Guest fgronlun Posted April 21, 2005 Share Posted April 21, 2005 Tuli viime vuonna ostettua semmonen hc lisäoljypohja. Nolo sanoa mutt tapahtu pikku moka.. ja nytte mulla on siinä semmone 10 cm kertaa 1cm pitkä reikä ja sitä ajattelin että pystyykö näitä hitsaan ku ovat valu alumiinia? Sen tiedän kyll ett pystyy hitsaan alumiina mutt onko kukaan joutunu hitsamaan henkilökohtasesti just tämmöstä ja kui suju? Migillä olis aikomus mutt ku kattoin tarkkaan niin aine paksuus oli vaan luokka 1mm rivojen välis(yllättävän ohutta). Quote Link to comment
mikko k Posted April 21, 2005 Share Posted April 21, 2005 Voihan tuota hitsata. Hieman pitää vain taiteilla kun reikä on sentin levee, niin ja migillä en koskisi siihen lainkaan, vain tigillä. Valun lievä ongelma on että se sisältää paljon huokosia ja se hieman haittaa hitsausta. Toinen haitta on jos siellä on jo ollut öljyä sisällä, kun tuo öljy täyttää loput huokoset. Quote Link to comment
Guest fgronlun Posted April 21, 2005 Share Posted April 21, 2005 Sitä varten meinasin just migillä hitsata ku tuo tiggi on niin kranttu just noitten epäpuhtauksien kanssa.. En kyll ole tuon alumiinihitsauksen expertti, olis tuo ollu rautaa niin olis ollu helppo nakki. Quote Link to comment
Guest Posted April 21, 2005 Share Posted April 21, 2005 Annan ääneni TIGille. Putsaa pinnat jollain jarrucleanerillä tms. josta ei jää mitään jäämiä. Itse olen esityöt tehnyt hiekkapuhaltamalla ja just jarrucleanerillä tai asetonilla. Hyvä on myös vaikka vingulla ajaa pinnat kirkkaiksi ja sileiksi juuri ennen hitsausta. Pinnat pitää olla täysin puhtaat ja rasvattomat. Itse en hitsaile vaan mulla on ammatti aluhitsari joka mulle noita tekee tarvittaessa. Jan Quote Link to comment
nalleolut Posted April 21, 2005 Share Posted April 21, 2005 ääni tigille! kunnon putsaus ja pesu ,vingulla reilusti aluetta puhtaaksi. ja eikun hitsaamaan Quote Link to comment
Guest fgronlun Posted April 21, 2005 Share Posted April 21, 2005 Nå pitää kattoo, migi löytyis melkein omasta takaa mutt pitänee mennä kaverin luo sitte tuota tigi leikkimistä taas mennä harjotteleen. Kitoksia vast! (kai se menee plastic paddingin puolelle tääkin homma...) Quote Link to comment
Guest Raggare Posted April 21, 2005 Share Posted April 21, 2005 (kai se menee plastic paddingin puolelle tääkin homma...) xD Quote Link to comment
-tipi- Posted April 21, 2005 Share Posted April 21, 2005 Mites ois jonku lätkän hitsaaminen tuohon reijän päälle, täyttämällä aika iso reikä? Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted April 21, 2005 Share Posted April 21, 2005 melkosta kuraa tuo taivanin valu sanon mie! Quote Link to comment
Per Jernström Posted April 21, 2005 Share Posted April 21, 2005 Jos on sellaisessa paikassa että voi jyrsiä sileeksi ja laittaa lätkän päälle tekisin melkein niin. Vähän kotitekoiselta näyttää, mutta voi olla jopa kestävämpi kuin hitsattu. Just kun ei tiedä mitä ainetta on ja saattaa olla öljyä huokosissa. Kierteet valuun ja alumiinipala moottorisilikonilla ja pulteilla kiinni. Kokemukset mm pakkasen pureman saanneista vesilohkoista ovat olleet hyvät. Quote Link to comment
Ketsa Posted April 21, 2005 Share Posted April 21, 2005 Kyllä valun täyttäminen migilläkin onnistuu. Vastinraudan saaminen sisäpuolelle olisi kyllä iso apu. Ja vaikka kuinka paljon olisi rautaa hitsannut, niin ei kannata mennä ensimmäisenä alumiinihitsauksenaan söhäisemään tuota öljypohjaa. Quote Link to comment
mikko k Posted April 21, 2005 Share Posted April 21, 2005 Jos siinä alumiini on millin vahvaa, niin turha on mennä migillä leikkimään, ellei ole tosi ammattilainen ja sen mukainen tuplapulssimig. Hiekkapuhalluksen jälkeen tarvii vingulla saada pinta kiiltäväksi, jos aikoo siistiä tig-saumaa saada näkymään. Hiekka jää alumiiniin, samoin virsikirjalaikoista jää sotkua. Rosterista vois tehdä juurituen ja sitten hitsata täyteen. 10mm leveeseen aukkoon ei juuri kannata sovittaa extrapaloja, kun kappaleen koko on niin pieni verrattuna paikattavaan kohteeseen. Sulaa toi pieni kpl helposti pois, ennenkuin paikattava kpl on edes lämmennyt. Saa senkin toki sinne hitsattua, jos viitsii. Jokin lätkä ruuveilla päälle ei varmasti ole kestävämpi kuin kunnolla kuntoon hitsattu. Tosin uskon kyllä kanssa mitä Jani sanoo taiwanin valukurasta!! Reikähän ei ole edes iso vielä.... ;) Jos sen sais öljystä ja muusta sonnasta mukavasti puhtaaksi, niin mä luultavasti hitsaisin sen tigillä pystyssä ylhäältä alaspäin täyttäen, tai sitten juurituella lappeellaan, jos juurituen viitsisi tehdä.... Quote Link to comment
