Jump to content

Mikä kaasutin paras 1600 kuplaan?


Recommended Posts

Heips! Mulla on -65 kupla mihin oon laittanut noin 2vuotta sitten 1600 koneen vakion 1200 tilalle. Mut nyt oon alkanut miettimään mikä kaasutin sinne olisi hyvä, paikalla siellä on 31 pict 3, mut se vähän hikoilee niin ajattelin että pitäisikös koittaa muuta kaasutinta sinne vai ostanko siihen kylmän viileesti kaasuttimen korjaussarjan ja yritän jos se tulee kuntoon sillä, välillä myös se on ollut sellainen että kun kaasun painaa pohjaan niin alkaa nykimään ja kylmänä ei oikein tahdo toimia kunnolla eli nykii myös silloinkin. Myös pienellä investoinnilla olisi kiva myös saada pientä tehon lisäystä mut en tiedä vaikuttaako kaasari yksistään siihen tarpeeksi?

 

Jos oot tapellut kaasuttimien kanssa ja tullut johonkin hyvään tulokseen niin heitäppä se tänne!

Link to comment

Mulla oli vastaava ongelma,nykimistä ja huonoa tyhjäkäyntiä.Vein penkitettäväksi missä laitettiin isompi pää/tyhjäkäyntisuutin ja johan alkoi toimimaan.Kokoonpano 1600 kone 2-reikäkansilla ja pict 34 kaasarilla.Mutta pitäs kyllä suuttimet vaihtamalla toimia tuokin yhdistelmä,mikäli kiihdytyspumppu ja muut osat kunnossa.

Link to comment
  • 3 years later...

Mulla 1600 yksireikäkansilla ja pic34:lla. Kärjetön ysijakaja. Esim. ku risteykseen saapuu ja lähtee kiihdyttelemään niin nykii ja käy huonosti. Yleisesti vähä ku jarrut päällä koko vetoalueen läpi. Virtapuolella kaikki uutta samoin kuin tuo picci. Tyhjiä käy. Minkä kokoisen suuttimen vaihdoit?

Link to comment

pic34:lla. Kärjetön ysijakaja.

Ehkä huonoin mahdollinen kaasari/jakaja yhdistelmä.

 

 

Mulla 1600 yksireikäkansilla ja pic34:lla

Mistä sä taioit tuohon imusarjan, vai onko kaasari paikallaan sovitelaipalla?

Link to comment

Ehkä huonoin mahdollinen kaasari/jakaja yhdistelmä.

 

 

 

Mistä sä taioit tuohon imusarjan, vai onko kaasari paikallaan sovitelaipalla?

Milläs perusteella tuo huonoin on?

 

Imusarja oli autossa valmiina. Kone on 69-70 vuosimallin 1600 ja siinä oli ennestään samainen kaasari kiinni. Eilen kun ehtoolla tsekkasin vanhan kaasarin suuttimet, olen melko varma että tuossa uudessa on aivan liian pienet suuttimet. Tulppakin oli hivenen vaalea joten tänään heitän 135:n vanhan kaasarin pääsuuttimen kiinni ja kokeilen. Ohut veto ja sakkaaminen saattaisi johtua liian vähäisestä kakusta.

Link to comment

Milläs perusteella tuo huonoin on?

009 jakaja on tarkoitettu virikoneeseen ja virikaasareiden kaveriksi. Oikein toimivassa 009:ssä on ennakkokäyrän pituus 21 astetta, jolloin joudut laittamaan joko perusennakon liian suureksi tai kokonaisennakon liian pieneksi, saatika sitten jos on huonolaatuinen 009 joissa pahimmillaan on ennakkokäyrän pituus ollut 15 astetta tai vähemmän. Lisäksi vakiokaasarilla seos menee kevyellä kaasulla laihalla (kuten pitääkin) ja sitä kompensoidaan alipaine-ennakon säädöllä, joka sulta puuttuu nyt kokonaan.

 

Imusarja oli autossa valmiina.

