Jump to content

Tuuletusta konehuoneeseen


Recommended Posts

 

Motonet / Biltema - akseli tarjoaa tällaista kevyttä vaihtoehtoa http://www.biltema.fi/fi/Veneily/LVI/Ilmanvaihto/Moottoritilan-tuuletin-25832/ , mutta tuote ei ole esteettisesti kovin miellyttävä, eikä asennuskaan ole varmasti mikään nautinto

Tuo bilteman puhallin ei ehkä ole ihan riittävää teholuokkaakaan, alla huipputehot kuutiota tunnissa:

 

Biltema: 3.5

 

Alkuperäinen: 3000.5

Link to comment

Siis virtaako tuo alkuperäinen puhallin tosiaan 3000 kuutiota tunnissa? Eli 50 m3 minuutissa?

Tuolla on jotain mittailtu: http://www.offroadvw.net/tech/wes/fan.html

(pahoittelen jos on muunnoksessa laskuvirheitä).

 

Kannattaa mennä kierroksilla huutavan volkkarin perän viereen seisomaan ja sitten vertailun vuoksi tuommosen bilteman puhaltimen. Semmonen noin kolmetuhatkertainen ero pitäs olla aistittavissa.  =)

Voi se olla vain satakertainenkin mutta aika selkeä kuitenkin.

Link to comment

Onko kukaan tutustunut / kokemusta "Rubbermaid solution" vesiruiskutus jäähdytyksestä?

Kuuman osavaltion jenkit käyttää öljy-ilmajäähy porkeissa ko-menetelmää hyvin tuloksin..

En pysty linkkaamaan täl patskal älypuhelimella..

 

-Pete-

Edited by PZQ
Link to comment

Jos haluaa korvata vakio puhaltimen sähköpuhaltimella niin sähköpuhaltimien teho pitäisi olla samaa luokkaa, kuin mitä vakio puhallin ottaa tehoa kampiakselilta. Ihan pikkupuhaltimilla ei siis onnistu. Tälläkään ratkaisulla ei "ilmaista" energiaa ole tarjolla:)

Link to comment

Tarkoitus on vissiin kuitenkin jäähdytellä kilvanajo-auton pannua eikä soveltaa kadulle?

 

Naapuri "pilttuussa" asenneltiin juurikin tuollaiset suht tehokkaat, voin tsekata mallin :)

Link to comment

No totta Mooses on. Mutta sitten sitä konetta saa taas jäähdytellä lähtöjen välillä niin maan perkuleesti.

 

Ja tänä vuonna pidetään huoli siitä, että lippumies toimii ripeämmin, eikä odota kahta minuuttia, että päästään burniksesta stagevaloihin. Ja pestataan Lehtimäki vetelemään meitä paluureitillä, ettei tarvitse käyttää konetta.

Link to comment
Guest lehtimäki

Tottakai tulen vetämään teidän lasikuitupulkat pois. Toivottavasti mulla vaan riittää koneessa tarpeeksi potkua että se jaksaa vetää ne varikolle asti.

Link to comment

Onkohan kukaan koskaan testannut vesisumun puhaltamista jäähdytysilman sekaan, kuten kilpakuormureiden jarruissa? Höyrystyminenhän sitoo paljon energiaa. Tuommonen ois suht helppo toteuttaa lasinpesurin pumpullisella säiliöllä. Vai tuleeko vesijäähyallergiaa? Ois yleisöllekin aprikoitavaa, pakeneeko toimintasavut perästä vai mikä höyryää. 

Link to comment

Onkohan kukaan koskaan testannut vesisumun puhaltamista jäähdytysilman sekaan, kuten kilpakuormureiden jarruissa? Höyrystyminenhän sitoo paljon energiaa. Tuommonen ois suht helppo toteuttaa lasinpesurin pumpullisella säiliöllä. Vai tuleeko vesijäähyallergiaa? Ois yleisöllekin aprikoitavaa, pakeneeko toimintasavut perästä vai mikä höyryää.

Googleta "Rubbermate solution" pelican forum..

 

http://forums.pelicanparts.com/porsche-911-technical-forum/150982-water-vapor-cooled-911-rubbermaid-solution-3.html

 

-Pete-

Edited by PZQ
Link to comment

[quote name="Mäki"

 

Ja tänä vuonna pidetään huoli siitä, että lippumies toimii ripeämmin, eikä odota kahta minuuttia, että päästään burniksesta stagevaloihin .

