Guest Pesone Posted April 6, 2012 Share Posted April 6, 2012 Moi Ainakin 2,5 min käytin etsi toimintoa ja huomasin että jotkut suosittaa 2 käyrää 123:seen, miksi? Huomenna meinasin täräyttää mosan tulille taas rempan jälkeen ja vanhalla 009 jakajalla meinasin heittää naapurin kissaa, niin rupesin vaan miettimään että millä käyrällä on ollu ihmisillä täällä hyviä kokemuksia? Laitoin siihen 123:seen nyt F käyrän ku ohjees oikein oli että tuning engines tai jotain, konehan on tuo 1835cc w110 nokkalla kiitos ja anteeksi Pekka Quote Link to comment
metake Posted April 7, 2012 Share Posted April 7, 2012 2 käyrässä on multispark ominaisuus, siksi se on hyvä jos vaan kone sallii pitkän ennakkokäyrän. F on hyvä, jos sulla on sellainen kone jossa pitää olla paljon perusennakkoa, niin F:ssä on lyhyt käyrä kuten 009:ssä, ei kasva ennakko liikaa isommilla kierroksilla. Laitas lisää tietoja niin spekuloidaan enemmän, mitkä kaasarit ja paljonko perusennakko nyt? Quote Link to comment
Guest Pesone Posted April 7, 2012 Share Posted April 7, 2012 Joo, kone lähti tulille tuossa 2 tuntii sitten. F käyrällä ei meinannu tulla vattuakaan, ku joutu tosiaankin pitää niin isoa ennakkoa, putkessa paukutti aika mukavasti, laitoin nyt 2 käyrän ja heti muuttu käynti mukavaksi.... Bilteman strobokin rupesi sitten vittuilee, mut just sen verta sain selville että perus ennakko tai jäädä 7 huituviin ja noin 30 kierroksilla, pitää lähtee lenkki heittää ja kattoo sit lisää. onko muita käyriä mitä kannattaisi kokeilla? ei jaksais montaa kertaa olla repimässä sitä jakajaa irti... Kaasareina on nurkissa 40 lortot 32 sisäkurkuilla. Kannethan on isompaan koneeseen käypäset 044:set 42 imulla ja 37 pakovenalla, 1.25 keinut, nostoa venalla n.12,5 eipähän ainakaan ahista :P Ruttua on 9... Viime keväänä pienemällä rutulla ja vakio keinuilla ja jokkis pakosarjalla 100 heppaa takapyöriltä, 26 päivä tätäkuuta pitäis mennä kattoo paljonko nyt irtoo... Ai kuinka siitä tulikin hieno. Vielä kun tuon jakajan kannen maalaa korin väriin niin sit on oikein ihana :P Joo, kyllä, takahelmakin muuttuu taas siniseksi kunhan jaksaa ruveta hioskelemaan. Quote Link to comment
metake Posted April 7, 2012 Share Posted April 7, 2012 Melko pieni ennakko tuo 7 astetta tuplakaasarikoneelle, mutta jos se käy hyvin tyhjäkäyntiä, niin varmaan ok. Kannattais kuitenkin ehkä vielä koittaa paraneeko tyhjäkäynti jos nostat ennakkoa. Mulla on melko samanlainen kone ja siinä on perusennakkona 12 astetta ja F-käyrä ettei nouse max ennakot liian suuriksi. Mun mielestä siinä ei hirveesti muita käyriä ole joita kannattais kokeilla, paitsi jos ei halua käyttää multisparkkia, niin 0-käyrä on sama mutta ilman sitä. Tosin en oikein keksi miksei sitä käyttäisi. E-käyrä vois olla muuten mielenkiintoinen, mutta perusennakko pitää olla jo tosi pieni, muuten kokonaisennakkoa tulee helposti liikaa. Quote Link to comment
