Jump to content

Lämpökanavien pinnoitus kynnykoteloissa?


Recommended Posts

Miten olette pinnoittaneet lämpökanavoiden sisä ja ulkopinnat kynnyskoteloissa? Entä kynnyksien sisäpinnat? Kotelosuojat taitavat sulaa ja tulla höyrynä sisään kabiiniin.... :D

Ja kynnykotelotkin vissiin vaativat oman ruostesuojansa ja pinnoituksennsa sisäpintoihin etteivät heti ruostu pois ekana kesänä.....?

Link to comment

Minuakin tämä kiinnostaa. Harmittaa kun en upottanut koteloita maaliin ennen asennusta. Sisällä mahtaa olla kirkas peltipinta. Voishan nuo pohjan reiät tukkia ja kaataa maalia reilusti sisään ja lopuksi valuttaa pois. Tai yrittäisi suihkia maalia jollain kotelonsuojaletku viritelmällä. Kotelonsuoja-ainetta en sinne laita käryjen takia. Onko kellään hyvää systeemiä?

Monella on varmaankin vaihdetut kotelot ilman sisäpuolisia suojauksia, miten on kestäneet?

Link to comment

Ei vissiin ketään täällä noita ruostesuojannu... :)

Kaikki vissiin miettii että noihan lämpenee niin kuumiks että kosteus ei pääse vauhtiin, mutta meneekin samalla tavalla kuin toi -69 jota kuukausi sitten laikkasin palasiksi.. Kynnykset oli vissiin joskus 80-luvulla vaihdetu kun sitä oltiin rempattu ja pohjalevy oli maalattu jollain rekkojen runkomaalilla RAL punaiseksi. Pohjalevy oli edelleen virheetön mutta kynnyksistä ei ollu ku murusia jäljellä.....

Link to comment
Ihanko vaan jotain perus Halpa Halli sinkkisprayta vai onko joku huippusalainen NASA:n sinkkispray? ;)

 

Nuo hitsausprimerit on ihan eri tavaraa kuin normaali sinkkispray. Myydään korisinkki, hitsausprimer, ym nimillä. Mulla on kanssa muutamaa eri merkkistä hyllyssä.

Link to comment

Tänään yritin maalata lämpökotelot sisältä (lämpöputken sisältä en maalannut). Laitoin kannullisen hiekkapuhalluspistoolin suuttimeen 30-40cm letkua jatkoksi. Kokeilin ensin ruiskuttaa vettä ja huomasin ettei letkua pystynyt laittamaan kuin tuo 30-40cm, jos laittoi pitemmän ei enää toiminut. Nopeallakin painalluksella tupsautti reilun roiske/sumupilven.

Kokeilun jälkeen maalia kannuun ja letku kotelon sisään. Tupsauttelin eri suunnista (mistä pystyi) n. 2dl varsin notkeaa maalia kotelon sisään. Sen mitä kotelon sisälle pystyy kurkkimaan niin näytti että ihmeen hyvin oli maali levinnyt. Ylimääräinen notkea maali valui vedenpoistorei'istä ja erityisesti kotelon ja sen pistehitsatun pohjan välistä lattialle.

Tiedä sitten oliko hommassa mitään järkeä mutta varmasti ainakin kotelon pohja on nyt sisäpuoleltakin maalissa, lisäksi pistehitsaattu sauma tiivistyi maalilla. Vaikka tuo pohja näytti silmämääräisesti suht. tiiviiltä ennen maalausta niin maali löysi tiensä ulos käytännössä koko kotelon matkalta. Painepesurilla jos autoa ruutailee tai ajelee vesisateella niin varmasti menee vettä kotelon sisään jos ei ole läpihitsattu tai muuten tiivistetty.

Link to comment

Muutamia autoja ruostesuojannut, etenkin esim. viistoperäisen auton takalokasuojien sisäkotelot kontin puolelta, verhoilujen takaa.

 

Dinitrolin spray- tai ruiskukotelosuojalla.

 

Noilla tuotteilla taitavat jäädä mukavan öljymäiseksi, toisin kuin jotkut muut merkit, jotka muuttuvat koviksi vahoiksi ja menettävät näin suojaominaisuutensa lohkeillessaan.