 

Lippumiehelle painetta :)

2013 Openissa tuli ajettujen lähtöjen enkka all time..

 

-Pete-

Link to comment

Ihan vakiobussissakin olisi joskus tarpeen extrajäähdytys, mulla kun on joskus 1000kg kärry perässä kesähelteellä.

Semmonen olis hieno mikä termostaattiohjattuna suihkuttas suoraan jäähdytysropelin sisäpintaan, vaikka kahteen tai kolmeen kohtaan epätasapainon minimoimiseksi. Varoitusvalo vielä kojelautaan ettei säikähdä taustapeilin näkymiä.

Link to comment

Tässä pelican linkin water vapor cooling juttua.

 

 

 

How hot is too hot?
What can you do about it?

To answer the “How hot is too hot” question, Chuck hit it
squarely on the head. Up to a point it insidiously eats away at
your wallet until time for a rebuild. Above some temperature
there is fairly immediate failure. An air cooled VW Type I in a ’72
transporter well demonstrated that. A 911 is a far better and
stronger engine but why tempt fate at extreme temperatures
somewhere in the red area?

The reality is that high temperatures accelerate wear and stress
parts of the engine. You have to ask yourself how much effort
(expense) you are willing to go to in order to reduce that stress
and what an acceptable level of stress is. Clearly you can install
cooling that is beyond the point of diminishing returns. On the
other hand the 911s we are talking about aren’t even close to
there.

We are asking a lot from our 911s; they are called on to drive
around town in traffic with the A/C on, cruse at high speed on
desert Interstates, and perform on the race track. With careful
balance all if these demands can be reasonably met.


What can you do about it? I think the engine cooling fan is the
first line of defense because it addresses the heat at the
source. The 1.82:1 ratio is simply a combination of Factory 911
parts that Porsche chose not to use except under certain
circumstances (930 Turbo.) We can easily see the Factory
progression from no front cooler to larger and larger heat
dissipation capacity. Our DE track use allows for some novel
ideas (Rubbermaid Solution.)

For a given 911 you can find the correct set of pieces for the fan
up-date. Some 911s only need the fan itself while others need
all the parts, including the fan housing. The other issue is having
the correct crank pulley for the various Factory and aftermarket
A/C installations. This it the reason you haven’t seen an exact
list of part numbers. Chuck is exactly correct; all this is for
naught if the heat dissipating fins of the heads, cylinders, and oil
coolers aren’t perfectly clean. This is regular maintenance.

The oil cooler installations and up-rates are clearly the most
expensive. There has been much posted about them. The
critical issue is to have sufficient heat rejection so the oil, and
consequently the engine parts, stay in the acceptable long-life
situation they are capable of. My opinion that is 180-210F.

The Rubbermaid Solution is only suitable for the situation where
you can replenish the water every 30-45 minutes or so. It is an
ideal low cost, temporary, very effective solution for track use. I
did a quick calculation assuming 5 gallons of water evaporated
over 30 minutes. That is absorbing heat energy at the rate of 32
horsepower or 81,000 btu/hr (23.8 kW). I don’t know what the
exact heat rejection of a 911 is but this is a big number. For
comparison this propane heater, when cranked up to full power,
generates 85,000 btu/hr. Envision heat being absorbed at that
rate from the fins of a 911’s heads, cylinders, and engine oil
cooler.

IMAGE 00PropaneHeater.jpg
00PropaneHeater1120753819.jpg 

When I use this technique I use a regular 911 VDO windshield
washer pump with two 1-ohm, 10-watt resistors in series with
the pump motor. This slows it enough to last. I never had a
pump failure. The water is stored in a collapsible plastic camping
container with any air purged. This allows the pump to pick up
the water without any captivation. This is the same technique
spacecraft use for handling liquids in high-G and 0-G situations.
The water bag is constrained in a Rubbermaid dish pan (hence
the name) by eight bungee cords and the pan is fastened to the
car. I usually put it at the front of the passenger’s seat and a
passenger’s legs go over the bag. The washer nozzle sprays at
the hub of the fan pulley and the rotation of the pulley
distributes the water into the fan where it is vaporized at high
fan speeds.

The combination of the 1.82:1 fan and the Rubbermaid Solution is
sufficient to keep my 11.5:1 CR 2.8S at 210F on 98F track days
with NO front cooler.

Best,
Grady

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...