Jump to content

Vinkkareiden toimintaperiaate...


Guest Tseiaar

Recommended Posts

Olen tässä yrittänyt saada Kuplan vinkkareihin eloa, ja olen osaksi jopa onnistunutkin, vaan tehtävää vielä olisi. Onko noiden vinkkareiden tarkoitus vilkkua kun ne nousevat sieltä pilareista ylös? Oikean puolen vinkkari nousee kyllä vauhdilla tolpasta ylös, ja valo siihen syttyy mutta se vaan palaa, ei siis vilku. Kun vilkun vapauttaa, vinkkari ei täysin palaudu tolpan sisään, vaan jää vähän ulos. No, vasen vinkkari ei sitten nouse tolpasta ollenkaan, yrittää vähän nykiä ulospäin mutta mitään ei sen kummemmin tapahdu.

Oisko kellään heittää hyviä vinkkejä noiden elvyttämiseen...?

 

Nimim. norsunkorvat jo hankittu, jos ei eloa vinkkareihin saada ;-).

Link to comment
Nouseeko jos kytkee irrallisena suoraan akkuun? Jännitehäviö jossain tai mekaaninen jumi.

 

Valon kuuluu vaan palaa. On/on ollut saatavissa vilkkuvia polttimoitakin, voisi olla ehkä turvallisempikin.

 

Suoraa virtaa en ole vielä kokeillut, pitääpä testata jahka kerkiää. Mistähän noita vilkkuvia polttimoita voisi kysellä...?

Link to comment

 

Tossa asennuksessa meni mönkään se, että vilkkuminen lakkaa kun jarrua painaa. Tän oli tarkotus olla ns. jenkkikytkentä, eli jarruvalo vilkkuu samalla. Niin tapahtuki, kunnes jarrua paino. Toinen puute on mittarivalo, se kun toimii kuplassa maata pätkimällä.

 

Koitan saada jonku kaavion tänne sitte ku oon noi ratkassu.

Link to comment
Oisko kellään heittää hyviä vinkkejä noiden elvyttämiseen...?

Itse olen saanut monta vinkkaria toimimaan ihan puhdistamalla ja sen jälkeen öljyämällä mekanismin. Liottanut ensin kunnolla WD40:llä että kaikki hapettuma lähtee koneistosta. Irti ne kannattaa ottaa ja mitata tuleeko täydet voltit piuhoihin vinkkarinpäässä. Jos ei, niin sitten joutuu katsomaan kaikki liitokset matkalta.

 

vinkkari ei täysin palaudu tolpan sisään, vaan jää vähän ulos

Tuo voi johtua mekaanisesta jumittumisesta, johon puhdistus ja öljyäminen auttaa. Jos ei sillä tokene, niin sitten on palautusjousi kuoleutunut.

 

Tossa asennuksessa meni mönkään se, että vilkkuminen lakkaa kun jarrua painaa. Tän oli tarkotus olla ns. jenkkikytkentä, eli jarruvalo vilkkuu samalla. Niin tapahtuki, kunnes jarrua paino. Toinen puute on mittarivalo, se kun toimii kuplassa maata pätkimällä.

Jos unohtaa takavalon vilkuttamisen, niin eikös pelkän vilkkun vilkkumisen sais aika yksinkertaisella kytkennällä aikaiseksi, jos jaksaa vetää toisen johdon polttimoa varten.

Link to comment

Minäkin joskus pohdin joskus vinkkarien lisäksi tavallisten vilkkujen toteuttamista ja teoria tasolla piirsin tälläisen tästä ei siis mitään takuuta että toimisi ja miten toimisi mutta itse olisi tarkoitus koettaa tälläistä sitten kun omani siihen vaiheeseen saan. Mutta kun jälkikäteen olen asiaa miettinyt niin 6v releiden löytäminen voi olla vähän hankalaa mutta eiköhän niitäkin jostain saa.

