Jump to content

Rengaskoko kysymys...liikaa vai riittävästi?


Recommended Posts

Mm. Porsche 993/996 turbo twist ja GT3 vanteita katellut, saatavilla kyseiset koot:

 

7,5x18 et50 tai 8x18 et52 eteen

 

9x18 et52 tai 10x18 et65 taakse

 

Onko 225 eteen ja 265-275 taakse 35-40 sarjalaisena liian leveä rengas alle 900kg kuplaan mutka-ajoa varten? 

 

Toinen, hieman "pehmeämpi" vaihtoehto on 205-215 eteen ja 245-255 taakse 40-45 sarjalaisena, vannekokoa joutuisi tällöin pienentään 17" kokoon, aika vähän tarjolla kapeita 18" renkaita laatumerkeissä, yleensä kapeimmista yleisin on 225/40R18. 

 

 

Ottaen huomioon, paljon painavemmissa urheilu tai nopeissa autoissa on yllättävän paljon 225/265 tai 235/285 rengasyhdistelmää esim 18" koossa.

 

Lähinnä auton raskas käsittely, suurempi jousittamaton massa, liika pito(!), sadekelin ominaisuudet jne kävi mielessä jos on liikaa rengastusta. 

 

Ajo pääosin kyläajelua, maanteita, hiljaisempia mutkateitä ja toiveena kokeilla useammastakin suomen moottoriratoja (ei tosin kisamielessä). Renkaaksi jokin laatumerkki esim. continental, bridgestone, goodyear, dunlop,  jolla pärjää suomen kesäkelissä (paitsi soralla ja kaatosateessa 1cm vesipatjan päällä). En usko että toyo R888, yokohama ao32 / ao48 rengas olisi oikein jokasään kesärengas..

 

Jousituksena luonnollisesti IRS takana ja edessä double wishbone kierrejousin + hammastanko golf 1 koppaisesta.

Edited by -Alex-
Link to comment

Vähän vajavaiset nuo annetut alkuarvot tähän arvuutteluun. Valitun renkaan merkki & malli on merkitsee huomattavasti enemmän kuin nuo pähkäilemäsi erot renkaiden leveyksissä. Ja minkälaista mutka-ajoa varten renkaita valitaan? Kylän kiertoa, Suomen moottoriratoja, euroopan nopeampia ratoja, vai jotain muuta? Ja onko sadekelille eri renkaat vai pitääkö valitun renkaan olla kompromissi, jolla pärjää kelissä kuin kelissä? 

Link to comment

205 on jo aika raskas kääntää pienemmällä ratilla. Toisaalta noin matala profiili "keventää".  Urtsissa meillä on 205/16 R 16 mikä on riittävä. Katuautossa mulla on 195/50 ja 205/50 R 17. Tähän aatelin jossain vaiheessa leventää 10 milliä molempiin päihin.

Link to comment

Jos radalla ajamisesta haluat nauttia, niin kyllä parhaat valinnat vaan taitaisi olla nuo pois sulkemasi Toyot ja Yokohamat. Ja nuo sitten niin kapeina kuin vanteet sallii. 18 tuumaisuus lienee jokin tuuninki juttu ja pienempiä ei kannata ehdottaa?

 

Ns normaaleista katurenkaista omien kokemusten perusteella selvästi paras kummi radalle on tämä

http://www.rengaskontti.fi/auton-renkaat/KUMHO/ECSTA_XS_KU36

Mutta en minä tehokkaaseen rataleluun moisia laittaisi fiilistä viemään...

Link to comment

Oliko niin, että noiden jarrujen päälle ei mahdu pienempää kuin 17" vanne? Mahdollisimman kevyt vanne rengas yhdistelmä olisi tietysti paras alustan toiminnan kannalta kun auto on noin kevyt, taitaa vaan nuo jarrut jo painaa niin paljon että siihen kun lisää 18" vanteen renkaineen niin jousimatonta painoa tulee niin paljon että alustaa on liki mahdoton saada toimimaan ihanteellisesti noin kevyessä autossa. Tarkoitan siis sitä, että kun jousittamatonta painoa on paljon ja auto on kevyt, niin kori ei enää pysty vastaanottamaan jousituksen ja iskunvaimentimen voimia vaan alkaa väkisinkin pomppia jousituksen mukana, siksi mahdollisimman kevyttä vannetta alle. Itse kääntyisin katselemaan 16" 50 sarjalaisia jos sellaiset saa jarrujen päälle ympättyä?