Anpu Posted April 13, 2012 Share Posted April 13, 2012 Kaasareina on nurkissa 40 lortot 32 sisäkurkuilla. Kannethan on isompaan koneeseen käypäset 044:set 42 imulla ja 37 pakovenalla, 1.25 keinut, nostoa venalla n.12,5 eipähän ainakaan ahista :P Ruttua on 9... Viime keväänä pienemällä rutulla ja vakio keinuilla ja jokkis pakosarjalla 100 heppaa takapyöriltä, 26 päivä tätäkuuta pitäis mennä kattoo paljonko nyt irtoo... Ai kuinka siitä tulikin hieno. Vielä kun tuon jakajan kannen maalaa korin väriin niin sit on oikein ihana :P Joo, kyllä, takahelmakin muuttuu taas siniseksi kunhan jaksaa ruveta hioskelemaan. Missäs oot penkittäny Martikaisella vai Kaarnan velloksilla? Quote Link to comment
Guest Jeeves Posted April 19, 2012 Share Posted April 19, 2012 Jatketaas tähän... Kertokaas gurut mikä meni vikaan? -009:llä pyöritin koneen 1:sen kohtaan ja lampulla vielä tarkastettu että 10:ssä ennakko -009 irti (akselin hahlo oli siis oikein, eli lähes siivapyörän suuntaisesti) -123 tilalle, kytkentä pyöritys ja ledin sytytys ohjeiden mukaan -kansi paikalleen ja johdot sen mukaan että ykköspytylle lähtee siitä mihin pyörijä osoittaa (melkein, lue myöhempää) -> miinusjohto kiinni ja start Kone paukkuu ja lyö imupuolelle pakokaasuja, kierroksia ei uskalla edes antaa. Johtojen järjestys oikea yms. Omasta mielestä näyttää siltä että pyörijä olisi juuri ohittamassa ykkösen hiiltä tuossa missä perusennakko. Eikö sen pitäisi kuitenkin olla aika lailla hiilen kohdalla menossa kun kipinä annetaan? Voisiko jakaja olla kasattu päin persettä? Käyriä kokeiltu 0 ja F, eli perus ja 009:n korvaava. Noh, pistin 009:n takaisin, silmämääräisesti ennakko kymppiin (strobolla tarkistettu myöh. että nappiin meni) ja kone starttaa pirun nätisti, kylmänä 2000 ja lämmettyään tyhjäkäynnin sai pudotettua tonniin... ja käy nätisti vielä noin 6200 asti, sen jälkeen vähän paukkuu, ennakko 40 noin 3000-> Tuntuu vähän suurelta tuo 40???? Kone siis 84/94 eli onkos se sit 2332cc, 40:set nurkat. Puolana uus pertronix jossa vastuskin kunnossa 123:lle... Enempää näistä en ymmärrä. Pitänee jatkaa dieselharrastusta niin ei ole näitä ongelmia, tosin ei niihinkään tieto eikä varsinkaan taito riitä. Quote Link to comment
metake Posted April 19, 2012 Share Posted April 19, 2012 -123 tilalle, kytkentä pyöritys ja ledin sytytys ohjeiden mukaan Eli ? Näkyykö sulla se ledi siitä reiästä kun sytytys on kohdallaan, vai kenties ei? Quote Link to comment
Guest Jeeves Posted April 19, 2012 Share Posted April 19, 2012 Åke on kyllä nopee... Näkyy led syttyvän reiästä kun pyörittää runkoa. Quote Link to comment
Guest Pesone Posted April 19, 2012 Share Posted April 19, 2012 joo, ekakertaa kun löin oman mosan tulille tuolla 123:sella, niin kyllä räki ja paukku joka putkesta imupuolella, mut jätin sillon jo jakajan löysälle et pääs heti kääntämään ennakkoa paremmaks, eikä tarvinnu ku ihan aavistus kääntään niin alko rokkaamaan ihan jees. Vissiin niin herkät noi nurkka heebelit noille ennakoille ja aika herkkä on tuo jakajakin asennon muutoksille näköjään. Nyt omassa 10 perus, 31 max. multispark käyrällä. vähän pöntössä paukuttaa varsinkin moottori jarrutuksella ja hieman tyhjäkäynnillä, mut muuten ihan jees, pitää sit rullilla kokeilla eri käyrillä miten vaikuttaa. Quote Link to comment
