Jump to content

Reseptiä sopivasti kiertävälle ja vääntävälle katukoneelle?


Recommended Posts

Posted

Mikähän mulla nyt meni tossa vakuutusjutussa ohi, jos mulla on rekisteröimätön projekti tai useampi tontilla niin ei niissä mun käsittääkseni tarvitse liikennevakuutusta?

Posted

Tuohon muutoskatsastus asiaan kannattaa käyttää hivenen omaa järkeä, onko moottorikoko kaiken avain esim.1584/ 1776 /1835...

Olen nähnyt isomoottorisia remmiahdettuja kulkupelejä konttorilla, joten en usko että nämä volkkareiden kuutiot kovin ihmeellinen asia sielläkään ?

Itselle nämä muutoskatsastus asiat on ollu sydäntä lähellä tänä keväänä, kun joku harrastaja kolleega oli pyytänyt trafia ajoneuvon tarkastamaan.

Vuosikatsastuksen yhteydessä tehty 15km maantiekoe ei aiheuttanut toimenpiteitä, vaan hyväksyttiin moitteetta :)

-Pete-

Ei saakeli, kaikkea se kateus teettää.
  • 4 months later...
  • 1 year later...
Posted (edited)

Millainen kampiakseli kannattaa hankkia, jotta tulee hyvä ja kestävä paketti 1776cc koneelle.

Eli 90,5mm männät ja 69 isku.

Matala viritteinen vääntö kone katukäyttöön.
Riittääkö vakioakseli tuolle konekoolle vai ostaakko suoraan vastapainoakselin?

 

Vaihtoehto 1:
Käytetty alkuperäinen akseli.
Todennäköisesti akselin osalta oikaisu, jos ”banaani”, sekä laakerikaulojen koneistus.
Vauhtipyöräksi 200mm vakio ja tuosta muutama kilo pois.  Paketti yhdessä tasapainotukseen.
Kestääkö tuossa 1776 kokoonpanossa, kun ei ole vastapainoja?

Vaihtoehto 2:

Uusi Kiinan kampiakseli esim. AA tai vastaava, 69mm 4140 tako +
200mm kiinan kevennetty vauhtipyörä (valu malli, tarviiko olla chromoly vauhtipyörä?).  

Ohjeiden mukaan akselista tulpat pois, öljykanavien tarkistus ja tulpat paikalleen liimalla.
Sitten koko paketti tasapainotukseen.
Saako tuon kiinan akselin toimimaan, ilman suurempaa ihmettelyä ja turaamista?
Laakereiden kiinnileikkautumisesta on kuitenkin foorumilla ollut juttua, siihen ei tarvinne palata.
Kaikki kampiakselin hammaspyörät siirretään alkuperäisestä kampiakselista, ne lienee kestävempiä.
Mulla ei kokemusta näistä kiinan akseleista ole, joten käytännön tietoa kaipaan.

 

Edited by VolksMachine
Posted

Vakioakseli kestää tasapainoitettuna ihan hyvin tuollaisessa moottorissa. Männät ja kiertokanget kannattaa myös tehdä samanpainoisiksi (1 gramman sisään).

 

Vakio akselin kanssa ei vauhtipyörää tarvitse välttämättä keventää. Vastapainoakseli vaatii kevyemmän vauhtipyörän.

 

Jos uuden akselin päättää ostaa, niin miksei samantien hommaisi pidempi-iskuisen. 74 akseli yleensä sopii avartamatta paikkoja. Tarkistaa kuitenkin pitää. Mulla ollut kaikkiaan 4 kiinan akselia ja kaikki ihan priimaa.

 

Jos ei kaasareita ole vielä hommattu, niin miksei laittaisi mieluummin tuplakaasareita, vaikka IDF40.

Posted

Kiinassa valmistetuissa kampiakseleissa ei ole nykyisin kartiokierreproppuja ja muutenkin niiden "sointi" ja poraukset ovat erilaisia kuin muutama vuosi sitten. 6 kg:n vauhtipyörä on sopiva. Ainakin Keiteleen  Koneen myymät kampiakselit ovat olleet  jo valmiiksi tasapainoitettuja, mutta kun siihen lisätään vauhtipyörä niin tasapainoitus kannattaa tehdä. Samantien voi harkita 82 akselia ja matalia mäntiä sekä 5,4" kiertokankeja.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...