Guest Jussinbussi Posted August 11, 2013 Posted August 11, 2013 Kuulin tässä huhua että em. sarjojen kanssa olisi lieviä ongelmia mm. itselläni. Nämä ilmeisesti liian "kireitä" ja vaatisivat hoonauksen ennen asennusta? Itellä ainakin noi lämpöongelmat ei oikein asetu millään ja tuntuukin nyt että ne johtuukin juuri tästä turhasta tiukkuudesta. Alkuun kun ajelee niin moottori käy hyvin herkästi ja toimii hienosti. Öljyn lämpötilan noustessa sinne 70 - 80 asteen tuntumaan huomaa jo moottorin äänestä ettei se ole enää yhtä herkkä kuin myös kulkupuoli ja vääntö rauhoittuu. Myös se että tämän jälkeen öljynlämmöt lähtee aika reippaaseen nousuun jonka jälkeen sille ei voi enää mitään. Ei auta paikallaan käyttämiset, ei hiljaa ajot ei niin mikään. Ainoa vaihtoehto on sammuttaa ja vaan odotella. Eikös se jotenkin niin mene että jos se alkaa männänrenkaista jumimaan niin siinä tulee ns. "lumipallo ilmiö" mitä enemmän käy, sen enemmän jumiutuu. Tähän vaivaan ei taida nyt mikään auttaa, muuta kuin kilometrien ajo moottorille. Nyt takana n. 3000km eikä muuksi ole muuttunut. Puristuksien + kaiken oikein ja niin oikein kuin voi asennettujen ja laadukkaiden osien puolesta en enää muuta keksi. Näitä AA - mäntä/sylinteri koneita tuntuu lämpiivän nyt moni muukin.. Meneekö tää nyt sitten purkuun (taas) ja hoonataan väljemmäksi vai ajanko vaan aina sen 50km kerralla seuraavat 10000km?? Jussi ja riivattu bussi. Quote
ARTO Posted August 11, 2013 Posted August 11, 2013 Mitattiinko moottoria tehdessä välykset/pyöreydet ja m-renkaiden katkokset? Vai uusilla vaan sullottiin kasaan? Onhan noissa kiina-akseleissakin ollut tiukkaa sovitusta laakereihin ym Quote
P_Valtonen Posted August 11, 2013 Posted August 11, 2013 Mitattiinko moottoria tehdessä välykset/pyöreydet ja m-renkaiden katkokset? Kyllä/Kyllä ja kyllä Onhan noissa kiina-akseleissakin ollut tiukkaa sovitusta laakereihin ymJaa? Ei täällä aikakaan. Ehkä eri homma siellä Turgusessa Quote
pipo_esa Posted August 11, 2013 Posted August 11, 2013 Pysyykö pytty pyöreänä lämpösenä vai onko ellipsoituminen edes mahdollista. Asian tutkiminen voi olla hankalaa mutta sopivat rinkulat toimimaan kampikammiona ja kantena ja öljykylpyyn lämpee ja sitten mittausta hanskat kädessä Quote
ARTO Posted August 11, 2013 Posted August 11, 2013 Millainen lohko tässä koneesa, hyvässä std mitoissa pysynyt tai vähintäänkin pariin kertaan oikaistu. Sitä vaan jos lämpöisenä vääntyilee kieroksi ja alkaa ahistamaan. Quote
P_Valtonen Posted August 11, 2013 Posted August 11, 2013 hyvässä std mitoissa pysynyt Jos lohko vetäs ittesä ropeliksi, siis niin paljon että vaikuttas sylintereihin, niin eiköhän se oireilisi palopaineesta johtuen rankasti ohivuotona kannen / syltyn yläpään välistä? Quote
ARTO Posted August 11, 2013 Posted August 11, 2013 hyvässä std mitoissa pysynyt Jos lohko vetäs ittesä ropeliksi, siis niin paljon että vaikuttas sylintereihin, niin eiköhän se oireilisi palopaineesta johtuen rankasti ohivuotona kannen / syltyn yläpään välistä? En nyt ihan tuotakaan tarkoittanut, vaan jos lohko sekundaa, se selviää kun avaa koneen ja kattoo millasta jälkeä laakereissa. Tuoreehko kone, niin vielä ei oireile mitenkään vaikka oliskin lisääntynyttä kitkaa sielä. Runkolaakerikin voi yrittää hirttäjäisiä itse kampiakseliin. Lämpöjähän tämä keskustelujen mukaan pitää korkealla eli jossain on ylimääräistä kitkaa tai sytytys/polttoaineseokset vinksallaan. Kaukaa tosin haettu ja epätodennäköinen tää alakerran kankeus, mutta mahdollisuuksien rajoissa. Quote
