Pepe Posted September 16, 2005 Share Posted September 16, 2005 UPSin setä toi Ameriikasta paketin jossa oli mm. muutamia kipaleita suodatinjalkaöljypumppuja. Iloisesti kirmaten varaosaputkaan suodinta etsimään, no ei ollut ihan yksinkertainen homma. Ehdottelin että 'Fram HP1' voisi olla se joka siihen kävisi. Pitkän etsinnän jälkeen kyseinen tuote löytyi vanhasta kuvastosta, hyllyssä ei yllättäen ollut. Hyllystä löytyi vastaava tuote kuitenkin, Fram PH8a, venttiilin aukeamislukemat (??) olivat ~9-12psi. Osaakohan joku sanoa että mitä venttiiliä tuo tarkoittaa? Myyjän kanssa arvelimme että öljy ei kierrä ennen kuin tuo paine on saavutettu. No, kuvastosta löytyi sitten Opeliin (hyh) tarkoitettu Fram PH 966 B jossa ei tuota venttiiliä ollut ollenkaan. Toinen myyjä osasi kertoa että tuo on kuplaan passeli. Oli kyllä kooltaankin reilusti pienempi. Otin sitten noita muutaman kappaleen. Mitä suodatinta olette käyttäneet ja minkälaisia kokemuksia on ollut? Tuliko vikaostos? Quote Link to comment
Racing Posted September 16, 2005 Share Posted September 16, 2005 Golf 2 tms. 80 luvun 1.6 koneen suodatin on hyvä ellei paras,ei mitään ongelmia ja Mann tms. Hyvän valmistajat. M-filter vuotaa tiivisteestä herkästi. Pallosalaman osia ei volkkariin laiteta! Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted September 16, 2005 Share Posted September 16, 2005 Se venttiili on suodattimessa oleva takaisku. Miulla ainakaan ei pelanu suodatinpumppu enään kun suodattimen takaisku oli jostain syystä menny sököks. Tai siis pelashan se, mutta piti sahata kotva ennenkun sai paineet. Quote Link to comment
Marko Posted September 16, 2005 Share Posted September 16, 2005 Kyllä Fram HP-1:siä löytyy ihan hyllystä. Montako laitetaan tulemaan http://www.aircooled.fi/shop/index.php?productID=548 Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted September 16, 2005 Share Posted September 16, 2005 Suodatinjalkaöljypumpun kera voi tuottaa pikkuisen ahdasta käyttää HP-1:iä tai vastaavia. Silloin kun oli vastaava itsellä, niin joku framin vakiosuodatin miulla oli (kuten myös muuten uuden padan sisäänajossa fullflow:ssa), taisi olla 80-lukusen bemarin ym. vakiosuodatin. Puavo @ dwl Quote Link to comment
Pepe Posted September 17, 2005 Author Share Posted September 17, 2005 Kiitos vastauksista. Ainakin Fram PH8a oli varsin massiivisen näköinen ja se tosiaan voi tehdä tiukkaa pakosarjan kanssa. HP-1 taitaa olla lähes samoissa mitoissa. Taidan kokeilla näitä ostamiani filsuja, rikotaan ny kone sitten! Quote Link to comment
Guest Raggare Posted September 17, 2005 Share Posted September 17, 2005 onko ilma-vw koneessa jotenki kovemmat paineet ku esim pooppelissa? Quote Link to comment
Pepe Posted September 17, 2005 Author Share Posted September 17, 2005 Todennäköisesti HP 1 ja vastaavan kokoiset tulisivat ainakin tässä tapauksessa hyvin hyvin lähelle pakosarjaa! Quote Link to comment
Tomppa Posted September 17, 2005 Share Posted September 17, 2005 HP-1:n kokonaiskorkeus on aika tarkkaan 145mm ja läpimitta 93mm, eli sen mukaan voi laskea. Quote Link to comment
Pepe Posted September 17, 2005 Author Share Posted September 17, 2005 Kuvassa oleva suodin karkeasti mitattuna 90mm ja halkaisija 77mm. Quote Link to comment
