Jump to content

huonon onnen kupla


Guest Manu

Recommended Posts

Posted

Moro vaan kaikille nyt rupes kuplan kanssa menemään hermot. Ostettiin emännän kanssa vajaa kaks kuukautta sitten 1303 kupla vm 74. Ensimmäiset 5 päivää meni hyvin kun sitten kiitos entisen omistajan sähköviritysten meinasi koko laitos palaa. Savun hälvettyä ja enimmän vitutuksen laannuttua oli tilanne seuraava. Ne johdot mitkä menee auton etuosassa ajovaloille ja vilkuille töötille ja jarruanturille sulivat täysin samoin virtalukon pohja ja vilkunviiksi. Asiaa selvieteltyäni löysin yhdestä firmasta tarvittavat osat mutta aikaa meni se reilu kaksi viikkoa ennenkuin kupla oli jotenkin ajo kuntoinen (en huomannut ensimmäisellä tilaus kerralla että mitä kaikkia osia oli palanut) Kun tästä kaikesta oli selvitty ajettiin kuplalla hymyssä suin ja pidettiin sormet ristissä että se toimisi. Ja jonkun aikaahan se toimikin hyvin ja asensin jopa kierroskulu mittarin huvikseni. Sitten ilmaantui uusi ongelma kylmänä lähtee hyvin käyntiin kun polkaisee ryypyn päälle ja lähtee liikkeelle. Mutta jos yrittää startata lämmintä konetta niin välillä joutuu sahaamaan startilla ja painamaan kaasua että lähtee käyntiin. No en lannistunut vielä tästä. Toissa iltana töistä kotia mennessä rupesin hiljentämään risteykseen kytkin pohjaan ja vähän jarrulla konesammuu . Kytkin ylös kone lähtee käyntiin. Seuraava risteys samahomma.Äsken pihalla kävin kokeilemassa kylmänä moottori toimii hyvin käy nätisti ja lähtee käyntiin. Vähän aikaa kun pihassa kaasutteli alkoi tyhjäkäynti seilaamaan ja kun vielä lämpenee kone ei kestä yhtään käynnissä muuten kun kaasulla avittamalla. Ryypyn kun pistää päälle niin auttaa vähän ja ryypyn vieressä kun on se pienempi vipu sitä kun kääntää käsillä auton keulaa kohti auttaa kanssa asiaa. Maantie ajossa moottori toimii hyvin kunhan ei päästä kierroksia lähelle tyhjäkäyntiä. Että olisiko kellään neuvoa mistä lähtisi vikaa etsimään ? Auto on ollut entisen omistajan mukaan aika pitkään käyttämättä. Itse olen autoon vaihtanut tulpat ja tulpan johdot ja ilmanputsarin kun olivat huono kuntoiset. Kiitoksia neuvoista

