Jump to content

Emma - Kastenwagen 1969


Recommended Posts

Posted

Kesä tulee, ja talvenmittaan jollakin tasolla edistynyt Multivanin, eli Marja-Liisan moottorinpidennysprojekti on vähän kokenut pientä motivaatiopulaa. Asfalttia kun paljastuu, niin ilmajäähdytysvarpaita alkaa kutittamaan, joten täytyy ajopelin kuntoon saattamiseksi tehdä muutamia toimenpiteitä, toimikoon tämä aasinsiltana Emman tarinalle tääne palstalle.

Mutta ensin vähän ajoneuvon historiaa.Perheenjäsen jo vuodesta 2000. Kuusi kesää ajeltiin ja reissattiin perheen voimin pitkin poikin. Sitten Emma jäi lepäämään neljäksi kesää ja perhesuhteiden muutoksen vuoksi kahden omistajan loukussa makasi telttatallissa, kunnes syksyllä 2009 sain lunastettua toisenkin puolikkaan itselleni ja päätin saattaa Emmaan takaisin tienpäälle kesäksi 2010.

Keväällä vaihdoin eräästä kuplasta jääneen puhdikkaamma moottorin paikoilleen, korjailin jarruja, vaihtelin niveleitä, asensin säätöpalat etuakseliin ja sensemmoista pientä askaretta.

Ensimmäisen kesän lookkiin kuului lievästi patinoitunut ulkokuori, jota tehostettiin karhunkielellä auto läpikäymällä mattalookin aikaansaamiseksi, laskettu jousitus ja valtavat 17" Cupit sekä vuosikausia tallin katossa roikkuneen kattotelineen asennus.

Toiselle kesälle muutosta tuli hieman, Cupit vaihtui Fuchsin kopioihin ja Cupit jää odottamaan Marja-Liisan valmistumista. Sisälle hankittiin tavarahylly kojelaudan alle, uusi lattiamatto, potkupahvit ja uusi hieno vaihdekeppi.

Viime kesänä kesken ajokauden E-Suomen reissulla kuitenkin tapahtui moottorivaurio (totaalinen). Emma jäi Riihimäelle ja matka jatkui VR:n turvin. Laiskana miehenä metsästelin moottorin, ja mielestäni hyvän löysinkin eräältä harrastajalta isomman moottorin tieltä. Nyt on hommattuna tarvikkeita ja osa vielä matkalla, että vanhasta moottorista kaivetaan jäähdytyspellit ym. tarpeelliset osaset ja luultavasti sipastaan vähän maaliakin kromin seuraksi ja saadaan taas ehta voimanlähde Emmaa puskemaan pitkin Suomen hyväkuntoisia teitä ja ehkäpä pienen pätkän Ruotsinkin. Toki katsastus täytyy suorittaa taas ja ehkäpä maavarakin pienenee hieman tälle ajokaudelle.

post-2973-13888364434307_thumb.jpg

post-2973-13888364434502_thumb.jpg

post-2973-13888364434748_thumb.jpg

Posted

Moottori pukissa ja osa kamoista pöydällä odottamassa.

Moottori seuraavanlainen:

 

AS41 lohko, 0,5 ylikoko.

Vakio kampiakseli, std mitoissa.

Vakio kiertokanget.

Engle W110 nokka.

Mahle 85,5.

Empi/Autolinea sylinterikannet, 40/35,5 teräsventt.,3kulmaseetit, kanavat siistitty, 1 kert.jäykät jouset.

Välitetyt keinut, holkitettu akseli.

Alumiini tönärit, paksu seinäiset.

26mm öljypumppu, jossa lähdöt kannessa, tulee suodattimen kera

n.5,5kg vauhtipyörä, 8 tappi kiinnitys.

200mm HD asetelma, vakio levy.

Boschin alip./keskip. jakaja kärjettömällä sytkällä.

Brosolin 40mm yksikurkku kaasarit, vaihtoehtona vanhasta koneesta olisi 34 Pict Solex, mutta tuli nyt aluksi hommattua vivusto ja putsarit.