 

Vanha kuva

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/4521.jpg

Link to comment

Eiköhän 6v releitä löydy edelleen, joten ei se ole ongelma. Mä tulkkaan tuon Tanhiksen kaavion idean toimivaksi siten, että vinkkarit palaa ilman vilkutusta ja takavalot vilkkuu. Voi olla, että katsurilla on tuohon kommentti? Joku sähkömies voi korjata, mutta mun mielestä tuo kaavio ei ihan tuollaisenaan toimi mutta idea tulee kyllä selväksi. Tuo myös pätkii merkkivaloa plussan puolelta vrt. Nordblingin kommentti. Tuon vinkkareiden 12V->6V muutos vastuksella toimii, mutta parempi tulee jos siihen laittaisi hieman kehittyneemmän ratkaisun. Vastus kun on aika herkkä lämpötilamuutoksille. Mutta siis toimii ja itsekin noin olen tehnyt joskus.

 

Aki

Link to comment

Tanhiksen kaavio on ihan hyvä lähtökohta, äkkiä katsottuna se kyllä toimii noin, poislukien tuo merkkivalo. Hieman yksinkertaistettuna sen saa toimimaan yhdellä vilkkureleellä, ja jos jättää vinkkareiden vilkkumisen pois niin tosiaan yksinkertaistuu lisää.

Link to comment

Kerro mikä tuossa merkkivalossa on se ongelma?

 

Ja tuossa systeemissä olen ajatellut sitä että tarvitsee olla kaksi vilkkurelettä ettei vinkkarit mene ylös alas. Eli miten sen yhdellä releellä voisi tehdä.

 

Ja tuostahan systeemistä voisi suoraan tehdä vinkkareillekkin vilkkuvalon vain vetämällä yhden ylimääräisen piuhan ja se olisi varmaankin jopa suotavaa että vilkkurele toimisi tuolla kuormalla tai en tiedä miten releet sitten vaikuttavat vilkkureleen toiminttaan.

 

Ja mitä vastukseen tulee niin olen hylännyt koko 12V idean.

Link to comment
Mut eiks noi alimmat releet toimi nyt väärinpäin? Kun viikseä kääntää niin rele vetää ja takalampussa palaa valo riippuen siitä onko jarrua painettu vai ei. Vai luenkos tuota nyt erheellisesti?

Oikeasssa olet rele piirretty väärinpäin eli jarrua pitäisi katkoa eikä vilkkua eli johdot väärinpäin.

Link to comment
Kerro mikä tuossa merkkivalossa on se ongelma?

Kuplan mittaristossa vilkun merkkivalolle tuodaan jatkuva plussa ja katkotaan maata. Jos tuot releeltä plussan niin molemmissa polttimon nastoissa on plussa.

 

Ja tuossa systeemissä olen ajatellut sitä että tarvitsee olla kaksi vilkkurelettä ettei vinkkarit mene ylös alas. Eli miten sen yhdellä releellä voisi tehdä.

Erotetaan vinkkari ja vilkku toisistaan ja ohjataan ne releellä. Vaikea selittää, koetan piirtää :)

 

Ja tuostahan systeemistä voisi suoraan tehdä vinkkareillekkin vilkkuvalon vain vetämällä yhden ylimääräisen piuhan ja se olisi varmaankin jopa suotavaa että vilkkurele toimisi tuolla kuormalla tai en tiedä miten releet sitten vaikuttavat vilkkureleen toiminttaan.

Elektroninen vilkkurele ei välitä kuormasta, joten kannattaa käyttää sellaista.

Link to comment
Kerro mikä tuossa merkkivalossa on se ongelma?

Kuplan mittaristossa vilkun merkkivalolle tuodaan jatkuva plussa ja katkotaan maata. Jos tuot releeltä plussan niin molemmissa polttimon nastoissa on plussa.

 

Aa juu siis ajattelin junista en nyt muista että oliko siinä sama juttu mutta en tosiaan ole tarkastanut asiaa. Muistaisin että siinä oli erillinen pidin polttimolle.

Link to comment
Kerro mikä tuossa merkkivalossa on se ongelma?

Kuplan mittaristossa vilkun merkkivalolle tuodaan jatkuva plussa ja katkotaan maata. Jos tuot releeltä plussan niin molemmissa polttimon nastoissa on plussa.