Posted
Moro vaan kaikille nyt rupes kuplan kanssa menemään hermot. Ostettiin emännän kanssa vajaa kaks kuukautta sitten 1303 kupla vm 74. Ensimmäiset 5 päivää meni hyvin kun sitten kiitos entisen omistajan sähköviritysten meinasi koko laitos palaa. Savun hälvettyä ja enimmän vitutuksen laannuttua oli tilanne seuraava. Ne johdot mitkä menee auton etuosassa ajovaloille ja vilkuille töötille ja jarruanturille sulivat täysin samoin virtalukon pohja ja vilkunviiksi. Asiaa selvieteltyäni löysin yhdestä firmasta tarvittavat osat mutta aikaa meni se reilu kaksi viikkoa ennenkuin kupla oli jotenkin ajo kuntoinen (en huomannut ensimmäisellä tilaus kerralla että mitä kaikkia osia oli palanut) Kun tästä kaikesta oli selvitty ajettiin kuplalla hymyssä suin ja pidettiin sormet ristissä että se toimisi. Ja jonkun aikaahan se toimikin hyvin ja asensin jopa kierroskulu mittarin huvikseni. Sitten ilmaantui uusi ongelma kylmänä lähtee hyvin käyntiin kun polkaisee ryypyn päälle ja lähtee liikkeelle. Mutta jos yrittää startata lämmintä konetta niin välillä joutuu sahaamaan startilla ja painamaan kaasua että lähtee käyntiin. No en lannistunut vielä tästä. Toissa iltana töistä kotia mennessä rupesin hiljentämään risteykseen kytkin pohjaan ja vähän jarrulla konesammuu . Kytkin ylös kone lähtee käyntiin. Seuraava risteys samahomma.Äsken pihalla kävin kokeilemassa kylmänä moottori toimii hyvin käy nätisti ja lähtee käyntiin. Vähän aikaa kun pihassa kaasutteli alkoi tyhjäkäynti seilaamaan ja kun vielä lämpenee kone ei kestä yhtään käynnissä muuten kun kaasulla avittamalla. Ryypyn kun pistää päälle niin auttaa vähän ja ryypyn vieressä kun on se pienempi vipu sitä kun kääntää käsillä auton keulaa kohti auttaa kanssa asiaa. Maantie ajossa moottori toimii hyvin kunhan ei päästä kierroksia lähelle tyhjäkäyntiä. Että olisiko kellään neuvoa mistä lähtisi vikaa etsimään ? Auto on ollut entisen omistajan mukaan aika pitkään käyttämättä. Itse olen autoon vaihtanut tulpat ja tulpan johdot ja ilmanputsarin kun olivat huono kuntoiset. Kiitoksia neuvoista

 

Harmittavia tuollaiset johtojen sulamiset mutta onneksi etupäässä kaikki on hyvin näkyvillä helposti uudelleen johdoitettavissa.

 

Ja mitä tyhjäkäyntiin tulee niin suosittelisin koettamaan ensiksi hakua.

http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/search.php?keywords=tyhj%C3%A4k%C3%A4ynti&terms=all&author=&sc=1&sf=all&sk=t&sd=d&sr=posts&st=0&ch=300&t=0&submit=Etsi

 

Itse purkaisin ja putsaisin kaasarin tuossa tilanteessa.

Posted

Koita laittaa muutama aste lisää sytytysennakkoa. Tee ensin pikku merkki missä kohdin virranjakaja nyt on, löysää vähän 10mm avaimella jakajan kiristystä ja käännä päältäpäin katsoen vastapäivään niin että tulpanjohto siirtyy 5 mm. Nyt pitäs olla reipas tyhjäkäynti. Koeajolla noin viidenkympin vauhdista nelosvaihteella kun painat kaasun nopeasti pohjaan ei pitäisi kuulua moottorista nakutusta tai muutakaan epämääräistä.

Jos nakuttaa niin sytkä on liian aikaisella.

Esim. Katkojankärkien laahain saattaa kulahtaa ykskaksyllättäen tai siitä voi lohjeta palanen pois. Ootko tarkastanut katkojan kärkivälin? Pitäs olla 0,4mm.

Kaasuttimelta virranjakajalle tulevassa letkussa pitäisi olla pikku heitto ylöspäin, joissain tapauksissa tuo letku voi täyttyä bensasta jolloin alipainesäätö lakkaa toimimasta ja taas kone ei toimi kunnolla.

Posted

Fiksua olis laittaa paikkakunta näkyviin missä potilas majailee, lähes joka kylältä löytyy kyllä joku joka ymmärtää näiden päälle.

Posted

Semmosen vinkin antaisin, että ennenkuin alkaa lyömään kaasaria lihoiksi, niin katsoo eka sytkän, kärjet jne. Kun on 100% varma siitä, että kipinä on kunnossa, voi siirtyä tutkimaan kaasaria.

Posted

Pieni (olematon) kärkiväli itsellä aiheutti vastaavanlaisia ongelmia, ampui tosin myös putkeen.