Racing Posted September 17, 2005 Share Posted September 17, 2005 onko ilma-vw koneessa jotenki kovemmat paineet ku esim pooppelissa? Ooppelit on muuten vaan aivan perseestä!!! Quote Link to comment
Guest Raggare Posted September 17, 2005 Share Posted September 17, 2005 ahaa, no tämä selvitti asian :) Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted September 17, 2005 Share Posted September 17, 2005 Oonks mie nyt tehny suurenkin synnin kun laitoin ooppelin laturin kuplaan? Quote Link to comment
Pietari Perkinen Posted September 17, 2005 Share Posted September 17, 2005 Tulikos siitä Kupopel? ;DDDDDDDD Quote Link to comment
mick Posted September 17, 2005 Share Posted September 17, 2005 Saapa nähdä tuleeko tästä palautetta: Mulla on ollu kuplassa mitäsattuu suodattimia. Yleensä mitä on hyllystä löytynyt, nyt on paikallaan Wille- runko-ohjattavan työkoneen suodatin. Siinä on Perkinsin 3.6 litrainen diesel. Takaiskuventtiilikö se olikin? Minä kuvittelin että niissä venttiilimalleissa se venttiili on siksi, että jos tulee liikaa öljynkiertoa, niin se venttiili päästää ylimääräisen öljyn suodattimen ohi. Ei pakkasellakaan pruikkaa suodatinta rikki... Näin isot pojat tallilla kerto. Eihän kuplassa ole vakiona muuta kuin se harva sihti öljypohjassa? Taitaa olla mikä tahansa suodatin parempi ku se... Quote Link to comment
mikan Posted September 17, 2005 Share Posted September 17, 2005 PH8A:lla on tullut pärjättyä jo pitkään. Mulla tosin filtteri roikkuu lokarin alla. t. Mika Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted September 17, 2005 Share Posted September 17, 2005 Eiks se ohitusventtiili oo normaalisti suodattimen jalassa? Quote Link to comment
Per Jernström Posted September 19, 2005 Share Posted September 19, 2005 Yleensä suodattimessa on ainakin yksi venttiili, joskus kaksi. Ohivuotoventtiili päästää öljyä suodatinelementin ohi jos se on tukossa tai ei muuten pysty läpäisemään tarpeeksi. Toinen venttiili on takaisku joka näkyy rejistä. Sen tarkoitus on estää suodattimessa olevan öljyn valuminen takaisin lohkoon kun moottori seisoo pidemmän aikaa. Tätä venttiili ei ole kaikissa suodattimissa. Jos suodatin on asennettu roikkumaan niin se ei välttämättä ole niin tarpeellien, sivuttain asennetussa suodattimessa kyllä. http://www.fram.com/tech/ThreeVital.pdf Ja vielä mitä tapahtuu jos laittaa liika jousivoimaa paineensäätimiin. http://www.fram.com/tech/OverPressurized.pdf Ja monen mielestä se HP-1 nyt ei ole yhtä laadukas kun ehkä josku oli. Vissin sama suodatinelementti kun PH8A:ssa, vain järeämpi kotelo. Vertailun kaikkia suodattimia ei saa euroopasta, mutta Fram on varmaan sama. http://minimopar.knizefamily.net/oilfilterstudy.html Itse käytän isokokoista VAG "2-vuotta long-life diesel" vakiofiltteriä jostain pakusta kai?. En tiedä onko yhtään sen parempi kun muut, mutta ainakin niin edullinen että voi vaihtaa useammin. Niitä saa noin 3kpl samaan hintaan kun saa yhden HP-1 filtterin. Quote Link to comment