 

Ainakaan vinkkarillisen kuplan suuntaviitanmerkkivalolle plussa tulee vinkkarin valon läpi, siinä ei katkota maata.

Link to comment
No huh..osta uudet 12 v vinkkarit vaikka oobereilta ja muuta auto 12 volttiseksi niin ei tarvitse leikkiä ja pääsee ajamaan.

 

No meni se viimekesäkin kuudella voltilla ilman sähkö tai käynnistys ongelmia. Ja nyt olisi sitten ampparissa vielä 6V sirrakin tulossa katolle niin katsotaan nyt että mitä tulee tehtyä tai tuleeko laitettua peräti kaksi 6v akkua.

Link to comment
Kerro mikä tuossa merkkivalossa on se ongelma?

Kuplan mittaristossa vilkun merkkivalolle tuodaan jatkuva plussa ja katkotaan maata. Jos tuot releeltä plussan niin molemmissa polttimon nastoissa on plussa.

 

Ainakaan vinkkarillisen kuplan suuntaviitanmerkkivalolle plussa tulee vinkkarin valon läpi, siinä ei katkota maata.

Ei, vaan plussa tulee sulakerasialta ja vinkkarin kautta tulee maa. Toisekseen polttimon läpi ei kulje sähkö, vaan toisessa päässä on plussa ja toisessa maa, jos ei ole jännite-eroa polttimon yli, niin polttimo ei pala.

 

 

Edit: Tämähän johtuu siitä, että kuplan mittarin alimmat polttimot on samassa ryhmässä (em. vilkku, sekä lataus ja öljynpaine), öljynpaineanturilta tulee miinus jos anturi kytkee, laturilta tulee miinus siihen saakka kun se alkaa ladata (jonka jälkeen tulee plus). Kun vilkku on tehty myös miinus ohjatuksi niin on kätevästi saatu polttimot yhteen ryhmään ja niille on voitu tuoda yhteinen plussa.

Link to comment
Kerro mikä tuossa merkkivalossa on se ongelma?

Kuplan mittaristossa vilkun merkkivalolle tuodaan jatkuva plussa ja katkotaan maata. Jos tuot releeltä plussan niin molemmissa polttimon nastoissa on plussa.

Noniin, pitääpä hiukan korjata sanomisiaan..

Kyllähän tuo toimii noin tuo merkkivalo (tai lähes toimii), jos käytät kuplan orkkis relettä. Rele naksuttaa lähtöön vuoroin maata, vuoroin plussaa, eli kun vilkut palaa ei merkkivalo pala ja toisinpäin. Releen kolmas napa pitää maadoittaa. Diodit on mun mielestä ongelma, kertokaas joku että pitääkö diodit kääntää että miinus menee läpi? Ja jos pitää niin sitten plussa pääsee merkkivalolta etuvilkuille..

 

Vinkkarithan ei tarvii relettä ollenkaan, voit vetää saman sähkön vinkkarille joka menee vilkkureleellekkin.

Link to comment

Nonni nyt on muokattu vilkkuvalo toimimaan teoriassa vakio kolmenapasella vilkkureleellä ja releen toiminta käännetty.

 

 

8757.jpg

 

Vinkkarithan ei tarvii relettä ollenkaan, voit vetää saman sähkön vinkkarille joka menee vilkkureleellekkin.

 

Juu tiedossa että ei tarvitse relettä mutta ei siittä haittaakaan ole eli ihan omanmielen mukaan saa laittaa jos halajaa.

Link to comment
  • 2 months later...

Vinkkareiden elvytys etenee, ja toinen jo toimiikin. Vaati putsauksen ja kunnon öljyämisen, sekä sen jousen uusimisen, mikä vetää vinkkarin ulos, siis se kierrejousi. Toinenkin periaatteessa vois vaikka toimiakkin, mut siitä puuttuu se kierukan muotoinen jousi, mikä on sen akselin ympärillä. Ymmärsikö kukaan mitä haen takaa... :-D? Mistähän sitä jousta voisi metsästää, en ainakaan Oberin sivuilta hoksannu, muita osia vinkkareiden huoltoon sieltä kyllä löytyi.

