Jump to content
Sign in to follow this  
jolkkon

Erkki - '72 Kupla

Recommended Posts

Meidän perheeseen hankittiin uusi ystävä. Poikani nimesi uuden tulokkaan Erkiksi. Erkki on nelikymppinen kovia kokenut kulkuri. Erkin papereissa lukee että se on luovutettu omistajalleen 21.6.1972 eli pyöreitä vuosia tuli muutama päivä sitten. Ensimmäinen koti on ollut Lappeenrannassa. Onko Erkki jonkun vanhoja tuttuja?

 

DSC_0839.JPG

 

Erkki pääsi rankan elämän pääteeksi Kallen kanssa samaan kotiin. Kalle on vuotta nuorempi selkeän kuntoilu- ja elämäntapakorjauksen tehnyt yksilö. Lisää Kallen kuntoutusohjelmasta voit lukea tästä.

http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/8627-kalle-pallisbussi-´73/

 

DSC_0062.JPG

 

Kolmas veljes on Risto, vielä nuorukainen, mutta hän joutui muuttamaan pois kotoa moniongelmaisuutensa takia. Ristolla on nyt parempi koti, jossa juomiseen on puututtu ja saatu hänet lähes kohtuukäyttäjäksi, sekä ymmärretty antaa lääkettä vaivaan jos toiseenkin. Risto on hieno yksilö, kaikesta huolimatta.

DSC_5274.jpg

 

Keskitytään nyt sitten itse Erkkiin. Erkki on oikeasti surkeassa kunnossa. Ruostetta, lommoa, virivirityksiä, surkeaa hitsausta ja tiesmistä Taunuksesta rosvottuja osia. Erkki on myös todellinen surkio kaikessa suhteessa. Erkki on liian nuori, liian tavallinen, liian perusmalli, liian Kupla, liian huonosti pidetty, liian huonosti korjattu eikä Erkissä ole isoa konettakaan. Käyttökuntoinen 1300 kone vain pörisee perässä. Eikä Erkissä ole varmaankaan muutenkaan yhtään täysin ehjää osaa.

 

Kaikesta surkuttelusta ja mollauksesta huolimatta Erkin hankkimiseen on oikeastaan montakin syytä. Suurin syy on se, että meille syntyy kolmas (ihmis)lapsi piakkoin. Se tarkoittaa sitä, että vapaa-aikaa ei ole ennestäänkään ollut ja nyt sitä tulee olemaan vieläkin vähemmän. Tällöin on oltava harrastus, jota voi tehdä vaikka vain tunnin kerrallaan lähellä kotia. Eli omassa tallissa. Toinen syy on että olen halunnut perehtyä Kuplaan vähän syvällisemmin. Kolmas syy on että tuollainen keltainen 1300 Kupla oli tädilläni lapsuudessani. Viimeinen, ja ehkä huterin, syy on se että minua jotenkin kiehtoo autot, jotka ovat oman ikäisiäni ja näin ollen osa lapsuuttani. Siksi juuri pystäri. Mitään järkeähän pystäriä ei ole elvyttää tuollaisesta raadosta, jos muutenkaan, koska 1500€ :lla saa käyttökuntoisen ja lisää laittamalla oikeasti hyviä. Tämä onkin harrastus, eikä se kaipaa tämän suurempia perusteluja.

 

DSC_0848.JPG

 

Erkin rillumarei-vuosista on muistona bingbingiä, jotka ovat nekin vuosien saatossa saaneet ruskeita täpliä, mutta kenenpä muunkaan nelikymppisen bilehirmun naama olisi enää siloinen?

 

DSC_0845.JPG

 

Erkki odottaa nyt ulkona syksyyn saakka, jolloin projekti lähtee oikeastaan käyntiin. Sitten kori irti ja alustan kunnostukseen. Kaiken kovan elämän keskellä Erkkiä ei ole poikkeuksellisesti hitsattu kiinni, joten ainakin purkaminen saadaan suht' kivuttomasti käyntiin.

Share this post


Link to post

No, ei nyt sentään, mutta tuon tyyppinen tästä saattaa joskus tulla. Tuskin museoonkaan tätä ollaan tekemässä. Samanlaiset vanteet ainakin löytyy vintiltä, jos ei muuta.

Share this post


Link to post

Hankkimisperusteet on ainakin hyvät, jos vaikka Erkki ei ookkaan.

Share this post


Link to post

Täähän on hieno :-) Yleistä siistimistä sekä tekniikan läpi käymistä vaativan näköinen yksilö -> sprintit alle ja ajoon... Toivottavasti tätä(kin) ei pilata madalluksella?

Share this post


Link to post

hionoa, että joku rupee tekeen pystärii! hyvän näköset vantelot alle, (JA) sika tonttiin! onne vaan uudelle asukille.

