Jump to content

Mielipiteitä moottorista ?


Recommended Posts

Nyt alkaa tuntuun siltä, että ässä vois ilahtua uudesta koneesta... Itellä kun on hiukan vielä noista kuplan koneista vähänlaisesti kokemusta, niin ajattelin kysyä yleisesti mielipiteitä. Eli tarkoitus olis rakentaa ihan vaan sellainen vahva ja virkeä ja suht laadukas ajokone. Kaikki ylikireet strokerit ja turbovehkeet saa unohtaa, tarkoitus ei ole tehdä konetta jolla lähetään viivalta etupyörät ilmassa ;-)

 

Seuraavanlaista olen ajatellut:

 

Lohko ja alakerta: Nyt on koneena F-lohkoinen 1,6:n (?) sisuksista ei mitään tietoa, 2-reikäsillä kansilla ja vakiokaasarilla. Aattelin hommata, jos jostain löydän, pohjaksi AS-lohkon. Kampuraksi 69 mm vastapaino sellainen, laadukkaat laakerit ja koneistukset. Alakertaan pitää panostaa. Öljypumppu suodattimella, ei erillistä lisä lauhdutinta ?

 

Pytyt ja männät: ?? Mahle ?? ja koko ?? Auttakaa... ajattelin 88 mm, plussaa = eikös nää sovi vakiolohkoon ? ja olis vielä ihan 100% laillisetkin kun koneen koko saa kasvaa 10%, tosin tällä ei oo juuri merkitystä, ei ne sitä katsastuksessa avaa. Mutta mutta, kannattaisko laittaa kuitenkin 90,5 tai 92 mm ? 94mm kanssa on käsittääkseni koneistukset aika tarkalla ja sitten loputulos ei ole enää välttämättä se vahva ja luotettava ? Plussia ja miinuksia ?

 

Nokka: Joku vääntävä katunokka, esim BuckPack-4062: 284 astetta, nostoa 10,5mm, pitäis olla hyvä 6500 rpm asti. Ja säädettävä nokkapyörä.

 

Kannet: Vakio 2-reikäiset pienellä kanavien siistimisellä ja vakio venoilla ? Vai pitäiskö suurentaa venttiilit ? Vai peräti investoida virikansiin ? Periaatteessa tiedän vastauksen (=kannet on usein hyvän koneen pullonkaula), mutta koska kannet on aika kallis investointi, niin kuinka pitkälle noilla "hyvillä" vakiokansilla pärjää ? Ja meneekö 88 männillä 1.6:n vakio palotilat ? Isommilla joutuu vissiin koneistaan ?

 

Kaasarit: Pitkästä imusarjasta haluan eroon, ehdottomasti, ei edes keskustelua ;-) Mutta pitääkö olla nurkissa tuplat ? Kyllä, sanoo tietysti heti kaikki, mutta miksi ? Mitenkä olis 1-kurkkuiset kaasarit nurkkiin, hyvät sellaiset ?

 

Muuta: Kärjetön sytkä ja sille hyvä puola. Tuleeko muuta mieleen ??

 

Eli kuten ajatelluista osistakin käy selville, niin nyt haettais sellaista kierrosherkkää ja kuitenkin alhaalta vääntävää konetta. Max. kierroksiksi riittäis n. 6000. Jos valmiista koneesta löytyy 70-80 hp:tä, niin olis aika lähellä tavoitetta.

 

P_Valtonen todennäköisesti vastaa tähän heti, että osta multa valmis kone ;-) se kun näytti hyvin pitkälti tolta.

 

Antaa tulla kokemuksia ja neuvoja...

Link to comment

Sanotaanko, että yksi syy miksi kyselen, on se että osaan ruveta tekeen budjettia :-D Eli tiedän kyllä, että vauhti maksaa ja halvalla ei hyvää tule, mutta kuitenkaan turhastakaan en halua maksaa.

 

Eli se oli pitkälti perustana sille, että alakerta pitää olla kunnossa (=hyvä ja laadukas) koska sitä on turha tehdä kahteen kertaan.

 

Samasta syystä ajattelin käyttää vakio kansia, koska ne taas on helpompi vaihtaa virikansiin myöhemmin, jos (kun) nälkä myöhemmin kasvaa.

 

Tämän takia haluaisin nyt kokeneemmilta mielipiteitä ja vinkkejä, että onko tuossa mun ehdottamassa kokoonpanossa mitään järkeä. Ja onko tuo 70 - 80 hv realiteettia ?

Link to comment

Juu kyllä mä olen tuota laskuria käyttänyt, aika monesti ja tutkaillut vaihtoehtoja. Tosi hyvä tuo laskuri suunnitteluun ja pohtimiseen.

 

Mutta nyt haluisin ja tarviisin neuvoja pikemminkin siitä, että mikä on järkevää, ei sitä mikä mekaanisesti sopii yhteen ;-)

 

Sitten olis niinku jotain pohjaa josta ponnistaa...

 

Taisin kirjoittaa liian pitkän alkuperäisen viestin, ei sitä jaksa kukaan lukee, damn :-S

Link to comment

Vakioakseli ja veivit

200mm Vp pari kiloa pois ja 8-tapilla.