  • Like 1
Link to comment

Jep, tätä minä mietein, siksi lienee n. 550kg caterhameissa usein pieniä 13"-14" tai 15" renkaita.   Mahtuu kyllä 17" vanteetkin näihin jarruihin, 16" ei mahdu eteen enään.

 

Tietenkin jos löytää 18" hollowspoke turbotwistit, ne ovat 2-2,5kg keveämmät kuin tavalliset turbotwist ym.vanteet. Olettaisin että 9" vanne on ainakin 0,5 kilon verran keveämpi kuin 10" vanne.

 

http://www.944s2.com/technik/technik.htm

 

Nykyiset AP levyt n. xx kg keveämmät kuin wilwoodin aikaisemmat heavy dyty mallit, johtuen myös isommasta pulttijaosta ja ohuemmasta seinämästä.

 

Oliko niin, että noiden jarrujen päälle ei mahdu pienempää kuin 17" vanne? Mahdollisimman kevyt vanne rengas yhdistelmä olisi tietysti paras alustan toiminnan kannalta kun auto on noin kevyt, taitaa vaan nuo jarrut jo painaa niin paljon että siihen kun lisää 18" vanteen renkaineen niin jousimatonta painoa tulee niin paljon että alustaa on liki mahdoton saada toimimaan ihanteellisesti noin kevyessä autossa. Tarkoitan siis sitä, että kun jousittamatonta painoa on paljon ja auto on kevyt, niin kori ei enää pysty vastaanottamaan jousituksen ja iskunvaimentimen voimia vaan alkaa väkisinkin pomppia jousituksen mukana, siksi mahdollisimman kevyttä vannetta alle. Itse kääntyisin katselemaan 16" 50 sarjalaisia jos sellaiset saa jarrujen päälle ympättyä?

Edited by -Alex-
Link to comment

Mahtuu kyllä 17" vanteetkin näihin jarruihin, 16" ei mahdu eteen enään.

Ok. 16" Fuchs kopioita olisi löytynyt Braidilta, esim. 10" leveä painaa 7.4 kg ja 9" painaa 6.9 kg. Tuota kevyempiä noin laadukkaita vanteita alkaa olla vaikea löytää, mutta niilläkään ei valitettavasti noita ole 16" suurempana.

Link to comment

Jos haetaan sitä näyttävyyttä, niin sitten vaan isoa ja leveetä alle, mutta jos esim Bemarin E39 ämmässä on renkaina 245-275 18 tuumasena ja auto painaa lähes 1000kg enemmän kun kupla.

 

Kevyemmän auton kohdalla pienempi tassu riitää pidon ylläpitämiseen ilman isojen/painavien haittavaikutuksia.

Link to comment

Jos haetaan sitä näyttävyyttä, niin sitten vaan isoa ja leveetä alle, mutta jos esim Bemarin E39 ämmässä on renkaina 245-275 18 tuumasena ja auto painaa lähes 1000kg enemmän kun kupla.

 

Kevyemmän auton kohdalla pienempi tassu riitää pidon ylläpitämiseen ilman isojen/painavien haittavaikutuksia.

 

Itsestäänselvyyksiä....

Link to comment

Onpas nuo Fuchsit keveitä, mutta ei oikeen iske tuollaisenaan. Pitää tarkistella painoja huomenna, täällä tarkemmin:

 

 

http://www.944racing.de/felgengewichte.php

 

18" turbo 1 eli hollowspoke näytti olevan lähes yhtä keveä kuin useimmat helposti saatavilla olevat eli suht tavalliset 17" vanteet.

 

Pitää vielä selailla eri rengaskokojen saatavuutta 18" vanteelle, 17" vanteelle näyttää olevan vähän laajempi hinnaltaa ok valikoima esim. rengasonlinessa. Germanlookin palstalla oli renkaista joku tehnyt testiä katu ja ratakäytössä, mutta tää oli jo ainakin 8 vuoden takaa muistaakseni.

