Jump to content

Erkki - '72 Kupla


Recommended Posts

Posted (edited)

Erkki is back!

 

Huh huh. Menipäs monta vuotta ihan hujauksessa. Jouluna 2014 tämä homma taisi jäädä talliin ja rukkaset tipahti lattialle. Välissä tuhersin yhden Tölkin, mutta ei siitä enempää.

 

Kuin salama olisi iskenyt pari viikkoa sitten kun sain hirvittävän tarmon puuskan ja motivoiduin aloittamaan taas Kuplan elvytyksen. Anopin kesämökin tallissa majaillut Kuplan kori näytti entistäkin heikommalta, joten päätin hylätä sen siihen ja ostaa naapurilta kohtuullisen kovan kopan. Aivan priima ei tosin ole tämäkään, mutta paljon parempi kuin alkuperäinen kori.

 

y4mXh-SI2ZjSCdhhfOTZhJ1mm8D0Cp9Vsi8336Ko

 

y4mY-ixMqZRy2XzUOfk87zB_0cNCMRG1b1TkV-a4

 

Kylläpäs jännittää kuinka monta päivää, viikkoa vai peräti kuukautta tätä tarmoa vielä kestää.

 

Stay tuned!

 

Edited by jolkkon
Typos
  • Like 3
  • 1 month later...
Posted

Aikaa kuluu, mutta projekti etenee pienin askelin.

 

Keskittyminen on mennyt luonnollisesti rälläkän pölyn hengittämiseen ja hitsillä poltettuihin sormiin. Hitsaustahan ei oikeasti ole edes paljoa, mutta jotain kuitenkin. Varapyörän koteloon kaikki pellit joka puolelle sekä oikean takanurkan täysivaltainen remontointi. Kumpikin alue oli siis joskus "korjattu", mutta edes minulle moinen tohelointi ei kelvannut, vaan halusin tehdä ne uudelleen.

 

Määränpäätöntä tuhlailuviettiäni olen palkinnut ostelemalla kalliita tilbehöörejä, joita en tarvitse vielä kohtakaan. Antaahan se kait jonkinlaista tavoitteellisuutta kun on hankittu esim lisävalot tai sporttinen nahkaratti? Lohko lähti myös koneistettavaksi. Siitä tuleepi 1776, jos ei kohtalo sotke sormiansa tähän soppaan.

 

Vanha koppa, jota joskus aloittelin hitsaamaan, päätyi useamman vuoden anopin kesämökillä vierailun jälkeen Stenalle. En tiedä mitä sille tekevät, mutta epäilen että eivät entisöi.

y4mwu9p4_4PVn63s4SIUsJd8kdLWfSzd_wzqTYM9

 

Vanhasta kopasta sain kuitenkin muutamia tosi hyvä osia, kuten takaluukun.

y4m2FM5sr45__7FZQxem2jt00wR_5gFgAhs0NGNU

 

Rytätyn ja joskus sikamaisesti tursitun takanurkan entistäminen onkin ollut minun 3D-avaruudelliselle hahmotuskyvylle haaste. Käytin Vanhasta kopasta osia sekä ostin uusia laadukkaita niin jotain siitä nyt kuitenkin kait tuli.

 

y4mX7xC09aHGtycCp25GSL5rgHblcOHe89tdJtQw

 

y4mzGBc5bFpqKM5D-gQ-1KVOBEolc5bJFK-m23ku

 

Seuraavaksi varapyöräkotelo...

 

Stay tuned!

  • Like 5
  • 1 month later...
Posted (edited)

On hiottu. On todellakin hiottu.

y4mqPKBmJbzHMsdXZGth7rIjDvWCqEf3hc4MeY9e

 

y4mHnNe-Atn0x0p7q14KPJBYCQaCWJBPDFgfQqUN

 

y4mmJWNEIwctxTROZ4ffEK9yI6UkkugZEDLVczq3

 

Pakkelointihommat ovat vasta alussa.

 

Mietin kovasti erillaisia vaihtoehtoja korin maalaamiseksi tai jopa maalauttamiseksi. Joko teen 100% itse tai ostan jonkun vaiheen ulkopuolelta. Pitää vielä tunnustella innostunutta alihankintaverkostoa ja omaa rahapussia.

 

Konettakin vähän väsättiin DWL:n poikien avustuksella. Siitä tulee varmasti ihan mainio kone tai ainakin tosi kaunis:

69x90.5

C25

Panchito kannet (ei kuvassa)

y4mcKJqB8hPLTMJw2-wR7Yvfgohq_V9UJJv0YMO_

 

Stay tuned!

Edited by jolkkon
typos
  • Like 3
  • 3 weeks later...
Posted

Tämä on kaunista!

