Jump to content

Kuplanturbotus


Guest M_M

Recommended Posts

Ekaa turbo mottia tekemässä ja muutama juttu mietittää......

Moottori tulis olemaan 69 iskulla ja 88 takosilla, nokka scat65??, 2 reikä kansilla 38/32, suorasytty hestec:illä, isolla coolerilla ja tietenkin KAHDELLA switserin S1 ahtimilla.

1. Minkä kokonen pakosatsi olis HYVÄ ja putken seinämä (2.8mm??) et kestää vaikka "vähän" paukkus??

2. Kannattaako laittaa erilliset hukkaportit vai yks yhteinen?

3. Purkkasuhe onko 7 liikaa jos tavotteena on saada 1-1,5 ahtoja?

4. Miten ihmeessä/ millä voi mitata pakosatsin paineita??

5. Mitä käytännössä vakio alakerta voi kestää ja kokemuksia kannattaako kokeilla vakio akselilla ja veiveillä!

heppatavoitetta en aseta, mutta tarkotus olis ajaa jäällä ja kovaa, joten sais kulkee.

Link to comment
Guest fgronlun

4. Pako paineet oltava matalemmat ku ahdot muuten rasitat alakertaa turhaan ku männät joutuu "painaan kaasut pihalle". Jos meinaat saada tuon vapari nokan toimiin turbonkaa ja korkeilla ahdoilla niin on pakko olla alhaset pakopaineet ku tuo nokka on suunniteltu vapari käyttöön!

Mittaus onnistuu normaali painemittarilla ja vaan esim jarruputkea väliin jokunen metri.

Link to comment
Ekaa turbo mottia tekemässä ja muutama juttu mietittää......

Moottori tulis olemaan 69 iskulla ja 88 takosilla, nokka scat65??, 2 reikä kansilla 38/32, suorasytty hestec:illä, isolla coolerilla ja tietenkin KAHDELLA switserin S1 ahtimilla.

1. Minkä kokonen pakosatsi olis HYVÄ ja putken seinämä (2.8mm??) et kestää vaikka "vähän" paukkus??

2. Kannattaako laittaa erilliset hukkaportit vai yks yhteinen?

3. Purkkasuhe onko 7 liikaa jos tavotteena on saada 1-1,5 ahtoja?

4. Miten ihmeessä/ millä voi mitata pakosatsin paineita??

5. Mitä käytännössä vakio alakerta voi kestää ja kokemuksia kannattaako kokeilla vakio akselilla ja veiveillä!

heppatavoitetta en aseta, mutta tarkotus olis ajaa jäällä ja kovaa, joten sais kulkee.

 

 

1. YKSI turbo, pakosrj n. 35mm, ohutta seinää, ei se kauaa kuitenkaan kestä kun nälkää kasvaa ja ohutta putkea on helppo työstää, Mihin ja mikä paukkuis???

2. Yx

3. puristussuhde ja ahdot riippuu kovasti esim. miten kannet virtaa

5. vakio alakerta kestää 100-150hv ennalta määrittämättömän ajan, max 5000 rpm. Ei kannata pelleillä vakio alakerralla, jos pitää kovaa päästä.

 

Muu huomio: Scat C65 puhaltaa sun bensat suoraan läpi pakoputkeen ahdoilla, kulutus kova, ei tehoa, liikaa overläppiä, väärä nokka tuohon konseptiin. Vakion oloisilla kansilla ei paljoo tehoa synny.

Link to comment
Guest Mika Raussi

Toivottavasti on oma traktori jos tommosilla vehkeillä meinaa ajaa. Pitää olla koko ajan tekemässä uutta rataa kun entiseen tulee vittumaiset urat, jotka viskaa pashaassa tapauksessa katolleen.

Link to comment

mikko k kirjoitti:

1. YKSI turbo, pakosrj n. 35mm, ohutta seinää, ei se kauaa kuitenkaan kestä kun nälkää kasvaa ja ohutta putkea on helppo työstää, Mihin ja mikä paukkuis???

2. Yx

3. puristussuhde ja ahdot riippuu kovasti esim. miten kannet virtaa

5. vakio alakerta kestää 100-150hv ennalta määrittämättömän ajan, max 5000 rpm. Ei kannata pelleillä vakio alakerralla, jos pitää kovaa päästä.