 

Aitoja Fuchseja toki saa nykyään isoinakin: http://www.fuchsfelge.de/index.php?id=603&L=1

Noilla vanteilla 10x18 koko yli 2 kiloa kevyempi kuin tuo sun aiemmin linkittämä, ja 9x17 tietysti vielä kevyempi, eli 7.95 kg

 

Rata-ajoa varten optimaalisin rengas+vanne yhdistelmä olisi keveähköt 17" vanteet + semislicksi 205-215 rengastus edessä ja 225-235 takana, jos budjetti sallisi erikseen. Sekalaiseen käyttöön en uskalla laittaa tuollaisia renkaita kun ei ole kokemusta.

Edited by -Alex-
Link to comment

 

Rata-ajoa varten optimaalisin rengas+vanne yhdistelmä olisi keveähköt 17" vanteet + semislicksi 205-215 rengastus edessä ja 225-235 takana, jos budjetti sallisi erikseen.

 

Tälle voitaisiin kuunnella perusteetkin.

 

EDIT: Perusteet ymmärretty :-)

Edited by Ketsa
Link to comment

Oliko tässä nyt lopputulemana se, että kuplaan on laitettu ihan liian isot jarrut suhteessa kuplan painoon? :-)

Pienemmillä pärjäis ja samalla sais paremmin rata-ajoon sopivat vanteet/renkaat.

 

Mulla on volkkarissa 275-leveät Nitto555:t ja tuollainen gummi painaa jo paljon. Siviiliautossa yhtä leveä, mutta 19 tuumaisena ja se vasta painaakin. Budjettia vaan isommaksi ja sekä kadulle että radalle omat rengassetit. Muuten se on aina jonkinlainen kompromissi.

 

t. Mika

Edited by mikan
Link to comment

Oliko tässä nyt lopputulemana se, että kuplaan on laitettu ihan liian isot jarrut suhteessa kuplan painoon? :-)

Pienemmillä pärjäis ja samalla sais paremmin rata-ajoon sopivat vanteet/renkaat.

 

 

Jarruissa pätee sama kuin monessa muussakin, ylimitoituksella tulee ikuisemmat, mutta suorituskyky voi jo hiukan kärsiä. Ainakin Endurance Saloon bimmereiden kanssa touhutessa tuli huomattua, että rahamiehet ajoi pienemmillä levyillä ja vaihtoi niitä useammin. 

Link to comment

Oliko tässä nyt lopputulemana se, että kuplaan on laitettu ihan liian isot jarrut suhteessa kuplan painoon? :-)

Pienemmillä pärjäis ja samalla sais paremmin rata-ajoon sopivat vanteet/renkaat.

 

Mulla on volkkarissa 275-leveät Nitto555:t ja tuollainen gummi painaa jo paljon. Siviiliautossa yhtä leveä, mutta 19 tuumaisena ja se vasta painaakin. Budjettia vaan isommaksi ja sekä kadulle että radalle omat rengassetit. Muuten se on aika jonkinlainen kompromissi.

 

t. Mika

 

Kyllä kyllä, liian isot jarrut :))  EHdottomasti kaksi eri rengassettiä jos ajelee myös radalla, ei siitä mihinkään pääse..   Hain käyttöromuun uudet renkaat ja jututin tuttua myyjää, kahtottiin vähän 17 ja 18" renkaita, suunniteltua kapeampikin takarengas vaikutti kyllä paikanpäälläkin riittävän leveältä ehdottomasti. Tunnustelin isoja tarvikevanteita, massaa tuntuu olevan reippaasti. Joo ei pääse mihinkään että leveät renkaat ja vanteet on painavempia, kapeempaa rengasta ja keveempää vannetta tuumaileen.