Share this post


Link to post

Syksy on saapunut jo tänne susirajallekin, joten projektin on määrä alkaa!

 

Aloitin vanhojen pohjapeltien vaihdosta, joka lienee aika luonnollinen kohta. Kuten kuvista huomaatte niin näpertelin itse myös raskasmetallista tuollaisen autogrillin. Painaa melko ravakasti, mutta eipähän notku. Jää varmaan perikunnan riesaksi, koska ei tuo edes ruostu puhki.

 

DSC_0242.JPG

 

Erkin keltainen koppa jää talveksi ulos, koska säilytystilat ovat rajalliset. Etsiskelen ehjempää koppaa, mutta kyllähän tuostakin saa jos vaan haluaa - katsotaan nyt.

 

DSC_0237.JPG

Share this post


Link to post

Kuvathan nyt aina kaunistelevat ja valehtelevat, mutta olenko nyt aivan sokea kun en näe tuossa kopassa mitään älyttömän huonoa? Lämpökotelot ovat normaalia volkkarihaperoa. Tuollainen grilli olisi kyllä ollut hyvä idea oman ovaalin kanssa pari vuotta sitten, mutta tulipahan tehtyä taas vaikeimman kautta.

Share this post


Link to post

Milloins Jani nostetaan koppa grilliin levyn päälle että saa pohjalevyt _oikealle_kohdalleen_ , nimittäin jos hitsaat ne nyt tiukasti kiinni ilman että ne on pultattu koppaan kiinni niin myöhemmin on odotettavissa turhaa reikien suurentelua, passailua, tiivistysmassaa jne :)

 

Näitä grillejä taitaa alkaa olla jokaisella Joensuun VW-harrastelialla, ja tyypillisesti Joensuussa grilliin nostettu auto kaverin sanojen mukaan "oppii olemaan siinä grillissä silleen kivasti" muutaman vuoden aikana.

 

Puavo

Share this post


Link to post

Tarkoitus on todellakin ensin heppailla pellit paikalleen ja tehdä sitten korin sovitus koko DWL:n avustamana. Voihan siihen vaiheeseen siirtymisessä mennä vielä hieman aikaa... Kiitos vaan tarjouksesta Puavo.

Share this post


Link to post

Noita oransseja joutu kaventelemaan tunnelin puolelta et sai reiät sattumaan.

Share this post


Link to post

 

Näitä grillejä taitaa alkaa olla jokaisella Joensuun VW-harrastelialla, ja tyypillisesti Joensuussa grilliin nostettu auto kaverin sanojen mukaan "oppii olemaan siinä grillissä silleen kivasti" muutaman vuoden aikana.

 

Puavo

 

Mulla ei oo ku kaasurigrilli... Mut mielellään tulen nostamaan koppaa, kun kerta ei oo kiire sen kanssa.

 

Janilla taitaa olla viime vuosien ainut aloitettu ja valmistunutkin ajopeli näillä nurkilla, joten eiköhän Erkkikin valmistune ennemmin, kun moni vartaassa jo roikkumaan oppinut.

Share this post


Link to post

Kuvien perusteella keskimääräistä parempikorinen pystylamppu. Jos tää tarttee kovempikoppasen korin toisaalta, ennemmin tää paaliin ja siitä kovakoppasesta tekee auton.

Share this post


Link to post
Noita oransseja joutu kaventelemaan tunnelin puolelta et sai reiät sattumaan.

 

Kiitos vinkistä. Pitää tarkkailla reunan mittaa. Yritin tehdä mittakartan pohjasta ennen rälläköintiä.

Share this post


Link to post

Paljon on virrannut vettä Pielisjoessa viime päivityksestä. Paljon on elämää eletty. Erkin kunnostaminen on vaihdellut kaikkea mielettömän innostuksen ja käsittämättömän masennuksen väliltä. Nyt lienee se valoisempi hetki kun ihan tätäkin tekstiä aloin päivittää,

 

Pohja todellakin tuli hyvään kuntoon talvella 2012-2013. Uudet pohjalevyt ja pinnassa maalit. Talvella 2013-2014 ei tapahtunut tällä rintamalla yhtään mitään. Viime viikolla sain projektia nytkäytettyä eteenpäin purkamalla auton irto-osat ja nostamalla vartaaseen.

 

WP_20140630_001.jpg

 

Pahimmat ruostekohdat ovat samoissa paikoissa kuin muissakin vastaavissa laitteissa.

 

WP_20140630_002.jpg

 

WP_20140630_013.jpg

 

WP_20140630_015.jpg

 

Massaa ja kotelonsuoja-ainetta löytyy lähes kaikkialta. En oikein tiedä miten se kannattaisi poistaa?

Tänään tilasin Paruzzilta korjauspeltejä. Kunnollisia (A-laatu/OEM) ei oikein tunnu löytyvän lukuunottamatta joitain yksittäisiä.

