Juniori Posted June 8, 2013 Posted June 8, 2013 Tarkoituksena on vaihtaa bensalinja kokonaisuudessaan tankilta pumpulle, eli millainen rojekti tämä tulisi olemaan? Lähinnä että kuinka sen linjan saa vaihdettua keskitunnelista? Mitä joutuu purkamaan ym? Aikaa menee arviolta? Kupla vm.69 Quote
vilkku Posted June 9, 2013 Posted June 9, 2013 Juniori said: Tarkoituksena on vaihtaa bensalinja kokonaisuudessaan tankilta pumpulle, eli millainen rojekti tämä tulisi olemaan? Lähinnä että kuinka sen linjan saa vaihdettua keskitunnelista? Mitä joutuu purkamaan ym? Aikaa menee arviolta? Kupla vm.69 Kyselin joskus samaa! Mutta mulla on vielä vaihtamatta :( Saattaa vaan aiheuttaa vaarallisen tilanteen, jos vuotaa tunneliin ja saa jostain kipinän! Olen kuullut että jokkiksessa joskus näin on käynyt http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/7959-bensaputken-vaihto/ Se ohje löytyy täältä, s29 alkaen http://www.projektit.biz/kuvat/kupla_ju ... itel_R.pdf Quote
SePi Posted June 9, 2013 Posted June 9, 2013 Mä vetäsin uuden bensalinjan apparin puolelle runkotunnelin viereen ja sopivilla läpivientikumeilla sitten loput. Kiinnitin sikaflexillä putken puolen metrin välein ettei jää liikkumaan ja hankailemaan mistään. On aika paha rasti saada hyvin tehtyä ja kiinnitettyä tunnelin sisään pelkästään noista aukoista sörkkimällä, että en nähny järkeä Quote
vilkku Posted June 9, 2013 Posted June 9, 2013 Mä vetäsin uuden bensalinjan apparin puolelle runkotunnelin viereen ja sopivilla läpivientikumeilla sitten loput. Kiinnitin sikaflexillä putken puolen metrin välein ettei jää liikkumaan ja hankailemaan mistään. On aika paha rasti saada hyvin tehtyä ja kiinnitettyä tunnelin sisään pelkästään noista aukoista sörkkimällä, että en nähny järkeä Joo sitä minäkin miettinyt ja ajatellut tekeväni, mutta tuo toteutus vaan ontuu! Kielletään työnteko ja muutetaan velat saataviksi Quote
Henkar Posted March 23, 2014 Posted March 23, 2014 Nostanpa vanhaa kun koppa irti ja asia ajankohtainen. Eli mitenhän tuota nyt lähtisi tekemään polttoainelinjan vaihtoa. Nykyisen käyttölinjan on joku vetänyt kupariputkella apukuskinpuolella runkoputken kyljessä matkustamon puolella. Linja vain tekee ikävän lenkin tunnelin yli takapenki alla mikä nyt vähän epäilyttää. Alkuperäinen linja on tunnelissa, mutta ei liiku kumpaankaan suuntaan, kiinni arviolta jostain käsijarrun kohdalta, mutta millä? Olisiko tässä nyt viisasta vetää uusi linja tuolla alkuperäisellä paikalla? Millä sen saa tunnelin sisälle kiinni? Vai sitten tuossa matkustamon puolella ja tekee vaikka reijän tuonne tunnelin kylkeen takapenkin alle missä vetää sitten loppumatkan alkuperäistä reittiä? Matkustamossa ollessaan ei varmaan pääsisi vuotamaan ainenkaan huomaamatta, mutta toisaalta on alttiina vahingoille. Materiaaliksi valitsen varmaan kuparin (biltema) tai ruostumattoman hydeputken jos nyt satun jostain saamaan ok hintaan. Quote
peruskallio Posted March 24, 2014 Posted March 24, 2014 Tuli bilteman kupariputkesta mieleen: kaveri osti pätkän kuparia biltemasta, kun piti pesukoneliitäntää rakentaa. Oli putki varmaan puolet ohkaisempaa seinämältään kun "kunnon" kupariputki. Jos samankaltaista tavaraa myydään tähän tarkoitukseen soveltuvana, voi se bensiivivuoto olla todennäköisempi kuin jostain muualta hankitulla putkella... Quote
metake Posted March 24, 2014 Posted March 24, 2014 Juuri vedin yhteen kuplaan bensalinjan runkotunneliin Bilteman kupariputkella. Ihan kunnollista tavaraa vaikutti olevan. Tietääkö joku mistä saa ostaa uudemmissa autoissa bensalinjoina käytettävää kovaa muoviputkea? Quote
