Guest vehkis1983 Posted March 25, 2013 Share Posted March 25, 2013 Muistaako kukaan/voiko mitata, että mihin mittaan pitää koneistaa(leveys/syvyys) sylinteriaukko, jos meinaa 94mmx69 pyttysarjan laittaa? Esim tämä:http://www.aircooled.fi/tuote/384/manta-sylinterisarja-94x69mm-1915cc-tako-aa Mittailin vaan omaa lohkoani, missä on 10mm pinnapultit, ja laskeskelin että ei jää kovin kauheasti varaa siihen sylinteriaukon ja pinnapultin väliin, jos tuollaisen pyttysarjan siihen pajottaa. Alkoi vähän hirvittämään, joten joten.. Entäs sitten 92x69 pyttysarja? Niitähän näyttää olevan ainakin aircooledilla kahta mallia. Paksuseinämäistä, ja ohuemmalla seinämällä. Löytääkö kukaan näiden pyttyjen vaatimia koneistusmittoja? Turvallisin vaihtoehtohan se varmaan olisi 90,5x69, joten jos jollain löytyy mitat tästäkin setistä, niin ois ihan jees. Lohko lähtee tässä joku kaunis päivä aarporaukseen koneistamoon, niin voi sitten samalla kairata nuo reiät isommaksi. Mihin pyttysarjaan nyt ikinä sitten päädynkään.. Vai tarviikohan se koneistamo mallipytyn mukaan? Luulis nyt äkkiä, että ammattitaitoinen moottorikoneistamo osaa tehdä tuollaiset kolot ilman mallikappalettakin.. Quote Link to comment
Kujis Posted March 25, 2013 Share Posted March 25, 2013 >Luulis nyt äkkiä, että ammattitaitoinen moottorikoneistamo osaa tehdä tuollaiset kolot ilman mallikappalettakin.. Juuri päin vastoin, ammatitaitoinen koneistamo vaatii sylinterin mukaan, miten ihmeessä ne voi avartaa reijät jos ei ole syliteriä mukana? Onhan noita sylintereitä muitakin kuin mahleja. Quote Link to comment
henryf Posted March 25, 2013 Share Posted March 25, 2013 Asiaan perehtyneitä koneistamoja ei välttämättä ole joka paikassa. Hyvät ohjeet mielellään paperille ja lopputulos on halutun mukainen. Mittaa kaikki putket ihan varmuuden vuoksi, jotta et ota juuri sitä susi sylinteriä koneistamolle. Ohessa malli http://www.thesamba.com/vw/classifieds/ ... id=1073217 t: Henry Quote Link to comment
mikko k Posted March 25, 2013 Share Posted March 25, 2013 Mittailin vaan omaa lohkoani, missä on 10mm pinnapultit Jos aiot nuo 10mm pinnat laittaa, niin ennen sylttyreikien avarrusta on syytä asentaa helicorit niille. Tai mielummin siirtyä 8mm pinnoihin ja asentaa niille helicorit. Noi 10mm pinnat tuppaa tulla lohkosta ylös kun kiristää kantta kiinni. Sittenhän onkin jo varmiina eriperkeleitä... Quote Link to comment
Guest vehkis1983 Posted March 25, 2013 Share Posted March 25, 2013 Mittailin vaan omaa lohkoani, missä on 10mm pinnapultit Jos aiot nuo 10mm pinnat laittaa, niin ennen sylttyreikien avarrusta on syytä asentaa helicorit niille. Tai mielummin siirtyä 8mm pinnoihin ja asentaa niille helicorit. Noi 10mm pinnat tuppaa tulla lohkosta ylös kun kiristää kantta kiinni. Sittenhän onkin jo varmiina eriperkeleitä... Nämä helicoilit kävi itselläkin mielessä, koska kestävämpihän se helicoil on, kuin alkuperäinen(näin on ainakin isot pojat sanoneet). Mitä tarkoitit tuolla siirtyä 8mm pinnoihin? Eli vaihtaa lohkoa suosiolla vai?? Vai löytyykö