 

Muu huomio: Scat C65 puhaltaa sun bensat suoraan läpi pakoputkeen ahdoilla, kulutus kova, ei tehoa, liikaa overläppiä, väärä nokka tuohon konseptiin. Vakion oloisilla kansilla ei paljoo tehoa synny.

 

1. Paukku mitä suunnittelin on selitetty tuolla lontooks. http://www.rallycars.com/Cars/bangbang.html

Lähinnä aattelin et kesttääkö pakosatsi, jos on ohut seinästä ku lämmön vaihtelut on suuria.

2. Hukkaportilta vissiin kannattaa ottaa se pakopuolen paine eikös juu.

3. Tietenkin "viilaan" kansia et virtais paremmin, mut ku en tiiä lähtökohtaa enkä tulosta niin joutuu sit varmaan arviolta heittää sen purkkasuhteen.

5. Mikä on sellanen alakerta mikä kestää ottaa tehoja kohtuu paljon 2-300.

Ja sit nokasta, en sitte kokeile sitä C65:tosta mutta valaskaa sit mikä ON hyvä! asteet, nosto, overläp ja nokkakulma.

Laitan tuonne projekti puolelle kuvan ku saan moottorin valmiiks(toivottavasti ennen ku jäät sulaa!!)

Niin jooo traktori löytyy omastatakaa ja auto on jokkis kupla jossa ON kaaret, kunnon kuppipenkki ja oikeat turvavyöt. Luonnollisesti oikeilla piikkirenkailla ja välitetyllä laatikolla ja lukolla. Parriin otteeseen kaadettu mut ei se tahtia haittaa..

Link to comment
Guest fgronlun

Jos meinaat tehä pelkän jääralli vehkeen niin pistä enemmin joku muu kone sinne..(piru ketsa ehti ennen mua nå toistetaan pikkasen) Jos tuosta kuplan koneesta meinaa saada enemmän ku 150 ja pitäis kestää niin rahaa palaa sen verran että sillä sais jonkun muun koneen joka antaa enemmän hp/€. Pistä subarun kone vaikka tai volvon(vähä painava mutta halpa). Esim pistät volvon 2.1 tai 2.3 ja 1baarin ahdoilla niin on jo about+200hv. Subarun nuo boxerit kai on jo vakiona +75hp. Mutta jos toisiaan meinaat volkkarin koneesta tehdä niin nokka joku kiltti alle 300 asteineen ja lobe centeri niin 110-114. Tässä linkki kirpusta jossa bmw kone turbolla

http://media.savarturbo.se/mats/wildbuggy.avi

Link to comment

Hiukan nyt ihmettelen halukkuutta satsata vanhaan jokkiskuplaan ihan noin paljon, mutta jokainenhan saa pistää rahansa ihan minne haluaa :-) Kuplan koneen turbotuksesta en tiedä mitään, mutta yleisesti ahtamisesta jotain..

 

Kahdesta ahtimesta ei ole tuossa tapuksessa mitään hyötyä, paitsi jos on ylimääräistä rahaa.. Hukkaportti heti ahtimen jälkeen ja noilla ahdoilla dumppi heti ennen kaasuläppää ja dumpiksi säädettävä malli. Jäällä ajettaessa et tarvii paukkua, yleensäkään se ei ole rata-ajossa niin suosittu kuin rallissa. Ja paukku syö turboja, aamiaiseksi, päivälliseksi ja illalliseksi. Normaali turbo saattaa paukulla kestää ehkä 1000 - 2000 kilsaa, siksi rallipuolella käytetään titaani, keraamisia, yms. turboja, eikä niidenkään elinikä ole pitkä.

 

Jos olet valmis satsaamaan Hesteciin, yms. niin luonnollisesti muista satsata muutenkin polttoainepuolelle, eli laadukas bensapaineen säädin ja pumppu, yms. Bensan riittämättömyys (=laihalla käyminen) on turboautolle tuhoisaa.