 

Omastani mielestä nuo omituiset koot kuten 165-185 / 35-40 profiiliset 17 ja 18 vanteilla menee jo niin oudon näköisiksi ja joiden harrastamalla  stretch lookilla saada käsittääkseni mitään hyvää ominaisuutta.  On mulla porschen  spacesaver 105/95R17 vararenkaana, joka on vähintään yhtä hyvän näköinen ja ajettava kuin 5x17 fuchs tms tuollaisella kapealla renkaalla ;)

 

 

$_12.JPG

Link to comment

Mun mielestä jos sä nyt rupeat säästämään renkaissa/vanteissa ja/tai alustassa (=iskareissa), niin menee aika hukkaan nuo erittäin laadukkaat ja hienot moottori + vaihteistokamat. Mielestäni jollain normi tarvikevanteilla ja renkailla auto on kuin mikä tahansa volkkari, hieman paremmalla koneella ja lootalla, mutta niitä nyt on tässä maassa jo nähty. Jotta auto olisi arvoisellaan tasolla kauttaaltaan, niin mielestäni ainoa vaihtoehto on etsiä siihen niin kevyet ja vahvat vanteet kuin järkevässä mittakaavassa löytyy. Alustasta en enää muista että mitkä iskarit sulla siihen oli, mutta vähintään kisaprepatut Bilsteinit tai vielä parempaa, eli Öhlinsit, tekee ajettavuudelle ihmeitä, paljon enemmän kuin moottori tai loota. Toki vanteet ja iskarit on helppo päivittää myöhemmin sitten kun nälkä kasvaa syödessä.

Link to comment

Aivan totta, siksipä vielä harkinnassa renkaat ja vanteet, vannevalintaa en osaa sanoa vielä, mutta porschen oe vanteet ulkonäöllisesti mieleen, toi Hollowspoke vanne kiinnostaa jos löytyy kohtuuhintaisia. Toki esim. Fiksellä, BBS:llä ja OZ racingilla hyvännäköisiä vanteita myös. Tämä topikki sai tosiaan pohtimaan rengas ja vannepainoja. 

 

Iskarit olivat edessä alunperin foxit tuossa mendeolassa, vaihdoin ne 18+18 säädettäviin QA1:siin. Etujousien 225lbs jäykkyys vakiovalinta mendeolassa, taakse aloitan kokeilun ehkä 450-475lbs jousilla, lähes aina jousivalinnat ovat olleet 425-550lbs väliltä eri tekniikkayhdistelmissä kun luin germanlook palstaa. Jäykimmillään subarun tai 4 type koneen ja 915/G50 laatikon kera.

 

Mun mielestä jos sä nyt rupeat säästämään renkaissa/vanteissa ja/tai alustassa (=iskareissa), niin menee aika hukkaan nuo erittäin laadukkaat ja hienot moottori + vaihteistokamat. Mielestäni jollain normi tarvikevanteilla ja renkailla auto on kuin mikä tahansa volkkari, hieman paremmalla koneella ja lootalla, mutta niitä nyt on tässä maassa jo nähty. Jotta auto olisi arvoisellaan tasolla kauttaaltaan, niin mielestäni ainoa vaihtoehto on etsiä siihen niin kevyet ja vahvat vanteet kuin järkevässä mittakaavassa löytyy. Alustasta en enää muista että mitkä iskarit sulla siihen oli, mutta vähintään kisaprepatut Bilsteinit tai vielä parempaa, eli Öhlinsit, tekee ajettavuudelle ihmeitä, paljon enemmän kuin moottori tai loota. Toki vanteet ja iskarit on helppo päivittää myöhemmin sitten kun nälkä kasvaa syödessä.

Edited by -Alex-
Link to comment

Iskarit olivat edessä alunperin foxit tuossa mendeolassa, vaihdoin ne 18+18 säädettäviin QA1:siin. Etujousien 225lbs jäykkyys vakiovalinta mendeolassa, taakse aloitan kokeilun ehkä 450-475lbs jousilla, lähes aina jousivalinnat ovat olleet 425-550lbs väliltä eri tekniikkayhdistelmissä kun luin germanlook palstaa. Jäykimmillään subarun tai 4 type koneen ja 915/G50 laatikon kera.