 

Rasvaa samalla se tyyny mikä virranjakajan akselilla, syö sen kärkivälin nopeaan jos ei mitään voitelua tarjolla.

Posted

Moottorin numeron perusteella voi seuraavasta linkistä tutkia oikeaa sytytyksen ajoitusta. Nettitedusteluihin kannattaa laittaa lähtötietoja moottorista muutoinkin, harvoin enää on alkuperäisiä moottori-jakaja-kaasutin-ilmanpuhdistin-yhdistelmiä autoissa tallella. Kaikki letkut ja putket pitää mootorissa olla paikoilaan, myös jakajan alipaineletkun metallimutka.

http://www.volkszone.co.uk/VZi/showthre ... t=579329aa

Asiaa voi vielä varmistaa kaasuttimen alalaipan pikkunumeron ja jakajan numeron perusteellaa tätäkin kautta. http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=526933

Kaasuttimen magneettiventtiilin je kaasuttimen rikastimen lämmityselementin toiminta on myös tarkastettava, johto on voinut vaika palaa puhki. Kylmänä on ensimmäiseksi venttiilit säädettävä. Kaasutin säadetään moottori aivan kuumana ja tätä ennen sytytytys.

Posted

Kiitoksia kaikille vinkeistä. Otan kuplan paremmin tarkasteluun kun työkiireet vaan antaa myöten. Ja ilmoitan myös jos ongelmat selviää tai lisä vihjeitä tarvitaan. Tänä aamuna ihmettelin sitä kun ajan kuplalla työ matkaa ja se on normaalisti noin 18km. Mutta tänä aamuna jouduin ajamaan noin 5-6km pitemmän matkan. Yleensä kun olen ajanut normalin työ matkan niin kupla on sammunut kuin sauna lyhty kun kaasun löysää. Mutta tänä aamuna työpaikan pihaan päästyäni käy kone tyhjäkäyntiä aivan normaalisti. Että voisiko tuo pitemmän matkan ajaminen vaikuttaa että moottori olisi lämmennyt kunnolla tai jotain . vai oliko ihan tuuria vain. Oletteko muuten seuranneet miten nopeasti teillä lähtee kuplasta se ryyppy pois päältä. Yhtänä iltana sitä silmä määräisesti seurasin niin mielestäni se lähti omastani aika nopeasti pois päältä ja tyhjäkäynti alkoi sen jälkeen seilata mlkein heti että voisiko sekin vaikuttaa jotenkin asiaan.

Posted

Toimiikos imuilman esilämmitys, jos ei saa lämmintä imuilmaa niin tekee juuri tota että sammuilee risteyksiin puolilämpimänä. Syy, imusarjaan kondensoituu vettä( todennäköisesti imusarja kaasarin alapuolelta kylmä ja märkä vedestä)

Posted

toi imuilman esilämmitys juttu vois sopia kuvaan nimittäin siitä kaaarin alupuolelta imusarja niinkun tavallaan joskus hikoilee ehkä vähäsen. mites tota lähtis selvittämään?

Posted

Jos se hikoaa niin esilämmitys ei pelaa, se putki tukkeutuu ajan mittaan ja on lähes mahdoton avata.

vaihtoehtoina uusi/käytetty imusarja tai esim.paruzzilta löytyy sähköinen lämmitin joka on helppo laittaa tuohon, maksoi parikymppiä kun mä semmosen ostin.

Posted

Nyt menee kaksi eriasiaa sekaisin,imuilman esilämmitys ja imusarjan lämmitys,molempien pitäisi toimia mutta kaasuttimen jäätymiseen vaikuttaa lähinnä imuilman esilämmitys,tai siis sen puute.

Posted

voiko noiden toimintaa jotenkin testata ? anteeksi jos kyselen tyhmiä mut ensimmäinen kupla vasta ja ei ole ollu aikaa oikein perehtyä vielä :) ja minkälainen toi lisälämmitin on ja mites sen asennus? kattelin sieltä sivuilta mut ei sattunu silmään

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...