Guest Posted February 21, 2013 Share Posted February 21, 2013 Elikkäs kyselisin semmosta että jos tilaan vaikka aircooledista tai hotcarsilta droppiolat ja tällään ne paikoilleen. Mitäs katastus mies tykkää että on kuplan keula lintassa? Aircooledin olat tiputtaa n.7.5cm ja hotcarssin olat 6.5cm. Quote Link to comment
Tanhis Posted February 21, 2013 Share Posted February 21, 2013 Veikkaan että ei ole kiinnostusta asian suuntaan. Kunhan ei maavara tipu alle 8 sentin ja kaikki muu on kunnossa. Mutta jos esim pyörät sojotta sinne tänne niin jotain kommentti asian tiimoilta voit saada. Virallisestihan se taitaisi mennä niin että madallus on aina muutoskatsastettava mutta tämä ei käytännössä vaikuta muutakuin katsastuksen hintaan. Jotkut katsastajat voivat myös puuttua ajovalojen minimi korkeuteen maan pinnasta mutta jos tälläinen katsastusmies tulee eteen suosittelen konttorin vaihtoa. Quote Link to comment
-tipi- Posted February 21, 2013 Share Posted February 21, 2013 Caster voi muuttua jos ei tiputeta perää, tai käytä caster shimmejä. Se voi vaikuttaa ohjauksen palautukseen, jonka vajavuudesta voi tulla kommenttia katsarilta. Eikö lakipykälän mukaan maksimi madallus ole 50mm, jolloin droppien kanssa oikeusoppineiden pitäisi säätöakselilla nostaa keulaa hiukan. Quote Link to comment
Tanhis Posted February 21, 2013 Share Posted February 21, 2013 Caster voi muuttua jos ei tiputeta perää, tai käytä caster shimmejä. Se voi vaikuttaa ohjauksen palautukseen, jonka vajavuudesta voi tulla kommenttia katsarilta. Eikö lakipykälän mukaan maksimi madallus ole 50mm, jolloin droppien kanssa oikeusoppineiden pitäisi säätöakselilla nostaa keulaa hiukan. http://www.trafi.fi/filebank/a/1325147177/fc8325ff29ef8b56c2554516204f72f1/4711-Autonalustankorkeuden_muuttaminen_jousimuutoksin.pdf Niin no mistä katsastus on saanut tiedon mikä on kuplan alkuperäinen vakiokorkeus mistä 51mm ero mitataan. Ja mahtaako dropit olla jousimuutos. Tai onko kaikki ylös-alas liikkuva osa jousitusta. Mutta jokatapauksessa tuskin se sun katsastus droppien kanssa pompsahtaa. Tässä on muutama syy miksi olen kuullut että madalluksesta vanha <'93 olisi auto pompsahtanut leimasta. -Renkaat hankaa -Liian matala <8cm -Ohjaus ei palaudu -Ei joustoa (makaa pohjaanlyöntikumien varassa) -Valojen heijastimen alareuna alle 50cm korkeudessa -Rengas tyhjänä ottaa alusta maahan kiinni -Vakaaja poistettu kokonaan -iskarit puuttuu Quote Link to comment
Tomppa Posted February 21, 2013 Share Posted February 21, 2013 Aircooledin ja HC:n dropit tismalleen samat, eli jomman kumman pohjatiedoissa on virhe. Alkuperäinen lähde AC:n kohdalla CB Performancen tuotekuvasto, jossa mainitaan 2,5" pudotus, eli = n. 6,35cm. Caster-shimmit / laajemmalla säädöllä olevat camber-palikat lienevät paikallaan etenkin, jos tukivarsien geometria muuttuu eli yleensä silloin, kun käytetään säätöakselia, joka muuttaa varsien asentoa. Droppiolissa tämä ei ole niin kriittistä, mutta koska yleensä niiden kanssa kuitenkin laitetaan säätöakseli niin ovat todennäköisesti tarpeelliset. Caster-shimmien kanssa ehdottomasti sitten pidemmät etuakselin pultit. http://www.aircooled.fi/tuote/836/castershimmit-pari http://www.aircooled.fi/tuote/834/etuak ... nnetty-5mm http://www.aircooled.fi/tuote/837/cambe ... palat-pari Quote Link to comment
Guest jmo Posted February 21, 2013 Share Posted February 21, 2013 Tässä on muutama syy miksi olen kuullut että madalluksesta vanha <'93 olisi auto pompsahtanut leimasta. -Vakaaja poistettu kokonaan Ovatkohan kuinka tarkkoja tästä? Itsellä viime katsastuksessa maavara jäi alle 8cm:n juurikin vakaajan takia, mutta leima tuli. Ajattelin jos seuraavalla kerralla veisi ilman vakaajaa... Quote Link to comment