Kevyeen autoon tuollaiset jousijäykkyydet tuntuu hiukan tiukoilta, mutta riippuu toki monesta muustakin asiasta, erityisesti iskareiden jäykkyydestä. Mulle on joskus aikojen alussa annettu nyrkkisäännöksi, että hieman käyttötarkoituksesta riippuen auton jousitus tulisi painua n. 1/3 osa joustovarasta kun auto seisoo vapaasti paikallaan. Ei ole nyt tarkkoja kulmapainoja käytettävissä mutta lähdetään oletuksesta että 150 kg / etupyörä ja 250 kg / takapyörä. Jos sulla on edessä 225 lbs jouset niin jousi painuu 37 mm kun lasket sen alas joten joustoliikkeen pituuden tulisi olla n. 110 mm edessä. Takana vastaavasti jousi painuu 31 mm jolloin joustovaran tulisi olla n. 90 mm. Oikeastaan tuo on väärinpäin laskettu, eli sun pitäisi ensin tietää paljonko on joustovara, sitten punnita kulmapaino, ja siitä laskea n. 1/3 joustolla oikea jousijäykkyys.

 

Em. laskentatapa on toki vain suuntaa-antava, mutta tuolla pääsee hyvin alkuun ja melko lähelle, ja jos pääasiallinen ajo on kadulla, niin kovin pieleen ei osu. Jos joustovara on kovin pitkä, niin laskennallinen painuma voi olla lähempänä 1/2 joustomatkasta, 1/3 ja 1/2 välillä kuitenkin.

Link to comment

http://www.germanlook.net/forums/showthread.php?t=10288&highlight=pirelli

 

 

 

"I've gone through a good number of tires, usually at least 2 sets per car per year. I blame the I-can't-help-but-drive-fast mountain roads. I see mostly sunny weather here, a month or 2 of constant rain in the winter and sometimes up to 4-6 inches of snow, yeah even in California 9 miles from the ocean. So here's what I've burned through:

Yokohama S.drive

pretty grippy in dry and wet, not really affected by cold weather >45F. Great street tire and lasts very long with hard driving, but on the track it leaves you wanting more, a little pricey though, great for street though

Yokohama A032R/A048R

grooved R compound tire for street/track use. sticky like duct tape on duct tape, wears like butter on a hot skillet but you'll never be able to get that stupid grin off your face. Do not expose to cold temps below 40F, tires will harden and lose life, they are like plastic at those temps anyway. great for track and you can drive home on it (I do to scrub rubber off) not so good for the street

Kumho Ecsta MX/XS

more grip than the S.drive and they get stickier when they heat up. pretty long life on the bug so far 10k+ and maybe 50% to go. Good in the wet too but in the cold >40F they just slide. good track/street tire

Hankook RS2/RS3

a lot like the kumhos but they stick more and wear a lot faster. got about 8k miles (stretching it) a set. these tires were fantastic in the wet and reacted like there was no water at all, good track/street tire

Continental Contisport Contact 3

like the hankooks but cost twice as much, however they are not as good in the wet, good track/street tire

BF Goodridge gforce t/a kd

very sticky tire more than the hankook, not so good in the wet, useless in the cold, expensive and asymetrical so you can't rotate staggered wheels at all, but a great track tire that will survive on the street

Bridgestone potensa re050a pole position

expensive, better than the hankook and last as long as the kumho's, good tire and you get what you pay for. not very good in freezing temps good track/street tire

Bridgestone potensa re-11

very sticky tire, great in the wet, great on the track but wears fast like the continentals. not good in the cold

 

As a general rule I stay away from firestone, fusion, and sumitomo because they don't make any sticky tires.

Link to comment

Aivan, okei.  Vaihdoin eteen pelkät iskarit, eli ne on samanmittaiset kuin foxit mitkä oli alunperin. Jousi on jäykkyydeltään ja korkeudeltaan sama kuin alunperin mendeolakeulassa. Kuulostaa kohtuulliselta nyrkkisäännöltä että jouset painuu n. 1/3 osa joustovarasta paikallaan ollessa. Pitää nurkkapainot tarkistaa niin jos sais tarkempaa tietoa.