siihen suoraan joku erikois helicoil, millä saa tehtyä tuon M10->M8 modauksen? Vai saako tuohon M10 reikään ihan normaalin M8 helcoilin kiinni? Korkkaako ne pinnapultit sit sieltä lohkosta läskeineen pihalle? Koska ainakin helvetin lujaa ne oli kiinni nyt siinä lohkossa, kun yritin niitä tuplamutterieilla siitä irrroitta. Ei lähtenyt pyörimään,vaikka kuinka yritti! Täytyy varmaan lämmöllä kokeilla seuraavaksi(sillä nyt sitten viimeistään saadaan se kierre siitä lohkosta vituralleen, kun aletaan lämpimästä alumiinistä sitä pulttia pyörittämään :D).. Luulis nyt äkkiä, että ammattitaitoinen moottorikoneistamo osaa tehdä tuollaiset kolot ilman mallikappalettakin.. Juuri päin vastoin, ammatitaitoinen koneistamo vaatii sylinterin mukaan, miten ihmeessä ne voi avartaa reijät jos ei ole syliteriä mukana? Onhan noita sylintereitä muitakin kuin mahleja. Sitä vaan tarkoitin, että kun paperille kirjoittaa reiän koon, niin ei siinä silloin mallikappaletta pitäisi tarvia, vaan sen reiän pitäisi olla just eikä melkein sellainen kun siinä paperissa lukee! Totta kai mallikappale auttaa asiaa, millä voi sitten varmistaa koneistuksen lopputuloksen. Mutta itsehän siinä riskin otan, jos ei ole mallikappaletta antaa mukaan, että mahtuuko se pytty sitten sinne reikään vai ei.. Quote Link to comment
metake Posted March 25, 2013 Share Posted March 25, 2013 Vai löytyykö siihen suoraan joku erikois helicoil, millä saa tehtyä tuon M10->M8 modauksen? Vai saako tuohon M10 reikään ihan normaalin M8 helcoilin kiinni? Ei helicoililla vaan Case savereillä, löytyy osamyyjiltä. Noita on useampaakin kokoa, mutta M12 => M8 voisi olla se oikea tuohon. Sitä vaan tarkoitin, että kun paperille kirjoittaa reiän koon, niin ei siinä silloin mallikappaletta pitäisi tarvia, vaan sen reiän pitäisi olla just eikä melkein sellainen kun siinä paperissa lukee! Jos 92 mäntä/putkisetissä lohkon reikä on 96 ja 94:ssa 97, niin paljonkos sitten pitäisi olla toleranssi jotta putki varmasti sopii reikäänsä? Helpointa varmaan mitata siitä setistä todellinen halkaisija, tai viedä se putki malliksi. Quote Link to comment
Pepe Posted March 26, 2013 Share Posted March 26, 2013 Kannattaa huomioida, että ainakin osassa sylinteriputkista on kampikammion ja putken välisessä vastepinnassa pyöristys. Jos kampikammion reiän mitta otetaan esim. sylinteriputken helmasta eikä oteta huomioon tuota pyöristystä, saattaa putki jäädä keikkumaan kampikammion päälle eikä siis mene ihan pohjaan asti. Koneistamolla eivät tätä olleet huomioineet ja aika pitkään ihmettelin oman kampikammion kanssa tuota, lopulta ratkaisu löytyi tämän palstan kautta. Quote Link to comment
Guest vehkis1983 Posted March 26, 2013 Share Posted March 26, 2013 Vai löytyykö siihen suoraan joku erikois helicoil, millä saa tehtyä tuon M10->M8 modauksen? Vai saako tuohon M10 reikään ihan normaalin M8 helcoilin kiinni? Ei helicoililla vaan Case savereillä, löytyy osamyyjiltä. Noita on useampaakin kokoa, mutta M12 => M8 voisi olla se oikea tuohon. Niinpäs näyttää löytyvän. Mutta jos tuohon pitäs alkaa tekemään m12 kierre, että nuo saa kiinni lohkoon(eikös ne niin tule lohkoon kiinni?), niin onko enää silloin mahdollista käyttää 94 pyttysarjaa? Taitaa mennä lohko puhki.vai?? On varmaan ihan helvetin tyhmiä kysymyksiä, mutta en oo oikein kartalla vielä näiden kuplan mosien kanssa.. Quote Link to comment