Link to comment
Vinkkareiden elvytys etenee, ja toinen jo toimiikin. Vaati putsauksen ja kunnon öljyämisen, sekä sen jousen uusimisen, mikä vetää vinkkarin ulos, siis se kierrejousi. Toinenkin periaatteessa vois vaikka toimiakkin, mut siitä puuttuu se kierukan muotoinen jousi, mikä on sen akselin ympärillä. Ymmärsikö kukaan mitä haen takaa... :-D? Mistähän sitä jousta voisi metsästää, en ainakaan Oberin sivuilta hoksannu, muita osia vinkkareiden huoltoon sieltä kyllä löytyi.

 

Eihän siellä jousta ulos vetämässä ole, vaan pikemminkin päinvastoin - ainakin noissa wanhoissa. Jotain pikkuruisia jousia tarvitaan niiden hilkkeiden liikuttamiseen, jotka lukitsee vinkkarin sisään kun se on tolpan sisällä. Kun vinkkarille antaa virtaa, käämiin syntyy sitä puikkomaista vartta liikuttava sähkömagneetti, joka sitten mielenkiintoisen nivelsysteemin avulla vetää varren näkyviin. Kun puikko on menny tarpeeksi pitkälle, sen pää tulee käämistä näkyviin koskettaa sitä klipsua ja sytyttää polttimon.

Eli mun käsittääkseni se vinkkari toimii ilman jousiakin joten kuten, mutta jostain kuulakärkikynästä saanee sen verran jousta, että niistä pyörittää sopivat. Ehkä toi kuva kertoo, millaisia osia mulla on. Tosin tuo on -48 mallisesta

 

P1080849.JPG?gl=FI

Link to comment

Vinkkareissa on kaksi jousta. Kierrejousi vetää "vipua", joka lukitsee vinkkarin niin, ettei ilmavirta sitä tahattomasti aukaise. Mutta sinulta puuttuu ilmeisesti se spiraalin mallinen. Sen tehtävä on vetää vinkkari alas. Vinkkari putoaa alas omalla painollaan auton ollessa paikallaan ilman tuota joustakin. Tuota spiraalijousta tarvitaan, kun vinkkarin pitäisi sulkeutua auton liikkuessa. En valitettavasti osaa sanoa, mistä noita jousia saisi. Tarvitsisin itsekkin. Mulla on jousi sen verran kuoleutunut, ettei aina palauta vinkkaria maantienopeuksilla.

Link to comment

Jep, kuva kertoo enemmän kuin epäselvä selitys :-). Eli tuo spiraalin mallinen jousi siis hakusessa. Pitää kaivella ahkerammin ja sillä silmällä vastaantulevia romulaatikoita, josko jostain joku sovellettavissa oleva jousi löytyisi...

Link to comment

Jos meinaat laittaa sekä normaalivilkut, että vinkkarit, kannattaa laittaa vinkkarit katkaisijan taakse.

Minulla on omassa vinkkarit ja vilkut lampuissa eikä uskalla käyttää vilkkuja kovissa nopeuksissa ettei vinkkarit nyrjähdä ilmavirrasta.

X-pj:llä oli muistaakseni erillinen katkaisija vinkkareille lisäksi.

 

-b-

Link to comment

Joo, mulla valitaan katkasijalla joko vilkut tai vinkkarit. Aluksi meinasin laittaa kolmanne vaihtoehdon, josa toimis molemmat yhtäaikaa, mutta tohonkin tarvittiin jo aika monta relettä. Maantiellä varsinkin kovemmissa nopeuksissa vinkkarit ei palaudu ja tuntuu noi vilkut turvallisemmilta ruuhkassa hiljasemmissakin nopeuksissa varsinkin päivänvalossa.

Link to comment

Mites teillä on toteutettu käytännössä toi vilkkujen sijoitus? Edessähän on hyvin tilaa umpion sisällä, mut mites takana? Ja vilkkuhan vilkuttaa sitten punaisena takana, jenkkityyliin. Vai miten toi on hoidettu...?