 

Kevyeen autoon tuollaiset jousijäykkyydet tuntuu hiukan tiukoilta, mutta riippuu toki monesta muustakin asiasta, erityisesti iskareiden jäykkyydestä. Mulle on joskus aikojen alussa annettu nyrkkisäännöksi, että hieman käyttötarkoituksesta riippuen auton jousitus tulisi painua n. 1/3 osa joustovarasta kun auto seisoo vapaasti paikallaan. Ei ole nyt tarkkoja kulmapainoja käytettävissä mutta lähdetään oletuksesta että 150 kg / etupyörä ja 250 kg / takapyörä. Jos sulla on edessä 225 lbs jouset niin jousi painuu 37 mm kun lasket sen alas joten joustoliikkeen pituuden tulisi olla n. 110 mm edessä. Takana vastaavasti jousi painuu 31 mm jolloin joustovaran tulisi olla n. 90 mm. Oikeastaan tuo on väärinpäin laskettu, eli sun pitäisi ensin tietää paljonko on joustovara, sitten punnita kulmapaino, ja siitä laskea n. 1/3 joustolla oikea jousijäykkyys.

 

Em. laskentatapa on toki vain suuntaa-antava, mutta tuolla pääsee hyvin alkuun ja melko lähelle, ja jos pääasiallinen ajo on kadulla, niin kovin pieleen ei osu. Jos joustovara on kovin pitkä, niin laskennallinen painuma voi olla lähempänä 1/2 joustomatkasta, 1/3 ja 1/2 välillä kuitenkin.

Link to comment

Aivan, okei.  Vaihdoin eteen pelkät iskarit, eli ne on samanmittaiset kuin foxit mitkä oli alunperin. Jousi on jäykkyydeltään ja korkeudeltaan sama kuin alunperin mendeolakeulassa. Kuulostaa kohtuulliselta nyrkkisäännöltä että jouset painuu n. 1/3 osa joustovarasta paikallaan ollessa. Pitää nurkkapainot tarkistaa niin jos sais tarkempaa tietoa.

Mulla kävi noissa jousivoimissa sellaien pieni ajatusvirhe, että mukaan pitää tietysti huomioida tukivarren vipusuhde jos jousi ei ole suoraan tukivarren päässä (esim. mcpherson), mutta periaate kuitenkin sama.

Link to comment

Joo, luonnollisesti, myös kulma ratkaisee.  Mulle yksi 9xx palstalta ehdotti että tuohon suomi a-arm keulaan vois tehdä coiloverin yläkiinnikkeeseen pari reikää eri kohtaan, niin vois laittaa ne 2-3 eri asentoon=jäykkyysäätöä.

 

Mulla kävi noissa jousivoimissa sellaien pieni ajatusvirhe, että mukaan pitää tietysti huomioida tukivarren vipusuhde jos jousi ei ole suoraan tukivarren päässä (esim. mcpherson), mutta periaate kuitenkin sama.

Link to comment

Joo, luonnollisesti, myös kulma ratkaisee.  Mulle yksi 9xx palstalta ehdotti että tuohon suomi a-arm keulaan vois tehdä coiloverin yläkiinnikkeeseen pari reikää eri kohtaan, niin vois laittaa ne 2-3 eri asentoon=jäykkyysäätöä.

 

Kuinka monella foorumilla sä näitä asioita oikein pohdit?

Edited by NordBling
Link to comment

Mun mielestä tähän kannattais ekaksi valita ns pykälän kapoisemmat kumit mitä alkuun tuntuis hyvältä.

 

Sitten vaan alustan camppereita koeajojen pohjalta säätämään ja kun alkaa vauhti ja säädöt kohdillaan ja alkaa kurvit menemään hyvällä hallinnalla  nelipyöräslaidissa, voikin siirtyä pidon kasvattamiseen pitävämmillä/leveemmilla renkailla.

 

Ymmärrätkö Alex mitä tarkoitan?

  • Like 1
Link to comment

Kyllä vaan, ja kannatti käydä paikallisessa liikkeessä katsomassa renkaita ettei tule kuvien ym perusteella valittua liian leveitä renkaita. 

 

Mun mielestä tähän kannattais ekaksi valita ns pykälän kapoisemmat kumit mitä alkuun tuntuis hyvältä.

 

Sitten vaan alustan camppereita koeajojen pohjalta säätämään ja kun alkaa vauhti ja säädöt kohdillaan ja alkaa kurvit menemään hyvällä hallinnalla  nelipyöräslaidissa, voikin siirtyä pidon kasvattamiseen pitävämmillä/leveemmilla renkailla.

 

Ymmärrätkö Alex mitä tarkoitan?

Edited by -Alex-
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...