 

Ja varaa rahaa.. Joku vuosi sitten puolituttu teki turbokoneen fordin ohc:stä, tosin ahtoa oli enemmän (3,5 bar), mutta ei ollut Hesteciä tms. ja turbokin oli tavallinen Scanian turbo, mutta rahaa paloi silti n. 9000 eur. Pelkkä Hestec tarvikkeineen nielee n. 1500 eur + suuttimet ja pumput yms. niin pelkkä ruisku kustantaa n. 3000 eur, eli 8000 - 12000 eur kun varaat, riippuen kokoonpanosta, niin ei kauas nakkaa...

Link to comment
Hiukan nyt ihmettelen halukkuutta satsata vanhaan jokkiskuplaan ihan noin paljon, mutta jokainenhan saa pistää rahansa ihan minne haluaa :-) Kuplan koneen turbotuksesta en tiedä mitään, mutta yleisesti ahtamisesta jotain..

 

Kahdesta ahtimesta ei ole tuossa tapuksessa mitään hyötyä, paitsi jos on ylimääräistä rahaa.. Hukkaportti heti ahtimen jälkeen ja noilla ahdoilla dumppi heti ennen kaasuläppää ja dumpiksi säädettävä malli. Jäällä ajettaessa et tarvii paukkua, yleensäkään se ei ole rata-ajossa niin suosittu kuin rallissa. Ja paukku syö turboja, aamiaiseksi, päivälliseksi ja illalliseksi. Normaali turbo saattaa paukulla kestää ehkä 1000 - 2000 kilsaa, siksi rallipuolella käytetään titaani, keraamisia, yms. turboja, eikä niidenkään elinikä ole pitkä.

 

Jos olet valmis satsaamaan Hesteciin, yms. niin luonnollisesti muista satsata muutenkin polttoainepuolelle, eli laadukas bensapaineen säädin ja pumppu, yms. Bensan riittämättömyys (=laihalla käyminen) on turboautolle tuhoisaa.

 

Ja varaa rahaa.. Joku vuosi sitten puolituttu teki turbokoneen fordin ohc:stä, tosin ahtoa oli enemmän (3,5 bar), mutta ei ollut Hesteciä tms. ja turbokin oli tavallinen Scanian turbo, mutta rahaa paloi silti n. 9000 eur. Pelkkä Hestec tarvikkeineen nielee n. 1500 eur + suuttimet ja pumput yms. niin pelkkä ruisku kustantaa n. 3000 eur, eli 8000 - 12000 eur kun varaat, riippuen kokoonpanosta, niin ei kauas nakkaa...

 

No joo... Tavotteena olis joskus (vuosien päästä) saada tie käyttöön soveltuva kupla joka tarvittaessa poistuis riittävästi. Rahaa ei ole ylimmääräiseksi asti, joten ennen ku hajotan mitään kalliimpaa niin olis tarkoitus perehtyä aiheeseen edes jotenkin. KIITOS teidän olen jo oppinu jotain----- riittääkö jää nähtäväks!. Nyt eka kone ja ehkä useampi, olis tarkotus koekäyttää siinä JM kuplassa. Sitten kun saan sen moottorin kestämään ja kulkemaan riittävän hyvin jääoloissa, niin vois tuupata sen tieautoon ja hommailla sopivia lupia yms. et saa sen koneen leimasta läpi. Ahtimet sain (en maksanut ENKÄ varastanu) hyvältä kaverilta, ja HESTEC on tällä hetkellä rallipelissä kiinni. Antureita, suuttimet, pensap, YMS on jo ylimmääräisenä. Joten ei ole iso eikä kallis homma tehä johtosarjaa kuplankoneelle ja "lainata" rallipelin poksia ku on tarvis!!. Hestec on kohtuu helppo säätää joten en usko säätöjen olevan ogelma (ainaski vapari) mutta aika näyttää.

MUTTA ne hukkaportit!! olen yksinkertainen joten saisko rautalagasta väännetyn esimerkin. Onko T haara ahtimen pakopesästä vai jompaan kumpaan suuntaan lähtö??. Ja yhdellä vai kahdella ja kokoluokkaa....

Sitte se/ne dumpit entäs miten kannattaa laittaa ku vain taivas on rajana!:). Kumpaa tyyppiä ahtimen imupuolelle päästävä vai ulkoilmaan?. Mitä eroo muutaku ääni?.

Mut oli hyvä tietää et tavan turbo ei sovellu paukku hommiin joten ei sitten koklata sitä ja heti hajoteta niitä :(.

