Jump to content

watit amppeereiksi ym. akku+sähkö asiaa.


Guest Jussinbussi

Recommended Posts

Guest Jussinbussi

Niin eli kuinkas tämä nyt menee kun harkinnassa olisi bussiin toinen akku ns. hupiakuksi ja tämä käynnistysakku sitten erikseen.

 

Hupiakku olisi ajatus laittaa koteloon/kaappiin joka tulee moottoritilan päälle oikeaan reunaan. Akku tulisi siis kutakuinkin vanhan akun yläpuolelle. (lyhyet johdotukset ym.)

Tähän kaappiin sitten tekisin katkaisimen virtapiireille ja mahdollisesti myös invertterin ja 230 pistorasian.

 

Saako akkua laittaa auton sisätilaan?

Auto olisi tarkoitus varustaa 75 wattisiella bilteman jääkaapilla. Kuinka paljon potkua pitää olla että jääkaappi pärjää omillaan esim. 12 tuntia?

 

http://www.biltema.fi/fi/Koti/Keittio/V ... 0-V-84110/

 

Tähän on joku kaava mutta en nyt sitä puupäisyydessäni löytänyt.

Tällähetkellä autossa uusi joku 55 ah akku. Hupiakuksi tarvitsisi sitten ilmeisesti meklkoisen järkäleen.

 

Tietysti autoon tulisi myös kiinteä akkulaturi ja sitä ladattaisiin aina kun mahdollista.

 

Ideoita/ajatuksia. Vai ostanko styrötsisen kylmälaukun ja siihen perkeleesti kylmäkalleja?

 

EDit. Ja jos jollakulla tiedossa parempi/vähemmän virtaa vievä kaappi suurinpiirtein samoilla litroilla niin saa suositella. Kaapissa pitää olla ovi, ei kantta.

Jussi

Link to comment

En minäkään nyt mikään expertti näissä asioissa ole mutta mun mielestä asia menee about näin.

 

55W/12V= ~4,58A

 

~4,58A*12h = 55Ah

 

Eli teoriassa 55Ah akku pitäisi riittä 55W@12V kuormalla 12h.

(saatan olla väärässäkin kun ei nyt ihan tuoreimmassa muistissa nämä virran kulutus ja lasku asiat ole)

 

Mutta käytännössä viikonlopun reissu menee kivasti jäämurskalla ja kylmäkalleilla helpommin ja halvemmalla ja loppupeleissä vaivattomammin kuin absorbio jääkaapin kanssa jolla juomia ei edes saa kylmäksi (jäähdytys teho vain tietyn verran ulkolämpötilaan verrattuna).

 

Mutta jos välttämättä vaivattoman jääkaapin autoon haluaa niin sitten kannattaa ostaa kompressori kaappi ja ne ei sitten olekkaan enään niin kauhean halpoja. Mutta niiden kanssa ei periaatteessa tarvitse hupiakkua kun virrankulutus on oleellisesti pienempi. Joka taas tuo sen hinnan järkevämmälle tasolle jos jättää laskuista hupiakun ja erotuspiirit johdot yms pikkunippeli nappelit pois.

 

Esim http://www.marinea.fi/waeco_coolfreeze_cdf-25

Keskimääräinen virrankulutus 12 V järjestelmässä 0.4A +20 asteen lämpötilassa

 

Tai samankokoinen kuin tuo bilteman kaappi kiinteään asennukseen tarkoitettu

 

http://www.marinea.fi/waeco_coolmatic_cr-50

Keskimääräinen virrankulutus 12 V järjestelmässä 0.8A +20 asteen lämpötilassa
Link to comment

Joo niissä on usein kaksi elementtiä peräkkäin. Kumpikin muodostaa ideaalisessa tilanteessa 10 asteen lämpötilaeron eli yht. 20. Nämä ottaa saman tehon kokoajan ja jos autossa on 30, niin kaapin sisällä oleva elementti n.10 ja tuotteet 12-15. Kompurakaappi selkeästi parempi tosiaan jos meinaa vaikka jotain pilaantuvaakin siellä säilyttää.

