Mäki Posted April 23, 2014 Posted April 23, 2014 Tunnistaako joku kuvan puhaltimet? Tai onko tiedossa, mistä saisi vastaavanlaisia föönejä? Motonet / Biltema - akseli tarjoaa tällaista kevyttä vaihtoehtoa http://www.biltema.fi/fi/Veneily/LVI/Ilmanvaihto/Moottoritilan-tuuletin-25832/ , mutta tuote ei ole esteettisesti kovin miellyttävä, eikä asennuskaan ole varmasti mikään nautinto Quote
PZQ Posted April 23, 2014 Posted April 23, 2014 Näyttäs Jabscolta? http://www.captainsshop.fi/verkkokauppa/product_catalog.php?c=171 -Pete- Quote
-Alex- Posted April 23, 2014 Posted April 23, 2014 (edited) http://www.piersideparts.net/CB2813.html Tai sitten ottaa kaikki pellit pois - "joku" sinisen karmannin omistava kisakuski jenkeissä sanoi että iso vaikutus lämmönsiirtymään kun ei ole moottoripeltejä paikoillaan. Edited April 23, 2014 by -Alex- Quote
Mäki Posted April 23, 2014 Author Posted April 23, 2014 Täytyy testata ensin tuota tuuletinjuttua. Kyllähän nuo lämmöt aika pian pamahtaa tappiin ilman puhaltimia. Tuo jenkkiversio näytti olevan ainakin hinnaltaan ok Quote
multanen Posted April 24, 2014 Posted April 24, 2014 Motonet / Biltema - akseli tarjoaa tällaista kevyttä vaihtoehtoa http://www.biltema.fi/fi/Veneily/LVI/Ilmanvaihto/Moottoritilan-tuuletin-25832/ , mutta tuote ei ole esteettisesti kovin miellyttävä, eikä asennuskaan ole varmasti mikään nautinto Tuo bilteman puhallin ei ehkä ole ihan riittävää teholuokkaakaan, alla huipputehot kuutiota tunnissa: Biltema: 3.5 Alkuperäinen: 3000.5 Quote
Mäki Posted April 24, 2014 Author Posted April 24, 2014 Siis virtaako tuo alkuperäinen puhallin tosiaan 3000 kuutiota tunnissa? Eli 50 m3 minuutissa? Quote
multanen Posted April 24, 2014 Posted April 24, 2014 Siis virtaako tuo alkuperäinen puhallin tosiaan 3000 kuutiota tunnissa? Eli 50 m3 minuutissa? Tuolla on jotain mittailtu: http://www.offroadvw.net/tech/wes/fan.html (pahoittelen jos on muunnoksessa laskuvirheitä). Kannattaa mennä kierroksilla huutavan volkkarin perän viereen seisomaan ja sitten vertailun vuoksi tuommosen bilteman puhaltimen. Semmonen noin kolmetuhatkertainen ero pitäs olla aistittavissa. =) Voi se olla vain satakertainenkin mutta aika selkeä kuitenkin. Quote
PZQ Posted April 24, 2014 Posted April 24, 2014 (edited) Onko kukaan tutustunut / kokemusta "Rubbermaid solution" vesiruiskutus jäähdytyksestä? Kuuman osavaltion jenkit käyttää öljy-ilmajäähy porkeissa ko-menetelmää hyvin tuloksin.. En pysty linkkaamaan täl patskal älypuhelimella.. -Pete- Edited April 24, 2014 by PZQ Quote
VW-63 Posted April 24, 2014 Posted April 24, 2014 Jos haluaa korvata vakio puhaltimen sähköpuhaltimella niin sähköpuhaltimien teho pitäisi olla samaa luokkaa, kuin mitä vakio puhallin ottaa tehoa kampiakselilta. Ihan pikkupuhaltimilla ei siis onnistu. Tälläkään ratkaisulla ei "ilmaista" energiaa ole tarjolla:) Quote
Guest pep Posted April 24, 2014 Posted April 24, 2014 Tarkoitus on vissiin kuitenkin jäähdytellä kilvanajo-auton pannua eikä soveltaa kadulle? Naapuri "pilttuussa" asenneltiin juurikin tuollaiset suht tehokkaat, voin tsekata mallin :) Quote
Kotten Posted April 24, 2014 Posted April 24, 2014 Onhan sinulla öljynlämpömittari autossa? Sitä katselemalla voit päättää milloin sammutat moottorin ettei lämpene liikaa. Ja tämä siis täysin ilman peltejä. t. pellitön Quote
