Jump to content

Öljynsuodattimista


Pepe

Recommended Posts

UPSin setä toi Ameriikasta paketin jossa oli mm. muutamia kipaleita suodatinjalkaöljypumppuja. Iloisesti kirmaten varaosaputkaan suodinta etsimään, no ei ollut ihan yksinkertainen homma.

 

Ehdottelin että 'Fram HP1' voisi olla se joka siihen kävisi. Pitkän etsinnän jälkeen kyseinen tuote löytyi vanhasta kuvastosta, hyllyssä ei yllättäen ollut.

Hyllystä löytyi vastaava tuote kuitenkin, Fram PH8a, venttiilin aukeamislukemat (??) olivat ~9-12psi. Osaakohan joku sanoa että mitä venttiiliä tuo tarkoittaa? Myyjän kanssa arvelimme että öljy ei kierrä ennen kuin tuo paine on saavutettu.

 

No, kuvastosta löytyi sitten Opeliin (hyh) tarkoitettu Fram PH 966 B jossa ei tuota venttiiliä ollut ollenkaan. Toinen myyjä osasi kertoa että tuo on kuplaan passeli. Oli kyllä kooltaankin reilusti pienempi. Otin sitten noita muutaman kappaleen.

 

Mitä suodatinta olette käyttäneet ja minkälaisia kokemuksia on ollut? Tuliko vikaostos?

Link to comment
Guest Mika Raussi

Se venttiili on suodattimessa oleva takaisku. Miulla ainakaan ei pelanu suodatinpumppu enään kun suodattimen takaisku oli jostain syystä menny sököks. Tai siis pelashan se, mutta piti sahata kotva ennenkun sai paineet.

Link to comment

Suodatinjalkaöljypumpun kera voi tuottaa pikkuisen ahdasta käyttää HP-1:iä tai vastaavia. Silloin kun oli vastaava itsellä, niin joku framin vakiosuodatin miulla oli (kuten myös muuten uuden padan sisäänajossa fullflow:ssa), taisi olla 80-lukusen bemarin ym. vakiosuodatin.

 

Puavo @ dwl

Link to comment

Saapa nähdä tuleeko tästä palautetta:

 

Mulla on ollu kuplassa mitäsattuu suodattimia. Yleensä mitä on hyllystä löytynyt, nyt on paikallaan Wille- runko-ohjattavan työkoneen suodatin. Siinä on Perkinsin 3.6 litrainen diesel.

 

Takaiskuventtiilikö se olikin? Minä kuvittelin että niissä venttiilimalleissa se venttiili on siksi, että jos tulee liikaa öljynkiertoa, niin se venttiili päästää ylimääräisen öljyn suodattimen ohi. Ei pakkasellakaan pruikkaa suodatinta rikki... Näin isot pojat tallilla kerto.

 

Eihän kuplassa ole vakiona muuta kuin se harva sihti öljypohjassa? Taitaa olla mikä tahansa suodatin parempi ku se...

Link to comment

Yleensä suodattimessa on ainakin yksi venttiili, joskus kaksi. Ohivuotoventtiili päästää öljyä suodatinelementin ohi jos se on tukossa tai ei muuten pysty läpäisemään tarpeeksi.

 

Toinen venttiili on takaisku joka näkyy rejistä. Sen tarkoitus on estää suodattimessa olevan öljyn valuminen takaisin lohkoon kun moottori seisoo pidemmän aikaa. Tätä venttiili ei ole kaikissa suodattimissa. Jos suodatin on asennettu roikkumaan niin se ei välttämättä ole niin tarpeellien, sivuttain asennetussa suodattimessa kyllä.

http://www.fram.com/tech/ThreeVital.pdf

 

Ja vielä mitä tapahtuu jos laittaa liika jousivoimaa paineensäätimiin.

http://www.fram.com/tech/OverPressurized.pdf

 

Ja monen mielestä se HP-1 nyt ei ole yhtä laadukas kun ehkä josku oli. Vissin sama suodatinelementti kun PH8A:ssa, vain järeämpi kotelo. Vertailun kaikkia suodattimia ei saa euroopasta, mutta Fram on varmaan sama.

http://minimopar.knizefamily.net/oilfilterstudy.html

 

Itse käytän isokokoista VAG "2-vuotta long-life diesel" vakiofiltteriä jostain pakusta kai?. En tiedä onko yhtään sen parempi kun muut, mutta ainakin niin edullinen että voi vaihtaa useammin. Niitä saa noin 3kpl samaan hintaan kun saa yhden HP-1 filtterin.

Link to comment

Toinen venttiili on takaisku joka näkyy rejistä. Sen tarkoitus on estää suodattimessa olevan öljyn valuminen takaisin lohkoon kun moottori seisoo pidemmän aikaa. Tätä venttiili ei ole kaikissa suodattimissa. Jos suodatin on asennettu roikkumaan niin se ei välttämättä ole niin tarpeellien, sivuttain asennetussa suodattimessa kyllä.

 

Tuossa Opelin suodattimessa ei juuri kyseistä venttiiliä ole ja sivuttainhan tuo suodatinjalkapumpussa tulee joten taisi tulla varaosaliikkeeseen matka suodattimia vaihtamaan... Hyvää tietoa!

Link to comment

 

Itse käytän isokokoista VAG "2-vuotta long-life diesel" vakiofiltteriä jostain pakusta kai?. En tiedä onko yhtään sen parempi kun muut, mutta ainakin niin edullinen että voi vaihtaa useammin. Niitä saa noin 3kpl samaan hintaan kun saa yhden HP-1 filtterin.

 

Tuota mäkin käytin aluksi mutta kun piti hajoamisen takia kupla tuoda kaksi kertaa köyden päässä kotiin niin sen jälkeen suodatin vaihtui Framiin ja hinailut loppui siihen. Yleensä käy vielä niin kun noi hajoaa niin kellon aika on sellainen että uutta ei saa mistään ja vara suodatinta ja öljyä ei ole mukana.

 

Kuplaan ei ajokauden aikana tarvi kuitenkaan montaa suodatinta vaihtaa joten hinnalla kaiketi ei nyt hirveästi ole merkitystä jos tietää että osa toimii ja kestää käyttöä.

Link to comment

Joo, mulla on vakiojouset niissä paineenrajoitinventtiileissä ettei paineet nouse liikaa. Toistaiseksi on tavalliset suodattimet kestäneet hyvin.

 

TM 2/2003 testin mukaan öljynsuodattimet kestivät ainakin 16bar ennenkuin tiivisteet alkoivat vuotamaan. Suodattimen pettäminen on tunnettu ongelma virivolkkareissa. Olen monesti miettinyt mikä aiheuttaa suodattimen repeytymisen, koska 6-7 baarin paineet pitäisi mennä ihan millä suodattimella vaan. Paineenrajoittimen rakenne on aika pomminvarman yksinkertainen, mutta voiko se silti jumiutua hetkeksi aiheuttaen suodattimen pettämisen?

 

Lähteekö suodatin useammin kylmällä vai kuumalla koneella?

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...