Hebster52 Posted November 9, 2013 Share Posted November 9, 2013 Miten olette pinnoittaneet lämpökanavoiden sisä ja ulkopinnat kynnyskoteloissa? Entä kynnyksien sisäpinnat? Kotelosuojat taitavat sulaa ja tulla höyrynä sisään kabiiniin.... :D Ja kynnykotelotkin vissiin vaativat oman ruostesuojansa ja pinnoituksennsa sisäpintoihin etteivät heti ruostu pois ekana kesänä.....? Quote Link to comment
volkkarska Posted November 10, 2013 Share Posted November 10, 2013 Minuakin tämä kiinnostaa. Harmittaa kun en upottanut koteloita maaliin ennen asennusta. Sisällä mahtaa olla kirkas peltipinta. Voishan nuo pohjan reiät tukkia ja kaataa maalia reilusti sisään ja lopuksi valuttaa pois. Tai yrittäisi suihkia maalia jollain kotelonsuojaletku viritelmällä. Kotelonsuoja-ainetta en sinne laita käryjen takia. Onko kellään hyvää systeemiä? Monella on varmaankin vaihdetut kotelot ilman sisäpuolisia suojauksia, miten on kestäneet? Quote Link to comment
Hebster52 Posted November 12, 2013 Author Share Posted November 12, 2013 Ei vissiin ketään täällä noita ruostesuojannu... :) Kaikki vissiin miettii että noihan lämpenee niin kuumiks että kosteus ei pääse vauhtiin, mutta meneekin samalla tavalla kuin toi -69 jota kuukausi sitten laikkasin palasiksi.. Kynnykset oli vissiin joskus 80-luvulla vaihdetu kun sitä oltiin rempattu ja pohjalevy oli maalattu jollain rekkojen runkomaalilla RAL punaiseksi. Pohjalevy oli edelleen virheetön mutta kynnyksistä ei ollu ku murusia jäljellä..... Quote Link to comment
Virtanen Posted November 12, 2013 Share Posted November 12, 2013 Vähän eri kohde, mutta juniksen kotelot maalasin sisältä, pistehitsattavat saumakohdat "hitsinkestävällä" sinkkimaalilla. Quote Link to comment
Hebster52 Posted November 12, 2013 Author Share Posted November 12, 2013 Ihanko vaan jotain perus Halpa Halli sinkkisprayta vai onko joku huippusalainen NASA:n sinkkispray? ;) Quote Link to comment
Barney Posted November 12, 2013 Share Posted November 12, 2013 Ihanko vaan jotain perus Halpa Halli sinkkisprayta vai onko joku huippusalainen NASA:n sinkkispray? ;) Nuo hitsausprimerit on ihan eri tavaraa kuin normaali sinkkispray. Myydään korisinkki, hitsausprimer, ym nimillä. Mulla on kanssa muutamaa eri merkkistä hyllyssä. Quote Link to comment
Bubble-70 Posted November 12, 2013 Share Posted November 12, 2013 Oiskohan tästä tökötistä mihinkään? Maston 1-k happopohjamaali Itsellä myös ajankohtainen probleemi tämä ruostesuojaus piiloon jääville pinnoille. Quote Link to comment
volkkarska Posted November 12, 2013 Share Posted November 12, 2013 Tänään yritin maalata lämpökotelot sisältä (lämpöputken sisältä en maalannut). Laitoin kannullisen hiekkapuhalluspistoolin suuttimeen 30-40cm letkua jatkoksi. Kokeilin ensin ruiskuttaa vettä ja huomasin ettei letkua pystynyt laittamaan kuin tuo 30-40cm, jos laittoi pitemmän ei enää toiminut. Nopeallakin painalluksella tupsautti reilun roiske/sumupilven. Kokeilun jälkeen maalia kannuun ja letku kotelon sisään. Tupsauttelin eri suunnista (mistä pystyi) n. 2dl varsin notkeaa maalia kotelon sisään. Sen mitä kotelon sisälle pystyy kurkkimaan niin näytti että ihmeen hyvin oli maali levinnyt. Ylimääräinen notkea maali valui vedenpoistorei'istä ja erityisesti kotelon ja sen pistehitsatun pohjan välistä lattialle. Tiedä sitten oliko hommassa mitään järkeä mutta varmasti ainakin kotelon pohja on nyt sisäpuoleltakin maalissa, lisäksi pistehitsaattu sauma tiivistyi maalilla. Vaikka tuo pohja näytti silmämääräisesti suht. tiiviiltä ennen maalausta niin maali löysi tiensä ulos käytännössä koko kotelon matkalta. Painepesurilla jos autoa ruutailee tai ajelee vesisateella niin varmasti menee vettä kotelon sisään jos ei ole läpihitsattu tai muuten tiivistetty. Quote Link to comment
Guest Protege Posted November 12, 2013 Share Posted November 12, 2013 Muutamia autoja ruostesuojannut, etenkin esim. viistoperäisen auton takalokasuojien sisäkotelot kontin puolelta, verhoilujen takaa. Dinitrolin spray- tai ruiskukotelosuojalla. Noilla tuotteilla taitavat jäädä mukavan öljymäiseksi, toisin kuin jotkut muut merkit, jotka muuttuvat koviksi vahoiksi ja menettävät näin suojaominaisuutensa lohkeillessaan. Näistähän liuottimet karkaa, joten ei luulisi hajun kauaa haittaavan. Eikä varmaan kuplan lämmitys ole niin tehokas, että kotelosuojat kynnyksessä alkaisi höyryilee. Tietysti jos olisi ylimääristä aikaa, niin asianhan voisi testata. Vaikka ihan muoviputkeen suihkis aineen, antais kuivua ja pistäis föönillä ilmaa perään.. Quote Link to comment
