Jump to content

öljyjäähdyttäjäpohdinta


Lasse

Recommended Posts

Posted

eli tarkoituksena oli ottaa suodattimen jalasta ryöstölaipalla lähtö ja paluu jäähdyttäjäkierrolle. laipassa on termari. vaihtoehtoja kaksi: litteä setrab tai laippa johon menee orkkis jäähdytin, tässä tapauksessa nelkun. setrab tarttis melkein vetää keulaan. onko tässä tavassa jotakin virtausvastuksia jotka vaikuttavat esim. pumpun tehovaatimuksiin? tuo orkkis setuppi vois mennä oikealle puolelle vaihdelaatikon viereen. tarttis laittaa aika alas, että saa edes jonkin verran ilmaa? toimiiko semmosessa paikassa jäädyttäjä vai ostanko suosiolla kiepin letkua vien keulalle? tämä nelkun jäädytin vois mennä sinne keulille kans.

Posted

Miten olis laatikon viereen kenno, jossa puhallin termostaattiohjauksella? Ja suodatin sekä jäähy mieluummin 'sarjaan' kuin ryöstölaipalla, virtausta ohjaava termari sitten ennen jäähdytintä? Toimi aika hyvin Rallikolmosessa, vaikkakin pienessä ja miedossa koneessa ...

Posted

Mulla oli aikoinaan mesan kenno etuakselissa, kennon siirron laatikon viereen jälkeen letkurikot loppui. Mulla oli tosin jatkuva pakkokierto kennon kautta.

Posted (edited)

Kannatan eteen tai laatikon viereen termostaatin kera setrabbia yms.  Laatikon viereen joutuu vaan vähän tekeen ilmanohjainta tai puhallinta että öljy jäähtyy.  Edessä on paras paikka, jos vaan on varaa ostaa kunnon letkut.  Itselle tulee toi setrab slim line eteen ja letkut sisäkautta kenties:

 

http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/10997-vw-1300-72-gt3-rs/page-3

 

 

http://www.shoptalkforums.com/viewtopic.php?t=125000

 

dsc0059lx.jpg

germanlook1.jpg

Edited by -Alex-
Posted (edited)

eli tarkoituksena oli ottaa suodattimen jalasta ryöstölaipalla lähtö ja paluu jäähdyttäjäkierrolle. laipassa on termari. vaihtoehtoja kaksi: litteä setrab tai laippa johon menee orkkis jäähdytin, tässä tapauksessa nelkun. setrab tarttis melkein vetää keulaan. onko tässä tavassa jotakin virtausvastuksia jotka vaikuttavat esim. pumpun tehovaatimuksiin? tuo orkkis setuppi vois mennä oikealle puolelle vaihdelaatikon viereen. tarttis laittaa aika alas, että saa edes jonkin verran ilmaa? toimiiko semmosessa paikassa jäädyttäjä vai ostanko suosiolla kiepin letkua vien keulalle? tämä nelkun jäädytin vois mennä sinne keulille kans.

 

Ei keulakierto mitään merkittäviä virtausvastuksia aikaan saa, jos niitä ei itse tieten tahtoen kiertoon rakenna. Eli riittävän kokoinen letkutus/putkitus ja myös kaikki liittimet riittävän suurilla rei-illä olevia. Niin ja tietysti itse kenno pitää myös olla riittävän hyvin virtaava...

 

Ilman termostaattia tilanne on tietysti kylmillä tosi öljyillä toinen, jos heti startin jälkeen lähtee täyttäloikkaa.

Edited by Ketsa
Posted (edited)

Kannatan eteen tai laatikon viereen termostaatin kera setrabbia yms.  Laatikon viereen joutuu vaan vähän tekeen ilmanohjainta tai puhallinta että öljy jäähtyy.  Edessä on paras paikka, jos vaan on varaa ostaa kunnon letkut.  Itselle tulee toi setrab slim line eteen ja letkut sisäkautta kenties:

 

dsc0059lx.jpg

 

 

Tässä ratkaisussa kallistuksenvakaajakin on näköjään korvattu jäähdyttimellä:)

 

Riippuen auton käyttätarkoituksesta, mutta aina ei ole riittävästi ajoviimaa tarjolla, joten termostaatilla varustettu puhallin on myös hyvä lisä. 