Ketsa Posted April 21, 2005 Share Posted April 21, 2005 Aivan totta Mikko, milliseen ei kannata migillä mennä söhimään. Ei tarttunut tuosta jutusta tuo millin seinämän vahvuus millään tapaa mieleen. Milli ei meinaan ole mikään valun seinämän vahvuus... Minkälaisesta lisäöljypohjasta on oikein kyse? Jos tuota millin seinämmän vahvuutta löytyy muistakin kohdista ja kappale on alumiinivalua, niin Kuusankosken kasa voi olla ainut oikea ratkaisu... Quote Link to comment
mikko k Posted April 21, 2005 Share Posted April 21, 2005 Tuossa aloittavassa kirjoituksessa tosiaan seisoi näin: Migillä olis aikomus mutt ku kattoin tarkkaan niin aine paksuus oli vaan luokka 1mm rivojen välis(yllättävän ohutta). Ei siinä juuri voi väittää ainetta olevan. Saattaa tulla korjaaminen maksamaan saman kuin uusi osa. Quote Link to comment
Guest Posted April 21, 2005 Share Posted April 21, 2005 Mun hitsari pystyy hitsailemaan täysalumiinisia syyläreitä.. ammattitaidolla on merkitystä :) Mulle se käänsi coolerin päädyn. Itte leikkasin ja sovittelin ja putsasin niin ettei sen tarttenu ku vetästä kiinni. Oliskohan ollu kans pikkasta reilu millin luokkaa, ei varmaan kahta. Ennenku joku kysyy, niin ei, en saa antaa yhteystietoja. Se ei ota töitä vastaan muilta. Jan Quote Link to comment
Ketsa Posted April 22, 2005 Share Posted April 22, 2005 Millin Al- pelti ja milliseksi jäänyt Al-valuseinämä on ihan eri jutut. Quote Link to comment
Guest Posted April 22, 2005 Share Posted April 22, 2005 Millin Al- pelti ja milliseksi jäänyt Al-valuseinämä on ihan eri jutut. joo no niin on kyllä.. Jan Quote Link to comment
mikko k Posted April 22, 2005 Share Posted April 22, 2005 Mun hitsari pystyy hitsailemaan täysalumiinisia syyläreitä.. ammattitaidolla on merkitystä :) Mulle se käänsi coolerin päädyn. Itte leikkasin ja sovittelin ja putsasin niin ettei sen tarttenu ku vetästä kiinni. Oliskohan ollu kans pikkasta reilu millin luokkaa, ei varmaan kahta. Ennenku joku kysyy, niin ei, en saa antaa yhteystietoja. Se ei ota töitä vastaan muilta. Jan Tuollaistakin on tullut tehtyä, kun siitä tulee leipä. Mielenkiintoista on hitsata millin pelti 25 millin materiaaliin kiinni. Coolerin hitsaus ja muokkaus on ihan helppoa. Ja ennenkuin kukaan kysyy, niin en tee välitöitä, ennen tammikuuta -06. Quote Link to comment
Guest Posted April 22, 2005 Share Posted April 22, 2005 ^ joo! jopa mäkin ehkä saattaisin onnistua millin pellin hitsuuttamisessa! :D Cooleriputkea on jo kovasti reenailtu......... =) Quote Link to comment
Marko Posted April 22, 2005 Share Posted April 22, 2005 Osta multa uusi bergin öljypohja niin ei tarvitse turata ja on varmasti hyvä Quote Link to comment
Guest fgronlun Posted September 27, 2005 Share Posted September 27, 2005 Tässä on se ölypohja ennen ja jälkeen! ja hitsattuna kuulemma hyvin onnistu hitsaus. Quote Link to comment
mikko k Posted September 27, 2005 Share Posted September 27, 2005 Tunnustelitko onko pohja yhtä ohutta joka paikasta?? Quote Link to comment
Racing Posted September 27, 2005 Share Posted September 27, 2005 Kyllä noissa lisäöljypohjissakin on eroa! Ei voi verrata Gene berggiä ja halpista. Genen pohja on kyllä reilusti vahvempi,laadukkaampi,helppo asentaa jne. verrattuna noihin halpiksiin. Kestää vähän kosketustakin pohjasta. Quote Link to comment
Guest fgronlun Posted September 28, 2005 Share Posted September 28, 2005 En sen kuummin kokeillu mutta ohkaselta vaikutti ku prässis suoristin sitä. Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted September 28, 2005 Share Posted September 28, 2005 kuulemma genen ölkkäpohjasta voi tunkata autonkin ilmaan jos tarve vaatii, itse en tuota kyllä tekisi... Quote Link to comment
mikan Posted September 28, 2005 Share Posted September 28, 2005 kuulemma genen ölkkäpohjasta voi tunkata autonkin ilmaan jos tarve vaatii, itse en tuota kyllä tekisi... Helppo uskoa, ainakin kun pitää sitä kädessään. Se painaa!!! t. Mika Quote Link to comment
Marko Posted September 28, 2005 Share Posted September 28, 2005 kuulemma genen ölkkäpohjasta voi tunkata autonkin ilmaan jos tarve vaatii, itse en tuota kyllä tekisi... Hyvin toimii on kokeiltu, Genen pohjan sisällä on neljä sellaista tuki tappia jotka estävät kasaan painumisen. Quote Link to comment
Tomppa Posted September 29, 2005 Share Posted September 29, 2005 Takuu ei kuitenkaan kata öljypohjasta tunkkaamista! (osakauppiaan huomautus... ;) Quote Link to comment
Racing Posted September 29, 2005 Share Posted September 29, 2005 Ja vaihdelaatikon takakummityynyt ei varmaan tykkää hyvää jos ei ole pantoja ympärillä :) Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.