 

Näistähän liuottimet karkaa, joten ei luulisi hajun kauaa haittaavan.

 

Eikä varmaan kuplan lämmitys ole niin tehokas, että kotelosuojat kynnyksessä alkaisi höyryilee.

 

Tietysti jos olisi ylimääristä aikaa, niin asianhan voisi testata. Vaikka ihan muoviputkeen suihkis aineen, antais kuivua ja pistäis föönillä ilmaa perään..

Link to comment
Ok. Epäilen kyllä vahvasti että jos lämmitykset kuplassa ovat kunnossa kotelosuojat kyllä sulaa ja höyrystyy pihalle. Tai auton sisään...?

 

Samaa mieltä, ainakin takalattialla jalat palaa jos sorsat ja väliputket on kunnossa.

Link to comment
Hebster52 said:
Ihanko vaan jotain perus Halpa Halli sinkkisprayta vai onko joku huippusalainen NASA:n sinkkispray? ;)

 

ketä on noita käyttänyt ja hyväksi todenneet, ihan valmistajan nimeä esille/ mistä kannattaa ostaa?

onko tuota "hyvää" tavaraa saatavana ihan pensselimaalina? eli juuri tuohon pistehitsauskohtaan..

edit:

volvolle siis, kiitos kari!

http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/16981-ruosteenestoa/

 

Link to comment
Mites jos suihkis/lirauttais tollasta kotelot täyteen

 

http://www.motonet.fi/fi/tuote/602124/R ... nnitrol-1l

 

Ja yrittäisi perään suikia jonkinlaisen maalin

 

Tai ennemminkin tätä kun ei tarvi ees maalata

 

http://www.motonet.fi/fi/tuote/602120/C ... nnin-750ml

 

On vaan melkosen tyyristä ainetta varsinkin tää jälkimmäinen

 

Kyseessä suurella todennäköisyydellä sama aine tai ainenkin suuremmaksi osaksi eli tarkemmin fosforihappo. Joillakin sivuilla oli myös että apteekistakin saisi mutta jotkut puhuu että siellä kalliimpaa jotkut että halvempaa, en tiedä. Tuossa ainenkin yksi paikka mistä taitaa saada, hintaa voi sitten suhteuttaa tiedolla että Annitrol on ymmärtääkseni 25-30% ja laimennukseen käy vesi.

 

Toinen vastaava on sitten sitruunahappo, kuulemmati vähän hitaampi mutta vaikutus sama. Molempien aineiden vaikutusta voi nopeuttaa lämmittämällä lientä ja pienemmät osat parempi kunantaa suoraan uida aineessa.

 

Annitrolilla itse käsittelin jo vähän pintoja kun etuakselistoa vaihdoin ja tosiaan, muuttaa ruosteisen pinnan tummaksi, joissakin pinnoissa otti puhtaaksi ja muodosti valkoisen kerroksen pintaan. Fosforihapolla itsekkin ajattelin kokeilla koteloita sisältä pyöräyttää ja sitten joku maali tms sisälle. Keksis vaan miten saa levittymään tarpeeksi hyvin.

Link to comment

 

Annitrolilla itse käsittelin jo vähän pintoja kun etuakselistoa vaihdoin ja tosiaan, muuttaa ruosteisen pinnan tummaksi, joissakin pinnoissa otti puhtaaksi ja muodosti valkoisen kerroksen pintaan. Fosforihapolla itsekkin ajattelin kokeilla koteloita sisältä pyöräyttää ja sitten joku maali tms sisälle. Keksis vaan miten saa levittymään tarpeeksi hyvin.

 

Fosforihappo tekee myös ruosteisen pinnan tummaksi tai pidemmässä käsittelyssä "kirkkaaksi". Fosforihapposta jää pintaan sellainen tahmea pinta, jonka itse olen ainakin pessyt tai pyyhkinyt pois ennen maalausta.

 

Hyväkuntoisen Lämpökanavan sisäpinnan pinnoitukseen voisi koittaa joitain 2k epoksia, jossa mukana ruosteenestoominaisuuksia ja ruiskutus kotelosuojaruiskulla, jossa 360 asteen suutin.

 

Joku voisi alkaa tekemään näitä putkia myyntiin rst:stä tai sinkittynä:)

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...