 

Kori on nyt maalarilla. Hän jatkaa minun pakkelointien viimeistelyä (lue: hioo pois ja tekee uudet).

 

Helvetin hyvä fiilis! Maalari on järkijätkä ja tekee varmasti hyvän työn.

 

y4moTzmV2-tzGO6K8q4b_1xItSLpJXu9V0k6YAQL

 

y4mrRfIHg_chIlMJrFXig1-EjZbTGRZvTuyBfOYU

 

Lisää kuvia luvassa homman edistyessä. Stay tuned

  • Like 3
Posted (edited)

Värit toistuvat kännykkäkamerassa miten tahtovat, joten lopullisia johtopäätöksiä ei saa väristä vielä vetää. Sitä paitsi tämä on vasta uretaania. Pintaväri on hieman "syvempi" tai ainakin haluan näin uskoa. Koodi on L11Y. Alunperin PPG:n vanhasta myrkkyvärikartasta otettu ja pintaväri johdettu jollain kikalla Mipan vesiväriksi. Uretaani on puolestaan vaan etsimällä etsitty ja mätsätty kohtuullisen lähelle.

 

Ekassa kuvassa uretaani on tosi vihreä ja väri laimea.

y4mH2e3uSMnER-uG8cAnEGMkwzFIstcZQm3ZwZ_f

 

Tässä tokassa kuvassa väri on keltaisempi.

y4m8iUZpx1mSLp2mQqqsiX8zTygFOUfipIm4UBAl

 

Lisää kuvia tulee pian. Stay tuned!

Edited by jolkkon
Typo
  • Like 2
Posted (edited)

Enpä vielä ole ihan päättänyt. Ehkä teen alumiinista kannen, johon tiiviste kiertämään ja siipimuttereilla kiinni. Toivottavasti vielä hioutuu.

Saranointi olisi toki kaunis ja tekninen, mutta voi jäädä tekemättä.

 

Olisiko sulla Tanhis hyviä ideoita?

Edited by jolkkon
typos
Posted

Hitsimuttereilla ja ruuveilla laittaisin kiinni, siksi kyselin kun se olisi fiksumpaa tehdä ennen maalausta. Myös reunan vahvistaminen toisella pellin palalla olisi fiksua, mutta ei pakollista.

Posted

Noilla vetomuttereilla vissiin teen. Olisi toki pitänyt tehdä etukäteen, mutta maalarille tulikin nopeasti vapaa slotti niin piti hyödyntää se. Pari muutakin juttua olisi pitänyt tehdä ennen maalausta, mutta niistä varmaankin myöhemmin.

 

 

  • 2 weeks later...
Posted

Nyt on edessä projektin parhaat vaiheet. Paljoa kuvia ja paljon riemua!

y4m131cG3jHEDNCO7kExHyx8RlT4jnl-RNsWsyq0

 

y4mLLu3UUfODCJ65-4uCSD_3unUhbiD8BQASj3F-

 

Tämä on oleellista!

y4mj87zq6gPhgLp6Y-8Ll80VLmqJtZcPZMoxgxzW

 

Dynamattia paikkoihin joissa pitää olla parempi liima ja STP:tä loppuihin joihin välttää halvempi matsku.

y4mApXXavnXv47Qs6fxR3vNLJGHBA5Qc-q2ieUgC

 

y4mc4gVq_ufSrysbGrdrq71wUFJ1PRhSgy9XGnV3

 

y4mlA5xP2yhK2o0HbkhnRj4PfD_Q_3PIteH3NYog

 

Jotain asiaakin ehkä joskus myöhemmin tulossa, joten stay tuned!

  • Like 1
Posted

Onkos kukaan, jo onhan joku, asentanut 944:n etupenkit Kuplaan? Miten homma kannattaa tehdä? Minulla on vahva mielikuva valmiista, mutta en tiedä kuinka aloittaa ja mitä huomioida.

 

Huom. Porschen penkeissä on sähköinen korkeuden säätö, jos se vaikuttaa johonkin.

Posted

Viikonloppuna olisi tarkoitus asentaa paikoilleen TMI:n easy install onepiece -kattoverhous. Kaikki neuvot ja varoitukset ovat nyt kovin tervetulleita.

  • 2 weeks later...
Posted

Kattoverhoilu oli aikamoinen ponnistus. Tuliko siitä hyvä? Noh, sehän on toki suhteellista ja pitää muistaa tavoiteasettelu. Minusta siitä tuli. Jotain ryppyä jäi mystisesti kuljettajan ohimon kohdalle ja takaikkunan yläkulmiin. Joka tapauksessa aikamoista näpräystä ja ähräystä vaativa toimenpide. Kattoverhoilua on ihan hölmöä edes yritää yksin asentaa paikoilleen.