Nyt pitää pestä irtomömmö pois ja alkaa hiomaa ruosteita sekä massoja veks.

 

Olisikohan se soodapuhallus liioittelua? Kuumavesipesuria ei vuokraamosta löydy, harmi,

Edited by jolkkon

Share this post


Link to post

Jos itse miettisin nyt että miten lähtisin tuota meidän pystäriraakiletta tekemään niin kyllä se soodapuhallus tai edes kriittistenpaikkojen puhallus hienolla hiekalla olisi se lähtökohta :D niin monta juttua tehnyt "kahdesti" tai tullut aina yllätyksenä. enkä tiedä onko tuo meidän rakennelma vieläkään mikään pitkäikäinen vaikka nyt näyttää paikat ehyeltä ja maalari vetää jo kittiä pintaan. Meilläkin ainenkin meinas olla että monipelti syöpynyt sisältä päin. Syyllisenä mielestäni aikoja sitten jonkun edellisen omistajan tekemät massaukset ja muut kotelosuojaukset mitkä nyt vuosien jälkeen ottaneet kosteuden + muut sonnan väliinsä.

Share this post


Link to post

Takakulmaa olen pariinkin otteeseen hieman rälläköinyt. Ruostekasa kasvaa lattialla koko ajan suuremmaksi. Hieman askarruttaa tuon takakulman muoto ja mitähän siinä edes pitäisi olla. Auton kulmat oli läpilahot ja paikattu ihan miten sattuu. Olisiko kenelläkään kuvaa ihan oikein ja kunnolla tehdystä kulmasta, joko lämpökotelon kanssa tai ilman?
 
WP_20141009_004.jpg
 
Sisäpuoli onkin huomattavasti selväpiirteisempi. Tämän taidan tajuta itsekin.

 

WP_20141009_006.jpg

Edited by jolkkon

Share this post


Link to post

Entäs jos maalaisi auton ihan itse ja lopullisen pinnan tekisikin tarroittamalla, vai miten se oikea termi meneekään? Kupla lienee aika hankalan mallinen harjoitella. Volvo 740 lienee helpompi. Onko kukaan tarroittanut Kuplaa? Tarrat maksaa 500-700€ koko autoon.

 

Edit. Yliteippaus on oikeampi sana.

Edited by jolkkon

Share this post


Link to post

Mulla on pari kaveria jotka teippaa ammatikseen. Ne tuota meidän kuplaa tutkivat ja totesivat melko hankalaksi.

Ei kuplan pyöreiden muotojen takia, ne hoituis hyvällä kanavaliimateipillä, vaan noiden pirun tippalistojen

takia. Vaikka olis kuinka hyvä teippi niin ei sekään tiettyä pistettä enempää veny. Toisekseen vähänkin väärin tehty

venytys muuttaa helposti teipin väriä, toki riippuu myös väristäkin.

 

Ja jos et aikaisemmin ole yliteipannut niin älä ryhdy yksin. Olen ollu jelppimässä useammassakin ylivedossa

enkä vieläkään uskaltaisi alkaa moiseen yksin. Hyvän käsityksen touhusta saat ku ostat palan teippiä ja teippaat

vaikka konepeiton yhdellä palalla yli, ilman ryppyjä ja kuplia siis ilmakuplia. Hitto, näähän on "ilmakuplia" (hjuumoria).

  • Like 1

Share this post


Link to post

Niin no jos hyvän haluaa itsemaalaamalla niin tuossa vaihtoehto. Ja ei se kiillottaminen nyt niin vaikeaa ole.

Share this post


Link to post

Vaikka en kuunaan ole auto maalannutkaan niin melki lähtisin yrittämään ennemmin sitä kuin teippausta.

 

Tuota maalausta pystyy kuitenkin korjaamaan paljon helpommin kuin teippausta. Kupla muutenkin haastava teipata koska kun mietit,

että jos meinaat saada siistiä jälkeä niin saumoja ei saisi juuri olla. Mikä tarkoittaa kuplassa vähintäänkin yhdellä palalla teippaamista

a-pilarin alapäästä aina konepeltiin asti. A-pilarin alapäähän voisi saada siistit saumat ku siinä menee ne "uurteet" mutta pirullinen tehtävä

se silti on. Toinen hauskaakin hauskempi kohta on takalasin alapuolella ilmarivat.

 

Noita kohtia kun nyplää niin väitän, että samassa ajassa amatöörimaalari on korjannut jälkiään useaan otteeseen vähintääkin

siedettäväksi.

 

Ja sitten sellanen juttu, että teipatessa pohjien pitää olla yhtä hyvät ku maalatessa, tulee meinaan uskomattoman hyvin kaikki

pienetkin jäljet esiin teipin alta.