Link to comment
Guest Jussinbussi

Aika raikkaasti pompsahtaa hinta. Mahtasko tosta bilteman kaapista löytyä laadukkaampaa versiota. Tai sit koittas jotain pienen pientä 230 kaappia invertterillä. Tietysti tässäkin kohtaa järkevin olis heti ostaa toi kalliimpi kaappi ja lopettaa ähinä. ;)

Link to comment
Aika raikkaasti pompsahtaa hinta. Mahtasko tosta bilteman kaapista löytyä laadukkaampaa versiota. Tai sit koittas jotain pienen pientä 230 kaappia invertterillä. Tietysti tässäkin kohtaa järkevin olis heti ostaa toi kalliimpi kaappi ja lopettaa ähinä. ;)

 

Motonetistä löytyi välimallin kaappi eli töpselin nokassa kompuralla ja autossa absorbio tekniikalla.

 

http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/482143/0

 

Ja kokemuksesta voin sanoa että nuo ei kompuralliset syö käytännössä auton yksittäisen akun aika haipakkaa tyhjäksi.

 

Ja kannattaa katsoa myös oikeasti jatkuvaa purku/lataus/purku/lataus kestävien akkujen hintaa mikä soveltuisi hupikäyttöön kun ei nekään ilmaisia ole.

Link to comment

 

Eli teoriassa 55Ah akku pitäisi riittä 55W@12V kuormalla 12h.

(saatan olla väärässäkin kun ei nyt ihan tuoreimmassa muistissa nämä virran kulutus ja lasku asiat ole)

 

Esim http://www.marinea.fi/waeco_coolfreeze_cdf-25

Keskimääräinen virrankulutus 12 V järjestelmässä 0.4A +20 asteen lämpötilassa

 

Joo teoriassa näin mutta käytännössä akkujännite tippuu jo paljon aikasemmin liian alas ja kaappi lakkaa toimimasta. Voit vaikka laskea mitä tapahtuu virran kulutukselle jännitteen laskiessa. Käytännössä lähtilanteessa täyteen varatussa akussa pitäisi olla alkujännite jossakin 13,5V tietämillä. Itse työskentelen tämän tekniikan parissa aika paljon nykyisin ja meillä kaikissa tuotteissa on raja arvo 10,5V eli kun akkujännite menee tuon alle niin pelit lakkaa toimimasta ettei tuu vaurioita eikä turhia viasta johtuvia ongelmia.

 

Itselle en laittais muita kun waecon tuotteita mobiilikäyttöön vaikka ne kalliita onkin.

Hupi akuksi kannattaa laittaa niin iso kuin mahdollista ja automaatti rele väliin. Alle 100Ah akkua en laittais missään tapauksessa. Yks keino tietysti parantaa käyttömukavuutta on heittää bussin kattotelineelle pari aurinkopanelia ja ottaa niistä virta hupiakkuun.

Link to comment

 

Eli teoriassa 55Ah akku pitäisi riittä 55W@12V kuormalla 12h.

(saatan olla väärässäkin kun ei nyt ihan tuoreimmassa muistissa nämä virran kulutus ja lasku asiat ole)

 

Esim http://www.marinea.fi/waeco_coolfreeze_cdf-25

Keskimääräinen virrankulutus 12 V järjestelmässä 0.4A +20 asteen lämpötilassa

 

Joo teoriassa näin mutta käytännössä akkujännite tippuu jo paljon aikasemmin liian alas ja kaappi lakkaa toimimasta. Voit vaikka laskea mitä tapahtuu virran kulutukselle jännitteen laskiessa. Käytännössä lähtilanteessa täyteen varatussa akussa pitäisi olla alkujännite jossakin 13,5V tietämillä. Itse työskentelen tämän tekniikan parissa aika paljon nykyisin ja meillä kaikissa tuotteissa on raja arvo 10,5V eli kun akkujännite menee tuon alle niin pelit lakkaa toimimasta ettei tuu vaurioita eikä turhia viasta johtuvia ongelmia.

