MESIKÄMMEN Posted November 30, 2012 Posted November 30, 2012 Lähtökohtana oli -64 paksutolppakupla UFO. Kosteassa syyskelissä tuulilasikaan ei pysynyt auki ilman säämiskää sivulaseista puhumattakaan. Talvella työkaverit vitsailivat, että olin hankkinut kuplaani oikein kristallilasiset ikkunat. Auto oli sinänsä melko lämmin, mutta silti ikkunat huurtuivat ja jäätyivät. Ensin lämpöeristin sorsat bilteman lämpömatolla, jonka päälle käärin rullallisen pakoputkikäärmettä. Tämä lisäsi huomattavasti sorsien lämmöntuottoa. Tämän lisäksi asensin koneen "alasuojan" eli lämpöpellin. Quote
MESIKÄMMEN Posted November 30, 2012 Author Posted November 30, 2012 Seuraavaksi asensin takalasin alle poistoilmaventtiilin. Sellainen kuplan suomi-lisävaruste, kotelo jossa on saranoitu läppä ja alumiinipellistä muotoiltu "lautanen" joka toimii ilmanottona auton sisäpuolella. Laitoin lautasen päälle hieman lisää äänieristettä. Tämä venttiili ei yllätyksekseni lisännyt melua auton sisällä, vain läpän ääni kuuluu ajoittain sen sulkeutuessa. Quote
MESIKÄMMEN Posted November 30, 2012 Author Posted November 30, 2012 Seuraavaksi paransin puhallusta tuulilasille rakentamalla kumpaankin a-pilarin lämpöputken nousuun oman kanavapuhaltimen. Puhaltimet löytyivät bilteman veneosastolta. Molemmille puhaltimelle tein omat katkaisijat, joten niitä voi käyttää joko molempia yhtä aikaa tai vain toista niin haluttaessa. Katkaisimina on motonetista löytyneet kolminopeuksiset katkaisijat. Tuulilasin sisäpuolelle laitoin lisävaruste ilmanohjaimen. Parantuneen puhalluksen ansiosta tuo ilmanohjain toimii erittäin hyvin. Quote
MESIKÄMMEN Posted November 30, 2012 Author Posted November 30, 2012 Näillä muutoksilla kuplasta tuli hyvinkin lämmin auto. Lämpötehoa sorsista tuntuu kyllä riittävän kunhan saa vain ilman virtaamaan kunnolla. Nyt muutaman viikon päivittäisellä kokemuksella tuulilasi pysyy huurteettomana kokonaan kaikilla keleillä ja ja sivulaseistakin huurre poistuu kymmenen kilometrin ajon aikana. Takalasista on välillä huurteettomana noin kolmannes keskeltä ja välillä koko lasi. Puhaltimien ääni ei ole kovempi kuin nykyautonkaan puhaltimien ja kun lasit on saanut kirkkaiksi, voi puhaltimet sammuttaa kokonaan ja tuolloin koneen alkuperäinen puhallus riittää. Tämän lisäksi asensin UFO:oon kampikammiolämmittimen ja sisätilalämmittimen avustamaan kymäkäynnistyksissä ja lämmittämään sisätiloja. Quote
Guest Barn Posted November 30, 2012 Posted November 30, 2012 mitä pillereitä sinä syöt...onhan sulla lämpimiä oikeita talviautoja piha täynnä:) Quote
MESIKÄMMEN Posted November 30, 2012 Author Posted November 30, 2012 Edellytyksenä edellä kerrottuun on tietysty se, että sorsat ovat kunnolliset ja ehjät ja lämpökanavat edes kohtuullisessa kunnossa, jotta kaikki lämpö ei karkaa matkalla. Tuo imu kanavan jälkeen tosin näyttää toimivan vähän huonommallakin kanavalla, sillä UFO:sta olen korjannut kuskin puoleisen kanavan ja hantinpuoleinen odottaa vielä "inspiraatiota". Aiemmin tuo korjattu toimi kohtuuhyvin ja korjaamaton ei juuri ollenkaan. Nyt niistä molemmista saa hyvin lämpöä joskin korjatusta lämpöä tulee edelleen paremmin. Imu näyttää myös lisäävän lämmön tuloa jopa takapenkin jalkatilan suuttimista ilmeisestikin parantuneesta ilmanvirtauksesta johtuen. Ihan kuudella voltilla tämä ei tietystikään onnistu vaan sähköpuoltakin täytyi parantaa. Kuvassa sähköjen parannuksen oleellisin osa. Quote
MESIKÄMMEN Posted November 30, 2012 Author Posted November 30, 2012 mitä pillereitä sinä syöt...onhan sulla lämpimiä oikeita talviautoja piha täynnä:) Talviautoilukin tuollaisella nelivetopassatilla on vähän tylsää ja jos kupla kääntää päitä kesäautona niin talvella lumituiskussa lasit kirkkaina porhaltava kupla se vasta hämmästystä herättääkin. Quote
Tanhis Posted November 30, 2012 Posted November 30, 2012 Sit hyvä kysymys onko sulla vielä eberi noiden kaverina. Quote