Guest Pesone Posted April 26, 2012 Share Posted April 26, 2012 17 heppaa saatiin talven aikana lisää, nyt toimii kone aika mukavasti ja tuli hienot ja tasaset vääntö/tehokäyrät. http://youtu.be/aTuEh7B0dgY Quote Link to comment
Guest PBroder Posted April 27, 2012 Share Posted April 27, 2012 tuli vaivaiset 11hp mulle;) tänään Quote Link to comment
JM Posted May 3, 2012 Share Posted May 3, 2012 Mulla on tune versio, ja pari kysymystä. Kuinka tää resetoidaan, ilmeisesti kämmäsin jotain kun ledi ei syty? Eilen iltasella kytkin tään läppäriin kiini ja tarkoitus oli tutustua ohjelmaan. Jakaja siis irrallaan. Pyörittelin sitä käsissä ja ledi syttyi ja sammui. En sit lukennu ohjeita kunnolla enkä muista miten päin tota pyörittelin, todennäköisesti molempiin suuntiin. Nyt siis ledi ei syty kun tämä on autossa. Quote Link to comment
-tipi- Posted May 3, 2012 Share Posted May 3, 2012 Onhan sulla musta piuha irti puolan miinuksesta? Quote Link to comment
JM Posted May 3, 2012 Share Posted May 3, 2012 Musta oli irti ja kiinni, ei vaikutusta. Quote Link to comment
JM Posted May 5, 2012 Share Posted May 5, 2012 Ongelma ratkaistu. Tune versio ei toimi jos sininen johto ei ole maadotettu vaikka kytkentä ohje näin väittää. Quote Link to comment
Anpu Posted July 8, 2012 Share Posted July 8, 2012 Jatketaans tähän, 123 tune korvasi 009 (perusennakko n. 8 maksimit 32), esimerkki käyrä 5 elikkä 009 perusennakko 5 maksimi 21 . Tolla käyrällä tune ei oikein pelannu prötäs valialueella aika voimakkaasti, muutin 500rpm 12 1600rpm 14 3000rpm 32 prötäys lähes pois. Minkälaisia käppyriä ootte käyttäny?. Quote Link to comment
Guest Pesone Posted August 21, 2012 Share Posted August 21, 2012 Melko pieni ennakko tuo 7 astetta tuplakaasarikoneelle, mutta jos se käy hyvin tyhjäkäyntiä, niin varmaan ok. Kannattais kuitenkin ehkä vielä koittaa paraneeko tyhjäkäynti jos nostat ennakkoa. Mulla on melko samanlainen kone ja siinä on perusennakkona 12 astetta ja F-käyrä ettei nouse max ennakot liian suuriksi. Mun mielestä siinä ei hirveesti muita käyriä ole joita kannattais kokeilla, paitsi jos ei halua käyttää multisparkkia, niin 0-käyrä on sama mutta ilman sitä. Tosin en oikein keksi miksei sitä käyttäisi. E-käyrä vois olla muuten mielenkiintoinen, mutta perusennakko pitää olla jo tosi pieni, muuten kokonaisennakkoa tulee helposti liikaa. Jatketaan taas tätä keskustelua Eilen illalla laitoin ihan kokeilemisen halusta jakajaan E käyrän. Niin paljon käänsin perus ennakkoa pienelle, että kone jaksoi vielä tyhjäkäynnillä käydä, Eli siihen jäi sitten noin 3-4 asteen ennakko, maksimiksi muodostui noin 34 astetta. Kävin illalla lenkin heittämässä ja kone toimi nätisti, myös tänään tulin pahnalla töihin, noin 24 km, ja toimii hienosti, Koneen käytös muuttui ihan helvetisti, paljon nätimmin toimii matalilla kierroksilla (alle 3000), jotenkin sellain pehmeemmän tuntuinen. Vastaavasti kaasua kun kunnolla runttas moottoritielle mennessä, niin kyllä oli kulkukin kohdallaan, ei ainakaan huonommin toiminut kuin edellisellä F käyrällä. Torstaina pitäis mennä Anpun kanssa kattomaan miten sen volsusta tehoja irtoaa, niin pitää sitten oma pahnakin käyttää rullilla, että näkee onko teho/vääntö käyrässä mitään eroa noista ennakko käyristä johtuen, saattaahan niissa aavistus olla. Quote Link to comment