 

Itselle en laittais muita kun waecon tuotteita mobiilikäyttöön vaikka ne kalliita onkin.

Hupi akuksi kannattaa laittaa niin iso kuin mahdollista ja automaatti rele väliin. Alle 100Ah akkua en laittais missään tapauksessa. Yks keino tietysti parantaa käyttömukavuutta on heittää bussin kattotelineelle pari aurinkopanelia ja ottaa niistä virta hupiakkuun.

 

Mulla on tollanen Waeco 40 litranen bussissa. 70Ah kakkosakku moottoritilassa vasemmalla puolella. Tallissa nappaan ylläpitolaturin napoihin valmiiksi ruuvattuun liittimeen. Ajoakun ja kakkosakun välissä rele joka sallii ladata akkua kun

ajoakku täynnä. Ja jääkaappi tämän saman releen kautta käyttää vain kakkosakkua. Ei koskaan ajoakkua.

Kaappi siis valmiudessa koko ajokauden, ja virvokkeet on aina kylminä kun bussilla singahtaa tallista baanalle.

 

Testattu on virrankulutus siten, että jääkaappi sammui neljäntenä päivänä kun kakkosakun jännite oli laskenut 9,6 V.

Välissä ei ajettu tai latailtu.

 

Tossa 40 litrasessa oli se hyvä puoli, että kompressorin sai siirrettyä muualle penkin alle. Niin kauas kuin kupariputki anto myöden. Näin itse kaappi vei minimi tilan. Eikä kompressori veroita kaapin sisätiloja.

Link to comment
Akku ääni optima yellow topille.

 

-Pete-

Ei missään nimessä hupiakuksi. Keltainen Optima kuolee jos sen tempasee täysin tyhjäksi, punainen on tuohon käyttöön parempi.

 

Kyllä nyt on metrisellä värit hukassa .-)

Keltainen syväpurkaus akku, punainen ns.starttiakku.

 

http://www.optimabatteries.com/us/en/support/faqs/

 

 

-Pete-

Oikein

 

Ja sekoitetaampa pakkaa sen verran että optima suosittelee asuntoautoihin blue toppia :)

Link to comment

Täts rait Tanhis

If you ever get confused on the colored tops, just remember: if it has a dark gray case, then it’s a starting battery; if it has a light gray case, then it’s a deep-cycle (dual-purpose) battery.

 

 

What is the difference between REDTOP®,YELLOWTOP® and BLUETOP® batteries?

REDTOP®: Use this for normal engine starting where an alternator immediately monitors the state of charge and provides energy to the battery whenever it is needed. This would describe most stock vehicles.

Automotive and RV underhood starting

Heavy equipment where starting is the primary function

Diesel-powered vehicles with no aftermarket electronics

 

YELLOWTOP®: Use this when electrical loads are higher than average, or when the discharge cycle is more than typical engine starting, such as vehicles without alternators. This also includes vehicles with significant electrical loads that may exceed the average alternator output (for example, aftermarket audio systems, GPS, chargers, winches, snowplows, inverters, drag cars). This can also include vehicles that have a lot of electronics from the factory, such as a minivan with power sliding doors and a DVD player, especially if the DVD player is used when the engine isn’t running.

Racing vehicles without a charging system (alternator or generator)

Dedicated drag-racing vehicles

Diesel-powered vehicles with aftermarket electronics

Car audio/video applications exceeding 250 watts over the OE system

Vehicles or heavy equipment with inverters, hydraulics, winches or other accessories

Electric vehicles

 

BLUETOP®: The BLUETOP® starting battery (dark gray case) is to be used when a dedicated starting battery is required; it should never be used for cycling duty. The dual-purpose BLUETOP® (light gray case) can be used for both starting and deep cycling; it is a true deep-cycle battery with extremely high cranking power.

