Jump to content

Bensalinjojen vaihto


Recommended Posts

Tarkoituksena on vaihtaa bensalinja kokonaisuudessaan tankilta pumpulle, eli millainen rojekti tämä tulisi olemaan?

Lähinnä että kuinka sen linjan saa vaihdettua keskitunnelista? Mitä joutuu purkamaan ym? Aikaa menee arviolta?

 

Kupla vm.69

Link to comment
Juniori said:
Tarkoituksena on vaihtaa bensalinja kokonaisuudessaan tankilta pumpulle, eli millainen rojekti tämä tulisi olemaan?

Lähinnä että kuinka sen linjan saa vaihdettua keskitunnelista? Mitä joutuu purkamaan ym? Aikaa menee arviolta?

 

Kupla vm.69

 

Kyselin joskus samaa!

 

Mutta mulla on vielä vaihtamatta :( Saattaa vaan aiheuttaa vaarallisen tilanteen, jos vuotaa tunneliin ja saa jostain kipinän!

Olen kuullut että jokkiksessa joskus näin on käynyt

 

http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/7959-bensaputken-vaihto/

 

Se ohje löytyy täältä, s29 alkaen http://www.projektit.biz/kuvat/kupla_ju ... itel_R.pdf

Link to comment

Mä vetäsin uuden bensalinjan apparin puolelle runkotunnelin viereen ja sopivilla läpivientikumeilla sitten loput. Kiinnitin sikaflexillä putken puolen metrin välein ettei jää liikkumaan ja hankailemaan mistään. On aika paha rasti saada hyvin tehtyä ja kiinnitettyä tunnelin sisään pelkästään noista aukoista sörkkimällä, että en nähny järkeä

Link to comment
Mä vetäsin uuden bensalinjan apparin puolelle runkotunnelin viereen ja sopivilla läpivientikumeilla sitten loput. Kiinnitin sikaflexillä putken puolen metrin välein ettei jää liikkumaan ja hankailemaan mistään. On aika paha rasti saada hyvin tehtyä ja kiinnitettyä tunnelin sisään pelkästään noista aukoista sörkkimällä, että en nähny järkeä

 

Joo sitä minäkin miettinyt ja ajatellut tekeväni, mutta tuo toteutus vaan ontuu!

Kielletään työnteko ja muutetaan velat saataviksi

Link to comment
  • 9 months later...

Nostanpa vanhaa kun koppa irti ja asia ajankohtainen. Eli mitenhän tuota nyt lähtisi tekemään polttoainelinjan vaihtoa. Nykyisen käyttölinjan on joku vetänyt kupariputkella apukuskinpuolella runkoputken kyljessä matkustamon puolella. Linja vain tekee ikävän lenkin tunnelin yli takapenki alla mikä nyt vähän epäilyttää.

 

IMG_0290.JPG

 

Alkuperäinen linja on tunnelissa, mutta ei liiku kumpaankaan suuntaan, kiinni arviolta jostain käsijarrun kohdalta, mutta millä?

 

Olisiko tässä nyt viisasta vetää uusi linja tuolla alkuperäisellä paikalla? Millä sen saa tunnelin sisälle kiinni?

Vai sitten tuossa matkustamon puolella ja tekee vaikka reijän tuonne tunnelin kylkeen takapenkin alle missä vetää sitten loppumatkan alkuperäistä reittiä? Matkustamossa ollessaan ei varmaan pääsisi vuotamaan ainenkaan huomaamatta, mutta toisaalta on alttiina vahingoille.

 

Materiaaliksi valitsen varmaan kuparin (biltema) tai ruostumattoman hydeputken jos nyt satun jostain saamaan ok hintaan.

Link to comment

Tuli bilteman kupariputkesta mieleen: kaveri osti pätkän kuparia biltemasta, kun piti pesukoneliitäntää rakentaa. Oli putki varmaan puolet ohkaisempaa seinämältään kun "kunnon" kupariputki. Jos samankaltaista tavaraa myydään tähän tarkoitukseen soveltuvana, voi se bensiivivuoto olla todennäköisempi kuin jostain muualta hankitulla putkella...

Link to comment

Juuri vedin yhteen kuplaan bensalinjan runkotunneliin Bilteman kupariputkella. Ihan kunnollista tavaraa vaikutti olevan.

 

Tietääkö joku mistä saa ostaa uudemmissa autoissa bensalinjoina käytettävää kovaa muoviputkea?

Link to comment

Juuri vedin yhteen kuplaan bensalinjan runkotunneliin Bilteman kupariputkella. Ihan kunnollista tavaraa vaikutti olevan.

 

Tietääkö joku mistä saa ostaa uudemmissa autoissa bensalinjoina käytettävää kovaa muoviputkea?

