Jump to content

Ajoitus pielessä


Guest juppuli

Recommended Posts

Guest juppuli
Posted

Kertokaapa viisaammat että minkä takia -72 kuplaan ei pysty enää säätämään ajotusta kohillee.

Strobolla ku yritän laittaa ennakon 7.5 mikä pitäisi tossa ilmeisesti olla oikea ni sammuu ihan justiinsa ennen kuin pääsee ees lähelle. Nyt näyttäs olevan jotain 35 ni käy jotenkin mutta ei jaksa ottaa kierroksia. Jotenkin pystyy ajamaan mut hirveetä kenguru meininkiä.

Missä olen mokannu? :)

Posted
Kertokaapa viisaammat että minkä takia -72 kuplaan ei pysty enää säätämään ajotusta kohillee.

Strobolla ku yritän laittaa ennakon 7.5 mikä pitäisi tossa ilmeisesti olla oikea ni sammuu ihan justiinsa ennen kuin pääsee ees lähelle. Nyt näyttäs olevan jotain 35 ni käy jotenkin mutta ei jaksa ottaa kierroksia. Jotenkin pystyy ajamaan mut hirveetä kenguru meininkiä.

Missä olen mokannu? :)

 

 

Villi veikkaus johdot väärin?

Guest juppuli
Posted

EIkös ne johot lähe sieltä jakajasta ykös lohkon merkistä järjestyksessä 1,4,3,2? Myötäpäivään.

On vaihettu uus virranjakajan kansi, pyörijä, käret, johot ja konkka.

Guest juppuli
Posted

Oisko tolla sitten merkitystä jos siirtäsin jokaista johtoa jakajassa pykälän verran myötäpäivään?

Posted

onko ne johdot varmasti kohdallaan, eli ykkösen johto siinä missä pitääkin? Minkälainen hihnapyörä? Joskus on tullut vastaan liimattavalla tarra-asteikolla oleva hihnapyörä, jossa asteet voi olla ihan sittä mihin liimaaja on sen saanut osumaan.

Guest juppuli
Posted

Ihan perus hihnapyörä on missä on kaksi lovea, sisemmällä toinen ja parin sentin päässä ulommalla toinen.

Posted
Piuhat on noissa paikoissa mikä tossa kuvassakin on.

Jakajai on erilaisia, osassa piuhat tulee noin, osassa neljänneskierroksen eriasentoon. Samoin jos virranjakajan käyttöakseli on asennettu väärään asentoon niin oikea kohta voi olla jossain muualla.

 

- käännä ykk-merkki kampurasta hihnapyörästä kohdalleen

- avaa jakajan kansi ja katso että pyörijä osoittaa 1-pytyn piuhan kohtaa (jakajassa pitäis olla ulkoreunassa pieni lovi tässä kohtaa)

- jos näyttää juuri päinvastaiseen suuntaan, niin sekin on oikein

- jos osoittaa viereistä piuhaa, eli 2 tai 4 pytyn johtoa, niin sitten pitää varmistaa että on varmasti 1-pytyn ykk, eikä 3. pytyn

- eli ota venakoppa auki apukuskin puolelta ja varmista että 1-pytyn molemmissa venttiileissä on välystä

- jos oli, niin siirrä 1:n piuha siihen mihin pyörijä osoittaa

- jos ei ollut, niin pyöritä konetta kierros ympäri jolloin pitäisi olla 1. pytyn ykk, ja siirrä 1:n piuha siihen mihin pyörijä osoittaa

 

Onko kone joskus käynyt kasattuna, ja tuo vika on tullut myöhemmin, vai nyt kasattu uusi kone? Väärin ajoitettu nokka-akseli voisi mahdollisesti myös aiheuttaa kyseisenlaisen ongelman, ehkä..

Guest juppuli
Posted

Kyllä se pyörijä osottaa lovea kohti kun on merkki kohillaa, jos tuo merkki tarkottaa tuota lovea hihnapyörässä? käännettynä tuohon saumaan.

Kone toimi melkein mallikkaasti ennen kuin piti koskea tuohon virranjakajaan, kun joku viisas sano että on ajotus pikkasen pielessä.

Posted

Tyhmä kysymys tähän väliin: Oletko säätänyt sen ajoituslampulla jossa saa säätää lampun välähtämiskohtaa? Jos kyllä niin onhan säätö varmasti nollassa ja/tai lamppu ehjä ettei näytä mitä sattuu?

