JaniM Posted May 12, 2005 Posted May 12, 2005 Eli mitäs vaihtoehtoja noin niinkuin löytyis? Kaupallisia tai virityksiä? Pulttijako pitäis säilyä tuo 5x112 eli pallokeulan jako. Rummut tällä hetkellä mallia irtoavat eli pulttijako jää siihen erilliseen napaan. Eli periaatteessa levy siihen ja satulat kiinni raudoilla ja vaijerit kiinni. Ehdotuksia? Quote
Guest Posted May 12, 2005 Posted May 12, 2005 Kysyppäs fvwa:n puolelta Saaren Mikolta jolla on se maltanristi-kleinbuss! Mikko on päivittänyt tälle kaudelle levyt joka nurkkaan omaansa. Quote
JaniM Posted June 23, 2005 Author Posted June 23, 2005 (edited) Non nii, nyt on jarrut päivitetty ja leimakin paperissa tälle kesää.Vähän teknistä tietoo:* Mesen 190 etulevyt halkaisijasta 24 mm veke* Satulat G Astma '02 farmarista* Adapterit laserleikatut own design* Pitkät varhaisen pallon jarruvaijeritNäillä POLT- OON sarjaTossa pari fotoa. EDIT: * holkki stefan kohdalla, HUOM. kuva kaksi. Edited July 8, 2017 by JaniM 1 Quote
Ketsa Posted June 23, 2005 Posted June 23, 2005 Siisti paketti. Ittekkin tuli katteltua joskus noista Astran satuloita sillä silmällä, että niissä on käkkärin vaijereiden lähdöt vallan passelisti. Quote
seppo mäntykivi Posted September 13, 2011 Posted September 13, 2011 Navasta pitää myös sorvata siivu pois. Quote
jori Posted September 13, 2011 Posted September 13, 2011 Olikos kukaan kokeillu saako tehtyä fiksusti 5x130 jakoa pallon napaan pinnapulteilla? Quote
NordBling Posted September 13, 2011 Posted September 13, 2011 Mulla tulee olemaan 944:n tukivarret, jotka kotiutuu myöhemmin. Mitäs noihin saa järkevästi? Ei toisaalta haittaa vaikka olis rummut kuplan 40mm leveellä kengällä. Näistä puuttuu meinaan navatkin... Quote
JaniM Posted September 13, 2011 Author Posted September 13, 2011 Olikos kukaan kokeillu saako tehtyä fiksusti 5x130 jakoa pallon napaan pinnapulteilla? Saikohan noi jaot mahtumaan samalle plootulle? En muista enään kun joskus noita adaptereita piirtelin. olikohan tuo just se jako mikä ei sopinut. Quote
jukkis Posted November 29, 2011 Posted November 29, 2011 Minkä merkkiset g-astran satulat passaa noitten janin adapterien kanssa? Quote
JaniM Posted November 29, 2011 Author Posted November 29, 2011 Lucas ja Bossit ainaskin tuosta vuosituhannen vaihteesta ja tais olla farkku, jos nyt sillä jotain eroa. Quote
KimmoH Posted June 15, 2017 Posted June 15, 2017 Olikos tämä nyt niin, että navasta pitää sorvata kehältä pois (kuten Seppo tuolla jo totesikin) ? Ainakaan nuo mun 190 mesen levyt ei napoihin mahdu. Jotain reilu 10mm pitäisi navan kehältä napata pois. Yksi setti napoja on jo peräkontissa joten jos ei aamuun mennessä kuulu seis, niin kiikutan ne sorviin :) Quote
Urbantoy Posted June 15, 2017 Posted June 15, 2017 (edited) Mites porssun jaolle saa nuol levyt.. nyt sekäsikiö palliksen napoihin juniksen jarrukilvet ja ´joku holkki sen laakerin väliin ja siihen CSP:een 5x130 rumpu.. hyvin pelaa mutta vittu tuota rumpu jarrusäätöä.. ei jaksais.. Gunterille CSP:lle soittetu vieno käsky sanotti ettätehkää nyt vittu Possun jaolla jarrusetti palloon.. menis ku kuumille kiville.. kuulemma koukku saattaa upota nieluun ja ehkä se tulee.. HO:ssa jatketaan keskustelua eli paine ei laske.. ostettu jo kuivaa suomalaista vesiviinia eli kossua että taittuu toiveeseen. Tässä on vaan taas se pelko että mä juon vesiviinin ite ja sitten sölkätään G:een kanssa.. Ei se koskaan uskalla meidän tuliaisia maistaa :-) Edited June 16, 2017 by Urbantoy Quote