Edited by VW-63
Posted

Nuo suodattimen väliin tulevat laipat+termarit on miun ymmärtääkseni kaikki nimenomaan sellaisia että ne kierrättää öljyn eka suodattimeen, ja sitten termarin kautta joko suoraan takaisin tai lisäjäähdytyksen kautta. Todennäköisesti myös kylmänä on jonkun sortin pieni ohivirtaus jäähdyttimille.

 

Näistä oli puhetta cal-look -foorumilla ja toteutustapaa kovasti kehuttiin verrattuna esim. in-line -termostaattiin (letkujen väliin tulevaan) koska asennuksesta tulee nätimpi ja säästää yhden letkun.

 

Ja kysymyseen vastatakseni - jos koneessa on doghouse-jäähy jo valmiina ja ilmanohjauspellit paikallaan, normi katukäyttöön riittänee melko pieni lisäjäähdytin. Mie laittaisin laatikon kylkeen ja termostaattiohjatun puhaltimen. Jos ratakäyttöön tai on esim. mäntien öljyruutat, niin sit iso setrabbi tai mesa tai vastaava halpa kopio ja keulille.

Posted

jatkoysymyksiä... mikä on riittävä letkukoko jos vie keulille, puolituumaa? meneekö normikokoisella pumpulla? pohdin myös, onko tuon setrabin ja nelkun jäähdyttimen jäähdytyskapasiteeteilla eroa. aika sama määrä näyttäis ripaa löytyvän, tuo nelkku olis kooltaan paremmin tuon vaihdelaatikon kylkeen sovitettavissa. tosin näissä molemmissa flektin ymppääminen aiheuttaa pohdintaa vai riittääkö että joku puhallin hönkii vähä sinne päin.

 

niin kone on 92*82 ysin puristuksilla, koirankoppi on ja pellit ja tiivisteet on koitettu parhaan kyvyn mukaan laittaa. kadulle tulee, ei radalle.

Posted

jatkoysymyksiä... mikä on riittävä letkukoko jos vie keulille, puolituumaa? meneekö normikokoisella pumpulla? 

 

Käytännössä tuo letkukoko tulee se mukaan minkä kokoiset lähtöliittimet on suodatinjalalla, lisäjäähdyttimellä ja lohkossa. Vähän suurempi halkaisija kuin lohkon pääkanavassa voisi olla hyvä lähtökohta.

 

Ei tarvitse pumpun kokoa muuttaa keulajäähdyttimen takia.

Posted

AN8 ja AN10 kokoa yleensä käytetään. Itse päädyin AN10 letkuun. Volkkareissa melkein aina AN8 suodatinsarjoissa, ainakin bergin sarjoissa. Jotkut käyttää eri merkkisissä autoissa jopa AN12 kokoa, mutta se on jo aika iso..

 

Itse valitsin tuon setrabin slim line jäähdyttimen, tais olla toisiks levein malli.

 

http://www.tommyrace.fi/setrab-slimline-oljynjaahdytin-p-1757.html

 

http://www.autoracing.fi/setrab-slimline-oljynjaahdytin

 

Tais olla kaikkein halvin posteineen briteistä:

 

http://www.serckservicesmotorsport.co.uk/p0/420-mm-width/410950.htm

Posted

no nelkun syyläri sinne meni ja pystyyn. katotaan kuinka toimii. se on se käkkärin vaijeri just silleen sopivasti siinä laatikon kyljessä, että vähissä on vaihtoehdot. setrabin olisi sinne joutunut laittamaan lähes poikittain. aika väkästäminen olis ollu kiinnikkeissä. onneksi sentään on luukku hattuhyllyn alla, että yläkautta pääsi tekemään. alakautta tuo olisi ollut jo jotain muuta kuin harrastamista.

 

jos ei lämmöt pysy kurissa niin sitten vedän letkut eteen, mutta katotaan jos selvittäis vähä vähemmillä hässäköinnellä.

Posted

Mitä suurempi letkukoko niin sen suurempi paine letkuissa. Kuten Ketsa totesi niin hyvä lähtökohta on hieman suurempi kuin lohkon kanava.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...