JM Posted March 26, 2013 Share Posted March 26, 2013 Vai löytyykö siihen suoraan joku erikois helicoil, millä saa tehtyä tuon M10->M8 modauksen? Vai saako tuohon M10 reikään ihan normaalin M8 helcoilin kiinni? Ei helicoililla vaan Case savereillä, löytyy osamyyjiltä. Noita on useampaakin kokoa, mutta M12 => M8 voisi olla se oikea tuohon. Niinpäs näyttää löytyvän. Mutta jos tuohon pitäs alkaa tekemään m12 kierre, että nuo saa kiinni lohkoon(eikös ne niin tule lohkoon kiinni?), niin onko enää silloin mahdollista käyttää 94 pyttysarjaa? Taitaa mennä lohko puhki.vai?? On varmaan ihan helvetin tyhmiä kysymyksiä, mutta en oo oikein kartalla vielä näiden kuplan mosien kanssa.. Ei mee puhki. Itellä ollu kaikki "94" koneet 8mm pinnoilla ja case savereilla. Quote Link to comment
Guest vehkis1983 Posted March 26, 2013 Share Posted March 26, 2013 Siinä tapauksessa pitääpä tilata noita case savereita samalla, kun pistää tuon pyttysarjan tilaukseen. Ei tuossa kyllä enää kovin kauheana voi jäädä ainetta sylinteriaukon, ja kierteen väliin, mutta jos se kerran kestää, niin siinä tapauksessa nou hätä :D Quote Link to comment
mikko k Posted March 26, 2013 Share Posted March 26, 2013 Eipä siinä paljoa ole materiaalia, mutta se ei ole ongelma. Kunhan vain muistat, että case saverit PITÄÄ asentaa ennen kuin sylttyjen reiät avarretaan. Ja laita niihin myös kierrelukitetta, niin homma on bueno. Quote Link to comment
peruskallio Posted March 26, 2013 Share Posted March 26, 2013 Omassa koneessa katsellut juuri tuota ohutta kohtaa joka jää siihen sylinterin reiän ja casesaverin väliin, pitääkö se öljyn sisällä, vai tapahtuuko tiivistys siitä sylinterin lohkon sisään menevästä pinnasta? Melko väljältä tuntuu jos siitä tiivistyy. Quote Link to comment
x-pj Posted March 26, 2013 Share Posted March 26, 2013 Omassa koneessa katsellut juuri tuota ohutta kohtaa joka jää siihen sylinterin reiän ja casesaverin väliin, pitääkö se öljyn sisällä, vai tapahtuuko tiivistys siitä sylinterin lohkon sisään menevästä pinnasta? Melko väljältä tuntuu jos siitä tiivistyy. Kyllä se tiivistyy siitä kapeasta pinnasta sylinterireijän ja pultin välissä ("lohkon" eli kampikammion ulkopinnassa). Ja kyllä se riittää. Ei ole sylinteriputken alapäässäkään kovin leveetä pintaa tiivistykseen. yleensä siihen väliin tulee vielä sopivan paksuinen korokerengas esim. http://www.aircooled.fi/tuote/1257/sylinteriputken-korokerengas-94mm-026mm, jolla säädetään dekki oikeaksi. Liimaa joka väliin. Quote Link to comment