 

y4mspISNJmioj2Wl9qhzZ4pI6KDhwVwa6kVETL5l

 

y4mfGPsiArKvbnU1o8N7h4A59BCFWrBC1VAtale3

 

Muu edistyminen on suhteellisen pientä. Lähinnä sähköjä olen vähän katsellut, etujarrut asennettu ja rattiakseli on paikoillaan. Seuraavaksi joko sähköt iskuun tai vaihdelaatikon kimppuun. Katsotaan miten käy.

 

Stay tuned!

  • Like 3
  • 4 weeks later...
Posted (edited)

Voisko joku ystävällinen sielu jakaa kuvia onnistuneista turvavyöasennuksista samanlaiseen pystäriin? Minulla on tarkoitus laittaa eteen ja taakse 3-pistevyöt. Tallissa on vöitä joku sekalainen vyyhti, mutta mitkään niistä ei taida istua tarkoituksen mukaisesti.

Kummassakaan omistamassani korissa eivät olleet vyöt kunnolla paikoillaan ja niinpä olenkin vähän uunona mihin tuotteisiin nuo minun vyöt ovat. Mahdollisesti Taunukseen?

Ainakin etuvöiden kelasysteemin laittaminen paikoilleen niin että takapenkkikin mahtuu vaikuttaa olevan mahdotonta.

Edited by jolkkon
Typo
Posted

Mulla on kuplassa varmaankin jonkun micran vyöt. Siinä rullan ja alkuperäisen kiinnikkeen välissä on rauta joka siirtää rullaa etenpäin juuri sen verran että penkki mahtuu menemään paikoilleen. Voin huomenna pistää kuvan kun jaksan raahautua talliin.

Posted

Mulla on pystärissä mk2 Golffin vyöt edessä ja takana.

 

Laitan kuvia tänään, oli aika helppo asennus.

Posted

Eli eteen tein rullille kiinnikkeet, noitahan olis saanut esim. Aircooledista valmiina.

 

Takana rullat laitoin sisälokasuojaan kiinni, sisäpuolelle tuli lattarauta ja ulkopuolelle toinen, latat pulttasin toisiinsa kiinni ja turvavyön pultti menee sisäpuolen latasta läpi ja kiristyy ulkopuolen lattaan.

 

EE73E14E-A8B9-4DD6-8BD6-F17A6872186C.jpeg

5B8A74E4-06D3-46E5-AC12-B080AFECBFA3.jpeg

  • Like 2
Posted

Eli tuo etupenkin rulla tulee kiinnikepalikan kääntyvään osaan ja turvavyön alalenkki tulee orggispultin alle. Yläpään kiinnityspiste on orggispisteessä. Takana rulla tulee tuohon lattarautahässäkkään kiinni ja yläkiinnikepiste orggispaikkaan siinä ikkuna-aukon keskivaiheilla takareunassa.

  • 4 months later...
Posted

Vanteita hipistelin hieman eteenpäin. Aikamoinen urakka oli kaikki maskata, maalata ja sitten vielä korjata huonot maskaukset. Huoh.

 

y4mQvMEkoOImY368eSwpb0Eq8C2jsB9kqw735x2c

 

y4mb1kl4qIvRv5Il1ABPISq4BPFydVzBVtHTmqS5

  • Like 2
  • 3 weeks later...
Posted (edited)

Eilen illalla suoritimme merkittävän milestonen; koneen sisäänajon!

Homma meni jotakuinkin OK, joskin 3.pytyssä oli kova pauke ja ryskäminen. Puhdistusoperaatioiden jälkeen se toimi (kait) paremmin. Niin tai näin, 20min sisäänajo on suoritettu kohtuullisin tuloksin. Kaasareiden säätö toki tulee vielä tehdä, mutta luotettavien DWL:lläläläisten avustuksella kaasarien (DRLA 36) suuttimet, kurkut ja muut vaikuttaisivat olevan jotakuinkin kohdallaan. Vain tyhjäkäynnille jääminen on vähän arpomista.

Seuraavaksi pitäisi saada vähän ajettua ja sen jälkeen pitäisi tehdä kaasareiden säädöt loppuun. Jonkin verran ajamista toki rajoittaa auton muut puutteet (esim. ovien ja penkkien puuttuminen).

 

Sitten vielä bonuksena rikoin 80mm VDO:n kierroslukumittarin väärällä kytkennälläni. Nyt ei ole mitään eloa. Osaakohan joku noita korjata? Aircooled.fi sivuilla itse asiassa luki että tuo 80mm mittari soveltuisi muutenkin vain vaihtovirtalaturilliseen autoon. Miksiköhän?