KimmoH Posted June 27, 2017 Posted June 27, 2017 (edited) Eihän tuo Boschin kiinnike + satula näihin sovi :( Ei mahdu satulan kiinnike tuonne levyn ja sovitteiden väliin ja tämä selittää sen ettei vakio 14" vanne tuohon eilen mallaillessa näyttänyt mitenkään sopivalta. Astra G:n kiinnikeinä/satuloina nämä ostin jostain etäläsuomen romikselta. Onkohan näitä nyt miten helvetin monta mallia olemassa ja mikä satula/kiinnike tuonne mahtaisi oikeasti mahtua ? EDIT: Sopiskohan nää tuonne ? Edited June 27, 2017 by KimmoH Quote
Paadre Posted June 27, 2017 Posted June 27, 2017 G-Astraan on ainakin kahta takasatulaa. Tiedän kun kaverilla tollanen käyttiksenä ja on asian kanssa joskus tapellu. Quote
KimmoH Posted July 6, 2017 Posted July 6, 2017 (edited) Eihän nämä Lucaksenkaan satulat tuonne mahtuneet. Nyt alkaa jo vituttamaan. Tuota satulan kiinnikettä pitäisi saada reilu 10 milliä sisemmäksi. Pitääkö tuosta satulan kiinnikkeestä ottaa tavaraa pois ? EDIT: Tuota kiinnikettä pitäisi saada ainakin 12mm lähemmäs leikettä, jotta levy tuonne väliin edes teoriassa solahtaisi. Eikä vannekkaan mahdu päälle ellei tuo koko satulapaketti liikahda sisemmäksi. Satulan kiinnikkeestäkään ei tuollaista määrää pysty höyläämään pois. Mahtaakohan Astra G:hen olla vielä kolmatta mallia satuloita ?!? EDIT: oisko kellään tämä levyjarrumuutoksen tehneellä antaa satulan/kiinnikkeen varaosanumeroa mikä tuonne laserleikkeisiin oikeasti käy ? Edited July 6, 2017 by KimmoH Quote
Jiibee Posted July 6, 2017 Posted July 6, 2017 (edited) Ymmärränkö oikein että tuo adapteri-rauta on kaksiosainen? Rauta 1. pultataan akseliin. Siihen pultataan rauta 2. johon taas kiinnitetään satula kannakkeineen..? Jos näin on, voisiko rautojen 1. ja 2. välin tehdä "spacerin" jolloin satula siirtyisi sisemmäksi..? Meikäläisen silmin nämä uudet satulat kannakkeineen näyttäisivät samanlaisilta kuin JaniM:n kuvien osat. Edited July 6, 2017 by Jiibee Quote
KimmoH Posted July 6, 2017 Posted July 6, 2017 Kaksiosainen juu. Teoriassa tuon voisi spacerilla sovitteiden välissä ratkaista mutta tuosta akseliin pultattavasta pitäisi laikata tavaraa pois koska satulankiinnike nappaa siihen kiinni jos syvemmälle yrittää viedä. Yritin jo prikkojen kanssakin tuota sovitella mutta en kehdannut vielä laikata laserleikkeestä tavaraa pois. Nuista JaniM:n satuloista/kiinnikkeistä kun näkisi kuvan takaa/sivusta, niin näkisi miten tuo satulan kiinnike on tuonne saatu paikalleen vai onko kiinnike tosiaan erilainen. Quote
KimmoH Posted July 6, 2017 Posted July 6, 2017 Niin ja nämä uudet satulat kiinnikkeineen ovat tosiaan tällaiset, eivätkä istu ainakaan tällaisenaan näihin laserleikkeisiin. Quote
Jiibee Posted July 6, 2017 Posted July 6, 2017 Kasaat osat levyä lukuunottamatta paikalleen ja mittaat minkälainen offset levyllä pitäisi olla. Sen jälkeen laitat tarvittavat mitat tuonne (Dimension-kohtaan) ja kokeilet tuleeko osumia..? Quote
Anpu Posted July 7, 2017 Posted July 7, 2017 Voithan sä siirtää levyä ulospäin, vai rajoittaako vanne/rengas? Quote
