Jump to content

Stroker ja lisäöljypohja: mikä öljypinta


Recommended Posts

Moro,

 

Jotain viittauksia löytyy vanhoista keskusteluista siihen suuntaan, että strokerkammella ja lisäöljypohjalla varustetussa (T1) moottorissa optimaalinen öljypinta olisikin jossain tikun alamerkissä...

 

- Syvempi pohja ja pitempi imuputki takaa, että öljyä riittää pumpulle.

- Strokerikampi vatkaa öljyä syvemmältä.

- ???

 

Onkohan asialla suurempaa merkitystä...

 

Tuomas

Link to comment

Periaatteessa voi tehdä näin, esim. juuri että tikku alarajassa tai kastuu sopivasti. Pieni hyöty mutta kuitenkin hyötyä tästä. Nyt tietenkin pitää tarkemmin vahtia öljypintaa. En tekisi näin kuitenkaan millään pienellä 1- 1,5 litran pohjalla.

 

Eristetty öljypohja takaa paremman voitelun, sieltä ei paljoa loisku moottorilohkon sisälle öljyä.

Link to comment

Meillä urtsipirssissä (82 isku) on puolitoistalitrainen Bergin lisäöljypohja. Jos öljypinta on ihan tikun alamerkissä, pitkissä nopeissa kaarteissa on joskus aikoinaan haukannut ilmaa. Puolessa välissä tai siitä yli ei ole ollut koskaan mitään ongelmia. Koneeseen on asennettu loiskelevy johon on tosin tehty nokan kyhmyjen kohdalle neljä kanttista reikää.

 

...Nämä toki sit tosiaan pitkissä kovavauhtisissa mutkissa radalla, em. tilanne ei katuliikenteessä todennäköisesti tule koskaan eteen motarin 180-asteen rampilla tms.

 

Puavo / DWL

Link to comment

Luulenpa että öljyä ei valu tarpeeksi kaarteessa takaisin lisäöljypohjaan ja se voi sitten loppua. Alkuperäinen öljypohja muodostaa tavallaan liian tiiviin loiskelevyn jossa on reikä vain keskellä.

 

Auttaisi hieman jos öljynpaineventtiilin ylivuoto menisi lisäöljypohjaan. Nyt kun ajaa kaasu auki nopeaa kaarretta niin öljypumppu pumppaa merkittävän määrän öljyä turhaan ylös venttiiliin läpi. Sekin menee sitten G-voimien vaikutuksesta jonnekin ulkokaarteen puoleiselle seinälle, suoralla vasta pääsee valumaan takaisin lisäöljypohjaan.

 

Mulla on vesijäähy-rata-autossa justiinsa tuommonen ohjuri öljynpaineventtiilin ulostulossa, se ohjaa ylimääräöljyn loiskelevyn alle. Ei jää turhaan pyörimään yläkertaan.

Link to comment

Öljyaiheeseen liittyen: minulla moottoritiellä tasakaasulla ajettaessa öljyt kertyy kansiin ja sieltä huohotinputkia pitkin huohotusboksiin.

Liikaa öljynpainetta? Vai missä vika? Ajattelin laittaa sellaisen CSP:n huohotusboksin joka tulee öljyntäyttöputkeen kiinni, niin ainankin öljy valuisi takaisin koneeseen...

Link to comment
Ajattelin laittaa sellaisen CSP:n huohotusboksin joka tulee öljyntäyttöputkeen kiinni, niin ainankin öljy valuisi takaisin koneeseen...

 

Hep! Noi venakoppalähdöthän ei kait ole mistään kotosin kun vanhoja tietäjiä kuuntelee. Ja jos se hyvä sydeemi olis niin olis kait tuota tehdaskin käyttänyt. Tuo iso pönttö laturin jalassa toiminee paljon paremmin.

Link to comment
Öljyaiheeseen liittyen: minulla moottoritiellä tasakaasulla ajettaessa öljyt kertyy kansiin ja sieltä huohotinputkia pitkin huohotusboksiin.

Liikaa öljynpainetta? Vai missä vika? Ajattelin laittaa sellaisen CSP:n huohotusboksin joka tulee öljyntäyttöputkeen kiinni, niin ainankin öljy valuisi takaisin koneeseen...