Guest Jussinbussi Posted August 12, 2013 Posted August 12, 2013 En usko että alakerran puolesta tässä mitään hätää on. Varsinkaan kun moottori käy ja kuullostaa ihan samalle kuin alku startista lähtien. Pitäskö tässä silti kokeilla sitä pro tecin moottorihuuhtelua mitä ralliautoissakin käytetään. Quote
ozone Posted August 12, 2013 Posted August 12, 2013 Minäkin oon tällasta kuullut, eli AA:n mäntä on pari satkua suurempi mitaltaan kuin esim. Mahlen. Männän kokohan lukee männän päällä, eli tämä on varmaan helppo tarkistaa jos hyllyssä sattuu olemaan molempia sarjoja. AA vaatii kuulemma pidemmän sisäänajon, kuumeneminen helpottaa pikku hiljaa kun kilometrejä kertyy. Quote
Guest Jussinbussi Posted August 12, 2013 Posted August 12, 2013 Joo. Itselläkin vakaa usko siihen että rauhoittuu kunhan saa kilometrejä vaan taakse. Nyt syksyllä olisi hyvää viileätä keliä ajella. Täytyy vissiin jotain lapin ruskareissua alkaa suunnittelemaan. Quote
seppo mäntykivi Posted August 12, 2013 Posted August 12, 2013 Täytyy vissiin jotain lapin ruskareissua alkaa suunnittelemaan. Kesäkauden päättäjäiset? Quote
hpa Posted August 12, 2013 Posted August 12, 2013 Hei, voisi tarkistaa moottorin kuumentumisen jälkeen sitä käsin pyörittämällä, että moottori jumittaa oikeasti. Quote
HSuomi Posted August 13, 2013 Posted August 13, 2013 Itellä AA:t kovassa käytössä ja hyvin toimii. Osat tarkistettu ennen asennusta eikä muutoksia tarvinnut tehdä. Quote
Roope Posted August 13, 2013 Posted August 13, 2013 Onko moottorin välyksistä pöytä kirjaa. Kuulostaa erikoiselta että kone alkaa korva kuulolla jo puutumaan 70-80c öljyn lämmöistä kun sen pitäisi olla hereimillään tuossa. Mikä putkisto tässä on ja paljonko on sytkän ennakot ja mitkä on moottorin muut specsit? Quote
Guest Jussinbussi Posted August 14, 2013 Posted August 14, 2013 78x 90,5 vakiokannet avarrettuina, w-100, 1:8.7, käärmeenpesä orkkislämmönvaihtimin. Vakio 34 solex kaasutin omalla imusarjalla. Sytkäennakko 7.5 astetta. Moottori toimii ja käy todella hyvin. Quote
Ketsa Posted August 14, 2013 Posted August 14, 2013 Kuinka öljyn lämpötila puutumisen hetkellä on todennettu? Quote
Guest Jussinbussi Posted August 14, 2013 Posted August 14, 2013 Ihan mittarista katsomalla eikä sitä niin tarkkaan ole määritelty mutta kyllä se alle sadan mielestäni rauhoittuu. ts. moottorin hereys häviää. Parhaiten huomaa kun ihan konehuoneesta käsin käy kiertelemässä kaasua. Quote
Ketsa Posted August 14, 2013 Posted August 14, 2013 Tarkoitin, että onko mahdollinen mittarivirhe suljettu pois. Quote
Jarmo Lummi Posted August 14, 2013 Posted August 14, 2013 Onko imusarja vakio ja käytössä esilämmitys putket? ( kesäajossa pellilätkät tukkien esilämmitysputket ) Joskus todettua esilämmitysputkien kuumentaessa imusarjaa/kaasaria ettei kunnolla toimi kone kuumana. Bensan kiehumispiste oli jossain 60-70 asteen luokkaa eli se on yksi vaihtoehto kiehuva bensa hiljaisemmissa nopeuksissa. Bensan laajetessa kuumetessa ei pienestä pääsuuttimesta mene tarpeeksi bensaa ja sisäkurkun halkasia taasen suurennetussa moottorissa ei riitä