Mäki Posted April 24, 2014 Author Posted April 24, 2014 No totta Mooses on. Mutta sitten sitä konetta saa taas jäähdytellä lähtöjen välillä niin maan perkuleesti. Ja tänä vuonna pidetään huoli siitä, että lippumies toimii ripeämmin, eikä odota kahta minuuttia, että päästään burniksesta stagevaloihin. Ja pestataan Lehtimäki vetelemään meitä paluureitillä, ettei tarvitse käyttää konetta. Quote
Roope Posted April 24, 2014 Posted April 24, 2014 Tuolla on vaikka mitä puhaltimia http://www.kaha.fi/category.php?cid=158&pid=73 Quote
Guest lehtimäki Posted April 25, 2014 Posted April 25, 2014 Tottakai tulen vetämään teidän lasikuitupulkat pois. Toivottavasti mulla vaan riittää koneessa tarpeeksi potkua että se jaksaa vetää ne varikolle asti. Quote
-tipi- Posted April 25, 2014 Posted April 25, 2014 Onkohan kukaan koskaan testannut vesisumun puhaltamista jäähdytysilman sekaan, kuten kilpakuormureiden jarruissa? Höyrystyminenhän sitoo paljon energiaa. Tuommonen ois suht helppo toteuttaa lasinpesurin pumpullisella säiliöllä. Vai tuleeko vesijäähyallergiaa? Ois yleisöllekin aprikoitavaa, pakeneeko toimintasavut perästä vai mikä höyryää. Quote
PZQ Posted April 25, 2014 Posted April 25, 2014 (edited) Onkohan kukaan koskaan testannut vesisumun puhaltamista jäähdytysilman sekaan, kuten kilpakuormureiden jarruissa? Höyrystyminenhän sitoo paljon energiaa. Tuommonen ois suht helppo toteuttaa lasinpesurin pumpullisella säiliöllä. Vai tuleeko vesijäähyallergiaa? Ois yleisöllekin aprikoitavaa, pakeneeko toimintasavut perästä vai mikä höyryää. Googleta "Rubbermate solution" pelican forum.. http://forums.pelicanparts.com/porsche-911-technical-forum/150982-water-vapor-cooled-911-rubbermaid-solution-3.html -Pete- Edited April 25, 2014 by PZQ Quote
PZQ Posted April 25, 2014 Posted April 25, 2014 [quote name="Mäki" Ja tänä vuonna pidetään huoli siitä, että lippumies toimii ripeämmin, eikä odota kahta minuuttia, että päästään burniksesta stagevaloihin . Lippumiehelle painetta :) 2013 Openissa tuli ajettujen lähtöjen enkka all time.. -Pete- Quote
multanen Posted April 25, 2014 Posted April 25, 2014 Ihan vakiobussissakin olisi joskus tarpeen extrajäähdytys, mulla kun on joskus 1000kg kärry perässä kesähelteellä. Semmonen olis hieno mikä termostaattiohjattuna suihkuttas suoraan jäähdytysropelin sisäpintaan, vaikka kahteen tai kolmeen kohtaan epätasapainon minimoimiseksi. Varoitusvalo vielä kojelautaan ettei säikähdä taustapeilin näkymiä. Quote
PZQ Posted April 25, 2014 Posted April 25, 2014 Tässä pelican linkin water vapor cooling juttua. How hot is too hot?What can you do about it?To answer the “How hot is too hot” question, Chuck hit itsquarely on the head. Up to a point it insidiously eats away atyour wallet until time for a rebuild. Above some temperaturethere is fairly immediate failure. An air cooled VW Type I in a ’72transporter well demonstrated that. A 911 is a far better andstronger engine but why tempt fate at extreme temperaturessomewhere in the red area?The reality is that high temperatures accelerate wear and stressparts of the engine. You have to ask yourself how much effort(expense) you are willing to go to in order to reduce that stressand what an acceptable level of stress is. Clearly you can installcooling that is beyond the point of diminishing returns. On theother hand the 911s we are talking about aren’t even close tothere.We are asking a lot from our 911s; they are called on to drivearound