 

Ainoa joka hieman ahdistaa pakumiestä on tuo vauhtis, mutta olkoon nyt ainakin aluksi.

post-2973-13888364463609_thumb.jpg

post-2973-13888364463983_thumb.jpg

Guest Jussinbussi
Posted

Jätäthän sitten suosiolla tuon kiiltävän Taiwan hihnapyörän asentamatta. En suosittele.

Posted

Jätän...poistin sen kyllä silloin tilaukselta, mutta siellä se laatikon pohjalla köllötti, en kehtaa alkaa lähettelemään eestaas, pidän kesällä vaikka blingblingtaivalkoskelaislaturinhihnapyöränheittokisat joku kaunis lauantaiehtoo....ja tuon perkeleen kustomiöljykorkin saa heittää perään, tilasin mielestäni kromatun orkkislookkilaisen perkele...ei mikkää mee kohtuuella, menipähän viimeksi, nyt ei s******a millään....oonko mä niin hokare tilaaja vai mikä maksaa?

 

Posted

Askelia ne on tipuaskeleetkin, sain tänään itsestäni senverran irti, että puskuri ja takapelti irroitettu, huomenna jos sais muutaman askeleen enemmän aikaiseksi.

post-2973-13888364468398_thumb.jpg

Guest Jussinbussi
Posted

Onko tämä vaimennintyyppi missään määrin hilaisempi kuin yhdellä pöntöllä oleva?

Posted

olisin vahvasti sitä mieltä, että ainakin korvakuulolla neljänneksen hiljaisempi kuin sinkle, ainakin omaan korvaan sopiva matalahko ääni...toki yläkierroksilla kuuluu sekin...mut muutoin ihan kiva

Posted

Kiva vaimennin mutta ei sovi sitten lainkaan madallettuihin autoihin. Jos ei halua että se laahaa maatapisin kokoajan.

Posted

just eilen sihtailin samaa asiaa, jos meinaa vielä laskea, niin putkistolle täytyis tehdä jotain, olis kuplan haidautti vaimennin jemmassa, jonka vois modata sopivaksi, mutta kollektori on myös yhtä alhaalla kun vaimennin, eli pakosarjalla täytyis tehdä näinollen jotaki...laahakkoon siis vaikka alphalttia, jos hitsais alimpiin kohtiin semmooset kulutuspalat :)

Posted

lunta rätkii siihen tahtiin, että into laantuu, toivottavasti ei ihan kokonaan, laitan kohta myyntiin...vitsi vitsi, tunnearvo on niin valtava, ettei hullukaan maksa tuosta niin paljoa....vielä...odotellaampa aurinkoisempia päiviä

Posted

tulipas happea haukatessa kauhea innonpuuska, ja vetäsin talvikulkineella Emman lankkujen päälle ja riepasin motin pois...syy moottoririkkoon selvisi...paperitollo tuulettimessa...täysin oma moka...prkl!!!

No, oli miten oli, nyt moottori tallissa ja alkaa osien vaihto, ynnä muuta askartelua aiheeseen.

post-2973-1388836447212_thumb.jpg

post-2973-13888364472645_thumb.jpg

post-2973-13888364472844_thumb.jpg

Posted
syy moottoririkkoon selvisi...paperitollo tuulettimessa...täysin oma moka...prkl!!!

 

 

Rehellisen pohojosen miehen puhetta! Sutkimpi ois jättäny tuonkin kertomatta täällä :)

 

Välillä se harraste elämä koettelee, mutta onhan se mukava taas kesä päästellä uudella koneella..

ja onhan se konerikko kuiten jo monet kerrat vieritetty vaimon syyksi (?) :)

Posted

ja asia meni vielä niin, että olis reissuun lähtiessämme aikalailla kauheessa tuubassa, kun muru haki minut Qstockista ja lähdimme yötä vasten ajelemaan etelään...ja kauheessa tuubassa tarksitin yöllä öljyt ja varttilitran lisäsin...eipä tähän asiaan ole juuri lisäämistä... :)

Posted

Melkein tekis mieli vittuilla mutta sen verran nöyrästi tuli tunnustus ettei kehtaa...