KimmoH Posted July 7, 2017 Posted July 7, 2017 (edited) Sit pitäis tehdä sovitteet sinne väliin, pidemmät pultit ja rengas tulisi muutenkin liikaa ulos. Tähän kun nyt löytäis ratkaisun että millä ihmeen satuloilla/kiinnikkeillä nämä onnistuneet toteutukset on tehty. Yhtä laitetta pääsen näillänäkymin tutkimaan varmaan viikon-parin päästä ihan livenä joten sitten selviää ainakin mistä tämä kiikastaa. Ei olis pitänyt luottaa mihinkään vaan selvittää joka juttu etukäteen omin silmin ja käsin mittaillen. Edited July 7, 2017 by KimmoH Quote
Paadre Posted July 7, 2017 Posted July 7, 2017 Kupliin ovat rakentaneet komboja Mersun levy + xsaran takasatulat, eli kävisköhän noi xsaran satulat paremin? Quote
seppo mäntykivi Posted July 7, 2017 Posted July 7, 2017 mulla kun oli aikoinaan pallisdoppeli ja siihen laitoin noita jarrukilkkeitä ei sopinut ei, oli opelin satulat ja janilta tilatut sovitteet. sitten myin auton pois, ja uusi omistaja muistaakseni kertoi että jonkun sovitteen johonkin väliin oli tehnyt. jos en muista väärin niin 10mm spacer...saattaa toki olla että väärin menee..... Quote
seppo mäntykivi Posted July 7, 2017 Posted July 7, 2017 kyselin kaverilta kenelle auton myin ja vastaus oli: Joo siis booriakselille piti tehdä shimmiprikat että sai sen levyn istuu siihen satulan keskelle... Quote
Jiibee Posted July 7, 2017 Posted July 7, 2017 (edited) Kupliin ovat rakentaneet komboja Mersun levy + xsaran takasatulat, eli kävisköhän noi xsaran satulat paremin? Nämä Tein Sen Itse - setit tahtovat yleensä olla koottu siten että otetaan nurkista löytyvät, helposti saatavilla olevat tai edulliset osat ja rakennetaan niihin sopivat sovitusosat. Osa tekijöistä laittaa tiedot rakennelmassa käytetyistä osista tarkasti muistiin, osa vähemmän tarkasti. Kun vuosien päästä harrastajatoveri alkaa muistikuvien perusteella koota samanlaista settiä, saattaa käydä kuten Kimmolle... :/ Helpointa tässä olisi varmaan kopioida nykyisestä adapteri-lätystä sopivat mitat ja tehdä kokonaan uusi, jolla satulan saa osumaan levyyn ilman shimmejä..? Edited July 7, 2017 by Jiibee Quote
KimmoH Posted July 7, 2017 Posted July 7, 2017 kyselin kaverilta kenelle auton myin ja vastaus oli: Joo siis booriakselille piti tehdä shimmiprikat että sai sen levyn istuu siihen satulan keskelle... Jaha, eli rojut nakkaan nurkkaan. Täytynee palata sitten asiaan kun pääsen tuon yhden toteutuksen näkemään luonnossa. Tänään piti lähteä pohjoiseen, ei ole bussissa sitten jarruja :( Ois pitänyt vain ostaa ne uudet jarrukilvet ja rummut pari viikkoa sitten. Väärää hevosta tuli sitten veikattua... Quote
JaniM Posted July 7, 2017 Author Posted July 7, 2017 (edited) Onko holkkia vetarin tumpissa mihin tulee se napa? Stefassa pitää olla holkki välissä. Se on sen 15 mm paksua just.Tällöin levy tulee ulommas.Tuolla kuvissa tais näkyä se holkki. 02 astra farkun satula niinkuin ylhäällä lukee ja mulla tais olla bossi. Edited July 7, 2017 by JaniM Quote
KimmoH Posted July 8, 2017 Posted July 8, 2017 No eipä ole, kun sellaisesta ei ollut tietoa. Tuo 15mm holkki tämän ongelman varmaan korjaisikin. Tosin sitten siirtyy rengas taas lähemmäs lokaria. Ens viikolla kasaan rummut takas uusilla osilla ettei mene koko kesä reisille ja pitää talvella kokeilla satulan siirtoa sisemmäksi, niin pysyis vanne/rengaslinja nykyisellään. Quote