kuumasta konehuoneesta saatava hapenmäärä tuottaakseen tehoa kuumassa moottorissa. Kaasutin ainakin kuristaa tuossa kombossa mutta kyllähän sen toimimaan saa tietenkin noinkin pistäen sisäkurkkua suurentaen huomattavasti sekä pääsuutinta myös eikä ilmanputsari saisi olla kuristavaa mallia ja raikasta ulkoilmaa johtaa lähelle ilmanputsaria / kaasaria viilentäen samalla. Brogressiivisella weberillä tuollaisesta katumoottorista saatu erittäin onnistuneita. AA männät ja sylinteriputket toimineet hyvin joten ei luulisi ongelman olevan siinä. Männänrenkaat lyhennys viilattu kohdilleen sylinteriputkeen kasatessa? Männänrenkaiden asennus sylinteriputkiin ja mitaten päittäisvälys sekä viilata kasvattaen välystä tarvittaessa? Kansissa vakiona pakokanavassa suuri jarruttava pykälä patti ohjurin ympärillä joka ahdistaa pakokaasun purkautumista pakoputkistoon ja tuottaen ylimäräistä kuumuutta kanteen joka taasen tuottaa puutumisen tunnetta kansien ylikuumenemista. Äänenvaimennin ei saa olla suurennetussa moottorissa myöskään se jarruttava ahdistava vaan virtaavampi poistaa lämpöä moottorista johtuen tehokkaammin. Äänenvaimentimia on tehokkaita mutta hiljaisiakin olemassa. Sorsanpesät joskus ahdistaa myös ja kuumentaa moottorin epätasaisesti. Moottoritilavuutta suurennettaessa ja puristussuhdetta kasvattaessa vakiosta moottorista on öljytilavuuden kasvatus erittäin tärkeä sekä öljyn jäähdyttämisen parantaminen erittäin tärkeää. Typ2 käytössäkös tämä kokonaisuus on? typ1 käytössä todettua moottorin viilentämiseen toimenpiteenä takaluukun yläreunan aukaisu ( valmis kitti saranoihin ) ja mittarista todettua jopa 15asteen viiileneminen moottorissa kuumalla kesäsäällä. Öljytilavuuteen lisäöljypohja ja erillistä öljynjäähdytintä käyttäen saatu hyviä kokemuksia. Parhaat ominaisuudet öljyllä noin 80 asteessa. Öljy/ilmajäähdytteinen moottori paranneltuna ( isonnus ja hyötysuhteen parannus puristusta nostaen sekä kanavia parantaen ) tarvii paljon paljon enemmän viileennystä parantamalla ilmavirtausta, öljynjäähdytystä yms.. yms. Tuplat nurkkiin, kanavat parannettuna, sorsat vex, ilmanohjausta, öljytilavuutta kasvattaen, öljyn jäähdytystä moninkertaistaen, iso tuulettimen siipi, normaali suuri hihnapyörä kampiakselissa .... 26mm öljypumppu riittää vallan mainiosti. Moottorin kuumetessa venttiilivälykset suurenee hurjasti ja ääni muuttuu sekä tehohäviöökin syntyy eli kylmällä koneella 0,05-0,10mm venavälykset, venan päihin kupit ja tolla nokalla 1,25 keikut niin suurennettu moottori vakiovenoilla sais ees vähä enempi huuhteluu kasvaneisiin tarpeisiin. Quote
Dennis Posted August 15, 2013 Posted August 15, 2013 Minulla oli myös 181:sen kanssa ongelmana että kuumana alkoi puutumaan ajossa (oli myös hankala käynnistää kuumana), kokeilin kailenlaista ja lopuksi laitoin imusarjan esilämmityksen tukkoon tulopuolelta 0,75mm peltilevyllä mitä sovitin paikoilleen ja puutuminen loppui :) Ongelmaksi koitui nykiminen puolilämpöisenä ja porasin peltilevyyn 5 tai 6mm reijän (en muista kumpi) ja se koitui hyväksi ratkaisuksi ja nyt toimii kuumana ja kylmänä melko hyvin Joissain tiivistesarjoissa olen nähnyt pakosarjan ja imusarjan välistä tiivistettä missä joku 5-6mm reikä, sellaista minulla ei sattunut juuri olemaan. Dennis Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.