mick Posted September 29, 2005 Share Posted September 29, 2005 Eli välillä kuulee puhuttavan kansien virtauksesta, ja samassa lauseessa puhutaan hevosvoimista. Voisiko joku ystävällisesti selittää mitä tuossa virtaustestissä tapahtuu, mitä siinä mitataan? Samalla tiedustelisin, paljonko virtaa Street Pro 2 kannet? Onko joku mitannut/mittauttanut? Dataa: Street Pro 2 BUGPACK'in valmistamat huippulaatuiset virityskannet. - imuventtiili 40mm - pakoventtiili 35,5 - Yli 50% vahvemmat verrattuna alkuperäisiin - Isommat kanavat - Pitkät tulppakierteet - Tuplajouset - Kromimolylautaset Nuo kannet käy 85,5 --> 88 kansille, kai nuo saa koneistettua 92mm pytyille? Quote Link to comment
Marko Posted September 29, 2005 Share Posted September 29, 2005 Kaupasta ostettaessa tuskin mitenkään kovin ihmeellisesti mutta kai noista saa työstettyä ihan ok kannet mutta kannen hinta voi tuplaantua. Tässä ihan vastaava kansi: http://www.aircooled.fi/shop/index.php?productID=219 Quote Link to comment
mick Posted September 29, 2005 Author Share Posted September 29, 2005 Hmm, niin näkyy olevan... Mutta mulla on jo nuo Street Pro 2 kannet... Quote Link to comment
Marko Posted September 29, 2005 Share Posted September 29, 2005 Sitten vaan viet ne asiansa osaavalle kansisepälle niin tuolla venttiilikoolla tulee imupuolen virtausta päälle 150hv tai vähemmän tekijästä riippuen Quote Link to comment
mikko k Posted September 29, 2005 Share Posted September 29, 2005 Imuventtiilit 42 mm, niin toimii paremmin. Venttiilien (imu/pako) kokosuhde on silloin oikeampi. Menee suoraan tuohon 40mm venttiilin seetiin. Älä kuitenkaan odota satoja hevosia noilla kansilla. Quote Link to comment
Per Jernström Posted September 29, 2005 Share Posted September 29, 2005 Se virtaustesti ei sinänsä ole mikään ihmetemppu. Kansi laitetaan sylinteriputken päähän kiinni ja putkeen sitten imu joka pitää alipaineen tasaisena. Tavallinen alipaine on 25 tuuman vesipilari, toinen on 10 tuumaa. Sit mitataan paljonko ilmaa menee eri venttiilinostoilla. Jos kerrotaan virtaus kuutiojalkaa per minuutti (CFM) kertoimella 0,27 saadaan hepat. Ei mitenkään supertieteellistä vaan luku joka on peräisin 70-luvulta ja joka antaa suuntaa noin paljonko tehoa saadaan imupuolella. Eli jos virtaa 100CFM niin tehoja voi maksimissaan odottaa noin 27. Pakopuoli mitataan samalla tavalla, mutta ilma liikkuu luonnollisesti toiseen suuntaan. Pakopuolen heppaluvuista mulla ei ole tietoa. Quote Link to comment
Guest Markus Posted September 29, 2005 Share Posted September 29, 2005 Millasia tuloksia vakio 35,5/32 venoilla on kelloteltu? Millä nostolla ? Omiin uusiin kansiin laitettiin 37/32 venat ja ne virtas 133hp, 10,6mm nostolla. Quote Link to comment
mick Posted September 29, 2005 Author Share Posted September 29, 2005 Saapas nähdä paljonko maksaa lohkon käyttö koneistamolla(isommat sylinteriputket, muuta suoristelua(aarporaus?) ja öljykanavien isontaminen), ja kansien kairaus sopivaksi 92mm putkille + virtaustesti(ja ehkä jotain tuon asian parantamiseksi)... Nouseekohan hinta jo liiankin korkeaksi :/ Quote Link to comment
JaniM Posted September 30, 2005 Share Posted September 30, 2005 Vakiolla imu ~143 hp ja pako ~108 hp muistaakseni ku BIFfissä Marko mittas. Nostoa en muistanut kysyä. Kannet vielä keskeneräiset vakiokierrätyskannet. Pakosta pitäis vielä siivoilla. Ja ihan ekaa kertaa porttaamassa ite noita kansia, asiasta mitään tietämättömänä. Quote Link to comment