town in traffic with the A/C on, cruse at high speed ondesert Interstates, and perform on the race track. With carefulbalance all if these demands can be reasonably met.What can you do about it? I think the engine cooling fan is thefirst line of defense because it addresses the heat at thesource. The 1.82:1 ratio is simply a combination of Factory 911parts that Porsche chose not to use except under certaincircumstances (930 Turbo.) We can easily see the Factoryprogression from no front cooler to larger and larger heatdissipation capacity. Our DE track use allows for some novelideas (Rubbermaid Solution.)For a given 911 you can find the correct set of pieces for the fanup-date. Some 911s only need the fan itself while others needall the parts, including the fan housing. The other issue is havingthe correct crank pulley for the various Factory and aftermarketA/C installations. This it the reason you haven’t seen an exactlist of part numbers. Chuck is exactly correct; all this is fornaught if the heat dissipating fins of the heads, cylinders, and oilcoolers aren’t perfectly clean. This is regular maintenance.The oil cooler installations and up-rates are clearly the mostexpensive. There has been much posted about them. Thecritical issue is to have sufficient heat rejection so the oil, andconsequently the engine parts, stay in the acceptable long-lifesituation they are capable of. My opinion that is 180-210F.The Rubbermaid Solution is only suitable for the situation whereyou can replenish the water every 30-45 minutes or so. It is anideal low cost, temporary, very effective solution for track use. Idid a quick calculation assuming 5 gallons of water evaporatedover 30 minutes. That is absorbing heat energy at the rate of 32horsepower or 81,000 btu/hr (23.8 kW). I don’t know what theexact heat rejection of a 911 is but this is a big number. Forcomparison this propane heater, when cranked up to full power,generates 85,000 btu/hr. Envision heat being absorbed at thatrate from the fins of a 911’s heads, cylinders, and engine oilcooler.IMAGE 00PropaneHeater.jpg When I use this technique I use a regular 911 VDO windshieldwasher pump with two 1-ohm, 10-watt resistors in series withthe pump motor. This slows it enough to last. I never had apump failure. The water is stored in a collapsible plastic campingcontainer with any air purged. This allows the pump to pick upthe water without any captivation. This is the same techniquespacecraft use for handling liquids in high-G and 0-G situations.The water bag is constrained in a Rubbermaid dish pan (hencethe name) by eight bungee cords and the pan is fastened to thecar. I usually put it at the front of the passenger’s seat and apassenger’s legs go over the bag. The washer nozzle sprays atthe hub of the fan pulley and the rotation of the pulleydistributes the water into the fan where it is vaporized at highfan speeds.The combination of the 1.82:1 fan and the Rubbermaid Solution issufficient to keep my 11.5:1 CR 2.8S at 210F on 98F track dayswith NO front cooler.Best,Grady Quote
Tanhis Posted April 25, 2014 Posted April 25, 2014 Mulla olis muutama 230V 30W max 320m3/h puhaltavaa tuuletinta ylimääräisenä ne saisi kivasti pöhisemään invertterin kanssa. http://datasheet.octopart.com/W2E142-BB01-01-EBM-Papst-datasheet-11769883.pdf Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.