tolvana Posted May 6, 2012 Share Posted May 6, 2012 http://www.links4jeeps.com/forum/index.php?topic=9747.0 http://www.innovativebalancing.com/HowItWorks.htm Virallinen tuotenimi on Dyna Beads. Eksyin taannoin tommosille sivuille ja löysin myös juttua 914 possusta jonka renkaat oli tasapainotettu airsoft-kuulilla. Tää oli siis ihan pakko testata ja mennä kaupasta hakemaan noita kuulia. 6 kpl wolkkarin gummeja on ollut testipenkkinä ja 100g per rengas tuntus toimivan "kelvollisesti". Ei siis ihan pelkkä mätäkuun juttu. Testaaminen eo montaa egeä maksa jos pystyy itse painamaan renkaan irti vanteelta. Sisäkumisovelluksista ei oo hajuakaan toimiiko vaan kaipa joku senkin on testannut. Quote Link to comment
x-pj Posted May 6, 2012 Share Posted May 6, 2012 Kyllä noi tasapainotuskuulat on aika yleisesti käytössä isojen karkeiden renkaiden kanssa. Muuten niihin tarviis laittaa painoja vanteet täyteen. Olen itse käyttänyt niitä kuplankin pyörissä silloin kun oon laittanut renkaat itse vanteelle ja hyvin toimii. Niitä on monen nimisiä. En muista mistä noita oon tilannut, mutta niissä on tullut venttiilin sielut mukana. Tavallinen venttiili voi mennä tukkoon eikä rengasta saa tyhjennettyä, muuta kuin sielun poistamalla. Quote Link to comment
kuplatin Posted July 3, 2012 Share Posted July 3, 2012 Tän käyttö/toimiminen sisäkumin kanssa kiinnostais, jos jollakulla kokemuksia? Alkaa tänä päivänä oleen ihan helvetin vaikeen oloista löytää mistään läheisyydestä (pikkupaikkakunta) pajaa joka tasapainottaisi kuplan pulttijaolla. Mulla on vielä koristekehätkin, joiden takia piti tasapainottaa vanteen takapuolelle. Eihän ne painot sit tietenkään ees pysyny kiinni.. Quote Link to comment
PZQ Posted July 3, 2012 Share Posted July 3, 2012 Sisärenkaallisessa haastavinta varmaan, kuulien tunkeminen venttiilireijästä :-) Jos tarvetta isojako vanteiden tasapainoitukselle Mäntsälän liepeillä, niin suosittelen tätä: http://www.directa.fi/yritykset/4762699 ... +Karvinen/ Häneltä löytyy laipat/laitteet/kokemusta etc volkkareiden rengastöihin. -Pete- Quote Link to comment
-tipi- Posted July 4, 2012 Share Posted July 4, 2012 Voisin kuvitella että maastomöyrijöillä saattaa aika paljonkin muuttua tasapainotukset metsälenkillä mudan ja muun shaiban kertyessä renkaisiin ja vanteisiin, sit maantiepätkällä ratsu menee laukalla. Että sikäli noi toimii heillä paremmin. Sisuskumillisessa mietityttää miten nuo syö kumia tuossa pyörintä vaiheessaan? Ja tasapainottaako nuo myös sivusuunnassa? Quote Link to comment
x-pj Posted July 4, 2012 Share Posted July 4, 2012 Sisuskumillisessa mietityttää miten nuo syö kumia tuossa pyörintä vaiheessaan? En usko, että ongelmaa tulis kumin kulumisesta, mutta ne tosiaan pitäs saada sinne sisärenkaan sisään. Mutta tarviiko sisäkumeja? Mulla ainakin oli renkaat 5-pulttisilla kuplan vaikovanteilla ilman sisäkumeja ja pysy hyvin paikoillaan. Tosin renkaat oli tubeless vaikka vanteet ei ollu. Ja tasapainottaako nuo myös sivusuunnassa? Pari sarjaa kuplan renkaita olen kuulilla tasapainoittanut ja toimineet hyvin, mutta se voi ollaa tuuria tuon sivuheiton suhteen. Tiedän kuitenkin tapauksen, ettei kuulilla rengas tullut tasapainoon, mutta tasapainotuskoneessa tuli. Se jäi epäselväksi johtuko tuo sivuheitosta vai oliko rengas huonosti vanteella. Rengashan jouduttiin ottamaan kokonaan pois vanteelta, jotta nuo kuulat saatiin pois. Quote Link to comment