Guest juppuli
Posted

Oon kokeillu semmosella missä saa valita välähtämiskohdan puolen asteen tarkkuudella. On lainassa yhestä autokorjaamosta, elikkä ihan ammatti vehe. Ja sit semmosella bilteman lampulla mitä ei voi säätää. Se näyttää merkit jossai siellä vasemmalla noin 30 asteessa.

Guest juppuli
Posted

Eikös se oo nii että eihän tuo virranjakajan akseli voi olla kui 180 astetta vika asennossa, kun siellä pohjassa on vain lovi mihin akseli sopii vain tietyssä asennossa. Ja jos laittaa ajotusmerkit hihnapyörästä yläkohtaan ja virranjakajan siten että lovi näyttää yköstulpalle päin ni meneekö se sitten oikein päin?

Posted
Eikös se oo nii että eihän tuo virranjakajan akseli voi olla kui 180 astetta vika asennossa, kun siellä pohjassa on vain lovi mihin akseli sopii vain tietyssä asennossa. Ja jos laittaa ajotusmerkit hihnapyörästä yläkohtaan ja virranjakajan siten että lovi näyttää yköstulpalle päin ni meneekö se sitten oikein päin?

Virranjakajan akselia ei saa sopimaan kampikammiossa olevan käyttöakselliin kuin vain yhdella tavalla. Eli jos sun viranjakajan päässä olevaa hahloa ei ole joku kotimekaanikko kääntänyt putkisokan irroittamalla 180 astetta niin se jakaja kuultavasti on oikein. Mutta käyttöakselin kampikammiossa saa pienin pykälin mihin tahansa astelukuun.

 

Eli kuten metake kirjoitti.

-Etsi ykk

-tarkista että pyörijä osoittaa ykköspytyn johtoa

-tarkista että johdot lähtevät ykkösen johdosta koneen pyörimissuuntaanpäin kuten laturin jalassa olevassa muistutusvalussa lukee.

Posted
Jotenkin näin.

Jotenkin näin pitäs olla.

No ei, kyllä tuo ylempi kuva on oikein.

Siis mitä sä nyt sekoilet sytkäjärjestys 1234 ei ole oikein.

Posted

Eli kuten metake kirjoitti.

-Etsi ykk

-tarkista että pyörijä osoittaa ykköspytyn johtoa

-tarkista että johdot lähtevät ykkösen johdosta koneen pyörimissuuntaanpäin kuten laturin jalassa olevassa muistutusvalussa lukee.

Pitäskö tuo "ykk" olla nimenomaan puristustahdin ykk..? Eli venttiilit ykkösessä ovat kiinni, imuventtiili sulkeutuu viimeisenä ennen ykk:taa.
Posted

Eli kuten metake kirjoitti.

-Etsi ykk

-tarkista että pyörijä osoittaa ykköspytyn johtoa

-tarkista että johdot lähtevät ykkösen johdosta koneen pyörimissuuntaanpäin kuten laturin jalassa olevassa muistutusvalussa lukee.

Pitäskö tuo "ykk" olla nimenomaan puristustahdin ykk..? Eli venttiilit ykkösessä ovat kiinni, imuventtiili sulkeutuu viimeisenä ennen ykk:taa.

 

Kuten jo mainitsin lue tuolta yltä mitä metake on kirjoittanut miten ykk etsitään.

Posted
Siis mitä sä nyt sekoilet sytkäjärjestys 1234 ei ole oikein.

Ei olekaan, mutta 1432 on :)

 

Ei vittu. :) ei kannattaisi just ennen nukkumaan menoa silmät ristissä kirjoittaa kännykän kautta yhtään mitään.

Guest juppuli
Posted

No kertokaapas nyt kun saan tuon vehkeen käyntiin mutta ei nosta kierroksia kun max 4000 kun pumppaa kaasua? Ja kun painaa kaasun pohjaa suoraan ni meinaa sammua samantien? Ja sit se kaiken kukkuraksi nokee tulpat.