Trolling motors, marine applications with heavy electrical accessories and RVs should use a dual-purpose BLUETOP® (which is both a starting and deep-cycle battery)

Use a BLUETOP® starting battery for marine applications and RVs when the battery’s only function is engine starting

 

Note: The difference between BLUETOP® and YELLOWTOP® deep-cycle batteries is that BLUETOP® batteries have both automotive (SAE) posts and threaded studs, while YELLOWTOP®S (other than D31T) only have SAE terminals.

 

-Pete-

Link to comment
Kyllä nyt on metrisellä värit hukassa .-)

Keltainen syväpurkaus akku, punainen ns.starttiakku.

Vaaleanpunaisten lasien läpi kun maailmaa katselee, niin kaikki värit näyttää samalta :D

 

Jos tarkoitus on saada virtaa muutama amppeeri jääkaapille, niin mihin tarvitaan syväpurkaus akkua joka on tarkoitettu antamaan paljon virtaa nopeasti, esim. raskaalle autohifille, vinsseille ym.? Ja syväpurkaus ei tarkoita todellakaan samaa kuin akun täydellinen tyhjentäminen. Punainen optimakaan ei siitä tykkää, mutta keltainen vielä vähemmän, joskaan millekkään (lyijy)akulle ei ole suotavaa laskea sitä aivan tyhjäksi. Kuuklettamalla löytyy paljon käyttökokemuksia, itselläni vähäistä käyttökokemusta yhdestä yellow topista ja yhdestä orange topista. Yellow juurikin kuoli kun vietti yhden talven ilman sähköä, tosin akku tuli mulle käytettynä, joten en tiedä sen ikää. Orangesta meni kenno oikkariin ja se muuttui 6 volttiseksi :) Itse en Optimaa tuohon käyttöön laittaisi, mutta sehän on enemmänkin makuasia, ja perustuu enemmän fiilikseen kuin faktaan :)

 

Yksi lainaus intternetin ihmeellisesti ja aina todenmukaisesta maailmasta:

Red Top ja Yellow Top on kaksi täysin eri akkua. Red Top on tarkoitettukin tuollaiseen käyttöön, Yellow Top taasen purkautuu itsekseen hyvinkin helposti. Ja kylmänä Yellow Topin latauksen vastaanottokyky on todella heikko. Eli jos akku valahtaa tyhjäksi pakkasella, niin se pitäisi saada lämpiämään, ennenkuin se ottaa kunnolla virtaa vastaan. Noiden kanssa on tullut taisteltua hifihommissa jonkin verran, etenkin talvisaikaan. Humppalaitepuolella tuo Yellow Top on vain siitä hieno, että se antaa oikeasti virtaa pihalle ja kestää syväpurkausta. Käynnistysakkua jos haalii, niin Red Top on paljon fiksumpi valinta. Toki edullisempiakin AGM-akkuja löytyy, joissa speksit on hyvin lähelle Optiman tuotteita.

Link to comment
Guest Jussinbussi

Joku viisas mies on joskus sanonut että ei sitä järkeä kannata joka paikkaan sotkea.

Mutta jos tässä tapauksessa hivenen sotkisi niin kyllähän tästä aika arvokas paukku tulee.

 

Kompurakaappi 600e

Optima akku 300e

Johdot ym. tilpehöörit 100e

Aurinkokenno katolle 350e

 

Yht= 1350e kylmästä kaljasta lähes missä tahansa olosuhteissa.

 

Tällä rahalla saisi noin 2700 kylmäkallea (50cent/kpl?). Tämä jaettuna 10 vuodelle tekee ajokautta kohti 270 kallea mikä kyllä varmasti riittää..

 

Hmhh..

Link to comment
Yht= 1350e kylmästä kaljasta lähes missä tahansa olosuhteissa.

 

Tällä rahalla saisi noin 2700 kylmäkallea (50cent/kpl?). Tämä jaettuna 10 vuodelle tekee ajokautta kohti 270 kallea mikä kyllä varmasti riittää..