Engle 120 / Scat 45 Nokka viimeksi mainittu toimii hyvin 90,5 kanssa ainakin,kokeiltu on.

90,5 Männät

2-reikäkannet 1600 ,kanavien viimeistelyä,puristusta 8,5-9,jäykät jouset,

HD Keinuakselit

009

Öljypumppu suodattimella CB maxi 2+GB lisäöljypohja.

38mm Peltisarja 4-1 tai perinteineen käärmeenpesä ja lämmönvaihtimet.

2x36 / 40 Tuplat tai Jos halvalla säästää haluaa yksi 36-40 Drla keskelle tosin sitä ei saa tuplien tavoin toimimaan 100%. Tai Brosolit niitä ei ole vielä tullut kokeiltua kadulla kehuttu niitä kyllä on ja tehoa niillä saa mukavasti JM:ssä.

 

Tuosta pitäs löytyä se 80-85 heppaa.

Link to comment

88mm Putket ja männät jotka menee työstämättä lohkoon,niistä on mielipiteitä ja sekä hyviä että maanantaiaamun sarjoja. Itsellä on sellaiset joilla on ajettu 45.000km nyt yhdessä koneessa kiinni,mutta noita on myös särkynyt useilla ja leiponut kiinni koska seinämä on ohut ja kuumenee ja putki vetelee,lisäksi noilla on taipumus upota kansiin...

Suosituksihan nuo tuli siitä kun tekniikan mailma "testasi ne" vuonna -88 looker projektissa...Itse en noita suosi,laitan kyllä sellaisetkin johonkin moottoriin vielä kun niitä kotona on.

Link to comment

Tänks Kyösti, arvasin että suhun voi luottaa ;-)

 

Joo toi peltisatsi jäi mainitsematta, se tulee tietty, lämmönvaihtimet jää, kun vanhana alkaa jo paleleen. Ja kierrosherkkyyden takia myös kevennetty vauhtis, niinkuin mainitsit. Eli toi ratkas aika pitkälti sen mäntä sylinteri homman (ja paljon muutakin).

 

Kaasari asia vaivaa vielä mieltä.. Keskikaasari on poissa laskuista, koska haluan sitä kierrosherkkyyttä ja pitkällä imusarjalla en siihen usko. Polttoaineen kulutus näillä bensiinin ryöstöhinnoilla kalvaa mieltä ja siksi vähän arastelen noita tuplia, miksei tietysti kun ei laita järettömän suuria. Mutta miksei kellään ole mielipidettä 1-kurkkuisista nurkissa ? En nyt tarkoita mitään kuplan tai vastaavia alkuperäisiä, vaan hyvät jostain toisesta autosta (älä kysy mitkä, en tiedä vielä) tahi tarvikkeet tai miksei moottoripyörästäkin ? Imusarjan askartelu onnistuu kyllä ihan omin voimin, joten se ei ole ongelma..

Link to comment

Ykskurkkusilla saattaa mennä enemmän soppaa kun kahdella tuplalla. KK :lla on myynnissä ainakin 40mm Brosoleita,joko pelti tai alumiini-imusarjoilla jos sellaiset haluaa,näihin sopii solex suuttimet.

Jos bensan hinta pelottaa älä viritä ollenkaan :) Se 15L/100 on sen jälkeen seka-ajo kulutus,niitä kasvaneita voimavaroja ei viitsi olla käyttämättä :)

Usko pois.

Uusi tuplaweber sarja maksaa karvan verran alle 900 AC:lla. Ehkä parhaat kaasuttimet jotka rahalla saa on juuri weberit. Tuntuu vain että ne saa toimimaan paremmin ja muutenkin laadukkaammat dellortoihin verrattuna en tiedä mistä johtuu kyllä...

 

Ylläkirjoitetut oli vaan meikäläisen mielipiteitä sitten.

Link to comment
Guest Mika Raussi

Miustakin näyttää hyvältä tuo paketti.

 

Vakiokansiin ei varmaan venttiilien vaihto kannata kovin hyvin Paljon kustanusta ja paljon työtä huonoon kanteen tuskin kannattaa laittaa. Eli hiplaamalla hyvä tulee.

 

Eli käytännössä konppailen tässä lämpimikseni.

Link to comment

Jos haluaa käyttää vakiolohkoa ilman suuremmille pytyille kairaamista, niin minä käyttäisi 87mm pyttymäntä sarjaa. Puolimilliä on paljon lisää helman- ja oikeastaan kokoko pytyn seinämän vahvuuteen.

 

Nimimerkilllä: Kerran 88-sliparista helman menettänyt

Link to comment

Jos lohkoa (ja kansia?) pitää kuitenkin työstää niin sit kerralla ne 90,5:t laittaisin. Samalla nousee puristuksetkin näppärästi sopiville hollille. Jos ei meinata työstää, laittaisin vakiot 85,5:t. Jos laskee 85,5:ien ja 87/88:ien eron, niin iskutilavuuttahan tulee huimat 3,5 - 5,5% lisää jota ei taatusti herkinkään perse havaitse. Sen sijaan 90,5:iin tulee jo 12% jonka saattaa jo huomatakin.