 

Ominaisuus tuo kaiketi on. Eikä siitä mitään haittaa ole kunhan huolehtii öljyn paluusta takaisin koneeseen. Huohotinboksi laturin jalassa on varmaan hyvä ratkaisu. Minulla on tollanen boksi http://www.aircooled.fi/tuote/541/oljyn-huohotinboksi-18-litraa-csp tuliseinässä ja siitä kaks letkua venakoppiin, yksi öljyntäyttöön ja yksi bensapumpun laippaan. Kahdessa letkulähdössä on pikku suodattimet poistuville höyryille.

Link to comment

Maherin tapaan kun käyttää öljyä niin silloin tarvitaan varmaan CSPn markkinoima "special tuote" jossa tikku on sopivasti pidempi? Only 99e for you my dear VW friend...

 

Aiheen sivutopiikista: Samaista laturinjalkaboxia testailen tässä ekaa pidempää ajokautta. Pikku 1.7 hiirimoottori, lämmöt kurissa, maksimit noin +94 C. Letkut boxille vain Venakopista. Apukuskin puolelta tarve on ilmeinen. Ei alipaineliitäntää kaasuttimeen tms. vaan hohottaa boxin päältä pikkusuodattimen kautta konetilaan. Tämän kesän helteet on tietty olleet aika maltilliset mutta pidemmän ajolenkin päälle sitä poistuvaa höyryä on ihan omiksi tarpeiksi asti kun olen välillä tilannetta tutkinut. Tekisi kovasti mieli testata alipaineliitäntää kaasarin putsarille jos vaan olisi mahdollista. Ainakin pysyisi konehuone siistimpänä ellei muuta.

En muuten saanut sitä o-rengasta pitämään sitten millään siinä liitäntälaipan ja boxin välissä. Nyt on jotain silikonimömmöä ja lopputulos karvan parempi. Olisi mukava kuulla miten tuollainen pikkuboxi toimii katukäytössä korkeampipuristeisella kisa/katu moottorilla. Vai toimiiko ollenkaan.

 

"Noi venakoppalähdöthän ei kait ole mistään kotosin kun vanhoja tietäjiä kuuntelee. Ja jos se hyvä sydeemi olis niin olis kait tuota tehdaskin käyttänyt." Tähän lisäisin että jos 4 pyörä levyjarrut olisivat hyvä sydeemi, olis kai niitä tehdaskin käyttänyt... Muaahhahhaaa.

Link to comment

Kandee jarrumiesten hiukan miettiä miksi joissain ajoneuvoissa on levyjarrut ja joissain rumpujarrut. Samoin kannattaa miettiä syitä miksei niitä huohotuslähtöjä joka ikisessä bokseri- tai V-koneessa ole. Mitä tapahtuu jos nuo letkut moottoriin jälkikäteen laittaa? Mitä muuta tapahtuu siinä sivussa?

 

Eri muutoksien edut seurauksineen kun osaa pitää suurempina kuin välittömät ja välilliset haitat niin kokonaisuus jää väkisin plussan puolelle. Kallis ratkaisuhan tuo ei ole toteuttaa, eli siitä vaan testaamaan.

Link to comment

Ei kai tuossa huohotuksessa mitään kummallista ole. Tehtaalla ovat sellaisen jo kuplaan laittaneet ja se on mitoitettu vakiokoneelle. Kun moottorin tilavuutta ja kierroslukua lisätään, niin huohotus myös lisääntyy ja järjestelmää täytyy parantaa. Vakiokoneella pärjää kunnossa olevalla vakiohuohotuksella ja jos ei pärjää niin sitten on konerempan aika.

 

Tekisi kovasti mieli testata alipaineliitäntää kaasarin putsarille jos vaan olisi mahdollista. Ainakin pysyisi konehuone siistimpänä ellei muuta.

Vakiokoneella huohotus on vedetty putsarille. Siitä on myös se hyöty, että tulee pieni alipaine kampikammioon. Ilman alipainetta nämä vehkeet tuppaa tihkumaan öljyä vähän joka raosta. Ja tosiaan ilmanputsarille, eikä suodatinelementin ohi suoraan kaasarille, jotta tulee kampikammiosta tulevakin ilma suodatettua.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...