Jump to content

Kokemuksia vanhalla bensalla starttaamisesta?


Guest lars

Recommended Posts

Oon aina ihmetellyt tätä "vanhaa bensaa" joka tukkii kaasarit ym. Vaikka on vuoden joskus kaksi vuotta seissyt sisällä tai ulkokatoksessa oli sitte kupla, golf, mp, mönkijä niin ei ikinä ole ongelmia käyntiinlähdön kanssa, puolitankilla tai täydellä. Vanhalla 99:llä lähti kupla yli10 vuoden jäkeen käymään (silloin vähän pätki)... kunnon lyijykamaa...no se oli sitä cal look 80-lukua, no palataan taas tähän bädi ja ipodi, pojilla on paljon asiaa musiikiin..nyky maailmaan. Eli ei varmaan vika johdu bensasta.

Link to comment
Guest vehkis1983

Itse laitoin muuten nyt talveksi pienkonebensaa tankkiin, ja ajoin sen verran, että varmasti oli tämä "nykybensan"paska lähtenyt kokonaan letkuista pois.

Link to comment

Jos auto seisoo pitkään vaihtelevissa lämpötiloissa lähes tyhjällä tankilla, tankkiin kerääntyy yksinkertaisesti vettä, joka bensaan sekoittuneenakaan ei oikein sovi menovedeksi edes ilmajäähdytteisille autoille.

 

Jos auto taas on seissyt ulkona tankki piripintaan täynnä, tai vaihtoehtoisesti tasalämpöisessä tilassa, ei kondessiveden määrä todennäköisesti pääse nousemaan niin paljoa että ongelmia syntyisi.

 

Omat kokemukset viime viikolta: auto ollut puoli vuotta lämpimässä tallissa, tankissa tilkka bensaa pohjalla. Helvetin kauan pariin otteeseen joutui sahaamaan ennenkuin edes öljynpaineet nousi. Sitten kaasun pumppaamista ja lisää sahailua. Siitähän se sitten lähti ihan normaalisti aikansa kuluttua käymään. Ei mitään ongelmia. Mosa vakio 1300, nurkkakaasarit + paineensäädin.

 

T: jonne from internetz

Link to comment

Vesiongelmat on muuten eri autoissa kummasti vähentynyt E10 ja E5 -bensojen kanssa. Kondenssivesi kun liukenee alkoholiin, bensaan taas vesi ei liukene. Nykybensoilla vesi menee kaasarista/ruiskusta läpi ongelmitta.

 

Aiheeseen liittyen, vastikään startattu kaksi lämpimässä tallissa syksybensoilla (e10 ja e5) seissyttä ajopeliä, molemmat täysin ongelmitta.

Link to comment
Vesiongelmat on muuten eri autoissa kummasti vähentynyt E10 ja E5 -bensojen kanssa. Kondenssivesi kun liukenee alkoholiin, bensaan taas vesi ei liukene. Nykybensoilla vesi menee kaasarista/ruiskusta läpi ongelmitta.

Tämä saattaa tietyissä oloissa myös lisätä ongelmia, kun E10 ja E5 saattaa imeä itseensä jo huoltiksen säiliöstä maksimimäärän vettä. Tuollaista valmiiksi vettynyttä kun tankkaat, niin sopivien lämpötilan vaihteluiden seurauksena pidemmässä seisonnassa vesi saattaakin erkaantua ja saat tankkiisi entistä enemmän vettä.

Link to comment

Näin olen ymmärtänyt, että tietyissä oloissa vesi voi erkaantua etanolista, mutta en ole kemian alan asiantuntija. Nopeasti kaivettu VTT:n raportti polttoaineen jakelusta kyllä mainitsee myös asian:

 

Etanoli on korrodoiva aine. Ongelmallisin tilanne syntyy, jos etanoli ja vesi

pääsevät erkanemaan omaksi faasikseen. Alkoholeista metanoli on etanolia

korrodoivampi yhdiste, minkä vuoksi etanolin metanolipitoisuus on rajoitettava

hyvin alhaiseksi. Erityinen pHe koe paljastaa hyvinkin pienet määrät happamia

komponentteja etanolissa. pHe lukema alle 6.5 merkitsee kasvanutta

polttoainepumpun ja suuttimen vaurioriskiä, yli 9 arvo taas mahdollisia ongelmia

muoviosille (Reynolds).

 

www.vtt.fi/inf/julkaisut/muut/2008/VTT-R-07049-08.pdf

Link to comment
Mutua: luulisi että tuossa ajatellaan säilytystä liikkumattomassa säiliössä. Saat kaadettua toisiinsa liukenevat tavarat lasiin kerroksittain, mutta pistä lasi auton kyytiin ja aja lenkki..

 

Eli kun sitä autoa menet talven jälkeen käynnistelemään niin hölskytä kunnolla ennen käynnistämistä :)

Link to comment

Juuri näin minäkin teen aina. :smile:

 

Ajattelin noin yleisesti vesiongelmaa. Ei kyllä ole itselläkään oikeasti ollut minkään vehkeiden kanssa talven jälkeisiä vedestä tai polttoaineen laadusta johtuvia ongelmia.

Link to comment
Juuri näin minäkin teen aina. :smile:

 

Ajattelin noin yleisesti vesiongelmaa. Ei kyllä ole itselläkään oikeasti ollut minkään vehkeiden kanssa talven jälkeisiä vedestä tai polttoaineen laadusta johtuvia ongelmia.

 

Sen verran voin itse kertoa kokemuksia että vanhassa duunissa kun syksystä asti kylmässä seisseitä raivaussahoja ja puhaltimia (pääasiassa stihl) kun laitoin talven jälkeen päälle toistakymmentä käyntiin niin homman aloitin kaatamalla vanhat bensat pois ja uudet tilalle. Vanhoilla kun koetti käymään niin sai rykiä ja sählätä mutta kyllä ne loppujen lopuksi käyntiin lähti. Mutta kun vaihtoi uudet bensat niin yks/kaks rykäsyä ja käyntiin.

Eli kyllä se seisomisesta ainakin huonommaksi menee mutta kyllä se kumminkin käyttökelpoista on keväälläkin.

 

Mutta en kyllä 10v seisseellä nykybensalla rupeisi koettamaan.

 

Niin ja eroja voi tietty olla bensavalmistaja kohtaisestikkin.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...