Posted
No kertokaapas nyt kun saan tuon vehkeen käyntiin mutta ei nosta kierroksia kun max 4000 kun pumppaa kaasua? Ja kun painaa kaasun pohjaa suoraan ni meinaa sammua samantien? Ja sit se kaiken kukkuraksi nokee tulpat.
Onko kone joskus käynyt kasattuna, ja tuo vika on tullut myöhemmin, vai nyt kasattu uusi kone? Väärin ajoitettu nokka-akseli voisi mahdollisesti myös aiheuttaa kyseisenlaisen ongelman, ehkä..
Guest juppuli
Posted

Ostin se tossa kuukaus sitte ja oli kuulemma ollut päivittäisessä käytössä ja toiminu ihan hyvin. Ajoin sen kotia ostopaikasta 180km ja toimi hyvin ja ajelin sillä pari viikkoa ettei mitään ja nyt sit rupes tollei tempuilee.

Guest juppuli
Posted

Kiihytys pumppu toimii ja kaasari on muutenkin purettu ja putsattu ja puhallettu ilmalla läpi. Sen huomasin että sulkuventtiili on ilmeisesti ollu mäntä mallinen ja taitaa olla mennyt poikki se tappi kun ei sitä mäntää näy missää ja on sen näkönen kun olisi katkennu. Eiköhän se mäntä nyt pyöri jossain siellä koneessa? Onko mahdollista? Mitenkäs tuo tehosuutin, onko sen tarkotus lähtä pois sieltä tulpan takanta vai mitenkä? Ei ainakaan tunnu lähtevän.

Posted

Voisit tarkastaa sytytysajoituksen staattisesti niin tulee eliminoitua mahdolliset stobosta aiheutuvat ongelmat.

Yksinkertaisimmillaan näin,(edellyttäen että sulla on kärjet jakajassa)

-jakajan kansi auki

-kärkivälin tarkastus/säätö

-pyörität moottoria siten että pyörijä osoittaa ykkösen merkkiin ja hihnapyörän oikeanpuoleinen lovi on kampikammion sauman kohdalla

-pyörität hihnapyörästä vastapäivään niin että merkki on muutaman sentin kampikammion sauman vasemmalla puolella

-löysää jakajan kiristysmutteria hiukan(sen verran että pystyt kääntämään jakajaa

-laita virta päälle

-pyöritä hitaasti hihnapyörästä myötäpäivään samalla seuraten kärkiä,sytys on kohdallaan silloin kun kipinä lyö kärkien välissä samaan aikaan kun ennakkomerkki on kampikammion sauman kohdalla

-jos ei ollut kohdallaan niin käännä jakajaa hiukan ja kokeile uudestaan ja aina siten että käännät hihnapyörästä ensin vastapäivään merkkien yli ja säädön tarkastus myötäpäivään pyörittämällä

-jakajan kiristys

-säädön tarkastus

-muista ottaa virta pois päältä

 

Ensimmäisellä kerralla voit joutua toistamaan tämän monta kertaa mutta vähitellen löytyy tuntuma siihen kuinka paljon jakajaa täytyy kääntää.

Guest juppuli
Posted

Ilmeisesti paikannettu vika kaasuttimeen. Tänään vaihdoin uudet tulpat ja kuinka ollakkaan kohokammion neulaventtiilistä löyty jotain roskaa vielä. No kone tulille ja pieni lenkki kun tuntu ottavan kierroksia hyvin. Vähän aikaa ajeltua alko taas vähän nykii ja sit ku ajo parkkiin ja anto käydä tyhjää ni sammu noin minuutin päästä iteksiää. Myöhemmin ku kokeili taas antaa kaasua ni röpötti ja pomppi. Liekö siis bensan saanti ongelmia?

Guest juppuli
Posted

Mitenkä Se on sen mangeettiventtiilin (eli se mikä on solexissa vasemmalla puolella, mihin tulee sähkö.) toiminta. Pitäisikö siitä kuulua napsahdus kun laittaa virrat päälle? Mitenkä vaikuttaa jos ei toimi?

Posted

Pitää napsahtaa kun virrat laittaa päälle.

On jälkikäynninesto venttiili,kun virta ei ole päällä sulkee kiertoilmakanavan jonka kautta tyhjäkäyntiseoskulkee.

Guest juppuli
Posted

Oon bensa suotimen vaihtanu. Alkaa taas näyttää vähän likaiselta eli tankista irtoo shaissea.

Guest juppuli
Posted

Ei hyödyttäny mitää vaikka vaihto solexii tyhjäkäyntisuuttimen ja rikkoutuneen mangeettiventtiilin. Ryyppy kun menee pois päältä ni ei jaksa pysyä käynnissä.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...