Guest Posted April 11, 2013 Share Posted April 11, 2013 Oletko kevään tullen käynnistänyt kuplaa syksyn bensoilla? Mitä tapahtui? Lähtikö, ja jos ei, mikä oli oirekuva? Quote Link to comment
Guest Jussinbussi Posted April 11, 2013 Share Posted April 11, 2013 Marraskuusta jääneellä hurahti ainakin ihan ok. Quote Link to comment
x-pj Posted April 11, 2013 Share Posted April 11, 2013 Hyvin lähti käyntiin minullakin, enkä huomannut mitään ongelmia edes ajossa. Mun viimeinen tankkaus oli myös aika myöhään syksyllä, ettei tuo bensa kovin montaa kuukautta siellä tankissa ole ollut. Quote Link to comment
kuplatin Posted April 11, 2013 Share Posted April 11, 2013 Oliskohan kuitenkin paikallaan kertoa vastauksissa, että onko auto seissyt koko ajan lämpimässä tallissa tankki täynnä vai puolityhjän tankin kanssa ulkona kuusen alla. Quote Link to comment
Guest Jussinbussi Posted April 11, 2013 Share Posted April 11, 2013 Hyvää vatkaamista. Eiköhän kannattais ihan vaan kokeilla.. Quote Link to comment
Kujis Posted April 11, 2013 Share Posted April 11, 2013 Oon aina ihmetellyt tätä "vanhaa bensaa" joka tukkii kaasarit ym. Vaikka on vuoden joskus kaksi vuotta seissyt sisällä tai ulkokatoksessa oli sitte kupla, golf, mp, mönkijä niin ei ikinä ole ongelmia käyntiinlähdön kanssa, puolitankilla tai täydellä. Vanhalla 99:llä lähti kupla yli10 vuoden jäkeen käymään (silloin vähän pätki)... kunnon lyijykamaa...no se oli sitä cal look 80-lukua, no palataan taas tähän bädi ja ipodi, pojilla on paljon asiaa musiikiin..nyky maailmaan. Eli ei varmaan vika johdu bensasta. Quote Link to comment
Guest vehkis1983 Posted April 11, 2013 Share Posted April 11, 2013 Itse laitoin muuten nyt talveksi pienkonebensaa tankkiin, ja ajoin sen verran, että varmasti oli tämä "nykybensan"paska lähtenyt kokonaan letkuista pois. Quote Link to comment
-tipi- Posted April 11, 2013 Share Posted April 11, 2013 Ite käytin kaasarin tyhjäksi syksyllä sulkemalla bensahanan. Puolen tusinaa kertaa on viime lauantain jälkeen käynnistetty vanhoilla bensoilla ilman ongelmia. Auto seisoi kylmässä tallissa lokakuusta. Quote Link to comment
Lasse Posted April 11, 2013 Share Posted April 11, 2013 Seittemän vuotta vanhat litkut oli tankis kun foorttin tarttasin tulille. Kuin palmun alta. Quote Link to comment
kuplatin Posted April 11, 2013 Share Posted April 11, 2013 Jos auto seisoo pitkään vaihtelevissa lämpötiloissa lähes tyhjällä tankilla, tankkiin kerääntyy yksinkertaisesti vettä, joka bensaan sekoittuneenakaan ei oikein sovi menovedeksi edes ilmajäähdytteisille autoille. Jos auto taas on seissyt ulkona tankki piripintaan täynnä, tai vaihtoehtoisesti tasalämpöisessä tilassa, ei kondessiveden määrä todennäköisesti pääse nousemaan niin paljoa että ongelmia syntyisi. Omat kokemukset viime viikolta: auto ollut puoli vuotta lämpimässä tallissa, tankissa tilkka bensaa pohjalla. Helvetin kauan pariin otteeseen joutui sahaamaan ennenkuin edes öljynpaineet nousi. Sitten kaasun pumppaamista ja lisää sahailua. Siitähän se sitten lähti ihan normaalisti aikansa kuluttua käymään. Ei mitään ongelmia. Mosa vakio 1300, nurkkakaasarit + paineensäädin. T: jonne from internetz Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted April 11, 2013 Share Posted April 11, 2013 Vesiongelmat on muuten eri autoissa kummasti vähentynyt E10 ja E5 -bensojen kanssa. Kondenssivesi kun liukenee alkoholiin, bensaan taas vesi ei liukene. Nykybensoilla vesi menee kaasarista/ruiskusta läpi ongelmitta. Aiheeseen liittyen, vastikään startattu kaksi lämpimässä tallissa syksybensoilla (e10 ja e5) seissyttä ajopeliä, molemmat täysin ongelmitta. Quote Link to comment