 

Hmhh..

 

Voihan tuon ajatuksen viedä pidemmällekin..

10-20 kiloeuroo bussista, jolla pääsee juomaan kaljaa vesisateessa 100km päähän kun vois juoda pirkkaolutta kotisohvallakin ;-)

 

ihan mistä tykkää.jne.

Link to comment

Ylempänä olikin jo tämän suuntainen kommentti, mut heitän kuitenkin. Joku 100Ah vapaa-ajan akku ajoakun rinnalle ja tuommoinen http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=38-6514 väliin. Jompaankumpaan akkuun älylaturin mukana tulevat liittimet paikoilleen, tallilla tosiaan laturi tähän liittimeen kiinni. Releen yli lataa kumpaakin akkua, kunhan akkulaturin puoleinen on täynnä. Invertteriä ei jääkaapin takia kannattane hommata. Hifistelynä voi halutessaan laittaa akun suojaksi jääkaapin johtoon alijännite suojan.

Link to comment
Joku viisas mies on joskus sanonut että ei sitä järkeä kannata joka paikkaan sotkea.

Mutta jos tässä tapauksessa hivenen sotkisi niin kyllähän tästä aika arvokas paukku tulee.

 

Kompurakaappi 600e

Optima akku 300e

Johdot ym. tilpehöörit 100e

Aurinkokenno katolle 350e

 

Yht= 1350e kylmästä kaljasta lähes missä tahansa olosuhteissa.

 

Tällä rahalla saisi noin 2700 kylmäkallea (50cent/kpl?). Tämä jaettuna 10 vuodelle tekee ajokautta kohti 270 kallea mikä kyllä varmasti riittää..

 

Hmhh..

 

Niin tai sitten käyt hakemassa pari kylmälaukullista puhdasta jäämurskaa kaupan kalatiskiltä hyvällä tuurilla se ei maksa mitään.

Tällä tavalla ollaan menty monta ruotsin reissua (normaalisti neljän päivän reissu) kalja yms kylmänä ainut haitta on se että sulanut vesi aiheuttaa ongelmia muille elintarvikkeille mutta kelluvat tölkit pitää yleensä tämän ongelman minimaalisena ja sulanut jää toimii vetenä myös kylmäkallena eli sitä ei kannata kaataa pois. Jossain vaiheessa reissua ollaan yleensä yhdistetty laukkujen jäät.

Yhtenä vuonna koetettiin kuivajäätä agalta loota maksoi karvan päälle 50€ ja jos täytyy tölkit ja lihat saada umpijäähän niin se on ihan toimivaa mutta minusta yliarvostettua pelleilyä ja sitä kylmää olisi pitänyt saada varastoon johonkin että olisi toiminut neljän päivän reissun.

Ja myös tuollainen absorbio kaappi on muutamana vuonna ollut mukana ja vaikka sitä on vesivessassa koettanut varovaisesti käyttää niin aina sen kanssa on akun saanut tyhjäksi ja kaljat haaleiksi.

Link to comment
Guest Jussinbussi

Jotenkin tässä nyt alkaa tuntumaan järkevimmältä tuollainen 12v/230v/kaasu kaappi/arkku.

 

Tuo kaasu juurikin sen takia että esim tapahtumissa missä ei välttämättä ole sähköä niin voi jääkaapin nostaa siihen etutelttaan kaasulla pöhisemään.

 

Tai sitten kalareissulla jossain hevonkuusessa niin aina toimii.

Ajoaikana sitten sillä 12 voltilla ja jos valtakunnan verkkoa saatavilla niin sit 230.

 

Ainoa ongelma tapaus mikä tässä tulee on silloin kun majoitutaan "rohkeasti" kaupunkien keskustoihin ym. paikkoihin mihin ei sitä telttaa kehtaa/uskalla pystyttää. Näitä geissejä varten sitten täytyisi se styroksi loota olla edelleen mukana. :(

Tietysti jos autoon asennettu se hupiakku niin kai silläkin muutaman tunnin pitää.

