ihan jees.

Joo toi kaasuläpän lämmitys systeemi siittä löytyy. En tiedä tosta progressiivisuudesta, en ole ehtinyt vielä vääntelemään sitä sen enempää.

Link to comment

Mulle tuossa viisaammat joskus sanoo jotta ei kannattais VW käytössäkään mennä mahdottomuuksiin läpän koossa jos tekee yhdellä läpällä ruiskua meinaan 2,3Litrainen 16venanen noin 160hv volvon kattilan läppä on noin 50-53mm. Alakierroksilla, tyhjäkäynnillä yms... kuulemma virtauksien suhteen vaikeaa hallittavuutta ja jos VW alkuperäistä 34 kaasuttimen kurkkua vertaa vaikkapa 1 piste ruiskun läpän kokoon? kannattanee myös blenumin suhteen tai sysäyskammion mitoitukset oikeen ja muoto.

Link to comment
Mulle tuossa viisaammat joskus sanoo jotta ei kannattais VW käytössäkään mennä mahdottomuuksiin läpän koossa jos tekee yhdellä läpällä ruiskua meinaan 2,3Litrainen 16venanen noin 160hv volvon kattilan läppä on noin 50-53mm. Alakierroksilla, tyhjäkäynnillä yms... kuulemma virtauksien suhteen vaikeaa hallittavuutta ja jos VW alkuperäistä 34 kaasuttimen kurkkua vertaa vaikkapa 1 piste ruiskun läpän kokoon? kannattanee myös blenumin suhteen tai sysäyskammion mitoitukset oikeen ja muoto.

No tuo läppä on m50b25 bemarin koneesta eli 2,5l vaparista(170hv?).Mielestäni turbossa riittää pienempikin koska ilma ajetaan paineella sisään, taas vaparissa asia toinen. Tietysti voi olla liian suuri tohon mun pikkulohkoon.? Mutta luulisin että saisi toimimaan tuollakin koska käytetäänhän niitä isojakin läppärunkoja vw koneissa missä läppiä on 4 ja läpältä lyhyt matka palotilaan.

Tämä siis täysin mututuntuma. Korjatkaa jos olen ihan hakoteillä

Link to comment

Juu eihän siitä liian isosta läpästä hyötyä ole, mutta tärkeämpi lienee kuitenkin varsinainen imusarja. M50B25 on muuten 192hp, M50B23 ja M20B25 on siellä 170 tuntumassa.

 

Täytyy kattoo, minkä läpän tohon omaan hankkii... Siihen asti speksataan ja virtuaaliviritetään vailla mitään konkreettista :)

Link to comment
Juu eihän siitä liian isosta läpästä hyötyä ole, mutta tärkeämpi lienee kuitenkin varsinainen imusarja. M50B25 on muuten 192hp, M50B23 ja M20B25 on siellä 170 tuntumassa.

 

Täytyy kattoo, minkä läpän tohon omaan hankkii... Siihen asti speksataan ja virtuaaliviritetään vailla mitään konkreettista :)

Jep, onkos sillä mitään vaikutusta kun plenumista lähtee sitten kaksi putkea kohti pässejä joiden koko on luokkaa 45mm? ja kaasuläppä taas tuo 65mm?? Nurkassa lojuisi joutilaana joku vanha Opelin kaasuläppä joka on kokoluokkaa 45-50mm(visiointi vaiheessa tuo tuntui liian pieneltä). Jos on jotain vinkkejä / tuntumaa minkälainen plenumi tolle kokoonpanolle kannattaisi rakennella niin kaikki info otetaan vastaan.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Vähän jotain edistystä tapahtunut. Kone tipautettu lattialle, kokee perus remontin eli laakerit ja männänrenkaat. Hiukan himotti että olisi investoinu isompiin putkiin mutta ei taida raaskia ostaa. Joutuu sit taas koneistaan lohkoo yms, niin menee yli budjetin. Ostin motonetistä 45mm pakoputki käyriä joista saa imusarjan väsättyä, imutorvet tuli free technicsiltä. Pakosarja menee vaihtoon, otti se jo kesällä päähän kun se kolisi jotain vasten.

Link to comment

Nyt tuli napattua vaihdeloota alas, sekään ei toiminut kunnolla viime kesänä. Vaihteet meni päälle huonolla menestyksellä.

 

Ihmetyttää vaan tuollainen "halkeama" tuossa akselin ympärillä, onko laatikko siis paskana vai onko tuo joku valujälki tms???

Valokuva0113.jpg

Link to comment
  • 4 weeks later...

Dodii, nyt loota kiikutettu osaavammalle ihmiselle syynättäväksi, itse en tumpelona sitä uskaltanut palastella, uutta tulee ainakin syncrot.

Kone menossa nippuun pikkuhiljaa, projekti hiukan jäissä kun tallissa on tällähetkellä toisenlainen asukki.

Osat pesty ja tarkistettu, tilatut osat saatu joten kohta saa alkaa niputtaan.