Guest Pesone Posted August 23, 2012 Share Posted August 23, 2012 Joo, unohtakaa edellinen, älkää edes lukeko sitä, ei ollut meikäläisen perstuntuma dyno ihan säädöissään, ei edes sinnepäin.... Isojen poikien dyno kertoi -12 hepan ja -20 newtonin häviöistä, eli ei ihan onnistunut viritys, ei siis ihme että se tuntui pehmeemmältä ajella, no ei ihme noilla tehoilla. F käyrä taas koneessa ja lenkki heitetty, en kyllä osannut sanoa onko hirveesti eroa, jonkun verran herkemmin tietty kaasuun reagoi kone. Ja kyllähän tuolla rullilla paljastui myös hieman bensan saanti ongelmaa, liikaa siis sai alle 3000 kierroksilla, eli myös kaasari jumppaa tiedossa, voe voe... Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted April 27, 2013 Share Posted April 27, 2013 Tervehdys, Ostin talvella 123 Tune jakajan. Oli ollut myyjän autossa pari sataa kilometriä joten tuli minulle ilman ohjeita ja piuhaa. Onko tähän jossain kytkentäohjeita pöljemmällekin vai joutuuko Åke selventämään ranskalaisin viivoin ? :) Onko muuta kuin kiinni koneeseen, plussa kytkettynä pyöritetään että ledi syttyy ja sitten musta ja sininen piuha maihin ja kone tulille ? Käytin tuota irrallaan läppärissä kiinni ja latasin netistä ohjelmiston. Näytöltä löysin vaan 2 käyrää jotka ilmeisesti nyt syötetty jakajaan. Mistä nuo eri valmiit käyrät pitäisi löytyä vai onko uutena jokin levy tms. josta ne pitäisi ladata ? Quote Link to comment
x-pj Posted April 27, 2013 Share Posted April 27, 2013 Tuolta löytyy ohje http://aircooled.suomalainenverkkokauppa.fi/doc/779/123_tune_manual.pdf Quote Link to comment
Anpu Posted April 27, 2013 Share Posted April 27, 2013 Tosa manuaali http://www.123ignition.nl/downloads/manuals/123_tune_manual.pdf ihan lopusta löytyy wiring diagram. Ohjelman mukana tulee 5 esimerkkiä (file import) 009 ja 034 käyrä volkkariin, muut jotain mersu yms. Tossa mun , kokeilemalla omaan koneeseen Quote Link to comment
Guest pep Posted February 7, 2014 Share Posted February 7, 2014 (edited) Asiaa hiukan sivuten... Onko ketään rakennellut tune versioon ns. lähtökierrosten rajotinta, eli 2 käyrälle pienempi kierrosrajotin ja napin kautta jännite keltaseen piuhaan. Aattelin koittaa ko. tyyppistä ratkaisua, mutta kokemukset aina tervetulleita jos joku on jo firitellyt asian tiimoilta. Lähinnä kiinostaa se että kuinka nopee käyrän vaihto tuossa on? Edited February 7, 2014 by pep Quote Link to comment
Anpu Posted February 7, 2014 Share Posted February 7, 2014 En ole kyllä viritellyt, mut ei kuitenkaan hölmömpi idea. Mielestäni vaihtaa ohjelmaa samantien. Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted April 27, 2014 Share Posted April 27, 2014 123 tune. Ohjelmaan syötetty max ennakko 32 mutta stropolla tarkastettuna antaa asteikolla varustetun hihnapyörän mukaan ainoastaan max ennakkoa 25. Mikä moisen voisi aiheuttaa ? Kone 82 x 90,5 Quote Link to comment