 

Kaasun käyttö autossa tuntuu vähän oudolle vaikkakin autossa mukana oleva retkikeitinkin käyttää juurikin samoja kaasupatruunoita.

Link to comment
Joku viisas mies on joskus sanonut että ei sitä järkeä kannata joka paikkaan sotkea.

Yht= 1350e kylmästä kaljasta lähes missä tahansa olosuhteissa.

Tällä rahalla saisi noin 2700 kylmäkallea (50cent/kpl?). Tämä jaettuna 10 vuodelle tekee ajokautta kohti 270 kallea mikä kyllä varmasti riittää..

Hmhh..

 

Montako olutta Jussinbussi nauttii ajokaudessa?

Määrärahasi riittää esim. tapahtumissa n.270:een tuoppiin kylmää ravinteli olutta.

Siinnä on "lämmin-pirkka-olut" jengi ihmeissään :-)

 

Metake: Kuka ostaa käytettyjä akkuja käyttöön??

 

Vastaus: Mannet

 

:-)

 

-Pete-

Link to comment

Käytetty akku voi tulla auton mukana.

 

Multa löytyy pieni 230vac kompurakaappi lasiovella eikä maksa 600e ja akuksi voi ostaa jonkun toisen kun optiman. Kennotkin voi jättää pois. Sitten saa jo budjetista tonnin pois :smile:

Link to comment
Guest Jussinbussi

Joo, 230 kompurakaappi ei olisi kallis mutta kuinka toimii invertterillä ja ilmeisesti siinä on noin -20% tehohäviö juurikin sen invertterin takia.

Link to comment

Semmonen tuli mieleen että onkos näissä autojääkaapeissa termostaattia? Nuo peltier-jääkaapit kun toimii sitä huonommalla hyötysuhteella mitä suurempi kylmän ja lämpimän puolen lämpötilaero on. 12V digitermari releellä maksaa alle tullirajan ebaysta (~16e).

 

Tällä haen sitä että Kaupasta ostettava peltier-kaappi kuitenkaan kesäkelissä ei pääse lähellekään nollaa niin miksi suotta yrittääkään, kun ne "viimeiset asteet" ovat sähkönkulutukseltaan suurimmat. Miulla on tulossa "ei-mitään-järkeä" -tyylinen kotirakenteinen peltierkaappi jonka tehonkulutus on luokkaa 600W. Semmoisessa tuo termari on ihan välttämätön kun isokin akku kuolee tunnissa.

 

Tietty jos ostaa hifimpää bissee niin sehän menee vaan pilalle liian kylmänä, 8-12c on monen hyvän oluen suositus :)

 

Puavo

Link to comment

Nuo kaasu/12v/240v yhdistelmät on ok ja itse asiassa pienimmät AAAAA++++ luokan kotikaapit tehokkaampia kuin monet caravankamat (isoja silti vain). Aurinkokennolla ja invertterillä hoituu kun auttaa kylmäkalleilla ja tai esim litran limupullolla mikä on täynnä vettä ja umpi jäässä.

Link to comment

 

Tietty jos ostaa hifimpää bissee niin sehän menee vaan pilalle liian kylmänä, 8-12c on monen hyvän oluen suositus :)

 

Puavo

Noitten perus prisma bissejen kanssa se on sit taas toisinpäin ei niitä alle 3 kolme asteisena pysty juomaan.

 

Nuo kaasu/12v/240v yhdistelmät on ok ja itse asiassa pienimmät AAAAA++++ luokan kotikaapit tehokkaampia kuin monet caravankamat (isoja silti vain). Aurinkokennolla ja invertterillä hoituu kun auttaa kylmäkalleilla ja tai esim litran limupullolla mikä on täynnä vettä ja umpi jäässä.

Jossain oli sellainenkin juttu että miksi raijata kylmäkalleja kun ne kylmänä pidettävät tölkitkin voi jäädyttää ja käyttää niitä kylmäkalleina.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...