Geronimo Posted November 30, 2012 Posted November 30, 2012 mitä pillereitä sinä syöt...onhan sulla lämpimiä oikeita talviautoja piha täynnä:) Talviautoilukin tuollaisella nelivetopassatilla on vähän tylsää ja jos kupla kääntää päitä kesäautona niin talvella lumituiskussa lasit kirkkaina porhaltava kupla se vasta hämmästystä herättääkin. JES! Quote
son`der buzz Posted November 30, 2012 Posted November 30, 2012 Lämmittää se ainakin muiden autoilijoiden mieltä kun kuplalla talvella painaa menemään. Tankkaamassa kun käy, useasti kuulee saman kysymyksen-meinaatko tolla koko talven ajaa? Paksutolpalla ainakin toistaiseksi nastoja kilkutan Turun suunnalla. Omaksi iloksi ja muiden kiusaksi! Quote
-tipi- Posted November 30, 2012 Posted November 30, 2012 Mulla ois paksutolppaan sopivat 1mm lexanista tehdyt tuplalasit sivulaseihin. Oli mulla teipillä kiinni ja hyvin pysy sivulasit kirkkaina talvella. Quote
Ketsa Posted December 1, 2012 Posted December 1, 2012 Seuraavaksi asensin takalasin alle poistoilmaventtiilin. Sellainen kuplan suomi-lisävaruste, kotelo jossa on saranoitu läppä ja alumiinipellistä muotoiltu "lautanen" joka toimii ilmanottona auton sisäpuolella. Löytyykö noita jostain uutena, vai pitääkö löytää käytetty tai tehdä itse? Quote
Guest eemeli Posted December 1, 2012 Posted December 1, 2012 Hep. Toi poistoventtiili voi olla aika kuningashyvä varuste kosteilla keleillä! -eemeli- Quote
Bubble-70 Posted December 2, 2012 Posted December 2, 2012 Katkaisimina on motonetista löytyneet kolminopeuksiset katkaisijat. Muistatko katkaisimen nimeä/tuotenumeroa, olisi tarpeellinen minullekin kun juurikin samanmoinen puhallin on etupellin alla, mutta tarvitsisi nopeuden säätöä. Uumoilin jotain potentiometriä, mutta tuolla katkaisimella sekin hoituisi helpommin. Quote
MESIKÄMMEN Posted December 2, 2012 Author Posted December 2, 2012 Katkaisimina on motonetista löytyneet kolminopeuksiset katkaisijat. Muistatko katkaisimen nimeä/tuotenumeroa, olisi tarpeellinen minullekin kun juurikin samanmoinen puhallin on etupellin alla, mutta tarvitsisi nopeuden säätöä. Uumoilin jotain potentiometriä, mutta tuolla katkaisimella sekin hoituisi helpommin. Ko. katkaisin on lämmityslaitteen vastuskatkaisin. Tuote 48-2048 Quote
MESIKÄMMEN Posted December 2, 2012 Author Posted December 2, 2012 Seuraavaksi asensin takalasin alle poistoilmaventtiilin. Sellainen kuplan suomi-lisävaruste, kotelo jossa on saranoitu läppä ja alumiinipellistä muotoiltu "lautanen" joka toimii ilmanottona auton sisäpuolella. Löytyykö noita jostain uutena, vai pitääkö löytää käytetty tai tehdä itse? Ei löydy uutena, eli pitää löytää vanha tai tehdä itse. Quote
Guest eemeli Posted December 2, 2012 Posted December 2, 2012 Hep. Mun kuplavainajassa ol puhaltimen säätimenä kiinalainen jännitteen säädin mallia PWM, portaaton säätö potikalla. Makso muistaakseni posteineen noin kympin, kesti kaksi kesää nyt ainakin. Kestotesti jäi vähän kesken =( -eemeli- Quote
metake Posted December 2, 2012 Posted December 2, 2012 Muistatko katkaisimen nimeä/tuotenumeroa http://kauppa.motonet.fi/web/guest/etus ... id=48-2048 Quote
Bubble-70 Posted December 2, 2012 Posted December 2, 2012 Semmonen sitte pittää hakkee...täng juu Quote
MESIKÄMMEN Posted December 11, 2012 Author Posted December 11, 2012 Nyt on ilmanohjain saatu asianmukaisesti asennettua oikeallekin puolelle ja sivulasit pysyivät heti paremmin auki. Yhden tuollaisen ilmavirran ohjausputken vielä tarvitsisin, niitä kun löytyi vain yksi. Quote
UltraVW Posted March 30, 2014 Posted March 30, 2014 Mahtavaa Kyösti! Mä oon kanssa ajellut mun 65 :lla koko talven. Itsellä kanssa tollanen bilteman puhallin varastossa. Toihan täytyy viritellä käyttöön kuten sulla. Quote