Link to comment
Guest fgronlun

Ittellä on hukkaportti pistetty näin:

http://i10.photobucket.com/albums/a104/ ... 7_3771.jpg

Ja näin formulas:

http://www.savarturbo.se/images/teori/t ... r/teo8.jpg

Ja ennen turboa muuten siitä ei ole hyötyä, tuosta miten virtaviivasesti sen sijoittaa niin on myös monta mielipidettä!!

Noin 44mm wg riittää yksinään jonnekki 400hp teoreetisesti.

Dumppi suhiseva tai hiljainen ihan miten itte haluat mitään suurta eroa tehon suhteen ei ole(ei ainakaan missään 100-200 hp koneessa).

Sijoitus jonnekkin turbon ja kaasulpän väliin! ittellä pistetty tuohon:

http://i10.photobucket.com/albums/a104/ ... paikka.jpg

Ennen tai jälkeen ic on vähä niin ku: voi tai margariini

riippuu keltä kysyy..

 

Pistä sitte kuvia tänne ku olet saanu valmiiksi!

Link to comment
Hukkaportti heti ahtimen jälkeen

 

Nyt hävettää... :-S

Tietty just niinkun fgronlun kirjoitti, eli ennen ahdinta. Ja mahdollisimman lähelle, jotta reagointi on mahdollisimman tarkkaa.

 

Dumpin ainoa tarkoitus on pienentää kaasuläpän sulkeutumisesta aiheutuvaa paineiskua takaisinpäin ahtimelle, joten sijoitus mahdollisimman lähelle kaasuläppää, tosin jos on kaasarit, niin silloin sen joutuu toteuttaan just noin niinkuin fgronlun on tehny, tai käyttää kahta dumppia. Ruiskulla voi käyttää yhtä kaasuläppää, joten dumpin saa siihen viereen ja jos on IC, niin dumppi sen jälkeen. Jos dumppi tulee kovin lähelle turboa ja siis kauas kaasuläpistä, niin dumppi ei toimi oikein koska painevaihtelu on liian epämääräistä, tällöin paineisku ehtii karkaamaan venttiilin ohi turbolle ja hidastaa turbon pyörimistä ja rasittaa turboa ja lyhentää elinikää.

 

Hestecin kanssa ei ole merkitystä, että onko venttilii ulos päästävä (dump valve) vai ahtimen imupuolelle (by pass). Jos on ilmamäärämittarilla varustettu ruisku, niin pitäisi olla imupuolelle kierrättävä, muuten menee seokset sekaisin dumpin auetessa. Hesteciin tarviit muutaman(?) lisäanturin turbolle, mutta se ei kustanna paljoa (alle 100 eur).

Link to comment
Hukkaportti heti ahtimen jälkeen

 

Hestecin kanssa ei ole merkitystä, että onko venttilii ulos päästävä (dump valve) vai ahtimen imupuolelle (by pass). Jos on ilmamäärämittarilla varustettu ruisku, niin pitäisi olla imupuolelle kierrättävä, muuten menee seokset sekaisin dumpin auetessa. Hesteciin tarviit muutaman(?) lisäanturin turbolle, mutta se ei kustanna paljoa (alle 100 eur).

 

Soittelin Hariselle ja kyselin et mitä täytyy muuttaa boxiin,-- EI mitään!! pikku mäihä kävi sen boxin kanssa. Se mikä mulla on, on turbon boxi kaasuläppä ohjauksella sitte ku laittaa letkun kiinni ja muuttaa optiosita paineohjauksen niin toimii turbona..

Eli ku ei ooo ilmamäärämittaria, niin kannattaa käyttää dumppia? eikös juu. Eli se ulos päin puhaltava.

Link to comment

Onhan siinä dumpissa ainakin seksikkäämpi ääni :-D

 

Kyllä sen saa toimimaan, ainakin jollainlailla, myös ilmamäärämittarin kanssa. Dumpin säätö vaan on hiton tarkkaa, kun tasaisella kaasulla ajettaessa saattaa alipaine nousta niin korkeaksi, että dumppi aukeaa ns. normaaliajossa, ja sitten menee seos rikkaalle. Säädin pariviikkoa sitten subarua jossa oli ahdot nostettu 1 bar, ruiskuna ilmamäärämittarillinen malli, niin aika kauan sai hakea dumppia säätöihinsä, että se aukesi vain silloin kun isommilla ahdoilla löysäs kaasun.