metake Posted April 27, 2014 Share Posted April 27, 2014 Paljonko sulla on perusennakko (siis staattinen ennakko). Ja paljonko on käyrän pituus, eli paljonko pitäis tulla jakajasta lisää ennakkoa? Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted April 27, 2014 Share Posted April 27, 2014 Perusennakko 10 ja käyrä hyvin saman tyyppinen kuin tuo Anpun malli tuossa vähän ylempänä. Koitin lisätä perusennakkoakin mutta silti jää max 25;een. Quote Link to comment
metake Posted April 27, 2014 Share Posted April 27, 2014 Mä en nyt vieläkään ihan ymmärtänyt, eli sulla on jakajan perusennakko, siis kun kone ei käy ja olet asentanut jakajan, niin se on 10 astetta? Toi anpun käyrä lähtee kympistä, eli tuolla setupilla sulla on 20 astetta perusennakkoa kun kone ei käy, ja siihen tulee vielä 20 päälle, eli maksimit 40? Ei taida kuitenkaan olla ihan noin? Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted April 28, 2014 Share Posted April 28, 2014 Koneen ollessa seis olen katsonut vaan että ledi syttyy ja kone lähtee tulille. Sitten säätänyt stropon kanssa tyhjäkäynnillä ennakon 10;een eli tuo lienee noin 1000 kierroksella. Quote Link to comment
Anpu Posted April 28, 2014 Share Posted April 28, 2014 Koneen ollessa seis olen katsonut vaan että ledi syttyy ja kone lähtee tulille. Sitten säätänyt stropon kanssa tyhjäkäynnillä ennakon 10;een eli tuo lienee noin 1000 kierroksella. Täs vaiheessa sun tarttee synkata samat ennakkoasteet läppärille ja stobolle. Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted April 28, 2014 Share Posted April 28, 2014 Näin olen omasta mielestä tehnyt ja max ennakoksi laittanut ohjelmaan 32. Silti stropolla katottuna max ennakko jää 25:een. Quote Link to comment
Art_Zi Posted April 28, 2014 Share Posted April 28, 2014 (edited) Näin olen omasta mielestä tehnyt ja max ennakoksi laittanut ohjelmaan 32. Silti stropolla katottuna max ennakko jää 25:een. Ja eikös tuo viime kesänä rokannu just samalla käyrällä ja samoilla säädöillä ihan ok... Edited April 28, 2014 by Art_Zi Quote Link to comment
metake Posted April 28, 2014 Share Posted April 28, 2014 Lähetääs ihan alusta: - laita 123:n n. 10 asteen perusennakolle sillä ledillä (kuten ilmeisesti olet tehnytkin) - tee/valitse käyrä jossa ennakko alkaa nollasta (esim. 009:n käyrä on hyvä aloittaa, löytyy ohjelman mukana tulleista käyristä) - tarkasta strobolla perusennakko tyhjäkäynnillä että on 10 (tuplakaasareille suosittelen enemmän ennakkoa, mulla on itselläni 15) - 009:n käyrä antaa keskipakoennakkoa 21, joten katso strobolla että kokonaisennakko on 31 (siis jos sun perusennakko on se 10) Jos kaikki edellämainittu meni ok, niin voit aloittaa käyrän muokkaamisen, mutta pidä lähtöpiste edelleen nollassa. Mulla on yhden kerran mennyt 123 tune sekaisin käyrää muokatessa niin että käyttäytyi aivan oudosti. korjaantui kun latasin uuden käyrän ja aloitin alusta. Quote Link to comment
