Jump to content

Lisä oljypohjan hitsaus?


Guest fgronlun

Recommended Posts

Guest fgronlun

Tuli viime vuonna ostettua semmonen hc lisäoljypohja.

Nolo sanoa mutt tapahtu pikku moka.. ja nytte mulla on siinä semmone 10 cm kertaa 1cm pitkä reikä ja sitä ajattelin että pystyykö näitä hitsaan ku ovat valu alumiinia?

Sen tiedän kyll ett pystyy hitsaan alumiina mutt onko kukaan joutunu hitsamaan henkilökohtasesti just tämmöstä ja kui suju?

Migillä olis aikomus mutt ku kattoin tarkkaan niin aine paksuus oli vaan luokka 1mm rivojen välis(yllättävän ohutta).

Link to comment

Voihan tuota hitsata. Hieman pitää vain taiteilla kun reikä on sentin levee, niin ja migillä en koskisi siihen lainkaan, vain tigillä. Valun lievä ongelma on että se sisältää paljon huokosia ja se hieman haittaa hitsausta. Toinen haitta on jos siellä on jo ollut öljyä sisällä, kun tuo öljy täyttää loput huokoset.

Link to comment
Guest fgronlun

Sitä varten meinasin just migillä hitsata ku tuo tiggi on niin kranttu just noitten epäpuhtauksien kanssa.. En kyll ole tuon alumiinihitsauksen expertti, olis tuo ollu rautaa niin olis ollu helppo nakki.

Link to comment

Annan ääneni TIGille. Putsaa pinnat jollain jarrucleanerillä tms. josta ei jää mitään jäämiä. Itse olen esityöt tehnyt hiekkapuhaltamalla ja just jarrucleanerillä tai asetonilla. Hyvä on myös vaikka vingulla ajaa pinnat kirkkaiksi ja sileiksi juuri ennen hitsausta. Pinnat pitää olla täysin puhtaat ja rasvattomat.

 

Itse en hitsaile vaan mulla on ammatti aluhitsari joka mulle noita tekee tarvittaessa.

 

Jan

Link to comment
Guest fgronlun

Nå pitää kattoo, migi löytyis melkein omasta takaa mutt pitänee mennä kaverin luo sitte tuota tigi leikkimistä taas mennä harjotteleen.

Kitoksia vast!

(kai se menee plastic paddingin puolelle tääkin homma...)

Link to comment

Jos on sellaisessa paikassa että voi jyrsiä sileeksi ja laittaa lätkän päälle tekisin melkein niin. Vähän kotitekoiselta näyttää, mutta voi olla jopa kestävämpi kuin hitsattu. Just kun ei tiedä mitä ainetta on ja saattaa olla öljyä huokosissa. Kierteet valuun ja alumiinipala moottorisilikonilla ja pulteilla kiinni. Kokemukset mm pakkasen pureman saanneista vesilohkoista ovat olleet hyvät.

Link to comment

Kyllä valun täyttäminen migilläkin onnistuu. Vastinraudan saaminen sisäpuolelle olisi kyllä iso apu. Ja vaikka kuinka paljon olisi rautaa hitsannut, niin ei kannata mennä ensimmäisenä alumiinihitsauksenaan söhäisemään tuota öljypohjaa.

Link to comment

Jos siinä alumiini on millin vahvaa, niin turha on mennä migillä leikkimään, ellei ole tosi ammattilainen ja sen mukainen tuplapulssimig.

 

Hiekkapuhalluksen jälkeen tarvii vingulla saada pinta kiiltäväksi, jos aikoo siistiä tig-saumaa saada näkymään. Hiekka jää alumiiniin, samoin virsikirjalaikoista jää sotkua.

 

Rosterista vois tehdä juurituen ja sitten hitsata täyteen.

 

10mm leveeseen aukkoon ei juuri kannata sovittaa extrapaloja, kun kappaleen koko on niin pieni verrattuna paikattavaan kohteeseen. Sulaa toi pieni kpl helposti pois, ennenkuin paikattava kpl on edes lämmennyt. Saa senkin toki sinne hitsattua, jos viitsii.

 

Jokin lätkä ruuveilla päälle ei varmasti ole kestävämpi kuin kunnolla kuntoon hitsattu. Tosin uskon kyllä kanssa mitä Jani sanoo taiwanin valukurasta!!

 

Reikähän ei ole edes iso vielä.... ;) Jos sen sais öljystä ja muusta sonnasta mukavasti puhtaaksi, niin mä luultavasti hitsaisin sen tigillä pystyssä ylhäältä alaspäin täyttäen, tai sitten juurituella lappeellaan, jos juurituen viitsisi tehdä....

Link to comment

Aivan totta Mikko, milliseen ei kannata migillä mennä söhimään. Ei tarttunut tuosta jutusta tuo millin seinämän vahvuus millään tapaa mieleen. Milli ei meinaan ole mikään valun seinämän vahvuus... Minkälaisesta lisäöljypohjasta on oikein kyse? Jos tuota millin seinämmän vahvuutta löytyy muistakin kohdista ja kappale on alumiinivalua, niin Kuusankosken kasa voi olla ainut oikea ratkaisu...

Link to comment

Tuossa aloittavassa kirjoituksessa tosiaan seisoi näin:

 

 

Migillä olis aikomus mutt ku kattoin tarkkaan niin aine paksuus oli vaan luokka 1mm rivojen välis(yllättävän ohutta).

 

 

Ei siinä juuri voi väittää ainetta olevan. Saattaa tulla korjaaminen maksamaan saman kuin uusi osa.

Link to comment

Mun hitsari pystyy hitsailemaan täysalumiinisia syyläreitä.. ammattitaidolla on merkitystä :)

 

Mulle se käänsi coolerin päädyn. Itte leikkasin ja sovittelin ja putsasin niin ettei sen tarttenu ku vetästä kiinni. Oliskohan ollu kans pikkasta reilu millin luokkaa, ei varmaan kahta.

 

Ennenku joku kysyy, niin ei, en saa antaa yhteystietoja. Se ei ota töitä vastaan muilta.

 

Jan

Link to comment
Mun hitsari pystyy hitsailemaan täysalumiinisia syyläreitä.. ammattitaidolla on merkitystä :)

 

Mulle se käänsi coolerin päädyn. Itte leikkasin ja sovittelin ja putsasin niin ettei sen tarttenu ku vetästä kiinni. Oliskohan ollu kans pikkasta reilu millin luokkaa, ei varmaan kahta.

 

Ennenku joku kysyy, niin ei, en saa antaa yhteystietoja. Se ei ota töitä vastaan muilta.

 

Jan

 

 

Tuollaistakin on tullut tehtyä, kun siitä tulee leipä. Mielenkiintoista on hitsata millin pelti 25 millin materiaaliin kiinni. Coolerin hitsaus ja muokkaus on ihan helppoa.

 

Ja ennenkuin kukaan kysyy, niin en tee välitöitä, ennen tammikuuta -06.

Link to comment
  • 5 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...