 

Mutta joo, kyllä mä ainakin laittaisin hestecin kanssa dumpin, niin pääsee vähemmällä letkujen vetämiselläkin.

Link to comment

Kyllä dumppi pelaa oikein mainiosti ilmamäärämittarillisissa autoissa. Esimerkkinä itellä on tuossa fiudessa Boschin L/LE-jetti ja pelittää mainiosti. Säätöihin sen sai ajelemalla muutaman kilsan, sit säätö, pari kilsaa, säätö... ei montaa kertaa tarvinnu ruuvailla.

 

Dumpin asennukseen taitas olla oikein paras hipohipo hifiasennus, kun se dumpin (tai bypassin, miksei) lähtö osottaisi jotakuinkin kaasuläpälle päin.

Itsekin valitsin omaan autooni mielummin dumpin, jotta säästyin turhilta letkuilta..

 

fgronlun: hienot punaset pytyt :D

 

Metake: Ompa kyllä niin kovat paineet tuossa voortin koneessa, jotta edes harvoissa diisulikoneissa moisia kuulee olevan, jossakin pulling vehkeissä kylläkin... Esim. valtaosassa bensakäyttösissä kiihdytysautoissa käytetään ahtopaineita jotka ovat kahden barin ympärillä, niihin verrattuna tuo 3.5 on ihan älytön paine. Sanosin jo melkein että en usko että se "ohokki" tommosia paineita pystys järkevästi käsittelemään :P

 

 

sssSSwwiiiittssSSHHYyyhyhyhyy, aivan vakio.

Link to comment

Metake: Ompa kyllä niin kovat paineet tuossa voortin koneessa, jotta edes harvoissa diisulikoneissa moisia kuulee olevan, jossakin pulling vehkeissä kylläkin... Esim. valtaosassa bensakäyttösissä kiihdytysautoissa käytetään ahtopaineita jotka ovat kahden barin ympärillä, niihin verrattuna tuo 3.5 on ihan älytön paine. Sanosin jo melkein että en usko että se "ohokki" tommosia paineita pystys järkevästi käsittelemään :P

 

Juu ihan oikein arvattu, (katu)kiihdytyskäyttöön tehty peli, paineet oli välillä 3 - 3,5 bar, Scanian kuorma-autosta turbo, penkissä jarruttivat n. 600 hp. Voit arvata kauanko kone kesti, ei se ohc elä pitkään noilla paineilla, mutta kulki hyvin niin kauan kuin kesti :-DD

Link to comment

3,5 bar ja 600 hv. Kovissa B-luokan autoissa pienemmät paineet ja reilusti enemmän heposia. Tässä taas huomataan että kovat ahtopaineet ei tee autuaaksi jos kansi ei virtaa ja kone muutoin toimi. Niinkuin olen ennenkin todennut, niin voihan sitä pulloon puhaltaa vaikka 6 barin paineella, mutta ei se ilma minnekään liiku. :-)

 

t. Mika

Link to comment
Guest laiska`s custom

dieseli koneissa kovat paineet on 9bar!kyllä tuolta suomen katukisoja kiertelevistä vehkeistä löytyy tollasilla paineilla ajavia kavereita.9.9jotain alastarollakin ajetussa autossa 1.6 kone ja paineet on tossa 3bar hujakoilla,pikkasen reilu 4bar kone tuotti kunnes veivit meni lyttyyn,ei ollut mitkään hipo veivit;) niin ei se pelkkä paine riitä vaan suuri ilma määrä eli kookas siipi....

Link to comment
Guest laiska`s custom

900 saabin veivit siel koneessa oli sillon kun meni lyttyyn...tappopaineita??9bar käytetään ihan tehdas diisseleissäkin...amerikassa on 60luvun lopussa otettu 1000hp yhden litran kakstahti moottorista ahtimella,ei sekään teho ole tullut millään 2bar:rilla.....

Link to comment
Guest Mika Raussi

Tappopaine on saavutettu sillon kun mottorin rakenteellinen kestävyys ylittyy. Olkoot sitten vaikka 0.5 bar.

 

Voishan sitä ennakkoakin käntää ihan pirusti lisää.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...