Jump to content

Puhallinkoppa


Recommended Posts

Posted

Kupla -66. puhallinkopan takana repsikan puolella ,kun kädellä koittaa siellä on jokin "vivusto",mikä "vivusto" se on.

Tein pientä remonttia ja jouduin tuosta reunasta koppaa irroittamaan, ja jouduin käyttämään voimaa että sai kopan takaisin.

Kun käynnistin auton mielestäni puhaltimen humina oli oudon tuntuinen ,mitähän sain rikki tuolta kopan kulmasta.ja pitäisikö sen vivuston jostakin saada liikkumaan.

Posted

Voi olla, että ei ole mennyt puhallinkopan ja pyttyjen-ilmat pellit ihan niin perin limittäin kun ne on suunniteltu, vaan on joku pellin reuna sinne kopan sisälle livahtanut ja painaa niitä läppiä.

 

Siellä menee pyttyjen välissä tanko termostaatille, joka ohjaa puhallin kopassa olevia läppiä, ja joka saattaa olla solmussa, jos et termaria irrottanut ennenkuin rupesit koppaa nostelemaan. Eli termarikin saattaa olla revennyt, mutta se tanko on ainakin jäänyt johonkin kanittamaan, auton alta pääsee kierittämään sen termarin irti siitä tangosta jolloin pääset kokeilemaan liikkuuko se tanko, ja samalla näkee onko termari kunnossa, jos on tanko jumissa tai solmussa, niin koppa pois ja korjaamaan. Helppo homma, halpa ja helppo korjata.

 

 

Tai sitten vaan virittelet tangon sellaiseen asentoon että on aina läpät auki ja näin pääset kavereille kehumaan, että on muuten konetta vähän tuunattu :P

Tosi(kupla)miehethän ajaa muuten ilman termareita, mutta yleesä vain kesäisin.

Posted
Voi olla, että ei ole mennyt puhallinkopan ja pyttyjen-ilmat pellit ihan niin perin limittäin kun ne on suunniteltu, vaan on joku pellin reuna sinne kopan sisälle livahtanut ja painaa niitä läppiä.

 

Siellä menee pyttyjen välissä tanko termostaatille, joka ohjaa puhallin kopassa olevia läppiä, ja joka saattaa olla solmussa, jos et termaria irrottanut ennenkuin rupesit koppaa nostelemaan. Eli termarikin saattaa olla revennyt, mutta se tanko on ainakin jäänyt johonkin kanittamaan, auton alta pääsee kierittämään sen termarin irti siitä tangosta jolloin pääset kokeilemaan liikkuuko se tanko, ja samalla näkee onko termari kunnossa, jos on tanko jumissa tai solmussa, niin koppa pois ja korjaamaan. Helppo homma, halpa ja helppo korjata.

 

 

Tai sitten vaan virittelet tangon sellaiseen asentoon että on aina läpät auki ja näin pääset kavereille kehumaan, että on muuten konetta vähän tuunattu :P

Tosi(kupla)miehethän ajaa muuten ilman termareita, mutta yleesä vain kesäisin.

 

Kiitos vastauksesta , Ryhdyn remonttiin ,keväällä sen sitten näkee olenko tosi mies joka ajaa ilman temaria, vai mies joka osaa korjata puhallinkopan läpät.

  • 2 years later...
Posted

Terve. Viime kesänä minusta tuli ensimmäisen kuplani (tai oikeastaan toisen, mutta ensimmäisen omistin 13-vuotiaana, joten ei siitä sen enempää)  onnellinen omistaja ja tämä tämä talvi onkin mennyt onnellisesti tallissa ensimmäistä kuplan koneremonttia tehdessä. Niputus vaiheessa kiinnitin huomiota puhallinkopan takana olevaan vivustoon, joka tuntui oudolta, koska siihen ei tosiaan tullut mitään ohjaavaa mekaniikkaa. Pikaisen nettihaun perusteella päädyin tähän ketjuun, jolloin minulle selvisikin että jouset,tangot ja termari sieltä puuttuu. Osaako joku sanoa, mistä ko. hilppeitä voi alkaa kyselemään? En löytänyt osia ainakaan aircooledin taikka hot carsin sivuilta  (amatööri prkl)... Lisäksi tuo vivusto vaikuttaisi lukittuvan pienten jousten avulla, joita minulla on jäljellä ainoastaan 1kpl, joten niillekin olisi tarve.

 

Toinen juttu, mikä vähän ihmetytti, oli toisen puolen sylinterikansi. Nimittäin keinuvivusto oli korotettu laittamalla paksut prikat väliin. Onko tuo tarkoituksella, vai onkohan joku laittanut liian pitkät venttiilit tuonne joskus. En nimittäin tajunnut mitata venttiileitä, kun poistin ne seetien hiomista varten. Nuo prikat tajusin vasta kokoamisvaiheessa, sen verran olivat samaa sävyä kannen kanssa, että näyttivät ihan valetuilta. Koneesta ei muuten tarkempaa tietoa, kuin että se on alunperin teollisuusmoottori.

Posted

Prikat pukkien alla yksi tapa korjata venttiilikoneiston geometrioita. Ihan yleisesti käytetty konsti. Syitä on näkemättä vaikea lähteä keksimään. Pääasia on, että venat aukee oikea-aikaisesti ja riittävästi.

Posted

Onkos termostaatin ja ilmaläppien poistamisesta jotain haittaa? Koska omassa kuplassa ei ole, koska on pistetty joku viiskytluvun puhallinkoppa jossa ei ole läppiä.

Posted

Moottori lämpiää hitaammin eikä välttämättä viileämmällä ilmalla saavuta oikeaa käyntilämpötilaa ollenkaan,josta johtuen moottori kuluu nopeammin.

Posted

Onkos termostaatin ja ilmaläppien poistamisesta jotain haittaa? Koska omassa kuplassa ei ole, koska on pistetty joku viiskytluvun puhallinkoppa jossa ei ole läppiä.

Johonkin tälle palstalle kaivoin joskus tutkimuksenkin asiasta. Mutta kaikessa lykäisyydesään ei ne siellä turhia ole ei ei ole vain termostaattiläpät vain on myös ilman ohjaimet. Eli jos ne puuttuu ilma tuppaa pakkaantumaan keskipakovoiman tms puolesta toiseen päähän puhallinkoppaa ja näinollen pytyt jää pienemmälle jäähdytykselle kuin kannet.

Posted

P.Valtonen, sait yv:tä :)

 

Prikat pukkien alla yksi tapa korjata venttiilikoneiston geometrioita. Ihan yleisesti käytetty konsti. Syitä on näkemättä vaikea lähteä keksimään. Pääasia on, että venat aukee oikea-aikaisesti ja riittävästi.

Tämä selvä. Laitoinkin prikat takaisin, sillä hyvin tuo viime vuonna tuntui pelittävän, 0.5mm venttiilivälyksistä huolimatta :) Saattaa tuntua melkoiselta raketilta keväällä, kun on oikeat välyksetkin.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...