Link to comment

Olen vähän samanlaisen vinkkariongelman kanssa jonkun ajan päästä. Tollaset tökit tolpassa ei oo oikein tätä aikaa tuolla liikenteessä. Ostin viime kesänä -58 - 59 "eurokuplaan tehdyn" johtosatsin, mutta sitähän se ei tosiaan ollu. Meinasin palauttaa, mutta sitten on tullu tämä pienehkö turvallisuusnäkökulma ja päätinkin tehdä sähköt jenkkityyliin. Eteen hommasin tuollaiset kehykset, jotta saa keltaisen polttimon siististi lampun sisään

111-941-037c_vw_headlight_lens_assembly.jpg

ja diagrammi sitten vaikka tästä:

http://www.thesamba.com/vw/archives/inf ... 300dpi.jpg

 

En ole tosin purkanu nykyistä vilkkukatkaisijaa, toimiiko siinä tuo jenkkisysteemi, vai pitääkö sekin vaihtaa - todennäköisesti pitää... (edit)

Link to comment

Ei taida nykyinen vilkku katkasijasi toimia tuon kaavion mukaan jos sulla alunperin on vinkkarit ollut autossasi.

 

Mutta toisaaltaan jos jostain tuollaisen katkasian löydät niin sit toimisi mutta sit on taas ongelma vinkkareiden kytkemisen kanssa.

Link to comment
Mites teillä on toteutettu käytännössä toi vilkkujen sijoitus? Edessähän on hyvin tilaa umpion sisällä, mut mites takana? Ja vilkkuhan vilkuttaa sitten punaisena takana, jenkkityyliin. Vai miten toi on hoidettu...?

 

Eteen istutettu poltin tuohon tyhjään tilaan vähän niinkuin tuossa sepin kuvassa, mutta itse kyhättynä. Takana vilkkuu jenkkimalliin eli jarruvalopoltin vilkkuu. Punanen se on, mutta punanen se saa noin vanhoissa ollakkin, luulisin.

Link to comment
Mites teillä on toteutettu käytännössä toi vilkkujen sijoitus? Edessähän on hyvin tilaa umpion sisällä, mut mites takana? Ja vilkkuhan vilkuttaa sitten punaisena takana, jenkkityyliin. Vai miten toi on hoidettu...?

 

Eteen istutettu poltin tuohon tyhjään tilaan vähän niinkuin tuossa sepin kuvassa, mutta itse kyhättynä. Takana vilkkuu jenkkimalliin eli jarruvalopoltin vilkkuu. Punanen se on, mutta punanen se saa noin vanhoissa ollakkin, luulisin.

 

Sama juttu. Jenkkityyliin takavalot ja edessä on asennettu motonetistä ostetut lampunkannat.

Link to comment
  • 4 weeks later...
Nonni nyt on muokattu vilkkuvalo toimimaan teoriassa vakio kolmenapasella vilkkureleellä ja releen toiminta käännetty.

 

 

8757.jpg

 

 

Yks onnistunu kytkentä tuli tehtyä vinkkarikuplaan, eli vilkkumaan sain vinkkarin valon, jarruvalon sekä tollasen jenkkiumpion parkilampun tilalle laitetun keltasen polttimon. Sen lisäks tein tuplareleellä kytkennän merkkivaloa varten. Koitin mielenkiinnosta tota Tanhiksen kuvan merkkilamppukytkentää, ja periaatteessa se toimikin, mutta merkkilamppu palo ihan himmeenä. Lisäks jos polttimo rikkoontuu, lakkaa relekin vetämästä. Mä voisin päissäni (eli illemmalla) miettii selkokielisen sepustuksen missä ois releiden nastojen numerot jne, ni ei tarvi osata lukee kuvia, vaikka ihan selkee toiki on.

Link to comment

 

En ole tosin purkanu nykyistä vilkkukatkaisijaa, toimiiko siinä tuo jenkkisysteemi, vai pitääkö sekin vaihtaa - todennäköisesti pitää... (edit)

 

Löytyi kuusinapainen NOS viiksi :-)

 

4126453.jpg

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...