Tanhis Posted February 22, 2013 Share Posted February 22, 2013 Pitäis olla suora hylky/ajokielto jos huomaavat että se puuttuu autosta missä sellainen kuuluisi olla. Quote Link to comment
mikan Posted February 22, 2013 Share Posted February 22, 2013 Ihan jokainen katsastusmies ei taida olla perillä onko joka kuplassa alunperin vakaaja vai ei. t. Mika Quote Link to comment
metake Posted February 22, 2013 Share Posted February 22, 2013 VW-auton lappusen mukaan kallistuksenvakaaja vaaditaan 40 hv ja sitä tehokkaampien moottorien yhteydessä. Quote Link to comment
Guest Posted February 22, 2013 Share Posted February 22, 2013 Nyt tilasin dropit neoretrosta ja samalla raidetangon päätä ja palloniveltä sun muuta. Sanokaas että minkäslaiset kumit mahtuu pyörimään hyvin. Eli tarkotus on laittaa eteen dropit, takaa pari booria alemmas. Vanteet 15 peltivanteet joihin tulee koristeeksi full moonit. Quote Link to comment
Guest heikolahjanen Posted March 19, 2013 Share Posted March 19, 2013 Ratsastan samalla topikilla. Tappikeulaan tulossa dropit, ja akseli oli tarkoitus säilyttää vakiona. Huolettaa vähän meneekö liian matalaksi. Vähän mietin saisiko noilla lisäjousilla varustetuilla iskareilla keulaa mahdollisesti pikkaisen ylös jos alkaa näyttämään että mennään liian matalalla? Ja suositteleeko raati niitä caster shimmejä jos perä pysyy vakiokorkeudella? Ainakin vakiona näyttää tuo kupla olevan vähän keula pystyssä kulkeva. Quote Link to comment
JM Posted March 19, 2013 Share Posted March 19, 2013 Nyt tilasin dropit neoretrosta ja samalla raidetangon päätä ja palloniveltä sun muuta. Sanokaas että minkäslaiset kumit mahtuu pyörimään hyvin. Eli tarkotus on laittaa eteen dropit, takaa pari booria alemmas. Vanteet 15 peltivanteet joihin tulee koristeeksi full moonit. 4,5 tuuman vanne? 145r 15 tai 175/65r15. Quote Link to comment
x-pj Posted March 19, 2013 Share Posted March 19, 2013 Ja suositteleeko raati niitä caster shimmejä jos perä pysyy vakiokorkeudella? Suuntavakavuus kärsii, jos ei korjaa keulan pudotusta caster-shimmeillä. Kuplassa on caster-kulma jo alunperin pystymmässä kuin "nykyautoissa" ja vielä pystymmäksi muuttuu kun keulaa lasketaan. Quote Link to comment
VW-63 Posted April 11, 2013 Share Posted April 11, 2013 Jatketaanpas tätä keskustelua omilla droppiolkaongelmillani. Laitoin säätöakselilla olevaan pallonivelkeulaiseen kuplaan droppiolat (levyjarruille), parempien jousto-ominaisuukisen toivossa. Kuten jo epäilinkin niin keulan säätö ei riitä nostamaan keulaa riittävän korkealle, vaan renkaat ottavat pelko pienellä painon lisäyksellä kiinni lokasuojan reunoihin. Olat myös levittivät hieman raideleveyttä, joka edes auttaa rapimista lokasuojiin. Kuinka ongelmaa kannattaisi lähteä ratkaisemaan? - Etuakselin säätöpalojen kääntö? Nyt tukivarret olivat jousiin kiinnitettyinä ilman olkia n. klo 5 asennossa, joten ne sai tunkata sellaisen asentoon, että olat sai paikalleen. - Coilover iskarit + "sopiva" lisäjousi, esim. tämmöiset http://www.bjorkmotorsport.com/?dir=346 ... 7172&from= - Akselin lyhennys, että pyörät saisi kokonaan lokasuojien sisään? - Muita vaihtoehtoja? Minkälaisia ratkaisaisuja olette käyttäneet "pohjaanlyöntikumeina" ja ulosjouston rajoittimina? Näyttäisi vähän siltä, että lyhyet iskarit rajoittavat ulosjoustoa hieman liikaa ja silmämääräiseti normi iskareilla ulosrajoituksen tekevät ylä- ja alapallonivel, ei hyvä. Paljonko normaali iskarin pituus on lenkistä lenkkiin (varsi sisällä ja ulkona)? Quote Link to comment