 

Sopivaa muoviputkea saa pneumatiikkaliikkeistä. Useat pneumaletkut soveltuvat polttoaineletkuiksi kemikaalikestävyytensä puolesta.

Ympäristön lämpötila ja mekaaninen rasitus on myös huomion arvoinen asia asennus paikkaa valitessa.

 

Pikaisella googlaamisella:

Esim. täältä löytyy muovien kemiallisesta kestävyydestä http://aikolon.fi/fi/kemiallinen-kestavyys

 

Ja esim. täältä letkuvaihtoehtoja ja s. 24 -> myös tietoja kemiallisesta kestävyydestä http://avs-yhtiot.fi/sites/default/files/pdf/5.01%20Putket%20ja%20kaapelit.pdf

 

Viimeksi tein jäykät polttoainelinjat SePin esittämällä tavalla, rst-putkesta. Taipuisat osuudet tuli teflonletkulla kierreliittimin, koska nykyiset autoihin tarkoitetut "polttoaine letkut" tuntuvat olevan kovin heikkolaatuisia.

Toisen merkkisissä autoissa olen käyttänyt PE-letkua auton alla olevissa osuuksissa.

Link to comment

Paineilmaletkut mulla olikin tiedossa, itse asiassa PU ja nylon letkua onkin tallilla ja samaiseen autoon tein jarrunestesäiliöltä sylinterille letkut pu-letkulla. PU letku on kuitenkin mielestäni liian pehmeää, jotta sen päälle voisi vetää kumiletkun klemmarilla, ja myös melko paksuseinämäistä. Nylon letkussa arveluttaa juurikin tuo bensiininkesto, enkä ole sitä laiskuuttani jaksanut selvittää. Teflon letkua en ole koskaan itse käyttänyt, joten siitä mulla ei ole kokemusta, että minkälainen seinämävahvuus siinä on, ja kuinka kovaa/pehmeää se on. Mitähän materiaalia nuo autoissa alkuperäisasennuksena olevat muoviset letkut ovat? Ne ovat kuitenkin melko ohutseinämäisiä ja silti kovia.

Link to comment

Tuosta laittamastani linkistä löytyy koot myös teflon- (PTFE) ja nylon- (polyamidit) letkuillekin.

 

Tefloniletku on aika jäykkää, mutta itse en tekisi klemmariliitoksia mihinkään letkuun ilman sisemmän letkun tukiholkkia (ainakaan konehuoneen puolelle).

Link to comment

"uusien" autojen putket on ilmeisesti just nylonia? 

 

Ainakin Nailonia myydään bensalinjaksi http://www.ebay.com/bhp/1-2-nylon-tubing

 

Teflon PTFE letkua on teräspunosletkun sisällä, eli mitä myös myydään bensalinjana.

 

-Pete-

Itellä menossa autoon tuohon käyttöön juurikin teflon letkua teräspunoksen sisällä. prässätyillä hyde liittimillä saa pitävät liitokset ja ei tarvi pelätä etanolin kanssa... ja jos haluaa ruiskun kanssa joskus leikkiä niin kestää painettakin.

 

Ei ilmaista mutta hyvää :)

 

-Petri-

Edited by pep
Link to comment

Nyt olisi mahdollisesti tiedossa putkea oman asian edistämiseksi. Hapokasta hydrauliikka/voitelulaiteputkea. nyt vain pitäisi päättää että vetääkö tunnelissa vai tunnelin vieressä. Millä olette sitoneet putken tunneliin ettei kolise minne sattuu?

Alkuperäisen putken sain eilen etummaisesta kannakkeesta irti kikkailemalla, vielä jos sais takimmaisesta niin sain ottaa alkuperäisen ulos, niille kannakkeille ei vaan helposti uutta laitakkaan kun ovat siellä tunnelissa syvällä.

 

Mites tuo putkikoko, 6 vai 8mm jos seinämä on 1mm? Tulevan kauden (jos auto nyt sille edes valmistuu) olisi tarkoitus ajaa vakio 1300cc motilla, mutta jatkossa haaveillut vähän piristetystä, kuitenkin lähinnä kestämään suunnitellusta ~1600cc koneesta.

Jos 8mm päätyy niin millä olette laajentaneet letkun tankilta putkelle ja supistaneet sitten putkelta pumpulle?

Link to comment

Ei tarvitse putken kokoa kasvattaa. Mulla 2300cc kone ja vakiobensalinja riittää oikein mainiosti. Jos kuitenkin päätyy laajentamaan, niin yksi kätevä tapa muuttaa kokoa on tankin alle laitettu muovinen kertakäyttö suodatin. Niissä yleensä lähdöt sekä 6mm että 8mm letkulle.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...