 

y4mlNi6oeAfdmXw3tqP-9aoCvBkMX2WivNgDoO8B

HUOM KUVA! Bensansuodatin on paikassa jossa se EI saa olla eikä se siinä pitkään tule olemaankaan. Kuvassa se toimii vain 6mm->8mm letkun muutosadapterina ja hyvin tilapäisesti. Do not try this at home!

Edited by jolkkon
Typo
  • Like 1
Posted (edited)

Kovat jätkät kuulemma sanoo että tällainen auton asento saa Jeesuksenkin itkemään. Liekö totta, uskoo kuka mihin haluaa. Minulla on kuitenkin juuri se tilanne ja aiheuttaa kyyneleen silmään. Pitänee nostaa perää pari napsua. Keulalle en tee juuri nyt mitään. Edessä on 165/65/15 Nankangit ja droppiolat. Takana 185/65/15 Savat. Keulassa voisi olla isommat kumit ja/tai säädettävä akseli. Tätä pitää vielä talvi hautoa ja ohittaa muutama tilipäivä.

 

Keula joustaa jonkinverran. Toki hieman siihen tulee vielä painoa, mutta se ei asentoa mihinkään korjaa, ainakaan merkittävästi.

 

y4mOCrVZfihOIfjLfIC9GgGCzF8sfwJTpF81BI4Z

Edited by jolkkon
Typo
  • Like 1
Posted (edited)

Porsche 944:n penkit menevät Kuplaan tosi kivasti. Hyödynsin pohjalle Kuplan omat penkin jalat, joita madalsin noin 20mm. Väliin hitsasin 3mm lattaraudasta väliadapterin, jonka pulttasin penkkiin kiinni sen omiin kiskoihin. Istumakorkeus on varsin hyvä. Toki vielä 10mm enemmänkin olisi voinut laskea, koska ko. penkeissä on sähköinen korkeudensäätö, joka muuten toimii. Erittäin hyvä istua, penkkien väliin jää sopivasti väliä sekä on silleen sopivan race, mutta ei liikaa. Jos nyt jotain huonoa etsii niin aivan helvatin painavat.

 

y4mMjhn4ZJrqaU4zaeFnnBUPtbVNWOIh4TfKg2VH

 

HUOM! Kuvassa kuskin istuisosassa näkyvä reikä on nyttemmin vaimon paikkaama. Ei silleen huomaamattomasti, mutta ihan kivasti harmaalla kankaalla.

HUOM2! Kartanlukijan penkki on nostettu yläasentoon, joten siksi se näyttää niin korkealta.

Edited by jolkkon
Typo
  • Like 2
Posted

Joku toki miettii että eipä ole kaukana Saab 99:n plyyshipenkeistä. Samaa ähtäröintiä on kaikki pystäröinti!

 

Minulla on hyvä itsetunto. Kestän nuo ajatukset.

  • Like 1
Posted
10 hours ago, jolkkon said:

Joku toki miettii että eipä ole kaukana Saab 99:n plyyshipenkeistä. Samaa ähtäröintiä on kaikki pystäröinti!

 

Minulla on hyvä itsetunto. Kestän nuo ajatukset.

 

Huomattavasti paremmin nuo sopii kuin jotkut race kuppipenkit, tai tosiaan ne saabin plyyshit.

  • 3 weeks later...
Posted

Empin pakoputkiratkaisu ei ollut oikein omaan mieleen, eikä etenkään vaimon. Maavara jäi mitättömäksi ja ääni oli kovahko. Vaimo kaipasi puolestaan klassista Kuplan pakoputken ulkonäköä. Näillä spekseillä, ja ystävän yllyttämänä, päädyin CSP:n rosteriputkeen. https://www.csp-shop.com/en/exhaust-heating/csp-super-competition-exhaust-251-001-038s-20049a.html

 

Fullflown letkutukset menevät vielä uusiksi ja suodattimen paikka on vielä auki. Muuten kaikki on ihan OK. Näpsä asentaa ja näyttää mielestäni varsin hyvältä, joka ei liene pakoputken tärkein ominaisuus. Kietaisin rullan Thermoteciä kriittisimpään paikkaan.

 

y4mFpSxJhBE4FBriyr2GdoydG9fZdxQm799GwIPt

 

y4msre6jAZ4UWr9PF3ubhv1jxV3Ju8b73WB5-HQV

 

y4mQN4h-u9oKtVQ0yAck3ozZnbIXo0RtoGyBFYEZ

 

Perääkin nostin napsun niin näyttää jo paremmallekin.

  • Like 4
Posted

En vielä osaa sanoa. En päässyt koeajolle Fullflow:n roikkumisen takia ja kaasarit ovat myös sekaisin. Tallissa vähän käytin, mutta mitäpä siitä nyt osaa sanoa. Palaan asiaan myöhemmin.

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...