Jump to content

Turbo kupla rojekti kuvia


Guest fgronlun

Recommended Posts

Simunan Sema:sta öö eli... Antti Kivinummen kautta hommasin, vanteiden hommaaminen kuplan jaolla(4x130) voi olla tulevaisuudessa vähän hankkalaa ku valmistus o kuulema lopetettu? Kannattaa aika äkkiä kysellä jos vielä tuommoset haluaa, tosin seva,yms jenkki jaolla olevia toki saa jatkossa. Jyrkillähän on ollu tuommoset täällä palstalla myynnissä ulosheitto hintaan, etu vanteet tietty kapeemmat= ei tarviis laittaa noita ähtäri lokareita.

Link to comment
  • Replies 429
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Mitenkäs menee jos on auto jossa "vanhan ajan tbo luvat" ja otteessa ei mainintaa välijäähdyttimestä,saako semmoisen asentaa ilman että joutuu tehonmittaukseen / tehorajaan takaisin???

 

Riippu aika pitkälti siitä mitä lukee lupapapereissa. Useinhan noissa vanhoissa ei lue otteessa muuta kuin muutettu AKE:n luvalla se ja se. Ainakin mulla on sellainen teksti yhden auton otteessa. Eli se luvassa oleva teksti on merkitsevä. Onko siellä cooleri mainittu?

 

t. Mika

Link to comment
Guest KooTee

Minulla vanhoissa luvissa oli maininta muistaakseni: "...varustettu xxx ahtimella ilman välijäähdytintä." Kysyin rekisteröintikatsastuksessa, saako välijäähdyttimelle haettua lupia ja vastaus oli yksiselitteinen...ei!

 

No katotaan vielä aken kanta asiaan, hyvin perusteltuna tietty:) Jos ei onnistu, niin pitänee kehitellä jotain...

Link to comment
  • 1 month later...
Guest fgronlun

oma projekti edistyy hiljaa mutta varmasti.

Kone koe koottu että saa tarkastettua että mahtuu kaikki pyöriin ja mihinkä männän korkeudet asettuu

 

stroker2.jpg

 

Ahdasta on mutta mahtuu

strokermaskin3.jpg

 

Näillä kesähelteillä pitää olla ilmanvaihtokin kunnossa.. ;)

turbona2.jpg

Link to comment
  • 2 weeks later...

No niin pitipäs kirjautua, kun huomasin turbo kuplista juttua.

Nyt, kun pitäisi käyttöautoa katsastamaan niin ajattelin ottaa siitä moottorinohjausboxin kuplaan ja alkaa rakentamaan sitä turbolliseksi kesän mittaan.

Mutta pari kysymystä olis:

Mistä ootte hankkinu suuttimille sopivia imusarjoja?

Sopiiko w-125 nokka ollenkaan turbo käyttöön vai mikä kannattais hankkia?

Mihin hall anturit on helpoin laittaa trigger pyörä vai nastoja vauhtikseen?

 

Koneen speksit nytten on

puristukset luultavasti alle 9

78 takokampi

90,5 mahlet

1,25 keinut

nokka tulikin tuolla jo.

normi isovenakannet

Laatikko vakio, sintterikytkin ja jäykempi asetelma.

 

Ja tarkoitus ois laittaa

TD04

Hestec

Tarvittavat ruiskun muut osat 900:sta saabista

välijäähy

Tehot sinne 250-280

 

Kaikkia neuvoja kaivataan mitä mieleen tulee, vaikka aikapaljon tässä topicissa neuvoja on.

Kupla tulee jäämään kilpien ulkopuolelle tän jälkeen, mutta sillä ei nyt ole väliä, kun ei se ole lähes vuoteen liikkunutkaan.

Kyselenkö tässä topicissa vai laitanko uuden?

Homma alkaa edistymään heti, kun saan boxin vaihdettua.

Link to comment
Guest marko jääskeläinen

Trikkeri anturit on rakennettava hihnapyörään ja kiinnikkeet lohkoon.Nokaksi on muitakin hyviä vaihtoehtoja kuten fk-10 tai fk-43 noista on ainakin kytännön kokemusta.Imusarjat joutuu rakentamaan kaikki itse ei löydy valmiita joissa on suuttimien paikat valmiina.

Link to comment
Guest laiska`s custom

eiköhän pässinsarvet kannata unohtaa tolla voimalla heti kättelyssä.tuplien imusarjat ja niihin painekotelot,eikös niit tuplienkin imusarjoja saa valmiix suutinpaikoilla??ja äkkiä ne tekeekin..