metake Posted April 11, 2013 Share Posted April 11, 2013 Vesiongelmat on muuten eri autoissa kummasti vähentynyt E10 ja E5 -bensojen kanssa. Kondenssivesi kun liukenee alkoholiin, bensaan taas vesi ei liukene. Nykybensoilla vesi menee kaasarista/ruiskusta läpi ongelmitta. Tämä saattaa tietyissä oloissa myös lisätä ongelmia, kun E10 ja E5 saattaa imeä itseensä jo huoltiksen säiliöstä maksimimäärän vettä. Tuollaista valmiiksi vettynyttä kun tankkaat, niin sopivien lämpötilan vaihteluiden seurauksena pidemmässä seisonnassa vesi saattaakin erkaantua ja saat tankkiisi entistä enemmän vettä. Quote Link to comment
Lmm Posted April 12, 2013 Share Posted April 12, 2013 Ei kai se sentään erkane alkoholista. Se on vesiliukoista ja veden osuus vaan saattaa kasvaa suuremmaksi. Quote Link to comment
metake Posted April 12, 2013 Share Posted April 12, 2013 Näin olen ymmärtänyt, että tietyissä oloissa vesi voi erkaantua etanolista, mutta en ole kemian alan asiantuntija. Nopeasti kaivettu VTT:n raportti polttoaineen jakelusta kyllä mainitsee myös asian: Etanoli on korrodoiva aine. Ongelmallisin tilanne syntyy, jos etanoli ja vesi pääsevät erkanemaan omaksi faasikseen. Alkoholeista metanoli on etanolia korrodoivampi yhdiste, minkä vuoksi etanolin metanolipitoisuus on rajoitettava hyvin alhaiseksi. Erityinen pHe koe paljastaa hyvinkin pienet määrät happamia komponentteja etanolissa. pHe lukema alle 6.5 merkitsee kasvanutta polttoainepumpun ja suuttimen vaurioriskiä, yli 9 arvo taas mahdollisia ongelmia muoviosille (Reynolds). www.vtt.fi/inf/julkaisut/muut/2008/VTT-R-07049-08.pdf Quote Link to comment
Lmm Posted April 12, 2013 Share Posted April 12, 2013 Mutua: luulisi että tuossa ajatellaan säilytystä liikkumattomassa säiliössä. Saat kaadettua toisiinsa liukenevat tavarat lasiin kerroksittain, mutta pistä lasi auton kyytiin ja aja lenkki.. Quote Link to comment
Tanhis Posted April 12, 2013 Share Posted April 12, 2013 Mutua: luulisi että tuossa ajatellaan säilytystä liikkumattomassa säiliössä. Saat kaadettua toisiinsa liukenevat tavarat lasiin kerroksittain, mutta pistä lasi auton kyytiin ja aja lenkki.. Eli kun sitä autoa menet talven jälkeen käynnistelemään niin hölskytä kunnolla ennen käynnistämistä :) Quote Link to comment
Lmm Posted April 12, 2013 Share Posted April 12, 2013 Juuri näin minäkin teen aina. :smile: Ajattelin noin yleisesti vesiongelmaa. Ei kyllä ole itselläkään oikeasti ollut minkään vehkeiden kanssa talven jälkeisiä vedestä tai polttoaineen laadusta johtuvia ongelmia. Quote Link to comment
Tanhis Posted April 12, 2013 Share Posted April 12, 2013 Juuri näin minäkin teen aina. :smile: Ajattelin noin yleisesti vesiongelmaa. Ei kyllä ole itselläkään oikeasti ollut minkään vehkeiden kanssa talven jälkeisiä vedestä tai polttoaineen laadusta johtuvia ongelmia. Sen verran voin itse kertoa kokemuksia että vanhassa duunissa kun syksystä asti kylmässä seisseitä raivaussahoja ja puhaltimia (pääasiassa stihl) kun laitoin talven jälkeen päälle toistakymmentä käyntiin niin homman aloitin kaatamalla vanhat bensat pois ja uudet tilalle. Vanhoilla kun koetti käymään niin sai rykiä ja sählätä mutta kyllä ne loppujen lopuksi käyntiin lähti. Mutta kun vaihtoi uudet bensat niin yks/kaks rykäsyä ja käyntiin. Eli kyllä se seisomisesta ainakin huonommaksi menee mutta kyllä se kumminkin käyttökelpoista on keväälläkin. Mutta en kyllä 10v seisseellä nykybensalla rupeisi koettamaan. Niin ja eroja voi tietty olla bensavalmistaja kohtaisestikkin. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.