 

Omalla Valtosrookerilla oli kanssa viime kesänä hengenlähtö lähellä kun palliksen mottoritilan tiivisteen pää oli irti puhallinkopan takaa. Hurja oli räminä ja sitte paukahti ja sammui potkaisten... Koppa oli tärissy niin että puola valahti alas ja navat löi pantaan oikariin...

Posted
tulipas happea haukatessa kauhea innonpuuska, ja vetäsin talvikulkineella Emman lankkujen päälle ja riepasin motin pois...syy moottoririkkoon selvisi...paperitollo tuulettimessa...täysin oma moka...prkl!!!

No, oli miten oli, nyt moottori tallissa ja alkaa osien vaihto, ynnä muuta askartelua aiheeseen.

 

 

Ha ha haa. "serlaa sen olla pitää". tehtiin sama temppu junakeulalla 10 vuotta sitten torpin reissulla. Öljypinnan tarkastamisessa kandee tikku pyyhkiä vaikka paitaan ennemmin kun papruun. paita kun harvoin löytyy sit flektistä.

Posted

On se sitten mukavaa tämä vertaistukiryhmän kannustus :)

 

Yritän lapsianikin opettaa, että kantapää on paras tapas oppia asioita, yleensä vaan kivuliain tai kallein tapa...niin tässäkin tapauksessa.

 

Ropeloin kyllä ropelia heti kun pannu alkoi oirehtia, mutta se paperi ei sattunut olemaan sillä laidalla joka oli ylhäällä...

 

Kerran keväällä 2000, kuplalla joka mulla oli ennen Emmaa, lähdin kesän ensiajelulle, ja yhtäkkiä saakelinmoinen ravistus kun antoi kierroksia, ja sitä ihmettelemään konehuoneeseen...oli muuten senverran konehuoneessa villalankaa, ettei jäänyt epäselväksi, että mistä ravistus johtui, junnu kai oli lapasensa pysäköinyt joskus puhallinkopan päälle tai jonnekin ja sen imassut tuulettimeen...silloin selvisi säikähdyksellä, nyt ei...

 

Oli miten oli, harrastaminen on useinkin tällaista, mutta harrastamisessa on se hyvä puoli, ettei sitä saa touhuta pipo kireellä...en mä ainakaan pysty...

 

eli suuta hevosenkengälle vaan...sullon mun luonto :)

Posted

Vanhasta pannusta peltejä ja osasia irroiteltu. Kaverilta saadun made in Kello puolipyöreeksi modatun puhallinkotelon hitsisaumat hipistelty, isot kiitokset kopasta kylmän raudan sepälle Jannelle.

Edessä peltiosien puhdistus ja mattaaminen maalausta varten. Huomasin, että imusarjoissa oleviin laippoihin täytyy värkätä jengat toiseen kohti, että saa kaasareita käännettyä hieman suorempaan linjaan, muutoin vasemman kaasarin kiihdytyspumpun tanko ottaa kiinni puhallinkoppaan.

Tänään tuli postista öljyosastolle hilppeitä, liittimiä, letkua, suodatin ja jalka.

post-2973-13888364473051_thumb.jpg

post-2973-13888364473405_thumb.jpg

post-2973-13888364473672_thumb.jpg

Posted

Tänään ruutailin lämmönkestävää kilikoli sutkimustaa moottoripelteihin. Loppuviikko menee työreissujen merkeissä, mutta jospa viikonloppuna kerkeisi taas värkkäämään, jos kerkee, ellei vappukarkelot ala jo painaa päälle.

Mutta katsellaan kuvatuksia joskus toiste, mustia ne on :)

Posted

Perjantaina sain kauhean raivonpuuskan, jotta vappuajelulle on päästävä, kasailin moottoriin peltejä ja...kaikki tyssäsi, kun vivustoa ei saa järkevästi toimimaan noiden imusarjojen kanssa, jotka pyöräyttävät kaasaria pikkuisen välilaippojen takia. Eli imusarjat etsinnässä ja viikonloppu meni sitten viihtyessä ja vappuajelut tarvii suorittaa vesivolkkarilla, tai sitten pysyn kotona...voishan käydä toisten menopelejä ihastelemassa.