JaniM Posted July 8, 2017 Author Posted July 8, 2017 Mjaa, sit noita napoja pari vaihtoehtoa. Itellä kun tuo holkki oli alunperin, niin eipä tuollanen tullut mieleen. Lisäsinpä tuonne tietoihin. Quote
KimmoH Posted July 9, 2017 Posted July 9, 2017 Nyt mä taisin keksiä. Varhaispalliksen perä tai itseasiassa tuo aksilitumppi on eri mittainen kuin myöhäispallukassa ja nää laser leikkeet on taidettu tehdä varhaispallikseen ? Myöhäispallukan akselissa ei taida edes mitta riittää jos navan taakse laittaa 15mm tavaraa, sit ei saa enää mutteria kiinni. Quote
Jiibee Posted July 9, 2017 Posted July 9, 2017 Samoilla leikkeillä onnistuneesti kasattu Petäjäveden Pallo on varhainen ja Pallon akselitumpille tarjotaan kahta eri osanumeroa, joten voisit olla ihan oikeassa. Voikos myöhäisen takanapa-asetelmaan kasata varhaisen tumpin vai onko osissa muitakin muuttujia..? Quote
JaniM Posted July 9, 2017 Author Posted July 9, 2017 (edited) Tuohonkin pakuun tein samoilla raudoilla. http://porvwoo.fi/documents/P1020584-1.jpg Tuossa lyhyempi tumppi. Mulla pitempi tumppi ja holkki vielä mutterin alla kans lisäksi. Oisko napoja kans erilaisia?? Edited July 9, 2017 by JaniM Quote
KimmoH Posted July 11, 2017 Posted July 11, 2017 Napoja ei ainakaan tämänhetkisen tietämykseni mukaan ole ainakaan vakiona eri "paksuisia". Just pääsin takas omaan talliin mittailemaan ja nuissa mun tumpeissa ei voi tuoda napaa yhtään ulospäin, loppuu päästä varat. Ei saa mutteria kiinni eikä lukkosokkaa enää reikäänsä. Yhdet akselitumpit mulla on tuolla jemmassa, ne on varhaisemmasta pallukasta ja täytyy alkaa niitä mittailemaan. Mutta nyt saa rojut jäädä hyllyyn odottamaan ja palataan talvella asiaan ja päivitellään sitten kokemuksia lisää... Quote
Guest Toheltaja Posted July 31, 2017 Posted July 31, 2017 Saa toki sorvilla navasta tavaraa pois ja lukitus onnistuu ilman sokkaa myös... Quote
Guest PKW Posted July 31, 2017 Posted July 31, 2017 Miten näissä tapauksissa menee leimauksessa akselipainot jne. jos käyttää vaikkapa Astran satuloita? Onko ongelmia odotettavissa vai "bolt-on" ja leimalle :) Quote
Guest Toheltaja Posted July 31, 2017 Posted July 31, 2017 Riippuu ja roikkuu hyvin paljon konttorin henkilökunnasta. Quote
KimmoH Posted September 27, 2017 Posted September 27, 2017 (edited) Virittelin myöhäispallukkasovituspenkin kasaan ja mallailin siihen näitä sovitteita. Satulan kiinnikettä pitäisi siirtää 14mm sisäänpäin jotta levy ja satula natsaisi kohdalleen. Kuvissa siirto tehty 14mm paksuilla prikkanipuilla. Seuraavaksi pitää sovitella satulan kanssa vannetta paikoilleen... Edited September 27, 2017 by KimmoH 1 Quote
JaniM Posted September 28, 2017 Author Posted September 28, 2017 Mites se holkki stefassa? Ilmeisesti ei ole. Kumpaan nyt sen spacerin tekee/hankkii ja mihin kohtaa haluu vanteen. Quote
KimmoH Posted September 28, 2017 Posted September 28, 2017 Kuten kuvista näkyy, niin akselituppi on lyhyt, eikä tähän kuulu holkkia alunperin. Jos tuonne laittaisi holkin navan ja laakerin väliin, niin navasta pitäisi napata pois tuo 14mm ja rengas tulisi 14mm ulospäin. Ainakaan toistaiseksi renkaan tuominen ulospäin ei ole vaihtoehto. Jos tuonne tekisi 14mm paksut leikkeet vielä väliin satulan siirtoa varten. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.