Tomppa Posted September 30, 2005 Share Posted September 30, 2005 Lisäyksenä vielä Markon mainintaan 044 kansien vastaavuudesta StreetPro kansiin, niin Aircooledin myymissä ja CB:n toimittamissa 044 kansissa on imuaukkojen yläpuolella merkittävästi enemmän materiaalia kuin StreetPro kannessa, mikä helpottaa kansien kairaamista selvästi. Täyttöhitsauksia ei 044:sten kanssa tarvitse tehdä, ellei tee jotain todella radikaalia ratkaisua. Toki täytyy myös todeta, että 044 on tehtaan jäljiltä myös tehon suhteen raakile, eli ainakin seetien takana olevat kulmat on syytä siistiä ja portata kannet imusarjoihin huolella. Quote Link to comment
mikko k Posted October 1, 2005 Share Posted October 1, 2005 Toki täytyy myös todeta, että 044 on tehtaan jäljiltä myös tehon suhteen raakile, eli ainakin seetien takana olevat kulmat on syytä siistiä ja portata kannet imusarjoihin huolella. Koskee kyllä kaikkia jälkituotantokansia, myös super flo 1:siä ja vastaavia. Quote Link to comment
Tomppa Posted October 1, 2005 Share Posted October 1, 2005 Totta, aika reippaasti löytyi potentiaalia lisää myös CB:n Comp Eliminatoreista (SF-1 vastaavat). Muistaakseni tehonlisäys oli parhaimmillaan jopa 20 % kun kannet hierottiin palotilojen, imu- ja pakoaukkojen, sekä imusarjojen kohdilta kondikseen. Quote Link to comment
mick Posted October 1, 2005 Author Share Posted October 1, 2005 KAtselin vanhoja 1r kansia, jotka siis olleet koneessani paikallaan. Ne oli aavistuksen katstassa, niinku nyt olettaa voikin. Mutta tein huomion, että imu- ja pakoventtiilin vieressä oleva terävä reuna oli kirkas ja kiiltävä! Auttaisiko jos tämän reunan poistaisi? Quote Link to comment
Tomppa Posted October 1, 2005 Share Posted October 1, 2005 Mielipiteitä palotilojen hieromisesta lienee monia, mutta moottorityypistä ja halutusta palamisprosessista riippuen noita kulmia voi pyöristellä ja viilailla halutun mukaisiksi. Yleensä on vastaan tullut sellaisia hierottuja palotiloja joissa käytännössä koko venttiilejä kiertävää aluetta on koitettu pehmentää pyöristämällä harjanteita yhtenäisemmän palotilan saavuttamiseksi. Mainitsemasi kohta lienee niitä hankalimpia alueita juuri sen vuoksi, että kantta vasten tuleva tiivistepinta on siinä kohtaa ohuimmillaan ja asiallisen pyöristeen aikaansaanti on vaikeata. Täytyy tähän myös todeta se, etten ole ikinä yksiäkään kansia itse liiemmin palotiloista hieronut, joten kaikki yllämainittu tieto on eri lähteistä imaistua ja toisen käden tietoa... Quote Link to comment
Tomppa Posted October 1, 2005 Share Posted October 1, 2005 Piti vielä lisätä muutama kuva CNC portatuista imuista yms. CNC portattu Comp Eliminator imupuoli: http://www.directmotion.com/images/pic/0408.jpg CNC portattu Comp Eliminator pakopuoli: http://www.directmotion.com/images/pic/0397.jpg CNC portatun Comp Eliminatorin palotila. Huom! Palotilaa ei vielä muokattu mitenkään! http://www.directmotion.com/images/pic/0396.jpg CNC portattu 044 Magnum kansi. Huomaa miten portin muoto on helppo tehdä aivan portin kattoon saakka ilman täyttöhitsauksia tms. kun materiaalia on riittävästi. http://www.directmotion.com/images/pic/0808.jpg Seetin sovitus imu/pakoaukkoon on myös tärkeä toimenpide. Huomaa siistit reunat. Tässäkään ei ymmärtääkseni ole palotiloille vielä tehty mitään, vaikka yläreuna ehkä vaikuttaisikin hieman siltä. http://www.directmotion.com/images/pic/0876.jpg Quote Link to comment
Marko Posted October 1, 2005 Share Posted October 1, 2005 Totta, aika reippaasti löytyi potentiaalia lisää myös CB:n Comp Eliminatoreista (SF-1 vastaavat). Muistaakseni tehonlisäys oli parhaimmillaan jopa 20 % kun kannet hierottiin palotilojen, imu- ja pakoaukkojen, sekä imusarjojen kohdilta kondikseen. Parhaimmillaan melkein 40% parempi kuin tehtaan jäljiltä, tehtaan jäljiltä virtausta oli n.180hv. Tekijä jääköön salaisuudeksi ja sitä ei kannata multa kysellä, en kerro. Quote Link to comment