Link to comment
eiköhän pässinsarvet kannata unohtaa tolla voimalla heti kättelyssä.tuplien imusarjat ja niihin painekotelot,eikös niit tuplienkin imusarjoja saa valmiix suutinpaikoilla??ja äkkiä ne tekeekin..

 

Niistä on linkki tuossa ylempänä. Siis tuplien imusarjoista joissa suuttimen paikat. Itsetehdyilä "pässinsarvilla" tiedän irronneen +300 hv kuplan koneesta.

 

t. Mika

Link to comment

Päätettiin kaverin kanssa sittenkin aloittaa nyt viikonloppuna.

Kone pitäis ottaa pois, laskea paljonko on puristukset ja muuttaa

hieman pienemmiksi jos/kun tarvii.

 

Nokkana kokeillaan tota w-125:sta, kun nuo FK-sarjan nokat näyttäis olevan 1.4/1.5 välitetyille keinuille.

Sitten pitäis alkaa varailee aikaa boxin poistolle.

Ei oikein istu mun silmään noi cb:n imusarjat.

Ainoa mikä iski silmään oli läppärungot niitten sivuilla, mutta ne on turhan kalliit.

Alumiini ei pysy ittellä käsissä, joten ainoa vaihtoehto, jos itte tekee on rosteri.

Suuttimina tullaan käyttämään denson 380cc, kun ne löytyy hyllystä ja niitten pitäis riittää tuohon tehoon.

 

Mites muuten kannet kestääkö ne ilman vettä vai käykö liian kuumana?

Jos pitää laittaa vettä niin sittenhän joutuu menee tonne ffp:n sivuille :)

Tietääkö pakokaasujen lämmöistä tarpeeksi hyvin miten lämmintä kansissa on?

 

Katoin Jääskeläinen noita sun auton kuvia, niin siellähän ne hall anturit näytti olevan siistissä rivissä ja näytti fiksulta paikalta asentaa.

Onko sulla mikä moottorinohjain?

 

Mistäs löytää laippoja turboon, kansiin(imu/pako)?

Niin ja mistäs turbolle öljyt ja mistä takaisin lohkoon(b-pumpun kolo)?

Link to comment
  • 3 weeks later...

No niin vihdoinkin sain viime viikonloppuna haettua kuplan talvilevolta :)

Ja eilen tuli sitten purettua koneesta kannet irti ja puristukset on huimat 7,8 eli eipä tarvi niitä muuttaa, kun turbottaa.

Ois varmaan joskus ennenkin pitäny mitata niin ois voinu olla potkuakin.

No nyt tietää, kun puristukset tippuu 8,4->7,8 niin teho tippuu 12hp.

Vielä on vähän auki laitanko turbon konehuoneeseen vai laatikon päälle.

Luultavasti konehuoneeseen ja välijäähdytin laatikon päälle.

Saako tulipeltiin tehdä lain mukaan reikiä(jos tän joskus tuo kadulle takas)

eli takalaseista putket tulipellin läpi, että sais vähän viileetä ilmaa jäähdyttimelle?

Link to comment
Guest TurboToffi

Vielä imusarjoista...

Mä tein tämmöset:

DSC01647.jpg

DSC01650.jpg

 

Plasmaleikattuja imu/pakolaippoja saat halvalla täältä: www.raak-racing.com

 

Minä käytän suodatin-öljypumppu ja pumpulla olevasta propusta olen ottanut öljynpaineet turbolle. Se tulee näppärästi ylös hihnapyörän vieressä.

Paluuletku oon ollut sekä venttiilikopalle että bensapumpun laipalle. Molemmat toimii hyvin...

 

Tuo W-125 nokka toimii kyllä hyvin jos sun turbolla on iso pakopesä.

 

Näin olen rakentanut konehuoneeni...

DSC01519.jpg

Link to comment

Minä käytän suodatin-öljypumppu ja pumpulla olevasta propusta olen ottanut öljynpaineet turbolle. Se tulee näppärästi ylös hihnapyörän vieressä.

Mä en ymmärrä eli pumpussas on joku proppu joka jakaa öljyt vai?

Kuva kertois enemmän.

Mulla on nytten full-flow systeemi pumppu-suodatin-jäähdytin-lohkoon eli

mistäs välistä vai ihan jostain muualta?

Noin ittekkin ajattelin nuo imusarjat, mutta painekotelot suoraan päälle.