Tanhis Posted April 11, 2013 Share Posted April 11, 2013 Jatketaanpas tätä keskustelua omilla droppiolkaongelmillani. Laitoin säätöakselilla olevaan pallonivelkeulaiseen kuplaan droppiolat (levyjarruille), parempien jousto-ominaisuukisen toivossa. Kuten jo epäilinkin niin keulan säätö ei riitä nostamaan keulaa riittävän korkealle, vaan renkaat ottavat pelko pienellä painon lisäyksellä kiinni lokasuojan reunoihin. Olat myös levittivät hieman raideleveyttä, joka edes auttaa rapimista lokasuojiin. Kuinka ongelmaa kannattaisi lähteä ratkaisemaan? - Etuakselin säätöpalojen kääntö? Nyt tukivarret olivat jousiin kiinnitettyinä ilman olkia n. klo 5 asennossa, joten ne sai tunkata sellaisen asentoon, että olat sai paikalleen. - Coilover iskarit + "sopiva" lisäjousi, esim. tämmöiset http://www.bjorkmotorsport.com/?dir=346 ... 7172&from= - Akselin lyhennys, että pyörät saisi kokonaan lokasuojien sisään? - Muita vaihtoehtoja? Minkälaisia ratkaisaisuja olette käyttäneet "pohjaanlyöntikumeina" ja ulosjouston rajoittimina? Näyttäisi vähän siltä, että lyhyet iskarit rajoittavat ulosjoustoa hieman liikaa ja silmämääräiseti normi iskareilla ulosrajoituksen tekevät ylä- ja alapallonivel, ei hyvä. Paljonko normaali iskarin pituus on lenkistä lenkkiin (varsi sisällä ja ulkona)? Muutama kysymys. -millaiset renkaat/vanteet sulla on tällähetkellä edessä. -millaiseen maavaraan ole pyrkimässä. Quote Link to comment
VW-63 Posted April 11, 2013 Share Posted April 11, 2013 Muutama kysymys. -millaiset renkaat/vanteet sulla on tällähetkellä edessä. -millaiseen maavaraan ole pyrkimässä. Renkaat 185/65/15 Vanteiden ulkoreuna on vanteen kiinnityspinnasta n. 58-60mm etäisyydellä. Vateen leveyttä en saanut mitattua, mutta perinteinen "kumi ulompana kuin vanteen reuna" kombinaatio on kuitenkin kyseessä. Haluttu madallus olisi sitä luokkaa, että etuakseliputken alle jää n. 14-15cm tilaa, eli olisko matalimmasta kohdasta sitten jotain 11-12cm. Aiemmin normaaleilla rumpujarrujen olka-akseleilla tuon suuruinen madallus oli muuten ok, mutta jousto-ominaisuudet eivät miellyttäneet. Tarkoituksena olisis saada toimiva ja ajettava, eikä vain matala, keula. Quote Link to comment
Tanhis Posted April 11, 2013 Share Posted April 11, 2013 Muutama kysymys. -millaiset renkaat/vanteet sulla on tällähetkellä edessä. -millaiseen maavaraan ole pyrkimässä. Renkaat 185/65/15 Vanteiden ulkoreuna on vanteen kiinnityspinnasta n. 58-60mm etäisyydellä. Vateen leveyttä en saanut mitattua, mutta perinteinen "kumi ulompana kuin vanteen reuna" kombinaatio on kuitenkin kyseessä. Haluttu madallus olisi sitä luokkaa, että etuakseliputken alle jää n. 14-15cm tilaa, eli olisko matalimmasta kohdasta sitten jotain 11-12cm. Aiemmin normaaleilla rumpujarrujen olka-akseleilla tuon suuruinen madallus oli muuten ok, mutta jousto-ominaisuudet eivät miellyttäneet. Tarkoituksena olisis saada toimiva ja ajettava, eikä vain matala, keula. Itse lähtisin hakemaan kapeempaa ja matalempaa kumia ja mahdollisesti vähemmän ulospäin levittävämpää kapeempaa vannetta Veikkauksena että siellä on nyt varmaan ainakin 5" vanne. Parhaaseen lopputulokseen varmaankin pääsisit maltillisesti kavennetulla akselill. Varsinkin jos haluat säilyttää noinkin leveät kumit. Mutta se onkin sitten jo vähän isompi ja kalliimpi remppa. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.