Pepe Posted September 19, 2005 Author Share Posted September 19, 2005 Toinen venttiili on takaisku joka näkyy rejistä. Sen tarkoitus on estää suodattimessa olevan öljyn valuminen takaisin lohkoon kun moottori seisoo pidemmän aikaa. Tätä venttiili ei ole kaikissa suodattimissa. Jos suodatin on asennettu roikkumaan niin se ei välttämättä ole niin tarpeellien, sivuttain asennetussa suodattimessa kyllä. Tuossa Opelin suodattimessa ei juuri kyseistä venttiiliä ole ja sivuttainhan tuo suodatinjalkapumpussa tulee joten taisi tulla varaosaliikkeeseen matka suodattimia vaihtamaan... Hyvää tietoa! Quote Link to comment
Marko Posted September 19, 2005 Share Posted September 19, 2005 Itse käytän isokokoista VAG "2-vuotta long-life diesel" vakiofiltteriä jostain pakusta kai?. En tiedä onko yhtään sen parempi kun muut, mutta ainakin niin edullinen että voi vaihtaa useammin. Niitä saa noin 3kpl samaan hintaan kun saa yhden HP-1 filtterin. Tuota mäkin käytin aluksi mutta kun piti hajoamisen takia kupla tuoda kaksi kertaa köyden päässä kotiin niin sen jälkeen suodatin vaihtui Framiin ja hinailut loppui siihen. Yleensä käy vielä niin kun noi hajoaa niin kellon aika on sellainen että uutta ei saa mistään ja vara suodatinta ja öljyä ei ole mukana. Kuplaan ei ajokauden aikana tarvi kuitenkaan montaa suodatinta vaihtaa joten hinnalla kaiketi ei nyt hirveästi ole merkitystä jos tietää että osa toimii ja kestää käyttöä. Quote Link to comment
Racing Posted September 19, 2005 Share Posted September 19, 2005 Ei tartte myöskään hinailla eikä katsella vuotavaa suodatinta kun laittaa GB:n paineventtiilikannen pumppuun. Kyllähän noita suodattimia 2-3 kesässä kuluu autot on ajoa varten :) Quote Link to comment
Racing Posted September 19, 2005 Share Posted September 19, 2005 Ei tartte myöskään hinailla eikä katsella vuotavaa suodatinta kun laittaa GB:n paineventtiilikannen pumppuun. Kyllähän noita suodattimia 2-3 kesässä kuluu autot on ajoa varten :) Quote Link to comment
Per Jernström Posted September 19, 2005 Share Posted September 19, 2005 Joo, mulla on vakiojouset niissä paineenrajoitinventtiileissä ettei paineet nouse liikaa. Toistaiseksi on tavalliset suodattimet kestäneet hyvin. TM 2/2003 testin mukaan öljynsuodattimet kestivät ainakin 16bar ennenkuin tiivisteet alkoivat vuotamaan. Suodattimen pettäminen on tunnettu ongelma virivolkkareissa. Olen monesti miettinyt mikä aiheuttaa suodattimen repeytymisen, koska 6-7 baarin paineet pitäisi mennä ihan millä suodattimella vaan. Paineenrajoittimen rakenne on aika pomminvarman yksinkertainen, mutta voiko se silti jumiutua hetkeksi aiheuttaen suodattimen pettämisen? Lähteekö suodatin useammin kylmällä vai kuumalla koneella? Quote Link to comment
Racing Posted September 19, 2005 Share Posted September 19, 2005 Kylmällä tietenkin koska paine on moninkerroin suurempi. Quote Link to comment
Marko Posted September 19, 2005 Share Posted September 19, 2005 Mulla noi on tapahtunut ihme kyllä lämpimällä koneella Quote Link to comment
Racing Posted September 19, 2005 Share Posted September 19, 2005 Minkäkokoinen öljypumppu sulla on? Tuo GB:n kansi kyllä tosiaan mulla ainakin auttoi suodattimen vuotamiseen. Ittellä oli ennen 30mm pumppu ja ilman paineventtiiliä kansi ja suodatin vuoti kylmänä. Outoa ei kuumana (teoriassa) luulisi hajoavan jos kylmänä kestää. Quote Link to comment
Marko Posted September 19, 2005 Share Posted September 19, 2005 30mm, voihan se olla että ne on saanut siipeensä jo kylmänä vaikka vuoto onkin ilmennyt lämpimänä. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.