 

1,25:1 keinut ehkä tuohon lisäisin. Niiden vaikutusta on tosin "persdynolla" vaikeaa todistaa kun ainakaan miun arse ei huomaa alle 10% muutoksia ollenkaan.

 

Uudet esim. 041 tms kannet eivät kauheita maksa, ja ne voisivat olla jo paikallaan jos tekee 1.8 -konetta. Aavistuksen suurempi venttiilikoko avittaa sopivasti hiplattuna kuitenkin, eikä tarvitse huolehtia myöhemmin kestävyydestä ym. jos vaikka sattuisikin niin että 94-pytyt ja strokeeminen alkaisi yllättäen kiinnostamaan :)

 

Puavo @ dwl

Link to comment

Joo, kyllä se nyt tuntuu siltä, että noihin 90,5 mäntiin pitää kallistua. Aarporalla siitä lohkosta kivasti lastua lähtee.. Mutta kansiin pitää vissiin kans tehä tilaa ?

 

Mites sitten toi lohko ? Onko mitään tolkkua edes ettiä AS-lohkoa, vai kelpaako tuo F-lohko, jos siinä on 2 öp-venttiiliä ? Ja mites toi pinnapulttihomma, onko 10mm ok, vai onko hyötyä 8mm + case savers ? Ja onko noilla lohkoilla muuta eroa ?

 

Kammesta Kyösti oli sitä mieltä, että vakio olis riittävä, eli meneekö rahat turhuuteen jos investoi vastapainokampuraan ? Kiertokangiksi kyllä riittää vakiot, kiillotettuina.

 

Kaasarihommelihan onkin mielenkiintoinen... Joo, ruisku olis tietty magee, Hestec tai jotain sellaista ;-) No joo, eiköhän toi Megasquirt olis niinku lähinnä sopivampi, mutta liikaa askartelua, kaasarit saa kelvata... Saman olen huomannut Dellorto/Weber välillä, että "varo halpoja kopioita". Mutta kyllä hintaan suhteutettuna niillä Dellortoillakin pärjää.. Koska, vaikka hyvät ovatkin, niin 900 eur kaasareista tällaisessa koneessa nostaa äkkiä budjettia enempi kuin puolella. Enkä minä sitä polttoaineen kulutusta poljettaessa pelkää, silloin saa kaikki tankkiin kaadettu mennäkin, mutta kun tulee ajettua kuitenkin matkaakin, niin ois kiva kun veis silloin hiukan alle 15 l/100 km.. Sen takia yleisen elämänkokemuksen perusteella (heh, heh) vierastan ajatusta, että 4-kurkkua lotkottaa koko ajan auki. Onko kellään kokemusta, että tekis imusarjat joissa olis tasauskammio kaasarin alla ja panis alipainetoimiset 2-kurkkuiset ?

Link to comment

Koska kaikkien käytettyjen osien kauppa on tuskallista ja liki uusistakaan kukaan ei haluais maksaa mitään, niin mun resepti konelle on seuraava:

 

- 86 takovastapainokampi

- 94 mukit

- pitkät h- profiili veivit

- Scat c65-c89 tai vast.

- Super Flo 1 tai Competition Eliminator 2000

- hestec tai vastaava

- n. 50mm pakosarja

- n. 50mm läppikset

- jne jne jne

 

Kerralla ostat kaikki kunnon tavaraa, niin menee vähemmän rahaa pitkässä juoksussa hukkaan. Usko vaan...

Link to comment
Guest fastghia
Eli tarkoitus olis rakentaa ihan vaan sellainen vahva ja virkeä ja suht laadukas ajokone. Kaikki ylikireet strokerit ja turbovehkeet saa unohtaa, tarkoitus ei ole tehdä konetta jolla lähetään viivalta etupyörät ilmassa ;-)

 

Mikko, ooks ihan varma ettei toi kone aiheuta etupyörien odottamatonta keveyttä :D ?

Link to comment
Eli tarkoitus olis rakentaa ihan vaan sellainen vahva ja virkeä ja suht laadukas ajokone. Kaikki ylikireet strokerit ja turbovehkeet saa unohtaa, tarkoitus ei ole tehdä konetta jolla lähetään viivalta etupyörät ilmassa ;-)

 

Mikko, ooks ihan varma ettei toi kone aiheuta etupyörien odottamatonta keveyttä :D ?

 

No katos, empä tuota vaatimusta huomannutkaan.... Mutta ilman sliksejä tuskin on etufillarit ilmassa.... Että siittä vaan... :DD

Link to comment
Mikko, kuuluks turpo tohon jne.-kohtaan ? Saattais aiheuttaa syrämen tykytystä moinen peli kaasua painettaessa :-D

 

 

Juu.... suomennos: jne jne jne = turbo intercooler metanoli .....!!! :DD

 

Sehän aiheuttaa sydämentykytyksen lisäksi jumalatonta mielihyvää ja suupielien venymistä korvien ohi!!

 

Nylundi osui kyllä justiinsa kohdalleennnn.... :DD

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...