mick Posted October 1, 2005 Author Share Posted October 1, 2005 Mites tuommosilla vakiokansilla sitten, kun pako virtaa sen 108hp, niin voiko koneesta saada tuommoset tehot irti? Jos muut osat toimii hyvin yhteen siis... Onko tuo 108hp maksimi? vai mitä tuo tarkottaa? Quote Link to comment
JaniM Posted October 3, 2005 Share Posted October 3, 2005 Ihan vakioista en tiedä paljon virtaavat, mutta toi lukemahan on teoreettinen. Sihen vaikuttaa vielä moni asia pakoputki, imusarja, nokka.... Mites eiks tossa kannessa oo ajettu puhki noi imukanavat vai näyttääkö ne vaan? http://www.directmotion.com/images/pic/0808.jpg Quote Link to comment
Ketsa Posted October 3, 2005 Share Posted October 3, 2005 Pelkkä kannen virtaus ei hirveästi kerro. Pitäisi olla mittauksessa imusarjat, kaasuläpät yms. paikoillaan. Quote Link to comment
Tomppa Posted October 3, 2005 Share Posted October 3, 2005 Mites eiks tossa kannessa oo ajettu puhki noi imukanavat vai näyttääkö ne vaan? http://www.directmotion.com/images/pic/0808.jpg Musta näyttäis siltä, että siitä reikäsestä puuttuu vaan jotain, elikkäs sellanen pronssin värinen putkilo ;) Quote Link to comment
JaniM Posted October 3, 2005 Share Posted October 3, 2005 Aivan, puusilmä ku olen.. Quote Link to comment
Guest Ensio Posted October 3, 2005 Share Posted October 3, 2005 Tais Janilla urtsikoneen kansikatastroohvi muistua mieleen. (snurramies oli innostunut ja vetänt kanavaan vähän reilummin.) Onneks ei ollu kiirettä silloin. Quote Link to comment
Guest Posted October 3, 2005 Share Posted October 3, 2005 Parhaimmillaan melkein 40% parempi kuin tehtaan jäljiltä Juuri näin, virikannet kaupanhyllystä on aina pelkät aihiot, lähes turha ostos jos ei niille tee tai teetä mitään... Noista kuvista huomaa hyvin että käsipelillä saa paremmat, cnc-koneistetut on vaan tusinatavaraa =) Cal-look.comin sivulta löytyy aloittelevalle kansigurulle oikein kuvien kera mainiot ohjeet joilla pääsee aika pitkälle (vakio-tyyppisellä-kannella)! Quote Link to comment
Guest Keiteleen Kone Posted October 5, 2005 Share Posted October 5, 2005 Yhdestäkään mittaamastani sylinterikannesta ei ole löytynyt ilmoitettua teoreettista teholukemaa. Ne ovat kadonneet matkalla ? Quote Link to comment
mikko k Posted October 5, 2005 Share Posted October 5, 2005 Yhdestäkään mittaamastani sylinterikannesta ei ole löytynyt ilmoitettua teoreettista teholukemaa.Ne ovat kadonneet matkalla ? Juha siis yrittää tässä kanssa sanoa, että suoraan laatikosta mitkään kannet ei virtaa sitä maximia mitä niistä voi käsityöstön jälkeen saada ulos. Hmmmmm.... Matkalla tänne ne ovat virranneet ehkä jopa 900kmh!!!! :DD Quote Link to comment
Guest Keiteleen Kone Posted October 10, 2005 Share Posted October 10, 2005 Onko pikalaiva jo keksitty ja käytössä ? Tarkoitin myös sitä, että jos kansirakentaja lupaa 175 teorettista hp:a ja kun itse mittaan kannen, niin löytyy vain 120 hp:a. Mihin erotus on kadonnut ? Sortavalan itäpuolelle ? kuten meidän metsänmyyntirahat. Kuka löytää esim. netistä jonkun "viritys peruskannen" myyjän ilmoituksen kannen virtausmäärästä voi laittaa näkyviin sen linkkisivun. Quote Link to comment