Share this post


Link to post

 

 

tekisikin tarroittamalla, vai miten se oikea termi meneekään? 

 

Tarrottaa pienillä tarroilla ni ei tuu ruttuja, tähän tyyliin ;) Lapset töihin...

 

Nissan-Skyline-R34-total-car-wrapping-st

Edited by -tipi-

Share this post


Link to post

Tuo tyylisuunta ku olis tullut vähän aikasemmin, niin Tiimari olis pelastettu...

  • Like 1

Share this post


Link to post

Kyllä se kiillottaminen on oikeasti aika vaativaa työtä. Valumat saa helposti puhki ympäriltä. Eikä se maalaaminenkaan nyt ihan mikään läpihuutojuttu ole. Monta asiaa voi mennä pielee ja kalliit aineet pilalla.

 

Ja jos maalaus on huono, ei siitä kiillottamallakaan saa kuin ehkä välttävän.

Share this post


Link to post

Kyllä se kiillottaminen on oikeasti aika vaativaa työtä. Valumat saa helposti puhki ympäriltä. Eikä se maalaaminenkaan nyt ihan mikään läpihuutojuttu ole. Monta asiaa voi mennä pielee ja kalliit aineet pilalla.

 

Ja jos maalaus on huono, ei siitä kiillottamallakaan saa kuin ehkä välttävän.

Totta kyllä tämäkin.

 

Eiköhän päätetä, että sitä ei malaata eikä teipata, jää monta murhetta vähemmälle (tämä oli sitten hjuumoria taas).

Share this post


Link to post

Kiitos kaikille keskusteluun osallistuneille. Lienee kuitenkin selvää että auto ensisijaisesti maalataan. Se kuinka maalaus tapahtuu jää vielä arvailujen varaan. Eikä ole kovin ajankohtaistakaan.

 

Myös ei niin ajankohtaista moottoriosastolta:

Tähän tulee 1776 kone järkevällä nokalla. Välttävästi tehoa ja hieman vääntöä.

Tänään selvisi että omistan 2kpl AS41 lohkoja, jotka ovat hyväkuntoisia, mutta myös STD-mitoissa. Toinen kylläkin hieman kulunut ja toista ei tarvitsisi edes koneistaa! Meillä on DWL:llä avarruskamat omasta takaa. Pitää vielä miettiä josko tekisin siitä takakannalleellisesti koneen niin voisi joskus vaihtaa bussiin, syytä tahi toisesta.

 

Hitsaukset ei tänään edistyneet tippaakaan, mutta hämmästelyä harrastelin silti. Oheisesta kuvasta selviää aika ikävän näköisen reiät. Syykin on täysin selvä kun sisäpuolelle on ruiskutettu PU-vaahtoa joka ikiseen kohtaan. Ajattelin avata sisäpuolelta seinää rälläkällä, kuopsuttaa PU:n pois ja hitsata nätin palan.

 

Saakohan tuohon jonkin LAADUKKAAN korjauspalan? Laaduttomista en ole oikeasti edes kiinnostunut. Niitä löytyy tallista jos johonkin kohtaa mukamas tehtynä.

 

WP_20141016_020.jpg

Edited by jolkkon

Share this post


Link to post

laadukkaan korjauspalan tuohon saa jostain pellon vieressä makaavasta raadosta.

Share this post


Link to post

Ostetaan ehjää peltiä ylläolevan kuvan mukaiseen paikkaan. Kohtuuton korvaus kohtuullisesta osasta!

jani.p.olkkonen@gmail.com / YV

Share this post


Link to post

Accessory-valikoima laajenee kovaa vauhtia. Jos jonkinlaista heebeliä on nurkissa ja odottamassa tositoimia. Saattavat pölyyntyä vielä ennen lopullista asennusta.

 

mittarit.jpg

 

Toiselle puolelle sovittelin jo lämpökoteloa. Lopullinen paikka löytyy vasta pohjan kanssa sovittamalla.

 

sivu1.jpg

 

sivu2.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post

Uretaania, uretaania ja kaikissa paikoissa. Oli pakko avata seinä, koska ulkopuolelta oli jo reikä syöpynyt. Edelleen löytyy märkää mössöä, vaikka auto on ollut sisällä jo pari kuukautta!

 

WP_20141130_001.jpg

 

WP_20141130_002.jpg

Share this post


Link to post

Usein perussyy noiden paikkojen ruostumiseen on takaikkunan ilmanvaihtokanavan tiivistyksessä. Takasivuikkunan takana olevasta aukosta menee vettä ilmakanavaan, josta vesi valuu uretaanin ja pellin väliin. Tuo ilmastointikouru ei ole ulkopellissä kiinni. Siinä on vaan tiiviste välissä, joka iän myötä lakkaa toimimasta.

 

post-773-0-13294100-1417419338_thumb.png

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...