VW-63 Posted March 24, 2014 Posted March 24, 2014 Juuri vedin yhteen kuplaan bensalinjan runkotunneliin Bilteman kupariputkella. Ihan kunnollista tavaraa vaikutti olevan. Tietääkö joku mistä saa ostaa uudemmissa autoissa bensalinjoina käytettävää kovaa muoviputkea? Sopivaa muoviputkea saa pneumatiikkaliikkeistä. Useat pneumaletkut soveltuvat polttoaineletkuiksi kemikaalikestävyytensä puolesta. Ympäristön lämpötila ja mekaaninen rasitus on myös huomion arvoinen asia asennus paikkaa valitessa. Pikaisella googlaamisella: Esim. täältä löytyy muovien kemiallisesta kestävyydestä http://aikolon.fi/fi/kemiallinen-kestavyys Ja esim. täältä letkuvaihtoehtoja ja s. 24 -> myös tietoja kemiallisesta kestävyydestä http://avs-yhtiot.fi/sites/default/files/pdf/5.01%20Putket%20ja%20kaapelit.pdf Viimeksi tein jäykät polttoainelinjat SePin esittämällä tavalla, rst-putkesta. Taipuisat osuudet tuli teflonletkulla kierreliittimin, koska nykyiset autoihin tarkoitetut "polttoaine letkut" tuntuvat olevan kovin heikkolaatuisia. Toisen merkkisissä autoissa olen käyttänyt PE-letkua auton alla olevissa osuuksissa. Quote
metake Posted March 24, 2014 Posted March 24, 2014 Paineilmaletkut mulla olikin tiedossa, itse asiassa PU ja nylon letkua onkin tallilla ja samaiseen autoon tein jarrunestesäiliöltä sylinterille letkut pu-letkulla. PU letku on kuitenkin mielestäni liian pehmeää, jotta sen päälle voisi vetää kumiletkun klemmarilla, ja myös melko paksuseinämäistä. Nylon letkussa arveluttaa juurikin tuo bensiininkesto, enkä ole sitä laiskuuttani jaksanut selvittää. Teflon letkua en ole koskaan itse käyttänyt, joten siitä mulla ei ole kokemusta, että minkälainen seinämävahvuus siinä on, ja kuinka kovaa/pehmeää se on. Mitähän materiaalia nuo autoissa alkuperäisasennuksena olevat muoviset letkut ovat? Ne ovat kuitenkin melko ohutseinämäisiä ja silti kovia. Quote
PZQ Posted March 24, 2014 Posted March 24, 2014 (edited) "uusien" autojen putket on ilmeisesti just nylonia? Ainakin Nailonia myydään bensalinjaksi http://www.ebay.com/bhp/1-2-nylon-tubing Teflon PTFE letkua on teräspunosletkun sisällä, eli mitä myös myydään bensalinjana. -Pete- Edited March 24, 2014 by PZQ Quote
VW-63 Posted March 24, 2014 Posted March 24, 2014 Tuosta laittamastani linkistä löytyy koot myös teflon- (PTFE) ja nylon- (polyamidit) letkuillekin. Tefloniletku on aika jäykkää, mutta itse en tekisi klemmariliitoksia mihinkään letkuun ilman sisemmän letkun tukiholkkia (ainakaan konehuoneen puolelle). Quote
Guest pep Posted March 24, 2014 Posted March 24, 2014 (edited) "uusien" autojen putket on ilmeisesti just nylonia? Ainakin Nailonia myydään bensalinjaksi http://www.ebay.com/bhp/1-2-nylon-tubing Teflon PTFE letkua on teräspunosletkun sisällä, eli mitä myös myydään bensalinjana. -Pete- Itellä menossa autoon tuohon käyttöön juurikin teflon letkua teräspunoksen sisällä. prässätyillä hyde liittimillä saa pitävät liitokset ja ei tarvi pelätä etanolin kanssa... ja jos haluaa ruiskun kanssa joskus leikkiä niin kestää painettakin. Ei ilmaista mutta hyvää :) -Petri- Edited March 24, 2014 by pep Quote
Henkar Posted March 25, 2014 Posted March 25, 2014 Nyt olisi mahdollisesti tiedossa putkea oman asian edistämiseksi. Hapokasta hydrauliikka/voitelulaiteputkea. nyt vain pitäisi päättää että vetääkö tunnelissa vai tunnelin vieressä. Millä olette sitoneet putken tunneliin ettei kolise minne sattuu? Alkuperäisen putken sain eilen etummaisesta kannakkeesta irti kikkailemalla, vielä jos sais takimmaisesta niin sain ottaa alkuperäisen ulos, niille kannakkeille ei vaan helposti uutta laitakkaan kun ovat siellä tunnelissa syvällä. Mites tuo putkikoko, 6 vai 8mm jos seinämä on 1mm? Tulevan kauden (jos auto nyt sille edes valmistuu) olisi tarkoitus ajaa vakio 1300cc motilla, mutta jatkossa haaveillut vähän piristetystä, kuitenkin lähinnä kestämään suunnitellusta ~1600cc koneesta. Jos 8mm päätyy niin millä olette laajentaneet letkun tankilta putkelle ja supistaneet sitten putkelta pumpulle? Quote
x-pj Posted March 25, 2014 Posted March 25, 2014 Ei tarvitse putken kokoa kasvattaa. Mulla 2300cc kone ja vakiobensalinja riittää oikein mainiosti. Jos kuitenkin päätyy laajentamaan, niin yksi kätevä tapa muuttaa kokoa on tankin alle laitettu muovinen kertakäyttö suodatin. Niissä yleensä lähdöt sekä 6mm että 8mm letkulle. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.