JaniM Posted October 11, 2005 Share Posted October 11, 2005 No mitäs tossa teoreetisessa sanassa vikana? Nuo ne virtas silloin siinä penkissä ilman imareita ja muuta kikkaretta. Voitkos sä Juha väittää että kun mittaat vaikka sen 120 hummaa, niin se kans virtaa myös silloin kun pulttaan imarit ja muut rensselit kiinni?? Eikös tällöin se ole "teoreettinen" vai menikö nyt joku multa pahasti ohi, vissiin?? Quote Link to comment
Tomppa Posted October 11, 2005 Share Posted October 11, 2005 Matkalla tänne ne ovat virranneet ehkä jopa 900kmh!!!! :DD Heh, no näin on asia ainakin Aircooledien kansien osalta ;) Quote Link to comment
Per Jernström Posted October 11, 2005 Share Posted October 11, 2005 Mikä on muuten syy miksei kansissa ole imu- ja pakosarjaa kiinni kun mitataan virtauspenkissä? Koko pakosarjaa on toki hankala saada mahtumaan, mutta usein imusarja olisi mahdollista laittaa kiinni koko komeudessaan. Joskus olen kyllä nähnyt noin 30cm pakosarjanalkukäyrää asennettuna mittauksissa. Onko niin että suhteellinen muutos virtauksessa on noin sama oli imu/pako asennettuna tai ei?? Quote Link to comment
Marko Posted October 11, 2005 Share Posted October 11, 2005 Mun kansien tekijä sanoi että pakopuolta olisi voinut saada paremmaksi jos olisi ollut j-putki käytössä en tiedä mikä sitten olisi ollut vaikutus käytännössä. Quote Link to comment
JaniM Posted July 31, 2006 Share Posted July 31, 2006 Taas tuli yhet kannet jyrsittyä. Magnum plussat 044 42/38 venat. Nostolla 13mm imuset 194 hepukkaa ja pakoset olikohan 160-170 hummaa. Pakarin pätkällä paremmin, jos ois mukana ollut. Pakonen virtasi tasasesti eikä "läpättänyt" virtaus. Tälläsiä suuntia saatiin Himoksella. Quote Link to comment
Guest Keiteleen Kone Posted August 1, 2006 Share Posted August 1, 2006 Voin mitata ko:n 42x38 kannen vertailun vuoksi, katsotaan millainen tulos saadaan. 194 hp. vaikuttaa liian suurelta. Quote Link to comment
JaniM Posted August 2, 2006 Share Posted August 2, 2006 Ja millähän perusteilla liian iso tulos, jos kerran ite väität saaneen pikkuvenoista 180 heppaa?? Eihän toi mun tulos ole muutama heppa enemmän. Mut voit mitata, jos samalla mittaat imusarjan ja pakosarjan kanssa kummatkin kannet. Muuten ei hirveitä intrestejä alkaa kiikuttelee turhanpäiten kansia edestakaisin. Ja onkos inventaario ja hinnasto valmis ku luppoaikaa tuntuu olevan? Quote Link to comment
Guest Keiteleen Kone Posted August 2, 2006 Share Posted August 2, 2006 Mittaan samoilla varusteilla kuten M.Jääskeläinenkin jotta saadaan vertailuarvot. Eräs ? kansivirittäjä oli mitannut kannelle virtausmääräksi 175 hp. mutta itse sain niistä kansista 119 hp. joten ihmettelen mihin erotus oli kadonnut. " Luppoaika " , mitä se on ? Quote Link to comment
JaniM Posted August 3, 2006 Share Posted August 3, 2006 Kuten sanoin että jos mittaat ensin kuten Himoksella ja lisäksi pakarin ja imusarjan kanssa, niin voin tuoda sitten. Muuten en viitti kanniskella, ku ei ole mitään muuta hyötyä kuin todeta korkeintaan erilaisia mittatuloksia. Onkos sun mittapöytä aina kalibroitu? Quote Link to comment
Guest Posted August 9, 2006 Share Posted August 9, 2006 Taas tuli yhet kannet jyrsittyä. Magnum plussat 044 42/38 venat. Nostolla 13mm imuset 194 hepukkaa ja pakoset olikohan 160-170 hummaa. Kyllä tuo on ihan linjassa, minun "samanlaiset" kannet virtaa IDA-imusarjojen kanssa 13mm nostolla 197 hv ja pako yli 80% imusta eli vapariin enemmän kuin riittävästi! Ja lastua lähti reippaasti =) Seetien muoto aika tärkeä tekijä myöskin... Quote Link to comment
Guest Fast Posted October 8, 2006 Share Posted October 8, 2006 Voiko tämmöistä virtauspenkkiä tehdä kotikonstein? ei tarvis olla hepan tarkka mutta suuntaa antava kuitenkin. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.