peruskallio Posted March 26, 2013 Share Posted March 26, 2013 Tein itse nuo renkaat, näyttivät niin kapeilta nuo valmiit versiot. Tuli tunne että uppoavat pehmeämpään alumiiniin. Eiväthän ne tuota kapeaa kohtaa mihinkään levitä, mutta muualle saa leveämmän vastinpinnan. Onko sitten huono idea öljyn sisällä pysymisen kannalta selvinnee kun pääsee joskus käynnistelemään. Quote Link to comment
Guest vehkis1983 Posted March 27, 2013 Share Posted March 27, 2013 Eipä siinä paljoa ole materiaalia, mutta se ei ole ongelma. Kunhan vain muistat, että case saverit PITÄÄ asentaa ennen kuin sylttyjen reiät avarretaan. Ja laita niihin myös kierrelukitetta, niin homma on bueno. Jeps! Oliko se case saverin ulkokierre tuo 12x1.5? Näyttää olevan jokin hienokierre.. Ps. Niinhän siinä kävi, kun noita pinnapultteja irroittelin, että yhdestä kolosta lähti kierteet mukaan. Ja kuuluisiko tuo kolmospytyn vauhtipyörän puoleinen ylempi pinnapultin reikä olla ihan identtinen muiden reikien kanssa? Ainakin kierteet siellä on/oli paljon syvemmällä, kuin muissa. Nyt ne on tuossa pinnapultissa :) Quote Link to comment
metake Posted March 27, 2013 Share Posted March 27, 2013 Niinhän siinä kävi, kun noita pinnapultteja irroittelin, että yhdestä kolosta lähti kierteet mukaan. Ja kuuluisiko tuo kolmospytyn vauhtipyörän puoleinen ylempi pinnapultin reikä olla ihan identtinen muiden reikien kanssa? Ainakin kierteet siellä on/oli paljon syvemmällä, kuin muissa. Nyt ne on tuossa pinnapultissa :) Kuuluu olla siellä syvemmällä. Ja nythän tuo kierteiden irtoaminen ei haittaa mitään, koska casesaverille reikä on kuitenkin vähintään tuon 10 mm:n jenkaa suurempi. Quote Link to comment
Guest vehkis1983 Posted March 27, 2013 Share Posted March 27, 2013 Niinhän siinä kävi, kun noita pinnapultteja irroittelin, että yhdestä kolosta lähti kierteet mukaan. Ja kuuluisiko tuo kolmospytyn vauhtipyörän puoleinen ylempi pinnapultin reikä olla ihan identtinen muiden reikien kanssa? Ainakin kierteet siellä on/oli paljon syvemmällä, kuin muissa. Nyt ne on tuossa pinnapultissa :) Kuuluu olla siellä syvemmällä. Ja nythän tuo kierteiden irtoaminen ei haittaa mitään, koska casesaverille reikä on kuitenkin vähintään tuon 10 mm:n jenkaa suurempi. Niinhän se taitaa olla suurempi. Jos se on tuo m12x1.5, niin pora sille on muistaakseni 10,5mm. Quote Link to comment
Per Jernström Posted March 29, 2013 Share Posted March 29, 2013 Onko joku sovittanut teräksisiä tukilevyjä lohkoon? Katselin JP Motorsportin videota dynodaysta missä Johannes Persson kertoo miten tärkeää on saada jäykkyyttä koneeseen koska muuten venttiiliajoitus vaeltaa kun kaikki heiluu. Väitti, että kannet liikkuu jo pelkästään venttiilijosen voimasta kun pyörittää käsin (indikaattorikello kiinni lohkossa ja mittauspiste kannessa. En tarkistanut vielä onko totta. Lääke oli asentaa levyt sylinterien alle. Tässä vinkki lasermiehille ja osakauppiaille :) Valmiiksi leikatut levyt korkealujuusteräksestä eri sylinterhalkaisijoille. Ne kun pulttaa kiinni niin voi avartaa lohkoa vaikka vingulla. Ei tietysti suositeltavin tapa, mutta mahdollinen jos haluaa säästää. Quote Link to comment