Tarvii tehdä takakannattimelle parit jengat tuohon lohkoon, kolmatta ei taida järkevästi saada tehtyä, mutta eiköhän kahdellakin pysy...

post-2973-13888364517553_thumb.jpg

Posted

Tänään sain vihdoin kaasarit, vivustot ja putsarit paikoilleen, meinas olla asennoitumisongelmia, hommasin toiset imusarjat, mutta ne eivät minua miellyttäneetkään.

Joten modasin välilaipat, jotta sais kaasarit suoraan.

Seuraavaksi olisi ohjelmassa takakannattimen ripustaminen lohkoon, tavalla taikka toisella...

Tuo remmipyörä on vaan rekvisiittaa, taidan sittenkin laittaa alkuperäisen, näytti olevan ainakin öljykierre matalampi kuin orggiksessa. Onko jollakin kenties kokemuksia tuommosesta halppisalumiittirattaasta?

post-2973-13888364562984_thumb.jpg

Posted
Laita orggis, se on paras.

Jep, ja sytkän säätäminen virikoneessa ihan hanurista kun ei ole asteita merkittynä. Laita tuo kunnes kone on säädetty, ja vaihda vasta sitten orkkis.

  • 3 weeks later...
Posted

Eilen innostuin värkkäämään taas, kun ilmat innostutti, toinen messinkinen öljynsuodattimen letkulähtö murtui kiristettäessä pumpunkanteen, joten inspiraatio laantui yhtä nopeesti, kun tulikin, koskapa tälle viikonlopulle niitä ei mistään pieraista. Sain kuitenki senverran aikaiseksi, että takakannakkeelle kierteet lohkoon tein ja muokkasin takakannaketta, että mahtuu tuo öljympumpunkansi olemaan. Putsarin kiinnitysroippeet paikalleen ja huohotinboksin tuuletinkoppaan kiinni. Olisi tavoitteena tänään pakosarja paikalleen ja ehkäpä huohotinletkujen veto venttiilikoppiin.

Posted

kiitti Sakke, tilasin kyllä noita GB-liittimiä siihen sitten sopivia, toivottavasti tulisivat joutuin...kesä kuluu, kesä kuluu...

 

Mutta tänään jonkinlaista edistystä asiassa, sais nakata jo moottorin persiiseen...ensi viikolla heti kun ehtii...

post-2973-13888364688241_thumb.jpg

post-2973-13888364688548_thumb.jpg

Posted

Noniin, letkut ja tulpanjohdot vedetty ja moottori saatu persiiseen. Johtosavottaa ja suodatin jalkoineen ja letkuineen pitäis paikalleen saada ja sitten kai käynnistelyhommiin pääsee.

Meinas olla ahdasta lusikoida kaasarit paikallaan tonne reikäänsä, mutta menihän kun oli apumies. Oikean puoleinen kiihdytyspumpun vipu menee niin liki peltiä, että löin lommolle vähän, että tuli välystä.

post-2973-1388836472331_thumb.jpg

Posted

Noniin, nyt se on taas elossa, huomenna sytkän säätelyä ja siivoilua, onni jos myötä, niin perjantaina leimaa kokeilemaan.

 

Johdotuksien uusinnat ja letkujen vedot loppuun ja bensiinipumpulle tellinkiä sun muuta värkätessä sitä vaan taas aikaa hieroutui, käyntiin sain senverran myöhään, että vastapäiset vanhukset kävi aidan yli huutelemassa..."sammuta se jo!!!"....huusin takasi, että "ei kuulu kun tuo auto käy!!!"...seuraava kommentti: "tarviiko sitä puolilleöin tuollalailla?"...vastasin:"taitaa setällä kello edistää, kun mulla näyttää vasta viis yli kymmenen...." .... no eihän sitä saa vanhoja ihmisiä kiusata...eli jatketaan sitten huomenna...

 

Seosmittarikin oli tänään lähtenyt kauppiaalta tännepäin, senkin saa valvomaan moottorin eväspuolta, öljynpaine ja -lämpömittaritkin asennetaan, kunhan anturin tulee.

