iiroh Posted January 17, 2013 Posted January 17, 2013 En löytänyt haulla oikein muuta kuin jotain väittelyä EP-lisäaineiden mahdollisesta haitallisuudesta. Minulla alkuperäiset, normikuntoiset -66 kupla ja -71 411 Variant. Mitä öljyä tämmöisten autojen vanhoihin vaihdelaatikoihin olisi hyvä laittaa ? Mineraali/ synteettinen ? ilmeisesti GL-4 ? hypoidi / ei-hypoidi ? Onko ihan merkki- ja malli-suosituksia ? Onko näissä laatikkoöljyissä kuten moottoriöljyissä jotain lisäaineita jota ennen laitettiin ja nyt ei enää laiteta ja sen takia pitäisi käyttää "vanhoille laatikoille" tarkoitettuja öljyjä ? Tai onko uusissa laatikkoöljyissä jotain haitallisia lisäaineita, jota ennen ei laitettu ja nyt laitetaan ja siksi ei voi käyttää ? Ainakin Volvojen suhteen olen törmännyt siihen että messinkiosat ei tykkää kaikista öljyistä ..... Kai tästä edes saa aikaan muhevan väittelyn ? Tosin oikea fakta/kokemustieto olisi enempi tarpeen minulle...... :) Iiro Quote
mikko k Posted January 17, 2013 Posted January 17, 2013 GL-4, ei hypoidi, Mobil VS200. Tässä väittelyn aihetta... ;-) Quote
eekoo Posted January 18, 2013 Posted January 18, 2013 Mitä lisäaineita tms on Gl 5:ssä joka vahingoittaa kuplan lodjua? Quote
Tanhis Posted January 18, 2013 Posted January 18, 2013 Ilmeisesti ne GL-5 lisäaineet vaikuttaa juurikin keltametallien syöpymiseen. Ja jostain muistan lukeneeni että noisssakin on valmistaja/öljykohtaisia eroja. Quote
Jarmo Lummi Posted January 18, 2013 Posted January 18, 2013 GL4 ehdottomasti ( gl5 jostain systä synkrot takertelee ja vaihteet rusahtelee ) http://www.roadmachine.fi/redline/MT90.html http://www.roadmachine.fi/redline/LWshock.html Erinomaiseksi todettua niin kadulla kuin kisassa. Kokemus myös pikkuisen vollaavan ja rusahtelevan vaihteiston paranemisesta ( ei se ehjäksi tuu ) käytössä 300tkm ajetulla käyttiksellä. Motonetissaki hyllyssä myös järkihintaan ainakin näillä leveysasteilla. Ehkä parasta mitä rahalla saa =) Quote
eekoo Posted January 18, 2013 Posted January 18, 2013 jos kyseessä vanha -50 luvun alusta oleva laatikko jossa ei kai ole synkronisointi jutskia... mitä haittaa käyttää GL5:sta vai onko se tuo syövyttämis ongelma....Vauhtikaupassa eivät tienneet.. Quote
Anpu Posted January 18, 2013 Posted January 18, 2013 jos kyseessä vanha -50 luvun alusta oleva laatikko jossa ei kai ole synkronisointi jutskia... mitä haittaa käyttää GL5:sta vai onko se tuo syövyttämis ongelma....Vauhtikaupassa eivät tienneet.. Laitoin keväällä hätäpäissäni 80-90 gl5 kun sitä sattui olemaan useempi 20 l pytty, ajatuksena käyttää leimalla ja samalla huuhdella lootaa. Joku 40 km sillä tuli ajeltua, öljyen lämmettyä kuului selkeä kahina varsinkin veto päällä. Vaihdettuani GL4 kahina ei ollu läheskään niin voimakas, GL5 oli myös varsin mustaa. Kesällä vaihdoin uudestaan GL4:set varsin kirkkaat oli vielä muutaman sadan km ajolla. Loota tosin 190tkm ajettu eikä varmasti ole täysin kunnossa mm. 1-2 synkro loppu. Fixusesta ostin GL4:set jotain vanhaan autoon tarkoitettua, aika arvokasta oli muistaakseni 20€/l. Quote
JM Posted December 25, 2017 Posted December 25, 2017 Mitäs nykyöljyä Kuplan lootaan? Ei nykyöljyä vaan GL-4. 1 Quote
nyki Posted December 25, 2017 Posted December 25, 2017 Tarkoitin lähinnä siis että mikä nykyään saatavilla oleva merkki/tuote on hyväksi havaittu? Onhan tuo GL-4:kin nykyöljyluokitus ja sitäkin laajasti saatavilla erilaisilla lisäaineilla, jotka alkujaan aikoinaan oli kielletty Volkkareissa. Quote
tolvana Posted December 25, 2017 Posted December 25, 2017 Motox ja mobil ainakin pelannu ilman öljystä johtuvia murheita Quote
metake Posted December 25, 2017 Posted December 25, 2017 Nyt viimeksi vaihdoin kuplan laatikkoon Castrolin täyssynteettiset ja ainakin hyvin lyhyen koeajon perusteella vaihdan seuraavankin kuplaan sitten keväällä :) Quote
nyki Posted December 25, 2017 Posted December 25, 2017 Motox ja mobil ainakin pelannu ilman öljystä johtuvia murheita Mobil VS 200 poistunut markkinoilta jo tovi sitten, mikäs nyt tilalle? Quote
Sakke Posted December 26, 2017 Posted December 26, 2017 Eikös se shellin spirax ole kans vs200 vastaava? Quote
nyki Posted December 26, 2017 Posted December 26, 2017 Joo. Shell Spirax S4 G 75W90 kyllä on GL-4 luokan öljy. Lisänä siinä VW luokitus 501.50 eli pitäis olla kutakuinkin samaa kuin VS 200. Quote
metake Posted December 26, 2017 Posted December 26, 2017 Mobil VS 200 poistunut markkinoilta jo tovi sitten, mikäs nyt tilalle? Tässä kuplaan sopiva Mobil: https://www.motonet.fi/fi/tuote/598090/Mobilube-GX-80W-90-GL-4-1l Tuota käytin aiemmin, mutta nyt vaihdoin tähän kun vihdoin löysin täyssynteettisen GL4 öljyn: https://www.motonet.fi/fi/tuote/590085/Castrol-Syntrans-Transaxle-75W-90-1L-GL-4-vaihteistooljy Quote
Timo Suosalmi Posted July 10, 2019 Posted July 10, 2019 On 12/26/2017 at 12:28 PM, metake said: Tässä kuplaan sopiva Mobil: https://www.motonet.fi/fi/tuote/598090/Mobilube-GX-80W-90-GL-4-1l Tuota käytin aiemmin, mutta nyt vaihdoin tähän kun vihdoin löysin täyssynteettisen GL4 öljyn: https://www.motonet.fi/fi/tuote/590085/Castrol-Syntrans-Transaxle-75W-90-1L-GL-4-vaihteistooljy Kolisi vaihteisto, vaihdoin myös täyssynt. GL-4 öljyn. Tai en vielä vaihtanut, antaa tippua tyhjäks ja uudet öljyt huomenna. Katsastettu 2.7. eli viikko sitten. 6 v aikana kertyneitä osia nyt myynnissä ja itse autokin - viikon tai pari näytteillä kylillä! Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.