Guest vehkis1983 Posted April 3, 2013 Share Posted April 3, 2013 Kyllähän noissa AA:n sylinteriputkissa pientä heittoa on havaittavissa. Yhdessä putkessa soikeutta putken ulkokehällä on 0,09mm. Toisinpäin mitattuna 97,27 ja toisinpäin 97,18. Mutta tuskinpa tuo kovin vakavaa on.. Muut pytyt oli alle 0,04mm. Eli paljonko nyt jätetään koneistusvaiheessa välystä lohkoon, sylkkyputken ja lohkon väliin? Kymppi,kaks? Näissä tosiaan oli tuo sylinterin helma eri paksuinen alhaalta, kuin kuin ylhäältä. Eli pientä pykälää oli. Miksiköhän? Sitten tuosta case savereiden asennuksesta.. Kuinka syvälle ne tulee sinne lohkoon? upotetaanko ne kokonaan lohkoon? Koska nyt kun nuo aukot koneistetaan, ja sylinterin vastinpinnat oikaistaan, niin eikö silloin noista case savereiden päästäkin lähde lastua? Siis siinä tapauksessa, jos ne jää yhtään ulos lohkosta.. Quote Link to comment
peruskallio Posted April 3, 2013 Share Posted April 3, 2013 Omassa lohkossa olivat casesaverit paikallaan kun minulle tuli ja n.millin vastinpinnan alapuolella. Jos siitä vastinpinnasta lastua otetaan ja casesavereista lähtee kanssa, voi tulla murheita. Terä antaa aina hieman periksi ja casesaverin kohdalla taipuu hieman enemmän kun pehmeämmässä alumiinissa. -> pinnasta voi tulla aaltomainen. Reiät olivat n. 0.2mm väljät sylintereihin. Onko se soikein sylinteri reiästään kuitenkin pyöreä? Tulee männälle ahdasta jos heittää reiästäkin eikä vain helmasta. Quote Link to comment
Guest vehkis1983 Posted April 3, 2013 Share Posted April 3, 2013 Omassa lohkossa olivat casesaverit paikallaan kun minulle tuli ja n.millin vastinpinnan alapuolella.Jos siitä vastinpinnasta lastua otetaan ja casesavereista lähtee kanssa, voi tulla murheita. Terä antaa aina hieman periksi ja casesaverin kohdalla taipuu hieman enemmän kun pehmeämmässä alumiinissa. -> pinnasta voi tulla aaltomainen. Reiät olivat n. 0.2mm väljät sylintereihin. Onko se soikein sylinteri reiästään kuitenkin pyöreä? Tulee männälle ahdasta jos heittää reiästäkin eikä vain helmasta. Uskoisin, että on pyöreä. Mäntä ainakin liikkuu sylinterissä ihan nätisti käsin siellä sylinterissä. Kaivan huomenna sellaisen mikron esille, millä saa mitattua tuon sylinterin sisäpuolen, ja varmistan asian. Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted April 3, 2013 Share Posted April 3, 2013 Omassa lohkossa olivat casesaverit paikallaan kun minulle tuli ja n.millin vastinpinnan alapuolella.Jos siitä vastinpinnasta lastua otetaan ja casesavereista lähtee kanssa, voi tulla murheita. Terä antaa aina hieman periksi ja casesaverin kohdalla taipuu hieman enemmän kun pehmeämmässä alumiinissa. -> pinnasta voi tulla aaltomainen. Worst case scenario ois se, että case saveri lähtee kiertymään auki ja terä poksahtaa siihen paskaksi. Quote Link to comment
Guest vehkis1983 Posted April 4, 2013 Share Posted April 4, 2013 Näytti olevan ihan pyöreä tuo sylinterin sisäpuoli. Kysästääs nyt samalla tuosta kampiakselin tasapainotuksesta. Eli oletteko tasapainottaneet kampuran ne "hammasrattaat" paikoillaan? Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.