Jump to content

'78 pallokeula


KimmoH

Recommended Posts

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
Posted

Eiks tohon teipattuun rattiputkihässäkkään ois viisaampi ostaa purkuautosta ehjä vastaava palikka, jos uutta osaa ei löydy?

 

my 2 cents

Posted

Tuon olen jo korjannut ja hyvä tuli. Pyyhkijän vipu on edelleen poikki ja siihen ei tuntunut mistään löytyvän korvaavaa. Muutaman tarjouksen sain mutta kumpainenkin tarjous oli vääränmallinen. Taidan kokeilla korjata tuon vipstaakinkin jollain kikalla.

Guest FinRid
Posted

Aikamoinen projekti kyllä tuo. Hatun nosto että olet jaksanut näin pitkälle!, millonka ajoon? ;)

Posted

Just tuossa lounastunnilla tuumailin kaverille, että jos vaikka yrittäis viikko ennen vappua käyttää leimalla kun Meidän Katsastuksessa on harrasteajoneuvopuuhapäivä :)

 

Teoriassahan tästä ei enää puutu kuin moottori, vaihteisto, etupenkit ja liftarin penkki kuskin takaa, niin sitten voisi leimalle suunnata.

Guest Rauno Koskinen
Posted

Moi!

 

Ostopalstalla haeskelit noita äärivaloja..asiaa sivuten tuli mieleen seuraavaa..

Itse laitoin omaan pakuu reilu 20 vuotta sitten ko. valot ja ennen asennusta soitin, jopa AKEen, jotta tulisivat määräysten mukaan  asennettua.

Sääntö oli (silloin ainakin), että valot eivät saa olla 15 cm sisempänä korin uloimmasta kohdasta mitattuna. Volkkarissa ``kylkikohoutuma`` taitaa olla uloin kohta. Em. mainittu uloin kohta ja katon muoto aiheutti hieman pohdintaa, sillä 15 cm ei ole loppujen lopuksi kovin paljoa. Mittailin ja kokeilin  ja sainkin ne sopivaan paikkaan taakse (eteen en ole laittanut, sillä on keltaiset valot ja ne ovat linjaliikenteen äärivalot, siten kielletty, ainakin silloin).

2 tai 3 katsastusta meni ok., mutta sitten kerran katsastuksessa  inssi huudahti heti hallin päästyä ``mitkä noi on? Ne on otettava pois! Sanoin , että ne on hyväksytty useassa katsatuksessa, mutta ei auttanut. Inssin vastaus oli, että ne oli väärin hyväksytty/katsastettu eli muut inssit oli muka toiminut väärin.

Muistakaa, että elettiin vielä inkvisition aikaa katsastuksessa.

Ko. Tapahtuman jälkeen olen aina ottanut valot irti katsastukseen mennessä, jotta ei aiheuttaisi ongelmia ja tulisi merkintää tms. Edelleen on sama auto ja samat valot olemassa. Liikenteessä virkavalta ei ole koskaan ollut valoista kiinnostunut eikä varmaan konttorillakaan nykyjään niistä välitetä, jos ei ole asennettu ihan oudosti.

Että tällaista, tulipahan vaan mieleen.....

 

T.Rade

Posted (edited)

Äärivalot tossa on ollut käsittääkseni jo jostain aikojen alusta saakka ja sellaiset meinasin siihen itsekkin ruuvata, kun katon reikiä en peltihommien yhteydessä vetänyt umpeen. Vehkeessä oli kyllä kiinni oranssit valot ja toimivat käsittääkseni vilkkuina alunperin tai jotain, tätä kyllä itsekkin ihmettelin.

 

Trafin lappuset lukaisin aikoinaan läpi ja nuo oman tulkintani mukaan saa laittaa, eteen valkoiset ja taakse punaiset. Mutta niin paljon ei nappaa, että peistä jaksaisin konttorilla asiasta alkaa taittamaan, joten jos inssille ei kelpaa, niin revin pois ja laitan tilalle jotain muuta :D Nykyäänhän taitaa muuten saada laittaa katollekkin lisävalot mikä taisi jossain vaiheessa olla toiseksi suurin rike maailmassa, maasturiin kun olen sellaisia aina silloin tällöin suunnitellut. Suurin rikehän oli aikoinaan lisäjarruvalo :)

 

Aikoinaan yhdessä mun Malibussa oli ollut takavaloissa sivuille näkyvät polttimot paikoillaan reilu 20 vuotta, mukaanlukien maahantuonti uutena autona ja rekisteröinti. Sitten yksi katsastus tuossa vuosituhannen vaihteen paikkeilla ja inssi sanoi, että nuo on revittävä pois.

Edited by KimmoH
Guest Rauno Koskinen
Posted

Moi!

 

Se pitää paikkansa, että valkoiset valot saa (sai) laittaa eteen. Tuossa eilen vähän kattelin noita omia valoja ja sijaintia.Taisi se sallittu mitta olla kuitenkin sen 20 cm, joka tapauksessa hieman aiheutti päänvaivaa saada valot fiksun näköisesti paiklilleen.

Nykyjään tuntuu noita äärivaloja laitetun vähän miten sattuu. Nämä mainitsemasi keltaiset kylkivalot, joita varsinkin jenkeissä harrastetaan, ihmetyttää jonkinverran.

Mielestäni ne on täällä ollut kielletty, mutta silti niitä on vakiona jossain volvoissa ja Bemareissa . Mitä pykälät  määrää näistä valoista, ihan mielenkiinnosta....tietääkö kukaan.

 

T.Rade

Posted

Kirjota googlee "katsastajan käsikirja" sieltä löytyy pdf jossa lukee kaikki pykälät ja millon otettu käyttöön. En tiedä löytyykö sun ongelmaan suoraa vastausta, mut kannattaa kattoa.

  • 2 weeks later...
Posted

Tällaisella päättäväisyydellä varustetut ihmiset usein tekevät asiat omalla tavallaan...

Kimmo; toivottavasti nautit bussistasi itse saatuasi sen valmiiksi - niin paljon aikaa ja työtä panostat siihen. Siis, ettei se pian ole myynnissä...

  • 2 weeks later...
Posted

Vuosi alkoi dekkikorkeuden mittailulla ja aski rempalla. Tai no, ei tuota tiivisteiden vaihtoa ja pesua ehkä "rempaksi" pitäisi sanoa. Lyödään nyt tiivistettynä auton alle ja testataan miten toimii ennen kuin tehdään muita toimenpiteitä.

Posted

Jos loota toimi aikaisemmin niin miksi sille sen suurempaa remppaa tekemään kuin tiivisteet vaihtoon.

Posted (edited)

En ole sillä kävelyvauhteja kovempaa ajanut, joten ei ole mitään hajua millaista meteliä pitää ja sisään olisi tehnyt mieli kurkata ihan vain tarkastuksen (opiskelun) vuoksi. Mutta eiköhän tuo selvinne jahka saan askin paikoilleen ja meinasin sähkömoottorilla sitä pyörittää ja samalla saan säädettyä vaihteistovivustonkin kuntoon kun auto on vielä pukeilla. 

Edited by KimmoH

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...