Tanhis Posted July 4, 2012 Share Posted July 4, 2012 Mutta tarviiko sisäkumeja? Mulla ainakin oli renkaat 5-pulttisilla kuplan vaikovanteilla ilman sisäkumeja ja pysy hyvin paikoillaan. Tosin renkaat oli tubeless vaikka vanteet ei ollu. Tää taitaa olla vähän kuin venäläistä rulettia pelaisi. Kyllähän ne siellä pysyy jos ei mitään rata ajoa rupea harrastamaan. Mutta kyllä siihen myös omat syynsä on miksi uudemmissa vanteissa on se pieni kyhmy pitämässä sitä sisä reunaa paikallaan. Tähän pysyvyyteen vaikuttaa myös ihan varmasti se että onko vanne mille kumeja laitat juuri maalattu ja kuinkapaljon rengas asentaja käyttää rasvaa. Quote Link to comment
xam1 Posted July 4, 2012 Share Posted July 4, 2012 Ostin viime kesänä uudet kumit -66 kuplan vanteille ja heitin sisuskumit roskiin. Ostin tubeless-venttiilit isolle venanreijälle, pyöräytin renkaat päälle runsaalla rasvalla ja ei oo vielä niin kovaa slalomia yrittämälläkään saanu aikaseks että ois kumi karannut vanteelta. Ja ilmat pysyy renkaissa talvenkin yli. Mitään tasapainotusta ei ole. Menee suoraan eikä mitään värinöitä havaittavissa missään käytetyissä ajonopeuksissa 0-130km/h. Tuuriako? Rengaskoot 145r15 & 165r15. Quote Link to comment
Tanhis Posted July 4, 2012 Share Posted July 4, 2012 Ostin viime kesänä uudet kumit -66 kuplan vanteille ja heitin sisuskumit roskiin. Ostin tubeless-venttiilit isolle venanreijälle, pyöräytin renkaat päälle runsaalla rasvalla ja ei oo vielä niin kovaa slalomia yrittämälläkään saanu aikaseks että ois kumi karannut vanteelta. Ja ilmat pysyy renkaissa talvenkin yli. Mitään tasapainotusta ei ole. Menee suoraan eikä mitään värinöitä havaittavissa missään käytetyissä ajonopeuksissa 0-130km/h. Tuuriako? Rengaskoot 145r15 & 165r15. Jokainen taaplaa tyylillään mutta se että haluaako riskeerata autonsa tai pahimmassa tapauksessa henkensä tai vielä pahempi jonkun muun hengen sillä perusteella että kyllä niissä ilman on ennenkin pysynyt. Mutta jos olet sitämieltä että renkaissäsi on aina varmasti tarpeeksi painetta niin kait se pysyy siellä ilman sisärengastakin. Quote Link to comment
-tipi- Posted July 4, 2012 Share Posted July 4, 2012 Eikös VW tehdas siirtyny tubelesseihin joskus viiskytluvun lopulla (vm.'57?). Taisi vekit vanteisiin ilmestyä toistakymmentä vuotta myöhemmin. Quote Link to comment
xam1 Posted July 4, 2012 Share Posted July 4, 2012 Niin, kerroin vaan omat kokemukset ja kärjistettynä tarkotin että tubelessina pitää hyvin ilmaa, eli ei ole talvenkaan jälkeen täysin tyhjä. On kaiketi itsestään selvää että rengaspaineet täytyy tarkistaa säännöllisesti kaikissa kulkineissa jos ei umpikumeilla ajele. Esim. prätkissä vajuu vähintään sen 0,5 bar talven aikana. Mistä vm. lähtien kuplan vanteista löytyy se muoto tubelessille? Ja tosiaan jokainen valitsee itse mitä rengasta alle laittaa. Quote Link to comment
Tanhis Posted July 4, 2012 Share Posted July 4, 2012 Taisi olake ilmestyä kokonaisuudessaan vasta nelipultti vanteisiin. Ja tällä rengaspainella tarkoitin siis tilannetta missä kumi on puhki ja rupeaa vuotamaan. Sellaiseen tilanteeseen kun ei säännöllinen tarkastelu auta. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.