Guest jayjay Posted January 15, 2016 Posted January 15, 2016 Oon kuusviitoseen virittelemässä myös kevät-syksy-lämmitystä ja tämä oli hyvä pätkä!! Olisko sulla heittää vähä tarkempaa kuvaa siitä perän ilmanvaihtoventtiilistä (takalasin alla). Se vois olla kova sana kostealla kelillä. Täältäkin vois ehkä löytyä valmista värkkiä siihen.. (http://www.biltema.fi/fi/Rakentaminen/LVI/Ilmanvaihto/Seinaventtiili/Ilmanvaihtoventtiili-2000031387/) Yleisesti mulla on sellainen viritelmä tulossa, että toinen lämppärin putki tulee keskitunnelin sisässä eteen ja ylös tavaratilaan. Toinen ploosaa taakaa jalkohin. Tavaratilan aattelin laittaa 4" venepuhaltajan jonka sisäänmenon kylkeen puhkaisen reiän lämpöputkelle. Puhaltimen samaiseen päähän laitan vain venttiilin jonka kabiinista avaamalla saa lämpimän sijaan raakaa ilmaa (tässä tapauksessa voi lämmön katkaista normaalisti käppärin juuresta. Sit vaan tuo sunkin käyttämä katkaisija ja avot! Ehkä sitä voi sitten joskus kokeilla myös talviajoa! Olis varmaan kokemisen arvoista sekin.. :) Quote
Guest a-p Posted January 15, 2016 Posted January 15, 2016 Pisti silmään nuo tipin lexan lasit,oliko rakoa vai vain kaksi levyä vastakkain? Ei olisi kallis hankinta pitää kosteilla keleillä takapenkki tyytyväisenä. Ilmastointilaite ajaisi saman mutta sellaista en kuplaan rupea virittämään. Quote
MESIKÄMMEN Posted January 15, 2016 Author Posted January 15, 2016 En valitettavasti ottanut kuvaa kotelosta. kun se oli irrallaan. Idea on sama kuin tuossa linkittämässäsi läppäkotelossa. Se kotelo ei ole aivan suora ja tärkeää siinä on, että se on tarpeeksi pitkä ulospäin niin että se ylettyy lähes korin ilmaritilöihin asti. Silloin moottorin äänet eivät kulkeudu sitä kautta ohjaamoon. Kotelon pohjalle tarvitaan vesireikä, josta sadevedet pääsevät samaan paikkaan kun ne sataivat ilmaritilöistä ilman koteloakin. Tuohon oli laitettu vielä bitumihuopa ulkopuolelle ääntä vaimentamaan. Quote
Guest jayjay Posted January 16, 2016 Posted January 16, 2016 (edited) Kuinka kuule kytkit sen säätimen..? Onnistuin vissiin jo käräyttää omani kun vahtasin kytkentäohjeita joltain karavaanaripalstalta.. Edited January 16, 2016 by jayjay Quote
Guest kossi Posted January 16, 2016 Posted January 16, 2016 Mulla oli tällainen huaroitus tehtynä jonkun toimesta. Quote
Guest jayjay Posted January 17, 2016 Posted January 17, 2016 (edited) Aika hyvä jakaja! Joku tollanen pitäis itekki duunailla. Mulla homma etenee kuvan mukaisesti. Eli yhdistelin bilteman tarvikkeista tolllasen torven, jonka alalaidasta tuon se takaa tulevan lämpöputken (alanurkkaan 40mm reikä). Tuohon pikkulipuun pitää värkätä joku vipu tai kova vaijeri jolla voi avata venttiilin ja säätää raakailman kulkua. Edited January 17, 2016 by jayjay Quote
Tanhis Posted January 18, 2016 Posted January 18, 2016 Eikös takajalkatilan vaijeriläpistä saisi työstettyä helposti läpät nokkapellinkin alle. Quote
-tipi- Posted January 18, 2016 Posted January 18, 2016 Pisti silmään nuo tipin lexan lasit,oliko rakoa vai vain kaksi levyä vastakkain? Ei olisi kallis hankinta pitää kosteilla keleillä takapenkki tyytyväisenä. Ilmastointilaite ajaisi saman mutta sellaista en kuplaan rupea virittämään. Ihan olivat vain kirkkaalla teipillä sivulasin tiivisteessä kiinni. Sinne välliin jos vielä pari silicageeli pussia laittas ni ei varmaan huurru. Ei kyl ollu ongelmia ilmankaan. Quote
Guest kossi Posted January 18, 2016 Posted January 18, 2016 Aika hyvä jakaja! Joku tollanen pitäis itekki duunailla. Mulla homma etenee kuvan mukaisesti. Eli yhdistelin bilteman tarvikkeista tolllasen torven, jonka alalaidasta tuon se takaa tulevan lämpöputken (alanurkkaan 40mm reikä). Tuohon pikkulipuun pitää värkätä joku vipu tai kova vaijeri jolla voi avata venttiilin ja säätää raakailman kulkua. Motonetin tms. tarvikeryyppyvaijeri. Quote
Guest jayjay Posted January 18, 2016 Posted January 18, 2016 Joo sellasen yleisryyppyvaijerin hairaasin motonetistä. Ajatuksena oli hyödyntää ylimääräisistä veiveista nuppi ja pistää tuo säädin ihan samaan riviin muiden kans. Siinä sen aika sit kuluu... Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.