Hebster52 Posted November 13, 2013 Author Share Posted November 13, 2013 Ok. Epäilen kyllä vahvasti että jos lämmitykset kuplassa ovat kunnossa kotelosuojat kyllä sulaa ja höyrystyy pihalle. Tai auton sisään...? Quote Link to comment
Tanhis Posted November 13, 2013 Share Posted November 13, 2013 Ok. Epäilen kyllä vahvasti että jos lämmitykset kuplassa ovat kunnossa kotelosuojat kyllä sulaa ja höyrystyy pihalle. Tai auton sisään...? Samaa mieltä, ainakin takalattialla jalat palaa jos sorsat ja väliputket on kunnossa. Quote Link to comment
hanski. Posted November 13, 2013 Share Posted November 13, 2013 Hebster52 said: Ihanko vaan jotain perus Halpa Halli sinkkisprayta vai onko joku huippusalainen NASA:n sinkkispray? ;) ketä on noita käyttänyt ja hyväksi todenneet, ihan valmistajan nimeä esille/ mistä kannattaa ostaa? onko tuota "hyvää" tavaraa saatavana ihan pensselimaalina? eli juuri tuohon pistehitsauskohtaan.. edit: volvolle siis, kiitos kari! http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/16981-ruosteenestoa/ Quote Link to comment
UltraVW Posted November 14, 2013 Share Posted November 14, 2013 Mites jos suihkis/lirauttais tollasta kotelot täyteen http://www.motonet.fi/fi/tuote/602124/R ... nnitrol-1l Ja yrittäisi perään suikia jonkinlaisen maalin Tai ennemminkin tätä kun ei tarvi ees maalata http://www.motonet.fi/fi/tuote/602120/C ... nnin-750ml On vaan melkosen tyyristä ainetta varsinkin tää jälkimmäinen Quote Link to comment
Henkar Posted November 14, 2013 Share Posted November 14, 2013 Mites jos suihkis/lirauttais tollasta kotelot täyteen http://www.motonet.fi/fi/tuote/602124/R ... nnitrol-1l Ja yrittäisi perään suikia jonkinlaisen maalin Tai ennemminkin tätä kun ei tarvi ees maalata http://www.motonet.fi/fi/tuote/602120/C ... nnin-750ml On vaan melkosen tyyristä ainetta varsinkin tää jälkimmäinen Kyseessä suurella todennäköisyydellä sama aine tai ainenkin suuremmaksi osaksi eli tarkemmin fosforihappo. Joillakin sivuilla oli myös että apteekistakin saisi mutta jotkut puhuu että siellä kalliimpaa jotkut että halvempaa, en tiedä. Tuossa ainenkin yksi paikka mistä taitaa saada, hintaa voi sitten suhteuttaa tiedolla että Annitrol on ymmärtääkseni 25-30% ja laimennukseen käy vesi. Toinen vastaava on sitten sitruunahappo, kuulemmati vähän hitaampi mutta vaikutus sama. Molempien aineiden vaikutusta voi nopeuttaa lämmittämällä lientä ja pienemmät osat parempi kunantaa suoraan uida aineessa. Annitrolilla itse käsittelin jo vähän pintoja kun etuakselistoa vaihdoin ja tosiaan, muuttaa ruosteisen pinnan tummaksi, joissakin pinnoissa otti puhtaaksi ja muodosti valkoisen kerroksen pintaan. Fosforihapolla itsekkin ajattelin kokeilla koteloita sisältä pyöräyttää ja sitten joku maali tms sisälle. Keksis vaan miten saa levittymään tarpeeksi hyvin. Quote Link to comment
Timppa Posted November 14, 2013 Share Posted November 14, 2013 ainakin viimesen päälle tehdyssä entisöinnissä, mekaanikko viimeistelee kotelon suojan tähän malliin, 2.28 eteenpäin. Quote Link to comment
VW-63 Posted November 14, 2013 Share Posted November 14, 2013 Annitrolilla itse käsittelin jo vähän pintoja kun etuakselistoa vaihdoin ja tosiaan, muuttaa ruosteisen pinnan tummaksi, joissakin pinnoissa otti puhtaaksi ja muodosti valkoisen kerroksen pintaan. Fosforihapolla itsekkin ajattelin kokeilla koteloita sisältä pyöräyttää ja sitten joku maali tms sisälle. Keksis vaan miten saa levittymään tarpeeksi hyvin. Fosforihappo tekee myös ruosteisen pinnan tummaksi tai pidemmässä käsittelyssä "kirkkaaksi". Fosforihapposta jää pintaan sellainen tahmea pinta, jonka itse olen ainakin pessyt tai pyyhkinyt pois ennen maalausta. Hyväkuntoisen Lämpökanavan sisäpinnan pinnoitukseen voisi koittaa joitain 2k epoksia, jossa mukana ruosteenestoominaisuuksia ja ruiskutus kotelosuojaruiskulla, jossa 360 asteen suutin. Joku voisi alkaa tekemään näitä putkia myyntiin rst:stä tai sinkittynä:) Quote Link to comment
UltraVW Posted November 14, 2013 Share Posted November 14, 2013 Mistähän sais sellasen suuttimen , siis 360 asteisen ja mihin sen laittais? Kompuran jatkoksi johonkin ruiskuun/tms jossa pitkä letku??? Ideoita? Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.