Link to comment

Tuli hiukan lisää hommia, vedettiin volkkari ulos tallista niin eikös siinä sitten etuhelma ottanut osumaa lattiaan kun pääsi kynnyksen yli.

Toi väänty ainakin sen verran että ei tekisi mieli oikoa. Tohon ei varmaan käy perus kuplan korjauspelti?

Myykö noita kukaan?

Link to comment
Moottori purettu p*llun päreiksi, kannessa oli nimi "Harri Sand" Vissiin koneen rakentaja, tuttuja?

Murheekseni löytyi yksi katkennut männänrengas.

 

 

edit. Vihjeiden perusteella siis Harri Sandelin.

Ettei olis harri sandelin?

edit: kannatti lukea loppuun asti :D

Link to comment
Mikä laatikossa on ongelmana? suurin syy laatikkoongelmiin on kepin alaosan kohdalla keskitunnelin sisällä olevan puslan rikkoutuminen/takapuslan huono kunto.

Noi puslat tulee uutta, ajattelin nyt samalla viedä laatikon huoltoon kun kerrankin on aikaa.

Vika oli sellanen että 2 vaihde meni huonosti päälle. Kylällä kun ajeli rauhallisesti niin toimi ihan hyvin,meni päälle ihan ok mutta sitten jos ajo vaikka 80kmh muutaman kilsan ja siittä himmaili niin ei oikeastaan koskaan saanut kakkosta päälle ennen kun haki sen ykkösen kautta. Kolmoselta kun koitti tiputtaa kakkoselle niin ei saanu aikaseks kun hirveen rahinan. Uusia öljyjä kokeilin mutta ei ollut vaikutusta, joku fiksu oli kylläkin täyttänyt laatikon piripintaan. Avasin täyttöpropun niin sieltä tuli varmaan litra syliin.

Link to comment

Tänään taas pientä edistystä, kone kasattu putkia ja kansia myöten. Harmi vaan että vanhat työtötangot oli sen verta kierot että meni vaihtoon. Tuli samalla värkättyä unohduspeltiin lämpöanturin paikka. Päittäisvälys mitattu, oli ihan suositelluissa mitoissa

Tältä se näyttää

 

Valokuva0116.jpg

Link to comment
  • 2 weeks later...

Nyt alkaa imusarja oleen loppusuoralla, tänään hitsattu hiukan lisää tavaraa kiinni. Imuilman lämpö anturin paikka ja alipaine liitin tuli myös tehtyä.

Tältä näyttää tällä hetkellä, vielä pientä viimeiselyä, maalia niskaan niin kai se tolla käyntiin lähtee.

Valokuva0118_pieni.jpg

Valokuva0119_pieni.jpg

 

Tollanen ostettiin velipojan kans puoliks kun saatiin edukkaasti. Toivottavasti on kätevä.

Valokuva0121_pieni.jpg

Link to comment
  • 1 month later...

Nyt on laatikko saatu huollosta, pitkäaikainen hiljaiselo näyttäisi olevan ohi.

Ei kuulemma ollut mitään silmäänpistävää vikaa, joten vika taitaa kuitenkin olla siirtäjissä.

Kaikki osat alkaa oleen hankittuna, jotain pisteosia vielä uupuu mutta nyt saa alkaa armottoman kokoonpanemisen.

Link to comment

Pientä edistystä. Laatikko ja vetarit paikallaan. Myös vaihteensiirron kaikki nippelit ja nappelit uusittu, tuntuisi ainakin menevän vaihteet hyvin päälle.

 

Uudet bensalinjat vedettiin sorsien kautta kynnyskoteloihin ja sieltä tankille. Myös polkimet sain korjattua, niistä olikin sitten hukattu tai hajotettu melkein jokainen alkuperäinen osa.

Link to comment
  • 4 weeks later...

Päivitellääs hiukan. Bensalinjat vedetty pientä letkunpätkää vaille valmiiksi. Bensakiskot ja suuttimet saatu paikalleen, suuttimiin tuli uudet o-renkaat, kupit ja suodattimet. Bensapumppujen sähköt vedetty, muuten sähköt vielä tekemättä. Jos huomenna pääsis koeponnistaan tuon bensalinjan, on niin paljon itsetehtyjä osia siinäkin että jännittää! Putkisto saatiin myös tehtyä, tuli hide-out tyylinen yhdellä simonsin pikku efektorilla että äänetkin on varmaan ihan siedettävät. Konehuoneen sähköt vielä täysin kaaoksessa mutta paneudutaan niihin ensiviikolla.

kyyppel.jpg

Link to comment
  • 1 month later...

Alkaa oleen hommat jo hyvällä mallilla. johdotukset saatu valmiiksi, tänään kytkin virrat päälle eikä ainakaan vielä mistään paukkunut. huomenna olis tarkoitus koittaa saada yhteys boxiin ja ehkä koittaa käyntiinkin samalla.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...