Link to comment
Guest TurboToffi

Tämmönen pumppu käytän:

pump.jpg

Ja sieltä mä oon ottanut öljynpaine turbolle.

 

Tuon propun alla on jousi ja kuula, eli ohivuotoventtiili jos filtteri menis tukkoon. Propun tilalle voidaan laitta hydraulinippa ja letku kiinni siihen.

 

Täältä se näyttää:

DSC02278.jpg

DSC02279.jpg

 

Toivottavasti se auttaa sut vähän...

 

Saako tulipeltiin tehdä lain mukaan reikiä(jos tän joskus tuo kadulle takas)

eli takalaseista putket tulipellin läpi, että sais vähän viileetä ilmaa jäähdyttimelle?

 

Minä olen kyllä katsastanut kaks vuotta tämmösellä systeemillä:

DSC01318.jpg

Siinä on 150 millisen ilmastointiputki joka kääntyy alaspäin lattian läpi.

Jäähdytys toimii erittäin hyvin. Öljynlämpötila ei nouse yli 95 astetta vaikken käytä öljynjäähdytintä olleenkaan

Link to comment

Nyt ymmärsin.

Eli voin ottaa ittellä mistä vaan letkun välistä joku kuristin pitää vaan laittaa, ettei mene liikaa oljyä turbolle.

Varmaan ainakin pumppu jaksaa mulla, kun on tommonen suodatin pumppu alkujaan eli 32mm rattailla.

Link to comment
Guest TurboToffi

Ei sun tartte mitään kuristinta laittaa. Turbon läpi menee niin paljon kuin laakerit sallii ja vaatii...

Kyllä pumppu riittää. Mä oon ajanut kaks kesää 30mm pumpulla eikä oo olllut mitään onkelmaa...

Link to comment
  • 2 weeks later...
Guest KooTee

Asennusta vaille...melkein:) Välijäähdytin tulee vaihtumaan isompaan ym.ym.

 

Lisätäänpä vähän speksiä...

Kone 1500 cm3 (jep! tarkistin rekisteriotteesta:))

Scat kampi ja vauhtis,

H-profiili veivit

Bugpack G3:t kansien aihioina

TCS-20 nokka

turbo Garret T03

Kuivasumppu

Rutistukset 1:7.8

 

Ja megaruutalla bensat...

post-1009-13888358522166_thumb.jpg

post-1009-13888358522636_thumb.jpg

Link to comment
Guest fgronlun

tämmönen tuli tehtyä yhtäkkiä.

Kone ihan norm 1600 joka tehty nopeata jäännös osista..

P7300119.jpg

 

En ole saanut oikein säätöihin joten ei pelitä vielä. Pitäis saada hankittua ripakopallinen suuttimia.

Link to comment
Asennusta vaille...melkein:) Välijäähdytin tulee vaihtumaan isompaan ym.ym.

 

Lisätäänpä vähän speksiä...

Kone 1500 cm3 (jep! tarkistin rekisteriotteesta:))

Scat kampi ja vauhtis,

H-profiili veivit

Bugpack G3:t kansien aihioina

TCS-20 nokka

turbo Garret T03

Kuivasumppu

Rutistukset 1:7.8

 

Ja megaruutalla bensat...

 

No onpas tutun näköinen imusarja. Ettei vaan olis Turkkusest. :-)

Hyvältä näyttää kaikin puolin. Mites coolerilla ilma vaihtuu?

 

t. Mika

Link to comment

Aikamoinen sauna ehkä tulee olemaan vaan ku on cooleri sekä turbo konehuoneessa..?

laiska`s custom

se on joo totta,mut aika paljon jeesaa vesiruiskutus kennon pintaan.

 

tuo teksti lainattu aikaisemmasta keskustelusta.....

 

tuo vesiruiskutus välijäähdyttimen pintaan kiinnostais...miten sen käytännössä toteuttaa...ym....??? toimiva ratkaisu???

Link to comment
Guest KooTee

Cooleri ja kone ei tule samaan tilaan - "konehuonetta" on jatkettu aika reippaasti takapenkin kustannuksella ja ilma vaihtuu isoilla flekteillä ja lisäksi tuossa on nyt vesi+metanoliruisku...

Imusarja (laita Mika yv jos tiedät mistä tuo keksintö on lähtoisin!) osoittautui yllättävän toimivaksi jo edellisessä koneessa... siis karusta ulkonäöstä ja "mielenkiintoisesta" muotoilusta huolimatta:)

 

-kalle

Link to comment
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...