Anpu Posted April 28, 2014 Share Posted April 28, 2014 Oisko mahollista et olet säätänyt 1 ohjelmaa mutta sulla on käytössä 2 ohjelma? Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted April 28, 2014 Share Posted April 28, 2014 Keltanen johto irti eli 2 ohjelma ei pitäisi olla käytössä. Pitää alkaa harjoittelemaan. Viime kesänä toimi, tosin hieman pienemmässä koneessa Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted April 30, 2014 Share Posted April 30, 2014 Pari iltaa värkkäsin eri käyriä. Max ennakot aina 25. Lopulta vaihdoin 009 jakajan jolla ennakot ok, mutta auto nyki tasakaasulla. Tänään vaihdoin tulpat ja Puolan ja alkoi rokkaamaan. Jahka inspis palautuu niin pitää katsoa uudelleen tuota Tune jakajaa että onko Se kaput vai johtuiko vika Puolasta tai tulpista. Eilen kun täällä haulla tutkiskelin asiaa niin huomasin että aika harva tänne kommentoi mikä lopulta poisti ongelman.. Quote Link to comment
Anpu Posted April 30, 2014 Share Posted April 30, 2014 Pari iltaa värkkäsin eri käyriä. Max ennakot aina 25. Lopulta vaihdoin 009 jakajan jolla ennakot ok, mutta auto nyki tasakaasulla. Tänään vaihdoin tulpat ja Puolan ja alkoi rokkaamaan. Jahka inspis palautuu niin pitää katsoa uudelleen tuota Tune jakajaa että onko Se kaput vai johtuiko vika Puolasta tai tulpista. Eilen kun täällä haulla tutkiskelin asiaa niin huomasin että aika harva tänne kommentoi mikä lopulta poisti ongelman.. Mitäs se läppäri sanoo ennakoksi kun strobo sanoo 25? Oletko kokeillu tuning modea muuttaako ennakkoa? Quote Link to comment
daniel Posted May 4, 2014 Share Posted May 4, 2014 (edited) @ pep tuosta lähtökierrosrajoitinideasta niin mulla on katkaisija kojelaudalla ja heti muuttuu kun sitä kääntää. Tuo rajoitin on vaan jotenkin pelottava tuntuu ettei kierrokset pysy siinä määrätyssä vaan nousee siitä ja käyttäytyy tosi rajusti. En ole päässyt kokeilemaan kovin paljon eri käyriä muutenkaan. Ajattelin katsastukseen laittaa sopivan pienillä ennakoilla :) Edited May 4, 2014 by daniel Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted May 7, 2014 Share Posted May 7, 2014 Tänään laitoin tune jakajan taas paikoilleen ja askartelin eri käyriä. Ilmeisesti rikkinäinen puola tai osittain pimennyt tulppa vaikeutti aikaisemmin säätöä. Laitoin lopulta tyhjäkäynti ennakoksi 13 astetta niin strobolla tarkastettuna pääsee kierroksilla 30 asteen hujakoille. Saa nyt toistaiseksi olla noin kun auto tuntuu kuitenkin kulkevan nätisti. Hieman persdynolla tuntuis että vakio 009 jakajalla ois enemmän hevosia tarjolla kuin tällä Tunella tällä hetkellä mutta pitänee käyttää autoa jossain vaiheessa rullilla eri jakajilla jotta totuus selviää. Quote Link to comment
mmm5mMattiH Posted October 7, 2015 Share Posted October 7, 2015 Nostellaampa vanhaa topikkia. Laitoin tuollaisen 123-jakajan keskipakoversion tilaukseen.Aloin postia odotellessa googlailemaan omaan koneeseen sopivaa käyrää.Mielestäni omaan kokoonpanoon sopisi parhaiten 2 tai F-käyrät. Vai mitä arvon raati on mieltä?Koneessa:-88x69-Vakio nokka-1.25 keinut -hipistellyt vakiokannet - 2 x 36 DRLA -käärmes Millä käyrällä lähden kokeilemaan? Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.