Kaasarit täytyy myös synkata oikeesti, eikä korvakuulolla, jos jostain löydän mittarin lainaksi, onnistuukohan miten tarkasti alipainelähdöistä kattoa letkumallisella mittarilla, tietääkö kukaan?

post-2973-13888364725622_thumb.jpg

post-2973-13888364725791_thumb.jpg

post-2973-13888364725962_thumb.jpg

Posted

Kuurot ymmärtäväiset naapurit auttaa hyvin paljon harrastamista. Itsellä on vanha metallimies naapurissa joka ei kuule yhtään mitään ennen kun menee viereen huutamaan niin sit käy käsi korvalla ja taas voi jutella normaalilla äänenvoimakkuudella. Ja eikös alipainetoimiset mittarit ole jopa parempia kuin virtausmittarit kaasareiden synkkaamiseen.

 

Ja puuttuuko sulta kumit koneen ja auton välistä tai näyttääkö vain siltä. Ajattelin vaan että on aika oleellinen osa jäähdytystä.

Posted

Tämmönen kutina mullaki mittareiden suhteen , varmistelin vain...

On siinä se kumi, kuskinpuolelta taittu tuo pelti vaan vähän koneen nostovaiheessa, niin tuli rako, täytyy taittaa takaisin.

Saapa nähdä kuin onnellisia ovat naapurit illalla, kun sitä tuossa tänään alan säätelemään... :)

Posted
Kaasarit täytyy myös synkata oikeesti, eikä korvakuulolla, jos jostain löydän mittarin lainaksi, onnistuukohan miten tarkasti alipainelähdöistä kattoa

letkumallisella mittarilla, tietääkö kukaan?

Jos tarkoitat virranjakajalle meneviä alipainelähtöjä, niin ei onnistu lainkaan. Paras tapa on porata imusarjaan reiät ja laittaa siihen 5 mm:n kierre, jonka voi sitten ruuvilla ja kupariprikalla tulpata. Useimmissa synkkämittariseteissä mitä olen nähnyt, tulee 5 mm:n kierteellä olevat letkulähdöt mukana, tuppaa tuo em. kierre olemaan lähes "standardi" mopo puolella.

 

Jos ei ole mittareita saatavilla, niin ilmanputsarit irti, pätkä ohutta letkua (muovi tai kumi, ihan sama) ja toinen pää korvaan ja toista tarjoat kaasarin kurkkusta sisään, ei kovin syvälle. Kuulet kyllä kun on sopivasti letku hollilla, ja kuulet kyllä kun kumpikin puoli käy samalla lailla.

 

Edit: Syy siihen miksi virranjakajan alipainelähtöjä ei voi käyttää, on se, että synkan säätö mitataan imusarjan alipaineesta. Ja lisäksi säätö tehdään tyhjäkäynnillä ja em. alipainelähdöt kaasuläppä sulkee kun läppä on kiinni.

Posted

Olikos tuon Bilteman bensapumpun ohjeissa annettu mahdollisuus asentaa se tuolla tavalla vaakaan? Ellei niin saattaa olla lyhytikäinen pumppu ja aika iso riski on myös sille, että pumppu vuotaa ja pahimmassa tapauksessa moottoritilassa on nuotio.

 

Aki

Posted

se tuli yhden auton mukana tuo Hüco, sen merkkien perusteella (in, out, top)asensin, täytyy varmaan kääntää se niinku se oli paikallaan siinä toisessa autossa, eli letkulähdöt oli päällä...

Posted

Polttoainepumppu käännetty, vaihdevivustoa timmattu, perä kasattu, kattoteline nostettu katolle ja enimmät kurat pesty, huomenna konttorille näyttämään...

post-2973-13888364729546_thumb.jpg

post-2973-13888364729718_thumb.jpg

Posted
Konttorilla käyty ja kahden kesän leima läpsästy otteeseen...kesä saa tulla!!!!

 

Öö kahden kesän leima, onko tää museoauto?

Posted

seuraava katsastusajankohta, eli suomeksi sanottuna ajoaika päättyy 30.9.2013...rekkarin viim. numeron mukaan ja sitten ne tietyt ajat kauanko täytyy olla kulunut jne. , niin menee tuollain sopivasti :)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...