Siksi tätä ihmettelin, kun 1-reikäkansille ei tehtaalta ole ollut imusarjaa johon 34:n kaasari sopii. Näitä on toki erilaisia mahdollisuuksia joko tehdä itse laippa vaihtamalla, sovitelaipalla tai laittaa uudempaan imusarjaan pässinsarvien tilalle 1-reikäkansiin sopivat "pässinsarvet".

  • Like 2
Link to comment

B6 – 70 – 1600 – Dual Relief – single port.B5 – 68-69 – 1600 – 8mm oil pump studs, single port. B5 – 70 – 1600 – Dual Relief. Itse tuon perusteellä stanssasin oman B-numerosarjan moottoriin ja nyt sitten sellainen on.Oikeasti Suomessa oli vuonna 69 Type kakkosessa 1600 cc moottorissa 30 mm kaasutin. Åke on vähän liian hienotunteinen. Oikeasti 009 ja pict-3 kaasutinkombo toimii ..huonosti. Helpoin tapa on etsiä kaasuttimelle sopiva keskipako- ja alipainekäyttäinen jakaja. Pääsuuttimen suurennus vaikuttaa täyskaasulla ajaessa, tyhjäkäyntisuutintakin pitäisi suurentaa. Ennakko 009:ssä ei riitä tuon kaasuttimen säätämiseen koska kiertoilman kautta tulee paljon seosta eli ennakkoa ei saa niin pieneksi, että joutokäynti pienenisi normaaliksi. Kiihdytyspumpun tuoton lisääminenkin auttaa moottorin stumppaamista vähentämään.

 

http://www.vw-resource.com/009_dizzy-34_carb.html Tuon takaa löytyy valmiiksi pähkäiltyä tietoa 009 ja kiertoilmakaasutin ongelmasta. Itse niittasin kaasuläpän reijän umpeen ja kaasuttimen säädettävyys parani. Kaikkea pitää kokeilla.Tsemppiä.

Edited by hpa
Link to comment

Tämäpäs oli herkkä aihe...

Vaihdoin 135 pääsuuttimen ja nyt ei nyi yhtään eli sinänsä vika korjaantui.

Kaasarista on luonnollisesti lähdöt tukittu.

Mutta raati tuntuu olevan aika yksimielinen että alipainesäätö saisi jakajassa olla.. Onko siis ymmärrettävissä että kärjetön alipainesäätimellä varustettu jakelija olisi kokonaisuuden kannalta tuohon parempi että seokset pysyy kautta linjan kondiksessa?

Link to comment

Tuo kone on edellisen värkkääjän toimesta tehty ja kattelin että taitaa kaasarin laippa olla hitsattuna kurkkuun jälkeenpäin. En tiedä yhtään miksi ja mistä kannet on revitty. Kone kuitenkin käy nätisti joten ei se ihan hanurista ole.

Joten ei varmaan miltään osin vakio enkä tiedä ratkaisujen taustoja.

Link to comment

Tuo linkittämäsi alipaineellinen 034 on ollut oikein toimiva jakaja useammassakin koneessa. Toki myös vastakkaisia kokemuksia mutta miulle tuo on selkeesti oikein hyvä tuote. Yksi pitäs itsekin tilata lisää.

 

Kannet voisivat olla 1.6 pakun 1-reikäkannet joissa on vähän suuremmat venttiilit (vai oliko vaan imu, en muista) kuin ihan perus-1300 yksireikäkansissa. Ne on kyllä hyvin kestävät vaikka ne parhaimmillaankin saa virtaamaan ilmeisesti osapuilleen sen mitä 2-reikäkannet vakiona.

Link to comment

Tämäpäs oli herkkä aihe...

Vaihdoin 135 pääsuuttimen ja nyt ei nyi yhtään eli sinänsä vika korjaantui.

Kaasarista on luonnollisesti lähdöt tukittu.

Mutta raati tuntuu olevan aika yksimielinen että alipainesäätö saisi jakajassa olla.. Onko siis ymmärrettävissä että kärjetön alipainesäätimellä varustettu jakelija olisi kokonaisuuden kannalta tuohon parempi että seokset pysyy kautta linjan kondiksessa?

Eikai ehjää kannata korjata kiinalaisilla osilla voi mennä vaikka rikki?

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...