Jump to content

lämmitys


Guest Mika Raussi

Recommended Posts

nyt on sitten lämmityspaketti alkanut hahmottua...

 

edessä, vararengas montun pohjalla on öljykenno jonka päällä on 3-nopeuksinen, 2-siipinen "oravanpyörä" puhallin...puhallin on peräisin TIMBERJACK 1110 metsäkoneesta...

 

eli puhallustehoa on reilusti!!! tai tässä tapauksessa puhallin imee kennosta tulevan lämmön...

 

kenno ja puhallin on "eristetty" muusta tavaratilasta...eli hukkalämpöä ei pitäisi tulla tavaratilaan...

 

ja puhaltimesta sitten tulee letkut hytin puolelle...

 

pitäisi olla niin "yksinkertainen" ratkaisu että saattaa vielä toimiakkin..

 

kuvia tulee myöhemmin...

 

 

Toivottavasti laturissa riittää teho...

on kokemusta liian isoista puhaltimista ja tasavirtalaturista.

Link to comment

laturiksi piti tulla uusi 95A vaihtovirtalaturi...mutta toimitusvaikeuksien takia sitä ei koskaan tullut...

 

laturi on nyt 51A vaihtovirta jolla ajettu 45tkm...

 

niin ja noita puhaltimia on 2 kpl autossa!

 

toinen lämmityskäytössä..ja toinen raitisilmapuhaltimena...+kennojen puhaltimet...

 

+kaikki muut "viritykset"...eli sähköä menee läpi....

Link to comment
  • 2 weeks later...

Pari kokeiltua ideaa, molemmissa keulalla VW polon vesi lämmitin ja paisuntasäiliö. Vesi kiersi molemmissa.

 

Metrin verran putkea 6.x mm öljytilassa jossa kiertää vesi, vesi sitten lämpiää ja Polon puhallin puhaltaa etupäästä lämmön tuulilasille ja jalkatilaan. Kuulosti muuten tosi hyvältä. Totuus oli se että vesi lämpesi hyvin mutta kun puhaltimen laittoi päälle niin sinne katosi lämmöt ja sisälle tuli lähinnä haaleaa ilmaa.

 

Sitten kieritin tuota samaa 6.x mm putkea J-putken (lämmönvaihtimen tilalla oleva) ympärille vajaa metri kumpaankin putkeen ja johan lämpesi. Ongelmaksi tuli liika kuumeneminen - ellei keulalla oleva puhallin ollut täysillä niin keitti vettä niin että paisuntasäiliössä porisi.

 

Nyt lämpeää webastolla.

Link to comment

Kerran täällä mietiskellään tuon öljyn lämmön siirtämistä veteen niin kannan oman korteni kekoon... Olen suunnitellut käyttäväni öljylämmitteisistä taloista tuttua tapaa lämmittää käyttövesi. Eli käytetään lämmönvaihdinta jossa on kaksi piiriä, toisessa kulkisi öljy ja toisessa vesi. Pumppu kierrättämään vettä, syyläri ja sopivankokoinen kenno + puhallin keulaan. Termostaatti vielä väliin siten ettei heti ala kierrättämään öljyä tuon vaihtimen läpi vaan antaa koneelle aikaa lämmetä. Noista lämmönvaihtimista näyttäisi löytyvän sen verran pieniä,että sopisi vaikka konehuoneen puolelle tai vaihdelaatikon kaveriksi.

Link to comment
  • 3 months later...
  • 1 year later...

Äh. Nyt menee järki tuohon paleluun, eli kuplaan pitäisi saada lämpöä.

 

Alkuperäinen systeemi ei tule kuuloonkaan käärmeenpesän hankinnan takia, joten jotain muuta pitäisi keksiä.

 

Mietin hetken jotain defan 12v puhallinta, mutta eikös nuo vie sähköäkin aika reippaasti.. Onko porukka ruuvannut isompaa laturia kiinni, vai onko kaikilla eberit käytössä?

 

Eberi tms. olisi muuten oikein toimiva, mutta olen kuullut etteivät ole kovin varmoja vehkeitä, sekä uutena varsin kalliita.

Link to comment

Lämmitystehoa tarvitaan vähintäänkin n. 1000 w että riittää edes kesäkäytössä, joten suunnilleen 150 A laturi alkaa riittämään, eli unohda koko juttu ;)

 

Kuplan omat lämmönvaihtimet on ihan mahdottoman toimiva juttu, vielä jos jaksais viritellä sähköpuhaltimen kanavaan niin tulis ilmaa tyhjäkäynnilläkin. Alkuperäiset lämmönvaihtimet + kärmes on ihan toimiva, jos et ihan mahdotonta myllyä meinaa laittaa.

Link to comment
Kuplan omat lämmönvaihtimet on ihan mahdottoman toimiva juttu, vielä jos jaksais viritellä sähköpuhaltimen kanavaan niin tulis ilmaa tyhjäkäynnilläkin.

 

Ja tälläinen systeemihän löytyy tehdastekoisena tuoreemmista pallokeulabusseista.

Link to comment
Guest Mika Raussi

Se on yllättävää miten paljon voi 120 wattiakin lämmittää. Aikomus ois lisätä tohon mahdollisesti vaan toinen samanlainen värkki ja siinä on toivottavasti riittämiin huurteenpoistoa.

Link to comment
Guest eemeli

Hep!

 

Mulle ompi tulossa justiinsa tuollainen öljy/vesi lämmönvaihdin systeemi. Vaihdin on suodattimen ja laipan välissä kaaharin puolen takapyörän tienoilla. Siitä letkut eteen jonne tuloo kenno ja puhallin. Sähköinen kiertovesipumppu pitää nesteen liikenteessä.

 

Ja sitten siihen ihmettelyosioon: Millainen paisuntasäiliö tälle systeemille pitäs olla? Itse ajattelin semmoista viritystä, jossa säiliön jälkeen kierrossa tulee pumppu (siis pumppu imee säiliön suunnalta ja puskee vettä vaihtimen suuntaan). Säiliön alimpaan letkulähtöön tulis T-kappale ylösalasin yksi haara säiliön suuntaan, yksi lähtevän eli pumpun suuntaan ja yksi tulevan veden suuntaan. Näin säiliö olis vaan eräänlainen varasto ja sallisi nesteen hiukan laajeta myös.

 

Eräänlainen sivuhaara kierrossa siis.

 

Nesteen kierrolle semmosia säätöjä aattelin että pumpun nopeuden säätö sekä veden kierto; vesi menee joko lämmityskennon kautta taikka hukkauskennon kautta, hanikalla veivataan missä suhteessa. Tää puoli on vielä hakusessaan...

 

Kaikenmoista hullua sitä tulee mietittyä ja vähän puuhattuakin.

 

-eemeli-

Link to comment

Ostin itselleni lämmönvaihtimet, mutta tajusin etten ole koskaan nähnyt miten niiden ohjauksen kuuluisi tapahtua. Omasta kuplastani on poistettu kaikki mahdollinen niihin liittyvä, joten millainen vivusto/vaijeri-hässäkkä niiden läppien availuun kuuluisi olla?

 

Kuvat olisi myös poikaa.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...